Permalänk
Inaktiv

Är det tillräckligt?

Då ska man köpa ny dator men har en tight budget på runt 6500kr. Då man inte får bygga en dator själv av sin mamma (jag är 15) så blir det svårare. Men då söker jag er hjälp alla sweclockare!

Jag vill ha en intel dator, färdigbyggd eller att man väljer delarna och dem bygger ihop den även installerar windows. Åter, min budget är på 6500kr men kan gå till runt 7500kr, jag kommer inte överklocka så det blir lite lättare.

Vad jag vill göra är att jag ska kunna spela de nya spelen som t.ex. starcraft, bf3 och Wow etc etc. Jag kräver inte den högsta grafiken. Tack i förhand!

Ville byta titel
Permalänk
Medlem

Här har du ett exempel.

Förhoppningsvis kommer andra och ger lite konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1855251/2012-05-30 köper du allt från cdon sparar du även minst 500kr. Den kommer lira bf3 på medium/high.

Edit: Glömde att cdon inte monterar datorer. Om du kan överskrida budgeten med några kronor så är Thor vingner en riktigt prisvärd dator. Specsen ser du ju själv. http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_-_intel_i5-2400_-_8...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1855251/2012-05-30 köper du allt från cdon sparar du även minst 500kr. Den kommer lira bf3 på medium/high.

560Ti håller inte 60fps i 1080p på medium, så jag tvivlar på 550 fixar det. Dessutom krävs mer VRAM för high, enligt swecs prestandaanalys.

Men Low är inte värdelöst det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

560Ti håller inte 60fps i 1080p på medium, så jag tvivlar på 550 fixar det. Dessutom krävs mer VRAM för high, enligt swecs prestandaanalys.

Men Low är inte värdelöst det heller.

Påstod aldrig att han skulle få över 60fps. Han kommer kunna spela bf3 på medium/high på drygt 30fps. Att det krävs mer VRAM är bara bullshit.

Edit: Dessutom är just det grafikkortet fabriks-överklockat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Edit: Glömde att cdon inte monterar datorer. Om du kan överskrida budgeten med några kronor så är Thor vingner en riktigt prisvärd dator. Specsen ser du ju själv. http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_-_intel_i5-2400_-_8...

Jag funderade på att skaffa den men kanske denna.
Men tänkte dessa specs:
Chassi: Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
PSU: Corsair CX V2 600W PSU
MB: MSI B75MA-P45, Socket-1155
CPU: Intel® Core i5-2400 Processor
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
GPU: Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX
CD/ROM: Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
SSD: Corsair SSD Force Series 3, 90GB 2.5" (Notera att jag även har en 1tb WD Caviar Green hemma)

Permalänk

THOR Vingner är mycket bättre lämpad till spelande då den har ett betydligt bättre grafikkort. Den är 500 kr över budget men verkligen värt dom extra pengarna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Jag funderade på att skaffa den men kanske denna.
Men tänkte dessa specs:
Chassi: Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
PSU: Corsair CX V2 600W PSU
MB: MSI B75MA-P45, Socket-1155
CPU: Intel® Core i5-2400 Processor
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
GPU: Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX
CD/ROM: Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
SSD: Corsair SSD Force Series 3, 90GB 2.5" (Notera att jag även har en 1tb WD Caviar Green hemma)

Notera att 7770 är starkare än 550Ti. Prestandan matchas dessutom rätt bra av en Phenom II quad. (Dom är lätta att överklocka, om du skulle ändra dig på den punkten)

Med din budget tror jag att man får mer för pengarna om man köper ett AMD-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Med din budget tror jag att man får mer för pengarna om man köper ett AMD-system.

Okej så då har jag börjat tänka på det lite och jag kan gå med en AMD processor efter som det, som dom säger, more bang for your buck. men då undrar jag vilken FÄRDIGBYGGD dator är bäst för runt sju tusen? Jag har nu märkt att speldatorn.se har en installations service så jag tänkte denna med windows 7 home premium och installation av windows 7

mer text
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Okej så då har jag börjat tänka på det lite och jag kan gå med en AMD processor efter som det, som dom säger, more bang for your buck. men då undrar jag vilken FÄRDIGBYGGD dator är bäst för runt sju tusen? Jag har nu märkt att speldatorn.se har en installations service

I kundvagnen jag länkade så ingår montering och test. ~7500:-

Inet är hyfsat poppis här på Swec.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

I kundvagnen jag länkade så ingår montering och test. ~7500:-

Inet är hyfsat poppis här på Swec.

men om jag vill ha den till en AMD dator så är det bara att byta moderkort och CPU? Och installerar dom också windows sju i det tillägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

men om jag vill ha den till en AMD dator så är det bara att byta moderkort och CPU? Och installerar dom också windows sju i det tillägget?

Det här är en AMD-dator. Montering, Windows, Windowsinstallation, är med där.

Dubbelkolla med ngn så att jag inte gjort ngt konstigt val, ifall du är intresserad av den kundvagnen.

Vill du ha möjlighet att köra flera grafikkort senare (crossfire) så kan du kanske vilja ha ett kraftigare nätagg redan nu. Annars bör det vara good to go.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Det här är en AMD-dator. Montering, Windows, Windowsinstallation, är med där.

Dubbelkolla med ngn så att jag inte gjort ngt konstigt val, ifall du är intresserad av den kundvagnen.

Vill du ha möjlighet att köra flera grafikkort senare (crossfire) så kan du kanske vilja ha ett kraftigare nätagg redan nu. Annars bör det vara good to go.

Ser jäkligt bra ut men tror jag ska ändra lite på det hela så jag byggde denna men tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Ser jäkligt bra ut men tror jag ska uppdatera PSu lite för jag har hört att om man sparar in på PSU så kan hela bugget dö men tack så mycket för den

Det kan haverera om man väljer för svagt. Men det där räcker.

Om du vill ha möjligheten att pula in ytterligare ett grafikkort i framtiden så kan det dock vara en idé att köpa ett ~550W-agg redan nu. Då finns det alltså marginal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Det kan haverera om man väljer för svagt. Men det där räcker.

Om du vill ha möjligheten att pula in ytterligare ett grafikkort i framtiden så kan det dock vara en idé att köpa ett ~550W-agg redan nu. Då finns det alltså marginal.

Tror inte jag kommer uppgradera mycket på ett litet tag så jag tar det PSu du valde så builden blev denna. Tror du det funkar? Edit: Kanske ska skaffa detta istället: Powercolor har fått bra betyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Tror inte jag kommer uppgradera mycket på ett litet tag så jag tar det PSu du valde så builden blev denna. Tror du det funkar? Edit: Kanske ska skaffa detta istället: Powercolor har fått bra betyg

Det ser bra ut, tycker jag.

6850 är från förra generationen. Prestandan ligger nära 7770, men 7770 är energisnålare och därmed svalare och tystare.

(Tittar man på benchmarks så kanske det finns en liten liten fördel till 6850 i just S2 & BF3, men rent generellt skulle jag nog ändå rekommendera det nyare kortet.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Det ser bra ut, tycker jag.

6850 är från förra generationen. Prestandan ligger nära 7770, men 7770 är energisnålare och därmed svalare och tystare.

(Tittar man på benchmarks så kanske det finns en liten liten fördel till 6850 i just S2 & BF3, men rent generellt skulle jag nog ändå rekommendera det nyare kortet.)

Men då kanske man ska ta denna istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Men då kanske man ska ta denna istället

Jag skulle föredra det tidigare förslaget.

AXPs nätagg har inte vidare gott anseende.

Windows ingår inte i priset.

Här kan du jämföra CPUernas prestanda i BF3. FX-6100 får spö av Phenom II X4

Dessutom skulle du behöva byta moderkort för att sätta in ett ytterligare grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Men om man skulle ta en Intel i5 2320 och ett sapphire 7770 med 4 gb ram skulle det kunna ta bulldozer FX-6100 och sapphire 7770 med 8 gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Men om man skulle ta en Intel i5 2320 och ett sapphire 7770 med 4 gb ram skulle det kunna ta bulldozer FX-6100 och sapphire 7770 med 8 gb ram?

En i5 2320 spöar en FX-6100 med god marginal.

RAM är så billigt att det knappt behöver tas med i beräkningen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för Thor Oden, den har "bara" en i3 2100 och ett 560 men kostar bara 6490 kr.

Om man kollar Toms Hardwares test över lite billigare processorer för spel ser man att i3 2100 vinner över AMDs processorer i 5 av 6 speltester, även de dyrare AMD varianterna.

Om du köper den datorn för 6500 kr så kan du ju ta de resterande 1000 kronorna om möjligt och köpa en 120Gb SSD också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Jag skulle vilja slå ett slag för Thor Oden, den har "bara" en i3 2100 och ett 560 men kostar bara 6490 kr.

Om man kollar Toms Hardwares test över lite billigare processorer för spel ser man att i3 2100 vinner över AMDs processorer i 5 av 6 speltester, även de dyrare AMD varianterna.

Om du köper den datorn för 6500 kr så kan du ju ta de resterande 1000 kronorna om möjligt och köpa en 120Gb SSD också.

I Swecs test vinner Phenom II över i3 2100.

HD7770 matchar en Phenom II quad rätt bra.

Thor Oden har ingen möjlighet till Crossfire eller överklockning.

Men priset är just. Så om man inte känner ngt behov av att kunna ändra ngt i konfigurationen så har man ju iaf 2 års garanti.

edit: Hur tänkte jag där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

I Toms BF3-test så flaskar grafikkortet. I Swecs test vinner Phenom II över i3 2100.

HD7770 matchar en Phenom II quad rätt bra.

Thor Oden har ingen möjlighet till Crossfire eller överklockning.

Men priset är just. Så om man inte känner ngt behov av att kunna ändra ngt i konfigurationen så har man ju iaf 2 års garanti.

Men det är ju så man testar processorns inverkan på spelen. Man kör ett väldigt kraftfullt grafikkort och använder olika processorer för att se vilka processorer som flaskar minst. Och det var ju väldigt tydligt att en i3 2100 var bättre, i spel iaf, jämfört med AMDs processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Men det är ju så man testar processorns inverkan på spelen. Man kör ett väldigt kraftfullt grafikkort och använder olika processorer för att se vilka processorer som flaskar minst. Och det var ju väldigt tydligt att en i3 2100 var bättre, i spel iaf, jämfört med AMDs processorer.

Självklart har du rätt, jag vet inte hur jag tänkte där. Att grafikkortet flaskar när man testar CPU-prestanda är ju helt rätt, som du säger.

Ja, högre IPC och HT gör att Intels tvåkärniga kan tävla med AMDs quads.

Permalänk
Medlem

Jag skulle iaf säga att Thor Oden tillsammans med en 120Gb SSD av valfri 1000 kronors modell är svårslaget för det priset om man behöver en komplett färdigbyggd dator.

Självklart kan man bygga en bättre och billigare dator själv men då det inte var ett alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Jag skulle iaf säga att Thor Oden tillsammans med en 120Gb SSD av valfri 1000 kronors modell är svårslaget för det priset om man behöver en komplett färdigbyggd dator.

Självklart kan man bygga en bättre och billigare dator själv men då det inte var ett alternativ...

Jag tycker också att det är ett bra förslag.

CDON har blivit väldigt billiga! Alldeles häromdagen köpte en familjemedlem en dator ifrån CDON på min inrådan.

Vart går gränsen för garantin tro? Får man installera ytterligare hårdvara öht?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tycker också att det är ett bra förslag.

CDON har blivit väldigt billiga! Alldeles häromdagen köpte en familjemedlem en dator ifrån CDON på min inrådan.

Vart går gränsen för garantin tro? Får man installera ytterligare hårdvara öht?

Jag tror att man får göra standardingreppen som att byta grafikkort, byta/lägga till hårddisk, byta/lägga till minnen etc. utan att det ska påverka garantin. De lär inte göra som t.ex. Dell gjorde förut, vet inte om de gör det fortfarande, där de satte en liten typ svetsloppa i chassidörren så de visste ifall man hade öppnat det och därmed, enligt dem, förverkat garantin.

Permalänk

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
429 kr 429 kr
Corsair Carbide 300R Tower No PSU Black ATX
539 kr 539 kr
EVGA GeForce GTX 560Ti SC 1GB DDR5 2xDVI Mini-HDMI PCIe
1889 kr 1889 kr
Gigabyte GA-Z77M-D3H Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 mATX
899 kr 899 kr
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
1799 kr 1799 kr
OCZ Technology 500W ModXStream Pro Power Supply
489 kr 489 kr

Och sedan 10% på detta så blir det 5440kr på cdon! Dock ingår ingen hårddisk eller ett OS i detta paket, En hårddisk kanske du har i din nuvarande dator du kan ta? Tycker du ska övertala din mamma att du ska få bygga din dator vilket drar ner priset rejält! Denna dator kommer hålla dom allra flesta spelen över 50 fps på high settings förutom Metro 2033 då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson-Findus:

429 kr 429 kr
539 kr 539 kr
1889 kr 1889 kr
899 kr 899 kr
1799 kr 1799 kr
489 kr 489 kr

Och sedan 10% på detta så blir det 5440kr på cdon! Dock ingår ingen hårddisk eller ett OS i detta paket, En hårddisk kanske du har i din nuvarande dator du kan ta? Tycker du ska övertala din mamma att du ska få bygga din dator vilket drar ner priset rejält! Denna dator kommer hålla dom allra flesta spelen över 50 fps på high settings förutom Metro 2033 då!

Om man ska ta steget upp till Intel så skulle jag rekommendera 3570K, snarare än 2500K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pettson-Findus:

429 kr 429 kr
539 kr 539 kr
1889 kr 1889 kr
899 kr 899 kr
1799 kr 1799 kr
489 kr 489 kr

Jag har en hårddisk, men det är BIOS. Jag antar att man kanske kan ta den nåt stans och så installerar nån Windows åt en. Jag bor i Lund så är det nåt som kan ta sin tid runt slutet av juni och installera åt en så skulle det vara schysst