Western Digital och Seagate håller priserna på hårddiskar uppe

Permalänk
Inaktiv

Regeringar, EU, konsumentorganisationer, och faktum att det är olagligt i många länder, här i Sverige bland annat, vad händer? Eller är det svårt/omöjligt att komma åt gigantiska företag?

edit: aldrig mer WD eller Seagate iaf, finns ändå så många andra att välja mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tror inte det är småskuttar som du och jag som bidrar speciellt mycket till hårddiskförsäljningen. 3:e världen lyxar kanske inte till det med SSD på samma sätt som oss och så gott som alla serverhallar kommer nog stå silla inom kort om man följer ditt råd

Vad är det för fel på gamla diskar? Jag tror visst vi kan påverka, om alla konsumenter i Sverige slutar köpa hårddiskar så kommer garanterat priset här sjunka.
Och ja man får offra sig lite och tredje världen överlever nog en tid utan nya diskar med.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon4992:

edit: aldrig mer WD eller Seagate iaf, finns ändå så många andra att välja mellan

Som?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sound Shower:

Lägg av. Bara lägg av. Du verkar inte förstå någonting över huvud taget.

(Jag köpte en WD Elements 2TB bärbar hårddisk för 450 kr förra sommaren, men du kanske vill betala dubbla priset till företag som kör med fult spel. Jag tycker ditt matpris kan öka med det dubbla också, det gör mig ingenting)

Lägg av för att han kanske har en bättre ekonomisk bild än dig? Tycker själv inte att tusen spänn för en 2TB disk inte är speciellt dyrt.

Skrivet av Aresz:

Regeringar, EU, konsumentorganisationer, och faktum att det är olagligt i många länder, här i Sverige bland annat, vad händer? Eller är det svårt/omöjligt att komma åt gigantiska företag?

Du är väl medveten om att WD och Seagate har köpt upp "de andra" va?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreas D:

Kingston, Corsair, Intel, OCZ? Eller köper dom diskar direkt av WD/Seagate och sätter på egna dekaler?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon4992:

Kingston, Corsair, Intel, OCZ? Eller köper dom diskar direkt av WD/Seagate och sätter på egna dekaler?

Det är SSD, inte hårddiskar.

Utöver WD och Seagate är det i princip bara Toshiba som tillverkar hårddiskar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Lägg av för att han kanske har en bättre ekonomisk bild än dig? Tycker själv inte att tusen spänn för en 2TB disk inte är speciellt dyrt.

Men herregud. Priset var 500 för ett år sedan, hur svårt är det att förstå?!? Det är TVÅ FÖRETAG SOM HÅLLER PRISERNA UPPE.

Du tycker det är helt okej........?

Jeeeeeeeeeeeeesus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Läge att starta nytt då och pressa dem

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreas D:

Aha ja men dåså har jag inte ett skit att välja på :/, å andra sidan vet jag inte varför jag någonsin mer skulle behöva köpa en gammal disk med skivor i?

Däremot är det för jävligt med karteller som sätter konkurrensen ur spel och bara uppmanar till korruption och stoppar utvecklingen, samt blåser oss konsumenter på våra egna pengar, men även från våra arbetsgivare och stat. (dom behöver många många diskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Lägg av. Bara lägg av. Du verkar inte förstå någonting över huvud taget.

(Jag köpte en WD Elements 2TB bärbar hårddisk för 450 kr förra sommaren, men du kanske vill betala dubbla priset till företag som kör med fult spel. Jag tycker ditt matpris kan öka med det dubbla också, det gör mig ingenting)

Kan det säkert göra, och du kan ju sluta att gråta över ett par hundralappar, visst hårddiskar var billigare förra sommaren men ärligt talat så tycker jag inte 900 kronor för 2TB är mycket då man inte köper hårddiskar särskilt ofta.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker det e billigt med 750 kr för 1 tb? eller 3 tb för 1400 ? (7200 rpm seagate)

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk

Det förvånar mig att inga fler aktörer kliver in på marknaden. Desto fler som konkurrerar blir det automatiskt en prissänkning.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Länge leve karteller?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Köpte en 2TB wd green för 650kr hos inet i augusti.
Jag trodde när priserna började öka var det mer ett sätt att öka intäkterna än en hårddisk kris.
När "hårddisken krisen" kom gav det dom en möjlighet till att pumpa upp priserna och tjäna mer, dom verkade lyckas bra med det och så länge folk fortsätter köpa så kommer har dom ingen anledning till att sänka de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

I Sverige är detta olagligt så jag undra hur det kommer bli med de svenska priserna?

Kartellbilding är olagligt, men detta är oligopol, inte mycket att göra, priserna kommer naturligt att ligga högra eftersom det är inte är perfekt konkurrens. Om ett företag pressar priserna så ser konsumenterna det direkt, vilket tvingar fram ett priskrig. Det är för lätt att hålla koll på priserna i ett oligopol.

t.ex. så är matbutikerna i sverige ett oligopol, om någon sänker priserna så blir det ett priskrig direkt. Därför så konkurrerar ica, coop m.m. med bonuserbjudanden, självskanning, lojalitetsmarknadsföring - inte direkt med priser. Maten är till följd dyr.

Permalänk
Skrivet av celerity:

Länge leve karteller?

Det verkar så på flera medlemmar här i tråden.

De kan ju välkomna fler karteller i andra branscher, så kan de få betala högre priser på allt annat också.

"Några hundalappar hit och dit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Det förvånar mig att inga fler aktörer kliver in på marknaden. Desto fler som konkurrerar blir det automatiskt en prissänkning.

För att det är mångmiljardinvesteringar för att ens få igång produktionen och vinstmarginalerna har varit för låga om det ens fanns nån möjlighet till vinst.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Skrivet av Tempel:

1000kr för 2TB när dom låg strax över 500kr innan översvämmningen? och ni tycker det är ok? Det är ju för fan ocker....

Sen kommentaren om för några år sen kostade 2TB över 2000kr? Nej, det gjorde dom inte alls.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=538962

Ja, 2TB är en hel del utrymme och för 1000kr är det inte så jätte dyrt. Däremot att köpa en 120GB SSD för x antal tusen är dyrt, iaf med tanke på hur dåligt dom verkar fungera

Skrivet av Sound Shower:

Men herregud. Priset var 500 för ett år sedan, hur svårt är det att förstå?!? Det är TVÅ FÖRETAG SOM HÅLLER PRISERNA UPPE.

Jeeeeeeeeeeeeesus.

Folk som inte köper 2TB per vecka så är 1000kr inte mycket

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shaippen:

Kartellbilding är olagligt, men detta är oligopol, inte mycket att göra, priserna kommer naturligt att ligga högra eftersom det är inte är perfekt konkurrens. Om ett företag pressar priserna så ser konsumenterna det direkt, vilket tvingar fram ett priskrig. Det är för lätt att hålla koll på priserna i ett oligopol.

t.ex. så är matbutikerna i sverige ett oligopol, om någon sänker priserna så blir det ett priskrig direkt. Därför så konkurrerar ica, coop m.m. med bonuserbjudanden, självskanning, lojalitetsmarknadsföring - inte direkt med priser. Maten är till följd dyr.

Du tror väll ärligt talat inte att det är slumpen som gjort så att båda jättarna ligger på en högre prisnivå än innan HDD-krisen?

Permalänk
Skrivet av makkesk8:

bara jag som tycker det e billigt med 750 kr för 1 tb? eller 3 tb för 1400 ? (7200 rpm seagate)

Eh ja, eftersom vi friska människor kunde köpa 1TB för 400 kr innan översvämningen.

Permalänk

Det är väl så enkelt att dom konstaterat att folk fortfarande köper hårddiskar trots dubbla priset. Även om dom förlorat halva försäljningen och tar dubbelt så bra betalt kommer dom fortfarande tjäna mer pengar iom den högre marginalen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Det är väl så enkelt att dom konstaterat att folk fortfarande köper hårddiskar trots dubbla priset. Även om dom förlorat halva försäljningen och tar dubbelt så bra betalt kommer dom fortfarande tjäna mer pengar iom den högre marginalen.

Kapitalism <3

Permalänk
Medlem

Om man som jag skulle vilja bygga en HTPC och en NAS mm så går det åt några diskar... Dessutom behöver jag mycket lagring, så om jag skulle köpt i början av Augusti förra året hade jag gett ~500:- för 2TB!! Nu kostar dem det dubbla!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Men de gjorde ingen vinst, därför de sålde av skiten och lät nån annan ta över.

http://feber.se/pc/art/207508/samsung_sljer_av_sin_hrddiskti/

Tror vi kommer få se mycket mer av höjda priser på teknikprylar närmaste åren, bara för er att vänja er vid det. Media Markt gjorde 1.2miljarder förlust förra året såg jag nånstans på nätet, kanske var Aftonbladet (finns pålitligare källor men ändå). De kan konkurrera ett tag med priser under inköp men inte för länge. Så handla din nya TV nu

Minnen och CPU ligger för lågt nu också, kommer en svängning uppåt.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Fel.. Mekaniska hårddiskar SSD:er är faktiskt även det en hårddisk.

Skrivet av Aresz:

Det är SSD hårddiskar.. Inte mekaniska som det handlar om i artikeln. På den fronten finns det bara WD, Seagate och Toshiba (tror inte Toshiba säljer lösa hårddiskar).

Skrivet av Sound Shower:

Jeeeeeeeeeeeeesus.

Om du tänkte länge än näsan räckte så skulle du se att jag inte försvarat WD och Seagate utan 1000 kr är inte mycket för en 2TB hårddisk... Det är vad den första kommentaren handlande om och det är vad du först spydigt svarade på och sedan även jag.

Skrivet av Sound Shower:

De kan ju välkomna fler karteller i andra branscher, så kan de få betala högre priser på allt annat också.

Nu är det inte en kartell det handlar om.. utan detta är oligopol. Det finns ännu ett känt exempel på just denna sorts bildning i Intel vs AMD och AMD (tidigare ATI) vs Nvidia.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Även om nu priset per hårddisk kanske inte är så jättefarligt så har ju utvecklingstakten minskat drastiskt.
Om folk köpte 2-3 TB diskar förra sommaren så borde det ju vara 3-5 TB som gäller nu.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kan det säkert göra, och du kan ju sluta att gråta över ett par hundralappar, visst hårddiskar var billigare förra sommaren men ärligt talat så tycker jag inte 900 kronor för 2TB är mycket då man inte köper hårddiskar särskilt ofta.

Skrivet av Sound Shower:

Ja, skämmes tammefan. Här sitter vanliga medelsvenssons och försvarar utländska megaföretag. Man tror inte det är sant! Stackars företag.

OT, men tyvärr alltför vanligt idag i Sverige. Lågavlönade arbetare som tror att de är medelklass, och röstar blått trots att de förlorar på det i längden...

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Även om nu priset per hårddisk kanske inte är så jättefarligt så har ju utvecklingstakten minskat drastiskt.
Om folk köpte 2-3 TB diskar förra sommaren så borde det ju vara 3-5 TB som gäller nu.

Har göra med helt andra faktorer som att det är svårt att få in mycket mer än 3TB i en 3,5" låda. Jag skulle iaf inte våga ha en 5-plattors 5TB disk med viktig data på. (googla på "ibm 75gxp fiasco" så fattar du)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sound Shower:

Eh ja, eftersom vi friska människor kunde köpa 1TB för 400 kr innan översvämningen.

Så du menar att man är "Mindre" frisk om man lägger ut pengar på en hårddisk man ev. behöver? Låter mer som att du är bitter för att du faktiskt inte har råd med en 2TB mekanisk HDD. Men att gå ut och lägga flera tusen kronor på en SSD med 1/3 av lagringskapaciteten verkar gå dig förbi?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Toshiba... Ifs enterprise versioner och kostar lite mer.