Permalänk
Medlem

Asus Transformer TF300

Hej!

Jag har beställt mig en Transformer TF300 i måndags och efter jobbet är det dags att hämta upp den.
Någon som har hunnit få hem sen och testat, och i så fall, vad är första intrycket?

Detta är min första surfplatta och förväntningarna är höga.

Bästa plattan i sin prisklass? Finns det bättre? Något man bör vänta på som kommer i sommar?

Permalänk
Medlem

Jag har 3st som ligger beställda hos Webahllen. Återkom gärna med vad du tyckte om den.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra!

Permalänk
Medlem

Jag har lekt lite med den en timme nu och jag är hittills helt frälst. Snygg att titta på, känns bra i handen(händerna) och flyter på bra.
30Mbit ned och 15Mbit upp via Wifi BBB 100Mbit känns också helt okej.

Apputbudet är helt tillfredsställande, det verkar ha kommit ut en hel del appar som är anpassade för surfplattor.
Skärmen är jag också nöjd med, ser inte varför jag skulle behöva högre upplösning, 1280x800 räcker gott och väl.

Skriver väl någon sorts recension när jag testat lite till.

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt. Hoppas Webhallen kan få lite fart och få in dom vita snart.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Jag har haft min i 2 veckor snart. Så jävla nöjd, köpte med tangentbord till. Gillar att den är widescreen så att man inte får alltför mycket svarta kanter som skalar ner bilden som på en 4:3 platta (förutom en liten svart rad för menyer etc). Matat den med HD filmer både från SD kort och trådlöst via ES fileexplorer och UPnPlay (DLNA) och den lirar helt smärtfritt med BS player. Har även laddat hem nintendo 64, playstation 1 och super nintendo emulatorer som jag spelar med min playstationkontroll, riktigt kul att koppla plattan till TVn och lira mario kart 64 från soffan! Mest slösurfar jag när jag är hemma och kanske ett serieavsnitt via DLNA när jag ligger i sängen. Bästa köpet på länge! Man kan använda den för fler saker för ett billigare pris än en iPad, jag är toknöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebbe1891:

Jag har haft min i 2 veckor snart. Så jävla nöjd, köpte med tangentbord till. Gillar att den är widescreen så att man inte får alltför mycket svarta kanter som skalar ner bilden som på en 4:3 platta (förutom en liten svart rad för menyer etc). Matat den med HD filmer både från SD kort och trådlöst via ES fileexplorer och UPnPlay (DLNA) och den lirar helt smärtfritt med BS player. Har även laddat hem nintendo 64, playstation 1 och super nintendo emulatorer som jag spelar med min playstationkontroll, riktigt kul att koppla plattan till TVn och lira mario kart 64 från soffan! Mest slösurfar jag när jag är hemma och kanske ett serieavsnitt via DLNA när jag ligger i sängen. Bästa köpet på länge! Man kan använda den för fler saker för ett billigare pris än en iPad, jag är toknöjd.

Kan den spela upp .mkv filer? Har du möjlighet att visa en video där du spelar upp 720p och 1080p filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Kan den spela upp .mkv filer? Har du möjlighet att visa en video där du spelar upp 720p och 1080p filmer?

Det borde den kunna göra. Min Galaxy Note som är klenare har inga problem med 1080 eller 720

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Den har spelat allt jag har matat den med hitills, både DLNA och lokalt på plattan. Mkv var inget problem, dock spökade diceplayer för mig då ljudet inte fille fungera men bytte till Mx och Bs player så löste det sig.

Permalänk
Medlem

Tyvärr gav min skärm upp idag, återstår att se vad problemet är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inhale:

Tyvärr gav min skärm upp idag, återstår att se vad problemet är.

Låter inte bra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chrillemeter:

Skrivet av Hymer:

Det borde den kunna göra. Min Galaxy Note som är klenare har inga problem med 1080 eller 720

Skrivet av sebbe1891:

Den har spelat allt jag har matat den med hitills, både DLNA och lokalt på plattan. Mkv var inget problem, dock spökade diceplayer för mig då ljudet inte fille fungera men bytte till Mx och Bs player så löste det sig.

Är inte .mkv bara en container, alltså behållare för olika codecs?

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte fått något svar, så här ser min skärm ut just nu:

Permalänk
Inaktiv

Ja, då har man också skaffat sig en Transformer Pad. Ska bli intressant att testa den och se vad den går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1891:

Är det inte tangentbord inbyggt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Graob:

Är det inte tangentbord inbyggt?

Nej. Tangentbordsdockan med extra batteri får du köpa till.

Permalänk
Medlem

Tf300 har väl en fullsize usb port? Om det är så vet någon om det går att koppla in ett vanligt tangentbord?

Visa signatur

Q9550 @ 2.83 | MSI P45 | Kingston 4GB @ 800mhz | XFX ati 5850 black edition | thermaltake toughpower 750W | samsung spinpoint 500GB | cooler master centrino 534 | samsung syncmaster 225BW | steelseries ikari | logitech G15 | Icemat Siberia, Steelseries 7H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Nej. Tangentbordsdockan med extra batteri får du köpa till.

Men i tf300 är det väll inbyggt? Eller i vilken är det ett inbyggt tangentbord som man viker upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graob:

Men i tf300 är det väll inbyggt? Eller i vilken är det ett inbyggt tangentbord som man viker upp?

Inte inbyggt, en separat enhet som du kan koppla ihop med skärmen, följer med i vissa paket, inte i andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Inte inbyggt, en separat enhet som du kan koppla ihop med skärmen, följer med i vissa paket, inte i andra.

Är det ingen som har sätt asus nya platta som är lite tjockare för att den har ett tangentbord man kan vika fram ifrån baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graob:

Är det ingen som har sätt asus nya platta som är lite tjockare för att den har ett tangentbord man kan vika fram ifrån baksidan?

Jo, men det är inte tf300. Jag tror den heter något i stil med eee pad slider...

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Jo, men det är inte tf300. Jag tror den heter något i stil med eee pad slider...

Jaa! det är vad den heter;) haha tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbe1891:

Hur funkar tangentbordet till egentligen? Är jävligt sugen på Transformern just pga hybriden mellan laptop och platta som jag tycker är helt genial. Är dock rädd för "barnsjukdomar" och är det någongting jag hatar så är det halvfungerande teknik.

Permalänk
Skrivet av jalloumi:

Hur funkar tangentbordet till egentligen? Är jävligt sugen på Transformern just pga hybriden mellan laptop och platta som jag tycker är helt genial. Är dock rädd för "barnsjukdomar" och är det någongting jag hatar så är det halvfungerande teknik.

Jag tycker att det fungerar bra. Har använt det till att surfa och då fungerar scroll med två fingrar etc, som en vanlig laptop dvs. En del användbara snabbknappar för ljud, multitasking, ljusstyrka på skärmen osv. USB porten har jag endast testat med en PS3 kontroll än så länge och det fungerade klockrent. ASUS har ju kört med tangentbord ett tag nu i och med att den även fanns på transformer och transformer prime innan så tror att de flesta barnsjukdomar är ordnade redan. Har faktiskt inte öppnat min HP Envy laptop sedan jag köpte transformern, skrev worddokument och gjorde en powerpoint förra veckan och då körde jag splashtop (som följer med plattan) mot min HTPC, märkte inget irritationsmoment med tangentbordet då heller. Faktum är att det är fler irritationsmoment med tangentbordet (touchpaden framförallt) på min HP Envy som jag inte gillar alls, riktigt sunkig gjord.

Permalänk
Medlem

Vi får väl hoppas att det är nått hänga i julgrannen..
Beställde precis 8st, med penna och fodral på dustin

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk

Köpte mig en TF300 i går och måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med den. Dock har jag några frågor som någon här kanske vet svar på.

1. Går det att skapa mappar i huvudmenyn där alla appar är installerade? Känns lite rörigt att alla appar ligger utspridda på rad.
2. Går det att ta bort tomma sidor? Dvs sidor som det varken finns appar/widgets på?

Permalänk
Skrivet av Devilspawn:

Köpte mig en TF300 i går och måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med den. Dock har jag några frågor som någon här kanske vet svar på.

1. Går det att skapa mappar i huvudmenyn där alla appar är installerade? Känns lite rörigt att alla appar ligger utspridda på rad.
2. Går det att ta bort tomma sidor? Dvs sidor som det varken finns appar/widgets på?

Vet inte riktigt om Asus gjort någon specialare med launchern men testa att trycka på "menu" när du är på hemskärmen, finns kanske något val där.

Annars kan du testa en annan launcher, t.ex. GO launcher som finns på Google Play. Med den kan du göra vad som helst typ.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Vet inte riktigt om Asus gjort någon specialare med launchern men testa att trycka på "menu" när du är på hemskärmen, finns kanske något val där.

Annars kan du testa en annan launcher, t.ex. GO launcher som finns på Google Play. Med den kan du göra vad som helst typ.

Verkar inte fungera.
Go Launcher ser intressant ut, skall genast testa den. Tack för tipset!

Permalänk

Jag hoppar in och lånar denna tråden lite.
Jag undrar bara om denna adapter : http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=362_83...
Passar i TF300 plattan??
Och man måste ha den va? laddningen sker inte via en micro usb va....
för det är ungefär det som hänger på om jag vill köpa denna eller inte..

MvH Mattias

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Skrivet av imp_matte:

Jag hoppar in och lånar denna tråden lite.
Jag undrar bara om denna adapter : http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=362_83...
Passar i TF300 plattan??
Och man måste ha den va? laddningen sker inte via en micro usb va....
för det är ungefär det som hänger på om jag vill köpa denna eller inte..

MvH Mattias

Den passar, jag har själv köpt en.
Nej du måste inte ha den, laddningen sker via en annan port. Men vill du dock kunna trycka i ett usb-minne eller liknande är den adaptern bra att ha, såvida du inte köper tangentbordet som hör ihop med plattan, där finns det en inbyggd usb.