Permalänk
Medlem

Asus UX31A på Dustin Home

Hallojsan!

Ville bara tipsa om att Dustin home har lagt ut en av de nya Zenbook prime modellerna, UX31A på sin sida. Det är modellen med i7 (3517U, 1,9 GHz enligt spec) och 128 gb SSD. Kör med Ivys nya Intel HD Graphics 4000. Det är alltså inte modellen med 620 kort.

För mig som student kostar den drygt 11 000 kr, tror 12 000 annars.

Har det sagts att det ska komma ut någon billigare modell med i5, eller är det bara denna och den med extra grafikkort och större lagring som kommer?

Länk: http://www.dustinhome.se/product/5010638166/asus-zenbook-ux31...

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Trevligt!

På Dustin står det "Beräknad leverans 2012-05-16", någon som har koll på om det släppdatumet stämmer? Trodde de skulle dröja till längre fram på sommaren..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Trevligt!

På Dustin står det "Beräknad leverans 2012-05-16", någon som har koll på om det släppdatumet stämmer? Trodde de skulle dröja till längre fram på sommaren..?

Ja, trodde också det! Därför är jag lite misstänksam. Har frågat Dustin Home om det på Facebook, ska se om de svarar under dagen.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Haha, nu har de tagit bort det från sin sida XD Var med största sannolikhet ett misstag att den lades ut Aja, nu har vi i alla fall fullständiga specsen för den, och länken ovan fungerar fortfarande

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Bildskärm

Storlek / upplösning 13,3 " / 1920 x 1080

Bildformat 16:9

Paneltyp IPS

Bakgrundsbelysning LED

Skärmyta Anti-glare

Processor
Processormodell Intel Core i7 3517U 1,9 GHz
Minne

Minnesstorlek (inkl./max) 4 GB / 4 GB

Minnesplatser (totalt/lediga) 1 st / 0 st

Minnestyp SO-DIMM DDR3 1600 MHz
Lagring

Hårddisk 128 GB, Solid-state

Optisk enhet Nej, medföljer ej

Grafik & ljud
Integrerat ljudkort Ja

Grafik Intel HD Graphics 4000

Nätverk
Bluetooth v4.0

Intel Wireless Display (WiDi) Ja

Trådlösa protokoll IEEE 802.11a, IEEE 802.11b/g, IEEE 802.11n

Anslutningar
Dockningsstöd Nej

USB 2.0-anslutning 1 st

USB 3.0-anslutning 1 st

micro-HDMI-anslutning 1 st

3,5 mm-ljudanslutning combo, in/ut 1 st

Batteri
Antal battericeller 4 st

Kapacitet 6840 mAh

Tangentbord
Bakgrundsbelyst Ja

Inbyggt pekdon Touchpad

Språklayout Nordisk (sv/no/fi/dk)

Miljö och energiförbrukning
Certifieringar Energy star, EPEAT Silver

Operativsystem
Medföljande operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium, 64-bit
Operativsystemsspråk Nordisk (sv/no/fi/dk/en)

Generell information
Minneskortläsare SD/SDHC, MMC

Inbyggd webbkamera Ja, 0,3 Mp

Medföljande tillbehör Väska

Dimensioner (B x D x H) 325 mm x 223 mm x 18 mm

Vikt 1,3 kg

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Wtf jag som hann beställa en.. Undrar hur det fungerar rent praktiskt. Antar att jag får vänta snällt!

Permalänk
Medlem

Har också planerat att köpa en UX31A, vill dock ha 256ssd..

Blev väldigt förvånad då jag såg en UX31A på dustin igår.. Men nu är den som sagt borta..

Ville bara påpeka att speccsen inte stämmer riktigt, det ska vara 2st USB 3.0, inte en av varje..

//Hitte

Permalänk
Medlem

Seriöst vart är datorn :< vill ha en UX31A med 256 gig SSD :< fick för mig den skulle släppas i maj.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Nu verkar den ha trillat in hos en del återförsäljare igen.
Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1242327

Några har satt att den kommer 7:e Juni, nån den 12:e.

Är väl bara att beställa nu då..

Undrar förresten när/om 256gb varianten kommer? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Bra fråga, modellen heter R4003X med 256 gig SSD, hade viljat köpa den istället, 128 gig räcker inte så långt. Man kanske skulle köpa den billiga och slänga in en egen 300 gig istället? Eller vet nån vad mer man får förutom större SSD?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Fick min Zenbook Prime UX31A R4004V idag. Älskar skärmens färger men hade lite lite lite bleed i nederkant (bara synligt vid svart skärm under uppstart)

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorksat:

Fick min Zenbook Prime UX31A R4004V idag. Älskar skärmens färger men hade lite lite lite bleed i nederkant (bara synligt vid svart skärm under uppstart)

Grattis men du kan inte skriva sådär utan att langa bilder bilder bilder!

Köpt i butik?
Är betraktningsvinklarna lika underbara som alla påstår?
Hur snabb uppstart ungefär?
Någonting du stört dig på än så länge?
Fick du med det bruna laptop-fodralet? (http://www.protocolsnow.com/wp-content/images/111029_zenbook/...)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Grattis men du kan inte skriva sådär utan att langa bilder bilder bilder!

Köpt i butik?
Är betraktningsvinklarna lika underbara som alla påstår?
Hur snabb uppstart ungefär?
Någonting du stört dig på än så länge?
Fick du med det bruna laptop-fodralet? (http://www.protocolsnow.com/wp-content/images/111029_zenbook/...)

Köpt i webbutik.
Jag är ingen expert på skärmar men tycker betraktningvinklarna är suveräna.
Uppstart går snabbt, Har inte klockat den dock. Från sömnläge startar den på 1-2 sekunder.
Lite lite lite bleed i nederkant när skärmen är svart.
Fick med det bruna fodralet. Samt adapter för vga och nätverkskort.
Tangentbordet är väldigt skönt att skriva med. Lagom mjuka för min smak.

SSD test.

Sen är kanske inte detta asus fel men jag ville köra 150% förstoring för att se något med denna upplösningen och då blir vissa program rätt fula. Diablo funkade t.ex inte med förstoring över 125%. Kanske blir fixat till Windows 8.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Jag hade hört att SSDn inte var sådär jättebra, men det där ser ju skapligt ut iaf. Inget som jag tror att jag skulle märka skillnad på.

Däremot så är jag lite ledsen att jag bara kan hitta 128Gb-versionen. Är det sant att 256Gb in kommer till Sverige? Det känns som ett rätt märkligt beslut. Vad jag vet är väl SSDn fastlödd dessutom, så ingen uppgradering på egen hand heller.

Permalänk
Proffsmobbare

Sitter på en UX31A just nu, packade upp den nyss. Riktigt trevlig med nya tangentbordet, väldigt mycket rappare än UX31E.

Tyvärr verkar skärmen lida av en hel del backlight bleeding runt botten och några punkter längs höger sida av skärmkanten, precis som tidigare påståtts.
Skärmen i sig är dock helgrym!

Angående SSDn så har jag läst mig till att det ska vara det enda som inte är fastlött.

Permalänk
Medlem

Önskar verkligen att jag behövde uppgradera min laptop nu, men dessvärre har den väl en två år kvar att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorksat:

Köpt i webbutik.
Jag är ingen expert på skärmar men tycker betraktningvinklarna är suveräna.
Uppstart går snabbt, Har inte klockat den dock. Från sömnläge startar den på 1-2 sekunder.
Lite lite lite bleed i nederkant när skärmen är svart.
Fick med det bruna fodralet. Samt adapter för vga och nätverkskort.
Tangentbordet är väldigt skönt att skriva med. Lagom mjuka för min smak.

SSD test. http://i50.tinypic.com/34e6a1z.png

Sen är kanske inte detta asus fel men jag ville köra 150% förstoring för att se något med denna upplösningen och då blir vissa program rätt fula. Diablo funkade t.ex inte med förstoring över 125%. Kanske blir fixat till Windows 8.

Okej det var ju bra att höra! Alla punkter förutom SSDn lär ju gälla för ux32VD också Hoppas backlight bleedingen inte är alltför illa bara.

Vet du om det är en A-DATA SSD du har eller om det är en SanDisk? Tydligen så beror delvis förseningen på att ASUS valde att byta till SanDisk SSD i sista minuten.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Var det inte så att ux31e kunde komma med både adata och sandisk - det var lite av ett lotteri - men ux31a har väl alla sandisk (tyvärr)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Okej det var ju bra att höra! Alla punkter förutom SSDn lär ju gälla för ux32VD också Hoppas backlight bleedingen inte är alltför illa bara.

Vet du om det är en A-DATA SSD du har eller om det är en SanDisk? Tydligen så beror delvis förseningen på att ASUS valde att byta till SanDisk SSD i sista minuten.

Bleeden märks inte alls av under användning. Bara uppstart.

Min har en A-DATA XM11 ssd disk.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk

Jag behöver mer än 4 GB RAM. Kan man uppgradera minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorksat:

Bleeden märks inte alls av under användning. Bara uppstart.

Min har en A-DATA XM11 ssd disk.

Så du fick en A-DATA? Wow, bra nyheter! Då får man bara hoppas på att man får en sån om man beställer. Prestandan är ju oerhört mycket bättre än hos Sandisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorksat:

Bleeden märks inte alls av under användning. Bara uppstart.

Min har en A-DATA XM11 ssd disk.

Du säger dom rätta sakerna, tror att du är en favorit hos damerna

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Proffsmobbare

Snabb jämförelsebild mellan HTC Incredible S och Asus Zenbook Prime UX31A när det gäller fysisk tjocklek. Inte jätteintressant, men verkar inte finnas så många "real life"-bilder på datorn i vettig kvalitet.

Är det någon som har önskemål på andra egenskaper/vinklar på datorn så kan jag försöka visa upp det.

Köpt hos Inet, har Adata-disk, SandForce-krets.

Permalänk
Medlem

R4003X snart kommen?
Fortfarande ingen som vet om det är nån annan skillnad än SSDn mellan 4004X och 4003X

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Är det någon som har önskemål på andra egenskaper/vinklar på datorn så kan jag försöka visa upp det.

Jag har lite svårt att avgöra om ramen är svart eller silver/mörk silver. Kanske någon plåt på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Wowbagged:

Jag har lite svårt att avgöra om ramen är svart eller silver/mörk silver. Kanske någon plåt på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska försöka dra ett par bilder på det imorgon, tillsammans med lite intressanta vinklar (selling points, i mitt tycke då).

Den är grafitgrå, nästan åt det mörkbruna hållet om mina ögon inte spelar ett spratt. Datorn ser inte alls ut som på produktbilderna, där den är mer silver i kroppen med svart skärmram. Ser mer elegant ut i verkligheten med lite mörkare kropp och ljusare ram än sagda produktbilder.

Ska även försöka få med en bild på min bleeding.

Angående användarupplevelse;
Efter en helgs varierande användande har jag detta att säga om datorn.

Ljudet är faktiskt riktigt bra för att vara en laptop, och av denna storleken. Det är ingen hifi-maskin men uppspelningen är mer behaglig än skrikig.

Skärmen är fantastisk, 1080p är nog absolut max att ha på en 13" skärm utan skalning enligt mig. Färgåtergivningen och betraktingsvinklarna är klart godkända. Mitt exemplar har blödningar i underkant på fyra ställen och en blödning i högerkant. Ser ut lite som spotlight-effekterna i Photoshop. Syns mest i uppstart och filmer i bredformat, men ändå surt på en så pass dyr dator. Det sägs vara oundvikligt på en så pass tunn IPS-panel dock. Schackbrädet av pixlar/punkter på skärmen går inte längre att urskilja rakt av, på UX21/31E var det lätt att se vertikala och horisontella linjer pga. upplösningen.

Startknappen är inte helt responsiv men jag kanske också är lite väl försiktig i tryckningarna på samma gång. Instant on funkade bra men min fläkt låste sig på 100% (?) vid uppvaknande och höll sig där tills jag drog ner den i hibernation och tillbaka igen. Känner igen den historian från UX31E.

Antiglaren är väldigt mjuk, så den är inte kornig men samtidigt hjälper den inte speciellt mycket. På långresa i buss så var det i princip som att ha en blank skärm, man såg inte mycket annat än en (något) diffus bild av sig själv. Helt klart ljusår bekvämare att leva med än Dells AG iallafall.

Byggkvalitet, helt klart otroligt solid, inget vickar, inget knakar. Mycket ovant. Jag föredrar Apples blästrade yta framför Asus borstade men det är personlig preferens som spelar in där.

Utseendemässigt är den säkert hundra gånger snyggare i verkligheten än på alla produktbilder, mörkare kropp och ljusare skärmram än vad som visas. Känns väldigt rätt helt enkelt.

Tangentbordet är väldigt rappt, väldigt lite gung i tangenterna. Längre slaglängd än UX31E och känns inte alls som en bankomat längre. Tillsammans med backlighten så är det tummen upp.

Trackpaden är ungefär likadan som förut, men upplever rörelserna som mycket mjukare och mer kontrollerade. UX31E var ofta väldigt kantig och ryckig. Scrollen fungear bra men jag hade hellre sett en separat scroll på högersidan. Zoomen fungerar helt okej, kanske något överkänslig ibland.

Wall of text, men det hjälper säkert någon. Mina personliga åsikter och intryck, garanterar inte att det stämmer med vad andra upplever.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Ska försöka dra ett par bilder på det imorgon, tillsammans med lite intressanta vinklar (selling points, i mitt tycke då).

Datorn ser inte alls ut som på produktbilderna, där den är mer silver i kroppen med svart skärmram. Ser mer elegant ut i verkligheten med lite mörkare kropp och ljusare ram än sagda produktbilder.

Härligt, uppskattas enormt då jag börjat väga mer åt MBA eftersom den faktiskt finns att klämma på, har inte skymtat UX31 någonstans i Stockholm vilket känns väldigt skumt.
Det jag är lite skraj för är att ramen är lite för bred som kan göra att skärmen känns mindre, detta är inget du märkt av? Fruktansvärt svårt att få en känsla av datorn när man bara har videor och bilder att tillgå.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Wowbagged:

Härligt, uppskattas enormt då jag börjat väga mer åt MBA eftersom den faktiskt finns att klämma på, har inte skymtat UX31 någonstans i Stockholm vilket känns väldigt skumt.
Det jag är lite skraj för är att ramen är lite för bred som kan göra att skärmen känns mindre, detta är inget du märkt av? Fruktansvärt svårt att få en känsla av datorn när man bara har videor och bilder att tillgå.

Förstår vad du menar, ville själv ha så lite ram som möjligt. Fördelen är väl att ramen på Zenbooken numera är nästintill exakt samma färg som skärmen i sig i många ljussättningar, så det är lätt att lura ögat.

När man tänker efter så är ramen något bred, och framför allt hög (mycket tack vare webcam) men den är som sagt mörk, till skillnad från MBA som har silvrig ram där det framstår tydligare hur tjock den är. Själva ration skulle jag uppskatta ligga väldigt nära Airen.

Jag tar en bild på det imorgon och lägger bilden över en Macbook Air med transperans så kan vi se exakt hur displaystorleken skiljer sig i förhållande till ramen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

R4003X snart kommen?
Fortfarande ingen som vet om det är nån annan skillnad än SSDn mellan 4004X och 4003X

Ska R4003X med 256GB SSD komma till Sverige ens?

Om man kollar denna onlineshop från USA så ser man att det finns listade 4st olika UX31A
http://www.excaliberpc.com/617885/asus-zenbook-prime-ux31a-db...

"Here are the key difference within these 4 models:
UX31A-DB72: Ivy Bridge I7-3517UE 3rd gen CPU, 256GB SSD with TPM(trusted platform), Windows 7 Professional
UX31A-DB71: Same CPU as above, same size SSD as above but no TPM, Windows 7 Premium instead of Professional
UX31A-DB52: CPU is Ivy Bridge I5-3317U 3rd gen CPU, smaller 128GB SSD with TPM, Windows 7 Professional
UX31A-DB51: CPU is Ivy Bridge I5-3317U 3rd gen CPU, 128GB SSD with no TPM, Windows 7 Home Premium instead of Professional"

Där ser man att det skiljer på 2st funktioner egentligen
* TPM stöd
* Professional VS Home Windows 7

Får se om det dyker upp några andra modeller i Sverige framöver, troligtvis inte men vem vet.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Hade googlat mig fram till den, DBXX beteckningarna verkar ju inte användas i Sverige så vi verkar ju ha 400X versioner istället.

http://www.scorptec.com.au/computer/46170-ux31a-r4003x 4003 hade iaf 256 gig ssd så jag antog den var "bäst". Bortsett från VD modellen kanske.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.