Permalänk
Medlem

hjälp med luftflöde..

tja, jag har nyss snickrat ihop den nya datorn men märker nu att det blir ganska jätte varmt i den så lite tips på plasering av fläktar osv skulle uppskattas.
det blir som varmast i mitten kring grafikkortet.

chassie - bitfenix merc beta plats för 6st 120mm
fläktplatser
- 2st i fronten (sitter en nu) suger in
- 1st i botten (bredvid nätagg) suger ut
- 1st bak i toppen (här sitter nu min vattenkylare) suger in
- 2st på ena sidan

funderar dessutom på att skaffa ett gpu till och köra sli och då blir det ju ännu varmare kring mitten i burken.

tips och förslag?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 3,68Ghz Black Edition | MODERKORT: ASUS SABERTOOTH 990FX | GPU: AMD radeon HD 6970 | PSU: Silver power 850w | CHASSI: Bitfenix merc ljuddämpad | RAM: Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 1600MHz | OS: Windows 7 professional 64bit | HDD: 6st på sammanlagt 5Tb | KYLNING: Corsair Hydro H40 CPU Kylare, NZXT SENTRY 2 LCD Fläktkontroller

Permalänk
Medlem

Hur varmt är "ganska jättevarmt" vad får du för temperaturer?
Eftersom värme stiger uppåt så skulle det nog funka bättre om du gjorde så här.

- 2st i fronten (sitter en nu) blåser in i chassiet
- 1st i botten (bredvid nätagg) blåser in i chassiet
- 1st bak i toppen (här sitter nu min vattenkylare) blåser ut ur chassiet

ungefär så här
http://hothardware.com/newsimages/Item10265/CyberPower-Viper-...

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Varmluft stiger och det krävs positivt tryck för att minska dammet, så jag skulle säga såhär.

Insug:
2x fram
2x sidan
Botten

Utblås:
Bak

Bör ge dig ett positivt tryck i burken. Du kan köra lite större/effektivare fläktar för utblås eftersom dom endast blir två, så länge du har ett högre "cfm (m3/h)" in.

Permalänk
Medlem

hej igen, mjo lite den placeringen hade jag tänkt som ni föreslagit men hur bra blir det att dra all varmluft igenom h40 kylaren?

ska kolla temperaturerna senare ikväll.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 3,68Ghz Black Edition | MODERKORT: ASUS SABERTOOTH 990FX | GPU: AMD radeon HD 6970 | PSU: Silver power 850w | CHASSI: Bitfenix merc ljuddämpad | RAM: Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 1600MHz | OS: Windows 7 professional 64bit | HDD: 6st på sammanlagt 5Tb | KYLNING: Corsair Hydro H40 CPU Kylare, NZXT SENTRY 2 LCD Fläktkontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlman:

hej igen, mjo lite den placeringen hade jag tänkt som ni föreslagit men hur bra blir det att dra all varmluft igenom h40 kylaren?

ska kolla temperaturerna senare ikväll.

Kan du inte placera h40'n i sidopanelen? Eller blir det för trångt?

Permalänk
Medlem

ja det blir för tajt särskillt om jag ska klämma in ytterliggare ett gtx 460

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta bort lite hdd-platser och sätt den i övre fram? Annars känns det spontant som att det måste bli botten platsen. Dumt att det inte finns två fläktplatser i topp, då hade det inte varit något problem alls att ha den i en av dom.

Permalänk
Medlem

ok, får se om jag kan mixtra dit den, tack för förslagen iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Insug i botten iallafall. Delvis för att värme stiger (men det är nästan sekundärt när man väl får fjutt på fläktarna) med även för att det är dumt att blåsa ut varmluft i botten, som sen sugs in igen i nätagget.

Övertryck är bra om du har dammfilter för alla insugsfläktar, men annars är det inte så himla viktigt. Blir ungefär lika dammigt iallafall, och kylningsmässigt ger inte övertryck i sig några magiska fördelar.

Jag skulle hellre ha H40 som utblås än insug, så länge du har fler än ett utblås. Lite smaksak, men för mig är det iallafall bakvänt att tvinga in extra varmluft i lådan. Ok ok, om CPU-tempsen är gränsfall till för höga kan det ju vara värt att prova köra den som insug, men annars tror jag balansen överlag i lådan oftast blir bättre med H40:n som utblås.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

460 är inte precis kända för att vara kalla..

Permalänk
Medlem

Utsug är viktigare än insug hur som haver för värmen SKA UT!, minst 2 fläktar i toppen.

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem

just nu så ligger cpu på 39c idle.. ska kolla loade temp när grabben somnat.

min fundering är att kanske ha utblås på sidpanelen och resterande som insug.. skulle det kanske funka eller blir det knasigt luftflöde?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av wahlman:

min fundering är att kanske ha utblås på sidpanelen och resterande som insug.. skulle det kanske funka eller blir det knasigt luftflöde?

Blir knepigt att ha insug i toppen, kommer behövas starka fläktar som motverkar luftens naturliga strävan uppåt. Bäst med insug botten/fram och utblås topp och bak, sidofläkten blir nog aktuell när du skaffar SLI.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Man vill ju byta luft hela tiden för att komponenterna ska hålla en så låg temperatur som möjligt.

Permalänk
Medlem

Har du tre fläktar och ska placera dem så så ska du ta in luft i front och botten och dra ut där bak. Har du inga dammfilter hade jag dock satt bottenfläkten i fronten istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

ska skaffa ett par fläktar till så att jag maxar chassit, när jag fått hem de nya fläktarna så ska jag samtidigt se om man kan flytta h40n till fronten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlman:

------------------
39c är ju en utmärkt temp i idle, ingenting att anmärka på där iallafall

Men, idle är ointressant, det intressanta är vad du får för temperaturer på ditt grafikkort och cpu i full load, t e x om du kör furmark och prime95, det är temperaturer som betyder något

Så, vad är temperaturerna när du stresstestar?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

tjabba, jag ska kolla under längre tid senare men efter 10min med prime95 så är tempen 64c.. 2h bf3 så är tempen 43c

Visa signatur