Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

På R3 fick man ett högfrekvent ljud om man satte en 120mm tyst fläkt i toppen, i det hål närmast fronten. Hur är det med R4?

Har två 120mm fläktar i taket på mitt R2 och har inga högfrekventa ljud? Tror inte man kan uttala sig så generellt utan det kan ha något med din kombination av cpukylare och/eller andra faktorer att göra.

Permalänk
Medlem

Jag gillar allt förutom att att R4:an är tjockare och har resetknapp på framsidan (dåligt för jag råkar alltid trycka på såna). Bra recension!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nu när jag fick läsa at båda burarna kan monteras bort så blev jag faktiskt väldigt sugen och jag har varit väldigt negativ till FD tidigare. Något måste de fan gjort rätt för här sitter man och längtar lite smått...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Sitter på gamla R2 och jag tror att en R4 skulle bli en värdig ersättare! Blir nog ett R4 och en ny CPU-kylare och en ny SSD nästa månad.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nej.. Jag köpte mitt R3 chassi för knapt 4 veckor sedan.. H-----e.. Hade ju inte tvekat en sekund på R4 chassit.. Men så är det.. Grattis till er som blir nya ägare av ett R4 chassi!!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callezzon:

Enligt recensionen på overclock3D.net så måste man skruva dit SSD'n INNAN man skruvar dit moderkortet, så svaret på din fråga är JA

OnT: Synd att man köpte sitt P280 för drygt 2 veckor sedan. Är ändå väldigt nöjd med den och ljudnivån är på en acceptabel nivå, bara min H80 som hörs i stort sett. Hade en R3:a förut som jag tyckte va trång och kabeldragningen var helt usel i det chassiet och kvalitén kunde ha varit bättre. Det här chassiet verkar dock vara en helt utmärkt ersättare, men det ska krävas mycket till att jag byter bort mitt nuvarande
Bra recension som vanligt Jonas!

Idiotiskt om det stämmer. P280 har uppenbarligen en bättre lösning för ssd.

P280 har även överlägsen vibrationsdämpning för diskarna och kraftigt mycket bättre dammfilterlösningar. R4 närmar sig P280, men det dröjer nog till R5 innan Define är ikapp.

Men jag måste ju tillägga att jag gillar R4:ans förbättringar - bra gjort Fractal Design!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Att det bara finns Power-LED gör väl inget. Vill man ha HD-LED, så är det ju bara att koppla kabeln istället där istället.. har jag gjort.

Gillar att utrymmet bakom moderkortsplåten har blivit större, eftersom det är en katastrof på R3. Kan knappt få igen sidoplåten..

Även om det ser ut som om H100 kan skruvas fast i toppen, så undrar jag om den får plats ändå. Utrymmet mellan taket och moderkortet är väldigt litet, precis som på R3, vilket borde utgöra ett problem. Själv kan jag inte få dit min H80 i taket utan att moderkortet tar i på R3..

Dock kommer det nog inte bli någon R4, beroende på att knapparna sitter på ovansidan. Har en katt som envisas med att hoppa upp på datorn ibland och på de mest olämpliga tidpunkter, så trycker han på powerknappen och stänger av datorn..
Har tillfälligt löst problemet genom att jag lagt en bok över frontpanelen.. Ingen estetiskt rolig lösning, men den funkar iaf.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callezzon:

Enligt recensionen på overclock3D.net så måste man skruva dit SSD'n INNAN man skruvar dit moderkortet, så svaret på din fråga är JA

Precis vad jag tänkte när Jonas visade SSD:n på baksidan.. Den där måste väl vara fastskruvad bakom moderkortet..
Blir ju skitjobbigt, om man byter lika ofta som jag...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att det bara finns Power-LED gör väl inget. Vill man ha HD-LED, så är det ju bara att koppla kabeln istället där istället.. har jag gjort.

Gillar att utrymmet bakom moderkortsplåten har blivit större, eftersom det är en katastrof på R3. Kan knappt få igen sidoplåten..

Även om det ser ut som om H100 kan skruvas fast i toppen, så undrar jag om den får plats ändå. Utrymmet mellan taket och moderkortet är väldigt litet, precis som på R3, vilket borde utgöra ett problem. Själv kan jag inte få dit min H80 i taket utan att moderkortet tar i på R3..

Dock kommer det nog inte bli någon R4, beroende på att knapparna sitter på ovansidan. Har en katt som envisas med att hoppa upp på datorn ibland och på de mest olämpliga tidpunkter, så trycker han på powerknappen och stänger av datorn..
Har tillfälligt löst problemet genom att jag lagt en bok över frontpanelen.. Ingen estetiskt rolig lösning, men den funkar iaf.

Lite dubbelhäftande tejp runt knappen fixar det.
Katter avskyr att sätta foten på det så ganska snart slutar den trampa på knappen och du kan köra utan tejp

Permalänk
Avstängd

fyfan vad glad man vart när man såg att det kommit chassiporr igen
och vidoerecenssion och allt!

:D: D:D :D: D: :D: D

Dold text

Nu vart det svårare o välja mellan detta o 280...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Att det bara finns Power-LED gör väl inget. Vill man ha HD-LED, så är det ju bara att koppla kabeln istället där istället.. har jag gjort.

Att designa ett chassi 2012 och inte inkludera HDD-led känns bara konstigt. Visst kan man koppla den till power-led. Men varför inte inkludera båda, måste väl vara den simplatse saken i världen.

Och jag personligen vill absolut veta om diskarna jobbar med nåt, speciellt med SSD då man inte hör "knarret" när den jobbar.

När jag letade nytt chassi så gick fractal design R3 bort ur ekvationen just bara därför att den inte hade hdd-led. Men så klart alla är vi olika... jag är helnöjd med mitt Antec P280 som det blev istället...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Hade ett R2 och det var nog kvalitetsmässigt den sämsta jävla skiten jag haft(efter CM HAF 922).

Hoppas det är bättre på R4, ser dock att de har kvar de värdelösa dörrarna man skjuver på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

Att designa ett chassi 2012 och inte inkludera HDD-led känns bara konstigt. Visst kan man koppla den till power-led. Men varför inte inkludera båda, måste väl vara den simplatse saken i världen.

Och jag personligen vill absolut veta om diskarna jobbar med nåt, speciellt med SSD då man inte hör "knarret" när den jobbar.

När jag letade nytt chassi så gick fractal design R3 bort ur ekvationen just bara därför att den inte hade hdd-led. Men så klart alla är vi olika... jag är helnöjd med mitt Antec P280 som det blev istället...

Tycker själv om att det inte lyser någon Power-LED, utan som i mitt fall bara HD-LED. Mindre störande ljuspunkter när jag redigerar bilder etc..
Hade jag haft en diod lysande hela tiden, hade jag nog kopplat ur den eller tejpat över..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Lustigt med tjat om hdd-led och power-led, använder folk det fortfarande? Jag själv vill inte ha något som lyser från datorn och tror jag har många med mig. Vad tjänar det till egentligen? Man hör om datorn är igång.

Blir riktigt sugen på att byta min R2a nu till R4an faktiskt. Lite synd med SSD-platsen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ja, vad tror du, vill inte verka dryg men svaret är väl ganska självklart om var du vänder dig?
........

Var tvungen att fråga då de inte svarade via deras hemsida via kontaktformuläret där!
De läser ju denna tråden, då kanske de ser min fråga. Eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett mycket bra chassi. Blir nog ett sådant köp.
Kanske med en h100 i fronten. Vad tror ni om det?

Jag förstår inte heller allt detta tjatet om leds. Vem vill ha blinkande lampor på sin elektronik?
Har ni svårt att veta om datorn är på eller vad är problemet?
Vill man veta om diskarna jobbar så finns det bra mjukvaror för att få detaljerad information. En hd-led ger ju inget alls.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Dock kommer det nog inte bli någon R4, beroende på att knapparna sitter på ovansidan. Har en katt som envisas med att hoppa upp på datorn ibland och på de mest olämpliga tidpunkter, så trycker han på powerknappen och stänger av datorn..
Har tillfälligt löst problemet genom att jag lagt en bok över frontpanelen.. Ingen estetiskt rolig lösning, men den funkar iaf.

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att det går att koppla reset-knappen till att fungera som boot-knapp. Det skulle åtminstone lösa ditt problem om du använde dig av ett Define R3-chassi, då reset-knappen sitter bakom frontluckan.

Skrivet av christeribaren:

Att designa ett chassi 2012 och inte inkludera HDD-led känns bara konstigt. Visst kan man koppla den till power-led. Men varför inte inkludera båda, måste väl vara den simplatse saken i världen.

Och jag personligen vill absolut veta om diskarna jobbar med nåt, speciellt med SSD då man inte hör "knarret" när den jobbar.

När jag letade nytt chassi så gick fractal design R3 bort ur ekvationen just bara därför att den inte hade hdd-led. Men så klart alla är vi olika... jag är helnöjd med mitt Antec P280 som det blev istället...

Hur kommer det sig att du så gärna vill ha en HDD-led? Personligen tycker jag bara att det är jobbigt. Det är sin sak med en power-LED som endast lyser med ett konstant sken, men en HDD-LED som ska blinka hade retat mig till döds. Det är till och med som så att jag har kopplat ur power-LED:en i mitt Define R3-chassi då den helt enkelt lös för starkt och blev för irriterande i längden.

Om man vill se efter ifall ens hårddiskar skulle belastas onormalt mycket kan man se det genom "Resource Monitor" i Windows!
C:\Windows\System32\perfmon.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att det går att koppla reset-knappen till att fungera som boot-knapp. Det skulle åtminstone lösa ditt problem om du använde dig av ett Define R3-chassi, då reset-knappen sitter bakom frontluckan.

Tummen upp på den!!

Borde man ju tänkt på.. ska kolla på det när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

en liten krets som gör att power leden lyser konstant när det inte är hdd aktivitet och sedan blinkar leden när det är hdd aktivitet borde inte vara så svår att slänga ihop.

Dock gillar jag P280 bättre på alla punkter utom en, 120mm fläktar vs 140mm stöd på R4an..

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk

Perfekt! Enda jag inte förstår är vf det bara får plats 3 hårddiskar i nedre delen? :S

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av christeribaren:

Att designa ett chassi 2012 och inte inkludera HDD-led känns bara konstigt.

Tvärtom tycker jag, var många år sen jag kopplade in HDD-led även på chassien som har den funktionen, aldrig saknat det, irriterar mig endast. Vilken nytta skulle du ha av det?

Permalänk
Medlem

wow, dom verkar ha fixat det mesta jag klagade på från R3an.

Svårt val mellan vit Nexus H2 och vit FD Define R4 som mitt favvochassi nu då...

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att det går att koppla reset-knappen till att fungera som boot-knapp. Det skulle åtminstone lösa ditt problem om du använde dig av ett Define R3-chassi, då reset-knappen sitter bakom frontluckan.

Hur kommer det sig att du så gärna vill ha en HDD-led? Personligen tycker jag bara att det är jobbigt. Det är sin sak med en power-LED som endast lyser med ett konstant sken, men en HDD-LED som ska blinka hade retat mig till döds. Det är till och med som så att jag har kopplat ur power-LED:en i mitt Define R3-chassi då den helt enkelt lös för starkt och blev för irriterande i längden.

Om man vill se efter ifall ens hårddiskar skulle belastas onormalt mycket kan man se det genom "Resource Monitor" i Windows!
C:\Windows\System32\perfmon.exe

http://minfil.se/O1s8X5a6b9

Har redan förklarat varför jag PERSONLIGEN vill ha en HDD-led... du vill uppenbarligen inte ha en. Och jag vill... två olika åsikter rätt o slätt

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

Att designa ett chassi 2012 och inte inkludera HDD-led känns bara konstigt.

Jag tycker tvärtom, vem vill ha en HDD-led 2012?
Vad har man den till?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker tvärtom, vem vill ha en HDD-led 2012?
Vad har man den till?

För att se om det nån diskaktivitet...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Skrivet av christeribaren:

För att se om det nån diskaktivitet...

Läste du ens mitt inlägg? Jag beskrev detaljerat hur man kan se, genom mjukvara, om det sker någon hårddiskaktivet eller inte. Vad är det för fel på det?

Permalänk
Medlem

Jag står inför att köpa och bygga en ny speldator from scratch då lönen trillar in mot slutet av månaden. Då det gäller chassit så funderar jag främst på ett P280, men jag gillar även detta från Fractal. Jag har rätt så lite erfarenhet av att bygga datorer, så jag frågar då er som är mer erfarna, vilket av dem är att föredra?

Det handlar alltså om R4:an VS P280.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Läste du ens mitt inlägg? Jag beskrev detaljerat hur man kan se, genom mjukvara, om det sker någon hårddiskaktivet eller inte. Vad är det för fel på det?

Läser du ens mina inlägg? Om jag vill ha en led-indikator på lådan som visar om mina diskar jobbar (utan mjukvara) så är det MIN åsikt. Det är det enda jag gjort i denna tråd, att redovisat min åsikt. Har inte på nåt annat sätt hackat på chassit som i övrigt ser utmärkt ut...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

För att se om det nån diskaktivitet...

Ok, varför?

Skrivet av Subdubwise:

Läste du ens mitt inlägg? Jag beskrev detaljerat hur man kan se, genom mjukvara, om det sker någon hårddiskaktivet eller inte. Vad är det för fel på det?

Jag kan förstå en poäng med att ha den informationen direkt i hårdvara och utanpå själva datorn.

Men, då informationen en blinkande lampa ger är så extremt begränsad så ser jag ingen som helst poäng med det. Om det är ett mail eller om det är nått malware som gör något ger ju samma blinking.
Eller tung belastning ger inte någon speciell skillnad mot konstant lätt belastning.

Jag har inget som helst intresse av att få en så tvetydig och otydlig information, men jag kan väll förstå att någon vill ha det.
Dock tycker jag det 2012 känns helt värt att skippa och satsa på ett enklare utseende.

Permalänk
Medlem

Många klagar på SSD platserna på moderkortsplåten men om man vet att man tänker byta hårddiskar stup i kvarten så kan man ju sätta dem i HDD-stället. Finns ju ypperlig plats för SSD där. Ska man ha ett superlångt grafikkort och jävligt många hårddiskar som man absolut måste byta helatiden så visst köp inte detta chassi! Jag ser SSD platerna på moderkortsplåten som rent extra som man själv får bestämma om man vill sätta sin SSD där eller inte.. det är ju knappast något krav.