Apple byter dock-kontakt i nästa Iphone

Permalänk
Skrivet av belga:

Nej inte egentligen. Att bygga om USB till en 3,5-plugg är inget annat än fysisk utformning.
Den enda, och det är i grunden den enda, anledningen till att hålla igång med egna kontakter hit och dit är att man vill bygga in användaren i ett hörn där allting de vill ha måste betyda en inkomst för företaget. Om denna inkomst är från egna tillbehör eller från licens-pengar är sak samma, det är ändå till för att skapa intäkter från en framtvingad situation och inte från användarens egna val.

Och alla ursäkter om att det skall vara bättre m.m. är just bara det, ursäkter. faktum är att en av dina länkar sammanfattar det hela rätt bra i ett citat.

Antalet pins i sin tur avgör bara om vissa signaler skall ha en egen dedikerad ingång eller om man behöver sortera ut det från en ingång som delas med andra signaler. Så egentligen handlar det bara om hur mycket energi man orkar lägga på mjukvara, med andra ord lathet. Det finns ingenting som säger att iphones m.m. inte skulle kunna köras precis lika bra via usb med exakt samma funktionalitet. Det skulle kräva annorlunda och mer avancerad mjukvara, men det är på inget sätt omöjligt. Och att det skulle kräva drivrutiner är ju bara en löjlig bortförklaring då det antingen används via deras eget OS eller via deras egen mjukvara i form av iTunes, så att drivrutiner skulle vara ett problem är ju bara stolligt.

Okej. Självklart var ett av skälen till en egen kontakt att tjäna pengar. Dock så verkar det ju ha en fördel att ha separata pins för olika funktioner.
Det där med drivrutiner fattade jag som att det hade att göra med när man kopplar tillbehör till iphonen, inte när man kopplar iphonen till datorn. Jag vet ju iofs inte hur enkelt man skulle kunna lösa detta med usb istället. Men jag *tror* att det i slutändan skulle bli svårare och dyrare att tillverka tillbehör då man måste se till att det finns drivrutiner som funkar i iphonen (eller ipoden etc).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JZ0NiC:

Men microUSB är inte ett till fylles alternativ för att ersätta. Eller varför tror du man får ansluta två kablar (usb och hörlurskontakt/bluetooth) när man kopplar in en androidgrunka i en av de få docka som stödjer dem."

Tja, nu lär väl inte det behövas i och med den nya utgåvan av Android. Som jag förstår det har nu i kärnan aktiverats stöd för USB audio, något som länge funnits på önskelistan hos användare. Jag skulle i så fall tro att det är en klart bättre metod för uppspelning. Det lär också vara billigare att implementera billigt men bra DAC stöd i externa enheter än i själva mobilen. Många skulle ju redan nu kunna plugga in mobilen till en DAC via även äldre modeller av micro-USB.

Permalänk
Skrivet av Regnbågsponny:

Sen var det ju mycket värre förr när alla tillverkare hade sin egen standard och denna ändrades från modell till modell, men självklart vill man ju att utvecklingen ska fortsätta framåt.
Visst hade det varit guld om alla laddare hade fungerat till alla telefoner, men det lär väl tyvärr inte hända inom de närmaste åren iaf.

Du är medveten om att nästan alla telefoner som säljs i sverige idag har microusb, och att det bara är apple som kör sitt eget?

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är en enda stor gigantisk foliehatt över hela Sweclockers nuförtiden. Man blir ju mörkrädd av alla konspirationsteorier

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

Du är medveten om att nästan alla telefoner som säljs i sverige idag har microusb, och att det bara är apple som kör sitt eget?

Fullt medveten om detta, men som sagt lär ju inte hända de närmaste åren att Apple ansluter sig till övriga och alla förenas vid en gemensam kontakt...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av uzzi:

Det är väl exakt det ett företag ska göra? Tjäna pengar!? Det är inte välgörenhet de pysslar med. Sen om folk inte gillar byten av kontakter etc: köp inte produkterna. Cake!

Förstår inte riktigt problemet... o.O

Problemet är att man som konsument blir illa behandlad och utnyttjad av stora aktiebolag.

Nej välgörenhet är det sannerligen inte. Eller du kanske tycker att 5.000:- för telefonen inte räknas? I såna fall ska jag börja med "välgörenhet" på momangen, och "ge" dig möjligheten att köpa mitt dyra skit

Min subjektiva åsikt är att Apple är skit, medan min objektiva sida säger att dom sköter sig hyvsat, men att företag som lever på onödiga licensavgifter inte riktigt står lika högt som företag som kan tänka sig att köra samma standard.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acceMOJS:

Ja, men här på sweclockers så är det OK allt som samsung etc företag gör. Men nu gäller det apple och då är det rena katastrofen:D

Grejen är ju den att Apple bytte sin kontaktplugg Samsung har ju inte bytt sin egna iaf, jag har SII och den har också MHL

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rykten, rykten och åter rykten. Inget av värde i denna artikel. Man får helt enkelt vänta och se ifall Apple har bytt, eller inte bytt dock-kontakt. Lär dock bli ett köp av nästa iPhone, såvidare de inte klantar till designen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Du är medveten om att nästan alla telefoner som säljs i sverige idag har microusb, och att det bara är apple som kör sitt eget?

Exakt. Alla Android och Nokia jag kommit i kontakt med de senaste åren har haft Micro-USB. Förut hade SE, Samsung, Motorola, och Nokia helt olika laddare, men nu har alla dessa samlats med en standard(bortsett från Galaxy Tab 10.1).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Av ren princip, nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste vara rik som kan ha sådana principer.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av undelete:

Ser ut som att det är en enda stor gigantisk foliehatt över hela Sweclockers nuförtiden. Man blir ju mörkrädd av alla konspirationsteorier

Med tanke på hur många skandaler som kommer fram titt som tätt i IT-branschen så är det svårt att inte se onda konspirationer överallt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av belga:

Antalet pins i sin tur avgör bara om vissa signaler skall ha en egen dedikerad ingång eller om man behöver sortera ut det från en ingång som delas med andra signaler. Så egentligen handlar det bara om hur mycket energi man orkar lägga på mjukvara, med andra ord lathet. Det finns ingenting som säger att iphones m.m. inte skulle kunna köras precis lika bra via usb med exakt samma funktionalitet. Det skulle kräva annorlunda och mer avancerad mjukvara, men det är på inget sätt omöjligt. Och att det skulle kräva drivrutiner är ju bara en löjlig bortförklaring då det antingen används via deras eget OS eller via deras egen mjukvara i form av iTunes, så att drivrutiner skulle vara ett problem är ju bara stolligt.

De syftar på drivrutinerna i andra änden av telefonen, exempelvis en högtalare/förstärkare med dockkontakt. Som det är idag behöver man bara ta in den analoga signalen som finns i dockkontakten och skicka den direkt till en högtalare via en förstärkarkrets, skulle man köra via USB måste man stoppa in en DA-omvandlare och någon form av processor som sköter USB-kommunikationen med telefonen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Okej. Självklart var ett av skälen till en egen kontakt att tjäna pengar. Dock så verkar det ju ha en fördel att ha separata pins för olika funktioner.
Det där med drivrutiner fattade jag som att det hade att göra med när man kopplar tillbehör till iphonen, inte när man kopplar iphonen till datorn. Jag vet ju iofs inte hur enkelt man skulle kunna lösa detta med usb istället. Men jag *tror* att det i slutändan skulle bli svårare och dyrare att tillverka tillbehör då man måste se till att det finns drivrutiner som funkar i iphonen (eller ipoden etc).

Skickades från m.sweclockers.com

det som behövs när det gäller tillbehör är ju ett chip med mjukvara. Det blir lite dyrare det är sant, men på det stora hela tror jag inte det kan röra sig om några större summor än enstaka kronor per pryl. Svårare att tillverka skulle det ju dock bli, det är sant. I slutändan skulle det på ett eller annat sätt betyda lite mindre inkomster att räkna hem. Min åsikt gällande detta är dock att det inte behöver vara en dålig sak då öka användbarhet också skulle betyda fler sålda enheter. Men det skulle ju kräva att man frångår filosofin som Apple har byggt hela sitt imperium på, och det skulle nog inga pengar på planeten kunna åstakomma.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hahah, man blir ju inte förvånad, Apple som alltid ska inte följa standarder som övriga tillverkare.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Skrivet av belga:

det som behövs när det gäller tillbehör är ju ett chip med mjukvara. Det blir lite dyrare det är sant, men på det stora hela tror jag inte det kan röra sig om några större summor än enstaka kronor per pryl. Svårare att tillverka skulle det ju dock bli, det är sant. I slutändan skulle det på ett eller annat sätt betyda lite mindre inkomster att räkna hem. Min åsikt gällande detta är dock att det inte behöver vara en dålig sak då öka användbarhet också skulle betyda fler sålda enheter. Men det skulle ju kräva att man frångår filosofin som Apple har byggt hela sitt imperium på, och det skulle nog inga pengar på planeten kunna åstakomma.

Hade ingen aning om att det var så enkelt/billigt. Jag har själv aldrig använt någon av apples produkter, men har inte kunnat undgå att märka att det finns betydligt fler tillbehör till dem än till produkter som använder micro-usb. Har alltid tänkt att det till stor del beror på att det är så mycket enklare/billigare att tillverka för 30-pins-kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kanske finns sina nackdelar med det, även om jag inte kan tänka mig några. Men jag tror bestämt att fördelarna med att använda ett universellt format istället för att envisas med sina egna fåniga gränssnitt är tusen gånger bättre. Tycker det känns väldigt dumt att lägga undan alla tillbehör man redan äger för att sedan köpa nya bara för att utvecklaren av sin telefon bestämmer sig för att använda något dumt format enbart för att jävlas.

Läste du ens artikeln JZ0NiC länkade? Helt suverän beskrivning av varför Apple valde att köra ett eget gränssnitt. När två pins dessutom finns för vanlig USB data in/out så är problemet ur världen. (Förutsatt att man har sladden tillgänglig vill säga, men men.)

Om Apple skulle dissa 30-/19-pins och gå på USB-tåget så kan vi nog glömma alla roliga tillbehör vi ser idag. Då krävs mer hårdvara för att istället tolka den data som kommer genom USBn:s generella datapins.

Man kommer med andra ord inte alls behöva dumpa några tillbehör man har idag. Det enda som behövs är en adapter så har man bakåtkombabiliteten igen.

Permalänk
Inaktiv

Den som köper apple produkter är blåst....

Permalänk
Medlem
Skrivet av acceMOJS:

Helt otroligt vad en del gnäller bara för att gnälla, och då framförallt eftersom det handlar om apple.
De byter en kontakt som de har haft som "standard" i nästan 10år (samma kontakt finns på varenda apple produkt i princip)
Andra tillverkare byter standard betydligt oftare än apple någonsin gjort men det gnälls det minsann inte på (antagligen för att det inte är apple det handlar om)

Inte det minsta förvånande att det är så här på Swecklockers. Bara kolla på de som kommenterat, många av dem som skriker högst är folk som redan tidigare tydligt visat att de ändå aldrig skulle köpa något från Apple utan bara passar på att kasta lite skit.

Själv ser detta som ett icke problem. Att man byter format på kontakter då och då är ju knappast något ovanligt i elektronik/datorbranschen. Fick köpa ny dockningsstation redan när jag uppgraderade från 3GS till 4:an eftersom den ändrade designen inte passade (var den billiga varianten icke universal).

Det kommer ju definitivt finnas möjligheter att använda gamla kontakter med en adapter för de som måste. Annars går ju mer och mer över till Airplay/Bluetooth men det är ju alltid trevligt att kunna ladda telefonen medan man lyssnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Den som köper apple produkter är blåst....

Tack för att du tillförde ett så intelligent inlägg i tråden!

Permalänk
Medlem

Synd att alla tillverkare kör samma : <

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Hade inte Apple gått med på standardiserad kontakt (microUSB)? EU ställde väl krav, eller hur var det? Idiotiskt att inte köra på det i vilket fall, och anledningen låter minst sagt som värsta svepskälet.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Ni som verkar hata den standard som Apple har tagit fram för iPod, iPhone och iPad, kan ni länka mig några schysta högtalare med dockningstöd för en HTC One X eller Samsung Galaxy S3 (Självklart ska den använda Micro-USB)? Jag vill inte hålla på med några kablar utan vill bara kunna placera telefonen i själva dockningstationen. Om sedan högtalaren kan ta ut en digital signal från telefonen skulle vara utmärkt. (Något som Appole har haft stöd för i många år)

Kommer MicroUSB alltid att vara tillräcklig och kommer den att bestå i all framtid? Ska vi stänga ner all form av utveckling för just kablar för laddning och sync till mobiltelefoner, då vi med MicroUSB har hittat den perfekta lösningen?

Ni kan inte se någon som helst fördel med någon annan kabel än just MicroUSB?

Permalänk
Medlem

Dockporten används ju till lite annat än att ladda telefonen, finns ju HDMI-signal, USB-host för kortläsare/tangentbord, line out (finns det på android-lurar? I think not!) med mera.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skäggig legend

+ magnet som MagSafe? Som tidigare nämnt kommer folk inte bry sig om några månader. Problemet löst.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Så det finns bara andriod telefoner bortsett från iPhone?

Nej men det finns bara micro USB laddare bortsett från iPhone...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Förstår inte!

Aggressionen mot bytet? Dagens kontakt är ju uppenbart för stor i förhållande till övrig apparat. Är själv ganska ny med Apple, måste dock säga att orginal kontakten har en helt UNDERBAR mekanisk kontaktering in i Iphonen, precisionen och passformen är lysande.

Permalänk
Medlem

En liten fråga. Försvinner inte "fördel" med 30-19pins kontakt när det ändå sitter en usb kontakt i andra änden av sladden?

Permalänk
Skrivet av Watchmen:

En liten fråga. Försvinner inte "fördel" med 30-19pins kontakt när det ändå sitter en usb kontakt i andra änden av sladden?

När adaptern till usb används aktiveras antagligen bara de pins som behövs för ström o dataöverföring, inte de fördelar som tillbehören drar nytta av som står i länken JZ0NiC gav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Dockporten används ju till lite annat än att ladda telefonen, finns ju HDMI-signal, USB-host för kortläsare/tangentbord, line out (finns det på android-lurar? I think not!) med mera.

Det var konstigt... för det har ju min SGS2? Android är till för oss som gillar att man kan ändra nästintill allt i luren. Inte där allting är förinställt och det endast är "Apples way or the highway" som gäller. Men Apple har ju blivit mer utav en mode grej i dagen samhälle, dem hade kunnat lansera en brödrost men en liten högtalare på som streamar musiken från itunes och folk hade lätt pröjsat tusentals kroner för den, för det är ju det där lilla äpplet på som gör en så cool...

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Det var konstigt... för det har ju min SGS2? Android är till för oss som gillar att man kan ändra nästintill allt i luren. Inte där allting är förinställt och det endast är "Apples way or the highway" som gäller. Men Apple har ju blivit mer utav en mode grej i dagen samhälle, dem hade kunnat lansera en brödrost men en liten högtalare på som streamar musiken från itunes och folk hade lätt pröjsat tusentals kroner för den, för det är ju det där lilla äpplet på som gör en så cool...

Jaså, var är line out? Finns inte.
Sen verkar ju MHL inte vara riktigt fungerande.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller