Apple byter dock-kontakt i nästa Iphone

Permalänk
Avstängd

min senaste mobil var nokia 3510, den tappa jag bort för 3.5år sedan och har inte skaffat en ny sedan dess, sämst är jag

förstår mig inte på alls när folk argumenterar om dessa småsaker.

Permalänk

Kände för att citera lite folk i den här tråden.

Skrivet av Mineralvatten:

För övrigt, vem orkar lägga ner så jävla mycket energi på att tracka ner på att Apple uppgraderar sin nuvarande port till en bättre. Allt måste följa samma standard annars går världen under? Samsung byter standard när det passar de med.

Faktum är ju att det skulle vara bekvämare för alla mobilanvändare om iPhone bara beslutade sig för att följa micro-USB standarden som råder idag. De flesta mobiltillverkare (Sony och Samsung) kör åtminstone micro-USB port, har varit användbart för mig ett antal gånger.

Skrivet av Emil_98197:

Den som köper en Android är blåst..

Iphone är mycket finare och dyrare, de är väll därför ni "Apple haters" gnäller så mycket och går och köper en plastig samsung.. För den är biligare!

Nu är det ju faktiskt så att iPhones glas-display spricker lättare än andriods plast-display om du tappar den. Då är du väl också medveten att om du skall reparera den här skadan, kostar det mer med nytt glas än plast. Plast>Glas i fritt fall.

Skrivet av acceMOJS:

Helt otroligt vad en del gnäller bara för att gnälla, och då framförallt eftersom det handlar om apple.
De byter en kontakt som de har haft som "standard" i nästan 10år (samma kontakt finns på varenda apple produkt i princip)
Andra tillverkare byter standard betydligt oftare än apple någonsin gjort men det gnälls det minsann inte på (antagligen för att det inte är apple det handlar om)

HTC, Samsung och Sony har gått mot samma standard och kör de båda Micro-USB idag. Samsung har bytt standardkontakter många gånger förr men har nog antagligen tagit till sig kritiken från köpare och nytänkare och därmed anpassat produktionen. Jag gillar inte Apple därför att jag tycker deras bemötanden på bättre produkter är oacceptabelt. Produkter som innehåller bättre hårdvara exempelvis Galaxy Tab eller Samsung Galaxy S2 anmäler Apple för patentintrång. Samsung Galaxy S2 blev en storsäljare, det var uppenbart inför publiceringen men Apple började gnälla direkt: "SAMSUNG GALAXY S2 ÄR FÖR LIK EN iPHONE!" Hur fan skall en mobiltelefon se ut enligt dom då?

Känner du till detta och tycker du kanske att det är fair-play?

Jämfört med de andra jättarna så är Apple jävligt nya på mobilbranschen men dom agerar redan som typiskt amerikanskt, dom är störst, bäst och vackrast och det är Apple som skall bestämma och alla skall foga sig efter dom. Dom försöker stoppa alla andras produkter på marknaden hela tiden och konkurrenterna har nu fått spader i frustration för absolut alla har börjat gå emot Apple nu.

Jag vill se en fri marknad, inte en marknad där Apple har ett monopol.

Skrivet av mahasj:

Rykten, rykten och åter rykten. Inget av värde i denna artikel. Man får helt enkelt vänta och se ifall Apple har bytt, eller inte bytt dock-kontakt. Lär dock bli ett köp av nästa iPhone, såvidare de inte klantar till designen helt.

Vadå det är ju inga jävla rykten? Vem fan hade pallat lägga ner så här mycket tid bara för att trolla och reta upp folk? Denna ändringen är redan spikad och klar. Pucko.

Skrivet av LevelZero:

Ja, ingen startar ju ett företag för att tjäna pengar

Jo tyvärr men det är inte vad som är vitsen med ett företag. Se nedanför:

Skrivet av Leifson:

Bytet av kontakt kommer antagligen göra att Apple tjänar mer pengar, ja. Är inte det målet för alla företag? Att Apple sedan är bättre på det än övriga företag är inte deras problem.

Att det verkligen finns folk som tror att Apple gör detta för att jävlas med folk är skrattretande. Apples mål är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt. Detta åstakommer man inte genom att reta kunderna, utan genom att tillhandahålla den bästa produkten man kan. Är den förminskade kontakten en grej man måste ha för att skapa en bättre produkt, ja då är det värt det. Och på tillbehör är ju Apples standard större än micro-USB, så med resonemanget att man ska vika sig efter strömmen, så borde ju alla telefoner ha Apples kontakt, inte USB.

Du startar ett företag för att du vill sälja en bra produkt/tjänst som folk blir nöjda med. Service och utveckling är viktigt för att kunna förbättra produkterna. I det här fallet bidrar konkurrens till snabbare utveckling, då "kriget är alltings fader". Vitsen med ett företag är inte att bara tjäna pengar, du skall tillhandahålla något som folk vill ha. Sen gör ju många företag tyvärr fulingar. Via lobbying kan man få igenom lagar som gynnar företaget, exempelvis lagstifta om att det blir obligatoriskt för varje svensk att inneha bil/iPhone/hemförsäkring/brandsläckare.

IPRED och FRA kom till i Sverige genom lobbying av amerikanska företag. Lobbying kan vara både bra och dåligt men att utländska makter skall kunna kränka svenska folkets personliga integritet utan våra politikers motstånd är oerhört absurt.

Jag kan respektera att dom förminskar kontakten men jag kommer inte att acceptera det. Jag drabbas lyckligtvis inte av deras fuling men tänk er alla andra som nu införskaffat sina bryggor osv. för just iPhones. Dom kanske lagt ned flera tusentals kronor och då kommer Apple där och ändrar standarden på den nya versionen mobiltelefoner. Det är faktiskt sånt som retar upp folk och de tekniska fördelarna väger inte över nackdelarna. Nu måste deras kunder köpa en adapter som kommer att kosta 100-200 kr. Pengautsugningen är enorm. Dom kunde åtminstone följt med i Micro-USB standarden.

Köper jag en Mac så måste jag ha minidisplay-ports adapter till HDMI/DVI om jag skall kunna koppla upp mig. Nu skall man ha adapter för att kunna koppla sin iPhone 5 till bryggan. Har man ingen Mac, utan har man PC, måste man ha iTunes. Du kan inte kopiera låtar från andras Mac till din iPhone/iPod (utan ett särskilt program) gör du det förlorar du all tidigare data. Alla dessa jävla mellanhänder som Apple har, får mig att aldrig vilja köpa skiten. Det är precis som att sätta sig själv i ett fängelse. Kanske också en smart metod för att få hårdare grepp om kunder.

Skrivet av biorrith:

Vi kan väl vända på steken och fråga, hur många Apple-tillbehör finns det gentemot tillbehör till Anroid? Nej just det...
Den kontakten var väl inte så dum ändå va. Apples kontakt är så otroligt mycket lättare att göra tillbehör till än en USB.
Apple byter kontakt efter 10år och så klagar folk. Att dem ens har behållt den i 10år ska man väl vara tacksam för?

Ja det tycker jag verkligen vi kan göra. Vilka har lagt ned mest pengar på tillbehör? Apple-kunder eller Andriod-kunder? Apple eftersom alla tillbehör är extremt dyra. Vad för tillbehör är det som du tänker på förövrigt? Bryggor/dockstationer eller?

Hur schyst är det mot sina kunder att byta kontakt när deras trogna kunder införskaffat alla möjliga tillbehör för iPhones? Köper dessa en iPhone 5 måste dom lägga ytterligare en 100-lapp för att kunna använda deras gamla tillbehör.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Folk som pratar om fördelar med kontakten verkar totalt missa poängen i kritiken. Det är inte att kontakten är värdelös utan att Apple gör allt de kan för att låsa in sina användare i sina grejer och inte konkurrera öppet på marknaden genom att förbättra standarder istället. De skulle lätt kunnat licensiera ut sin lösning för om det var den bästa lösningen så skulle alla följa efter. Det som de gör nu är bara bra för företaget, inte för användarna.

Skrivet av Gr8t:

Ja det är då inga problem att se vilka användare som har fjunig och gles skäggväxt här inte, ni barn är väldigt underhållande..
Självklart skall jag köpa en iPhone 5, ni mindre bemedlade kan ju gnälla över någon kontakt, Mhz, eller nått annat helt utan betydelse under tiden

När du kallar andra för barn på det sättet är det ungefär som att bli kallad ointelligent av Forrest Gump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Kände för att citera lite folk i den här tråden.

Faktum är ju att det skulle vara bekvämare för alla mobilanvändare om iPhone bara beslutade sig för att följa micro-USB standarden som råder idag. De flesta mobiltillverkare (Sony och Samsung) kör åtminstone micro-USB port, har varit användbart för mig ett antal gånger.

Nu är det ju faktiskt så att iPhones glas-display spricker lättare än andriods plast-display om du tappar den. Då är du väl också medveten att om du skall reparera den här skadan, kostar det mer med nytt glas än plast. Plast>Glas i fritt fall.

HTC, Samsung och Sony har gått mot samma standard och kör de båda Micro-USB idag. Samsung har bytt standardkontakter många gånger förr men har nog antagligen tagit till sig kritiken från köpare och nytänkare och därmed anpassat produktionen. Jag gillar inte Apple därför att jag tycker deras bemötanden på bättre produkter är oacceptabelt. Produkter som innehåller bättre hårdvara exempelvis Galaxy Tab eller Samsung Galaxy S2 anmäler Apple för patentintrång. Samsung Galaxy S2 blev en storsäljare, det var uppenbart inför publiceringen men Apple började gnälla direkt: "SAMSUNG GALAXY S2 ÄR FÖR LIK EN iPHONE!" Hur fan skall en mobiltelefon se ut enligt dom då?

Känner du till detta och tycker du kanske att det är fair-play?

Jämfört med de andra jättarna så är Apple jävligt nya på mobilbranschen men dom agerar redan som typiskt amerikanskt, dom är störst, bäst och vackrast och det är Apple som skall bestämma och alla skall foga sig efter dom. Dom försöker stoppa alla andras produkter på marknaden hela tiden och konkurrenterna har nu fått spader i frustration för absolut alla har börjat gå emot Apple nu.

Jag vill se en fri marknad, inte en marknad där Apple har ett monopol.

Vadå det är ju inga jävla rykten? Vem fan hade pallat lägga ner så här mycket tid bara för att trolla och reta upp folk? Denna ändringen är redan spikad och klar. Pucko.

Jo tyvärr men det är inte vad som är vitsen med ett företag. Se nedanför:

Du startar ett företag för att du vill sälja en bra produkt/tjänst som folk blir nöjda med. Service och utveckling är viktigt för att kunna förbättra produkterna. I det här fallet bidrar konkurrens till snabbare utveckling, då "kriget är alltings fader". Vitsen med ett företag är inte att bara tjäna pengar, du skall tillhandahålla något som folk vill ha. Sen gör ju många företag tyvärr fulingar. Via lobbying kan man få igenom lagar som gynnar företaget, exempelvis lagstifta om att det blir obligatoriskt för varje svensk att inneha bil/iPhone/hemförsäkring/brandsläckare.

IPRED och FRA kom till i Sverige genom lobbying av amerikanska företag. Lobbying kan vara både bra och dåligt men att utländska makter skall kunna kränka svenska folkets personliga integritet utan våra politikers motstånd är oerhört absurt.

Jag kan respektera att dom förminskar kontakten men jag kommer inte att acceptera det. Jag drabbas lyckligtvis inte av deras fuling men tänk er alla andra som nu införskaffat sina bryggor osv. för just iPhones. Dom kanske lagt ned flera tusentals kronor och då kommer Apple där och ändrar standarden på den nya versionen mobiltelefoner. Det är faktiskt sånt som retar upp folk och de tekniska fördelarna väger inte över nackdelarna. Nu måste deras kunder köpa en adapter som kommer att kosta 100-200 kr. Pengautsugningen är enorm. Dom kunde åtminstone följt med i Micro-USB standarden.

Köper jag en Mac så måste jag ha minidisplay-ports adapter till HDMI/DVI om jag skall kunna koppla upp mig. Nu skall man ha adapter för att kunna koppla sin iPhone 5 till bryggan. Har man ingen Mac, utan har man PC, måste man ha iTunes. Du kan inte kopiera låtar från andras Mac till din iPhone/iPod (utan ett särskilt program) gör du det förlorar du all tidigare data. Alla dessa jävla mellanhänder som Apple har, får mig att aldrig vilja köpa skiten. Det är precis som att sätta sig själv i ett fängelse. Kanske också en smart metod för att få hårdare grepp om kunder.

Ja det tycker jag verkligen vi kan göra. Vilka har lagt ned mest pengar på tillbehör? Apple-kunder eller Andriod-kunder? Apple eftersom alla tillbehör är extremt dyra. Vad för tillbehör är det som du tänker på förövrigt? Bryggor/dockstationer eller?

Hur schyst är det mot sina kunder att byta kontakt när deras trogna kunder införskaffat alla möjliga tillbehör för iPhones? Köper dessa en iPhone 5 måste dom lägga ytterligare en 100-lapp för att kunna använda deras gamla tillbehör.

bra, men du glömde skriva att microusb numer är EU standard och även att Apple inte ens kan fixa 4g åt sina kunder i sverige, ändock får vi betala samma pris som om vi kunde haft det.
apple tjänar pengar på idioter, fjortisar och utseende fixerade fjollor som tror att det är stiligt med tofsar på byxorna...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Plast är totalt värdelöst som skärmmaterial oavsett om det spricker eller inte. Den enda androidtelefonen som vad jag vet har haft det är x10 mini/pro, alltså sony ericssons två år gamla budgetenheter. De blev i princip repiga av att ligga i byxfickan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

För övrigt vad äre för gnäll med allt att Apple kommer lansera ny kontakt?
Finns större problem här i världen, någon som har märkt att vilket jävla land man än kommer till så måste man ha med sig någon reseadapter..

Jag menar, man åker oftare utomlands än oftare Apple byter kontaktdon? därför borde alla länder som har olika kontakter förbjudas. Sverige är så klart det landet man ska följa, för där bor jag. Jorden cirkulerar kring mig.

Det är ett större problem att folk svälter än om ditt hus brinner ner så varför ska du då gnälla om det senare händer? Det är inte ett fungerande argument att säga att det finns värre problem.

Och det är rent uselt att vissa länder inte arbetar mer efter standarder. USA är ett praktexempel på ett land som vill göra allt på sitt sätt, vilket har slutat med att de har många sämre standarder inrikes än vad som används i många andra länder. Om t ex en svensk byggmästare ska bygga ett hus i USA börjar han nog gråta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Borde dom inte kunnat göra någon form av multikontakt? Där det går att stoppa in en micro-usb men om man vill så kan man stoppa in en större kontakt för att få dom extra funktionerna?

extra funktioner? du kan väl köra allt på micro usb? frågan är när de ska acceptera att det är tattigt att skicka med en liten adapter ist för att bara integrera usb direkt... ofc bryr de sig inte eftersom amerikanska marknaden är större, dock skulle jag själv dra mig från att köpa något som säljer bra i amerika.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Hände en ganska rolig grej på en fest en gång, en kompis som är inbiten android nörd som gärna pratar om allt som har med öppenhet och standardisering och göra...

- Har någon en android laddare?
- Absolut här (sträcker över en android laddare, inte en aning för vilken mobil av alla)
- Jaha... okej.. det var inte rätt, men den funkar ändå tack!
- Uhm vadå inte funkar men funkar?
- Joo, den passar inte men den funkar man gör såhär! (force'ar in kontakten i luren)
* fem sekunder senare laddar telefonen
många oroliga skratt tillkom efter det..

För övrigt vad äre för gnäll med allt att Apple kommer lansera ny kontakt?
Finns större problem här i världen, någon som har märkt att vilket jävla land man än kommer till så måste man ha med sig någon reseadapter..

Jag menar, man åker oftare utomlands än oftare Apple byter kontaktdon? därför borde alla länder som har olika kontakter förbjudas. Sverige är så klart det landet man ska följa, för där bor jag. Jorden cirkulerar kring mig.

Dåliga resonemang, dessutom har alla andra mobiltillverkare (vad jag vet) samma micro usb som blivit EU standard. men visst vill du sitta med norska 110v uttag i ditt svenska hem varsegod....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Apple har väll inte bekräftat att detta ska ske, eller?

Permalänk
Avstängd

Var det inte nån EU-grej att alla skulle följa samma standard?

Permalänk

Hahaha! Skrattretande!

Jag hatar såna där företag som använder sina egna speciallösningar och specialkonstruktioner för att lösa "problem" som inte skulle ha uppstått till att börja med om man hade hållit sig till gällande standard. De gör det bara för att jävlas med en. Och så förståss för att skapa en hel marknad för tillbehör kring detta. Det skapar en stor uppståndelse kirng produkten och gör den ännu mer populär bland användare och tredjepartstillverkare (typ AV-förstärkare eller hembio med dockning för iPhone). Tillbehören för iPhone och iPad är idag en miljardmarknad. Den kan inte bara dö ut. Den är lika viktig för aktörerna som för Apple själva.

Som det ser ut nu så lär nya fräscha pengar börja rulla in till tillbehörstillverkare när nyblivna iPhone-användare börjar handla tillbehör, och så förståss de som redan köpt en massa tillbehör men nu tvingas byta.

Det kan eventuellt komma någon typ av adapter som gör det möjligt att använda gamla iPhone tillbehör med nya telefonen. Men det är inte säkert att det passar till alla tillbehör. Det är mycket som kan skilja. Det kan vara spänningar, andra former på tillbehören, och även telefonen har blivit längre. Det beror lite på vad det är för tillbehör.

Jag har använt Nokia telefoner i många år. Den jobbiga PopPort kontakten var en stor anledningarna till att jag valde bort Nokia för några år sedan, till fördel för tillverkare som använder standard mini-USB kontakt för data-anslutning. Runt 2007 började Nokia också komma med telefoner vanlig mini-USB kontakt, men då var det redan sent för min del. Sedan valde man att dissa Android och satsa på sina egna lösningar gällande operativsystem, och då kände jag att Nokia var helt kaputt för min del. Ericsson hade också en liknande som de kallade FastPort.

Tur för den som inte använder en iPhone.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jo för en dyr telefon måste ju vara bättre än en billig.
Apple är rädda. De har inte en chans mot S3:an eller ens Galaxy Nexus. Om inte iPhone 5 blir en succé är det bara downfall som väntar för Apple.

Iphone 5 kommer nog sälja lika bra som tidigare, så jag tror inte Apple behöver oroa sig där. Det finns massor med folk som bestämt sig för att köpa femman innan de ens vet vad den kommer att komma med. Sådana kunder är företagens dröm då de inte behöver anstränga sig så hårt som för att locka de som faktiskt tänker till efter de fått alla fakta. Inte för att det inte finns sådana köpare av Iphone också, men man märker en klar skillnad i hur Iphone köpare diskuterar på det stora hela.

Sedan finns det ju de totalt obegåvade som tror att kostnad har något att göra med vilken telefon man väljer, om man ändå vill ha en topplur. Barn i grundskolan springer runt med Iphones...

Permalänk
Medlem

En adapter kanske kommer att kosta 100-200 sek.

Multiplicera det med en handfull miljoner och där har ni den största motivationen till byte av kontakt.

Eller blir det gratis adaptrar till alla som har köpt gårdagens enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

En adapter kanske kommer att kosta 100-200 sek.

Multiplicera det med en handfull miljoner och där har ni den största motivationen till byte av kontakt.

Eller blir det gratis adaptrar till alla som har köpt gårdagens enheter?

Gårdagens enheter bytar knappast kontakt helt av sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Var det inte nån EU-grej att alla skulle följa samma standard?

USB via adapter är tillräckligt.

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Hahaha! Skrattretande!

Jag hatar såna där företag som använder sina egna speciallösningar och specialkonstruktioner för att lösa "problem" som inte skulle ha uppstått till att börja med om man hade hållit sig till gällande standard. De gör det bara för att jävlas med en. Och så förståss för att skapa en hel marknad för tillbehör kring detta. Det skapar en stor uppståndelse kirng produkten och gör den ännu mer populär bland användare och tredjepartstillverkare (typ AV-förstärkare eller hembio med dockning för iPhone). Tillbehören för iPhone och iPad är idag en miljardmarknad. Den kan inte bara dö ut. Den är lika viktig för aktörerna som för Apple själva.

Som det ser ut nu så lär nya fräscha pengar börja rulla in till tillbehörstillverkare när nyblivna iPhone-användare börjar handla tillbehör, och så förståss de som redan köpt en massa tillbehör men nu tvingas byta.

Det kan eventuellt komma någon typ av adapter som gör det möjligt att använda gamla iPhone tillbehör med nya telefonen. Men det är inte säkert att det passar till alla tillbehör. Det är mycket som kan skilja. Det kan vara spänningar, andra former på tillbehören, och även telefonen har blivit längre. Det beror lite på vad det är för tillbehör.

Jag har använt Nokia telefoner i många år. Den jobbiga PopPort kontakten var en stor anledningarna till att jag valde bort Nokia för några år sedan, till fördel för tillverkare som använder standard mini-USB kontakt för data-anslutning. Runt 2007 började Nokia också komma med telefoner vanlig mini-USB kontakt, men då var det redan sent för min del. Sedan valde man att dissa Android och satsa på sina egna lösningar gällande operativsystem, och då kände jag att Nokia var helt kaputt för min del. Ericsson hade också en liknande som de kallade FastPort.

Tur för den som inte använder en iPhone.

Vilken kontakt var standard 2002 menar du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RepZi:

Så det finns bara andriod telefoner bortsett från iPhone?

Bemödar mig inte ens med att svara på det där.

Permalänk
Avstängd

Jag tror iPhone 5 kommer att sälja bra oavsett denna kontakt debatt eller inte. Jag har en smartphone men inga tillbehör förutom hörpluggarna som kom med telefonen.
Så för många spelar det nog ingen roll.

IBM försökte med sin egen standard också för länge sen som de sen skulle licensera ut:
http://sv.wikipedia.org/wiki/IBM_PS/2

Generellt vore det ju ändå bäst om tillverkare kunde ena sig om nån slags standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jag funderade på detta med, hittade den här förklaringen: http://www.idg.se/2.1085/1.409190/sa-ska-iphone-4s-folja-eus-....

Varför inte? Lättare att fixa dockor och det är inte så svårt att ha mobilen upp och ner i fickan.

Smidigare med att ha kontakten uppe. har man den i fickan är det bara dra lätt i sladden och mobilen ploppar upp rättvänd etc. Helt enkelt mysigare att ha det uppe.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Commander:

Smidigare med att ha kontakten uppe. har man den i fickan är det bara dra lätt i sladden och mobilen ploppar upp rättvänd etc. Helt enkelt mysigare att ha det uppe.

Jag har (precis som personen du citerade) toppen av telefonen längst ner i fickan då jag tycker det gör att telefonen hamnar åt rätt håll när jag tar upp den ur fickan, du tycker uppenbarligen tvärt om så jag tror inte man kan säga att något sätt är bäst då folk helt enkel har mobilen i fickan på olika sätt.

Jag har även skärmen innåt mot benet men jag vet att många har skärmen utåt, att ha den innåt känns mest logiskt för mig då den är mer skyddad om man skulle råka gå in i ett bordshörn eller liknande.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Jag har (precis som personen du citerade) toppen av telefonen längst ner i fickan då jag tycker det gör att telefonen hamnar åt rätt håll när jag tar upp den ur fickan, du tycker uppenbarligen tvärt om så jag tror inte man kan säga att något sätt är bäst då folk helt enkel har mobilen i fickan på olika sätt.

Jag har även skärmen innåt mot benet men jag vet att många har skärmen utåt, att ha den innåt känns mest logiskt för mig då den är mer skyddad om man skulle råka gå in i ett bordshörn eller liknande.

Sedan så behöver man inte rotera telefonen om man lägger i den i fickan som du beskriver (toppen nedåt och skärmen inåt benet)

Permalänk
Skrivet av acceMOJS:

Helt otroligt vad en del gnäller bara för att gnälla, och då framförallt eftersom det handlar om apple.
De byter en kontakt som de har haft som "standard" i nästan 10år (samma kontakt finns på varenda apple produkt i princip)
Andra tillverkare byter standard betydligt oftare än apple någonsin gjort men det gnälls det minsann inte på (antagligen för att det inte är apple det handlar om)

Att Apple har använt samma kontakt i 10 år gör det inte till en standard! En standard är en utformning som godkänts och används av majoriteten av en branchs aktörer...

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Iphone 5 kommer nog sälja lika bra som tidigare, så jag tror inte Apple behöver oroa sig där. Det finns massor med folk som bestämt sig för att köpa femman innan de ens vet vad den kommer att komma med. Sådana kunder är företagens dröm då de inte behöver anstränga sig så hårt som för att locka de som faktiskt tänker till efter de fått alla fakta. Inte för att det inte finns sådana köpare av Iphone också, men man märker en klar skillnad i hur Iphone köpare diskuterar på det stora hela.

Sedan finns det ju de totalt obegåvade som tror att kostnad har något att göra med vilken telefon man väljer, om man ändå vill ha en topplur. Barn i grundskolan springer runt med Iphones...

jag citerar mig själv ang köparna(till största del): "apple tjänar pengar på idioter, fjortisar och utseende fixerade fjollor som tror att det är stiligt med tofsar på byxorna... "

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Finns ju vettiga anledningar till varför man har en flerpinskontakt också. Man kan använda den till fler saker än att föra över data till och från en dator samt ladda.

Dockporten kommunicerar på flera sätt med en dockningsbar högtalare till exempel. Man får LINE OUT (vilket saknas på USB-porten på samtliga android-telefoner!). Men även HDMI och USB-host för t ex kortläsare och tangentbord. Det senare går säkert med nån adapter till android också, men HDMI sitter ju via ett eget kontaktdon.

Känns som det blir lite överflödigt med 3+ olika kontaktdon på en mobiltelefon, eller?

Jag har usb, 3,5mm-3way och hdmi i min nokia, kan ha headset, minnen, dator, laddare, mus, tangentbord via usb. hdmi via hdmi och stereo eler RCA (bild+ ljud) ur hörlurskontakten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Problemet är om man som te.x jag har en armhållare som jag använder när jag är ute och joggar. Då måste jag alltså stoppa in telefonen upp och ner för att det ska passa med headset utgången vilket är högst irriterade när man ska te.x komma vem som ringer eller nästa låt, osv. Finns flera liknande situationer som detta kommer att bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Glad att man kör htc. htc FTW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, jag har också konverterat till HTC-sekten. Dock var jag SonyEricsson användare innan, inte Apple. Aldrig gillat Apple kommer aldrig att göra så länge de håller samma linje de gjort hittills.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

jag citerar mig själv ang köparna(till största del): "apple tjänar pengar på idioter, fjortisar och utseende fixerade fjollor som tror att det är stiligt med tofsar på byxorna... "

Precis lika sant som att tillverkare av androidtelefoner till största del tjänar pengar på fattiglappar som inte har råd med iPhones...lägg ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Precis lika sant som att tillverkare av androidtelefoner till största del tjänar pengar på fattiglappar som inte har råd med iPhones...lägg ner!

Faktiskt inte. htc är dyra kanske inte lika som iphone. och dessutom lovar jag att större delen har iphone vilket gör uttrycket sant oavsett om även fler insatta också har iphone...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt EU standarden för mobilladdare (EN 62684:2010) så får tillverkare stödja den via adapter vilket Apple nog kommer fixa även för deras nya kontakt. Dock tycker jag att de borde göra sin kontakt kompatibel med Micro-B USB-kontakten om de nu ändå vill slänga in fler stift av olika anledningar så man iallafall kan ladda sin telefon (och kanske föra över data) via vanlig Micro-B USB.

Om man tar en titt på hur Micro-B USB 3.0 kontakten ser ut

och jämför den med Micro-B USB längst ner till höger (för USB 1.x/2.0)

ser man att USB 3-varianten är en USB 1.x/2.0 kontakt + 5 stift till och att den iallafall har potential att vara bakåtkompatibel. Kikar man på vad stift 1 till 5 gör i de båda kontakterna ser man att de är helt identiska. Om Apple de gör på liknande vis med sin kontakt borde IPhone5-ägare kunna låna laddare av vem som helst och tillbehör kan i den mån de vill dra nytta av extra stift Apple erbjuder som finns bredvid. På detta vis skulle de både kunna äta kakan (stödja Micro-B USB) och ha den kvar (ha egna proprietära stift).

Men Apple är Apple och går väl sin egen väg som vanligt, trots att de var med och skapade standarden.

Bilder lånade från http://en.wikipedia.org/wiki/Usb.
En bra startsida för EU standard för mobilladdare. Kolla in "Get technical" & "Docs & Links" för mer detaljerad info.
Om ni vill ha koll på nya EU standarder för elektronik kan ni hitta den på CENELEC's sidor. De är "European Committee for Electrotechnical Standardization" och borde vara inblandade i de flesta EU standarder som berör typiska Sweclockers-medlemmar.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Faktiskt inte. htc är dyra kanske inte lika som iphone. och dessutom lovar jag att större delen har iphone vilket gör uttrycket sant oavsett om även fler insatta också har iphone...

Självklart är det jag skrev inte är sant, precis som det du skriver inte är sant. Det du skriver visar bara på att du är otroligt trångsynt.

Folk vet vad de kan förvänta sig av en iPhone, där av lojaliteten. De ligger alltid i topp i undersökningar vad gäller nöjda användare/kunder. Handlar inte om att folk är idioter...