Permalänk

Hur står sig den här datorn idag?

Datorn:http://www.inet.se/kundvagn/visa/709360/min-dator
Grafikkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=528572
Nätaggregat: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898#extra

Ingenting är överklockat/moddat. Vart har vi flaskhalsen?

EDIT:
Låda: Antec Three Hundred Svart
Moderkort: MSI 870A-G54 AM3
Nätagg: Corsair VX 550W
Processor: AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition
Grafikkort: Radeon HD5770 [Asus Radeon EAH5770 1GB]
RAM Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Ska användas för spel

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Urk klicka på 3 länkar för att få reda på info.. slö post

flashalsen beror väl på vad du använder datorn till.. känns lite som den som frågade hur ställer jag in kameran för bästa bild.
det beror ju helt på omständigheterna.. spelar du spel eller 3d renderar/video redigerar, kör photoshop eller vad ?

tycker HDD utrymme är lite snålt.. men beror ju på vad man behöver.
kanske en SSD att installera OS på.
Grafikkortet är antagligen gammalt.. men inte sådan koll på Ati/AMD varianterna.
RAM minnet känns lite på gränsen skulle hälst dubbla det.
Du har ju iaf 4 processor kärnor

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Urk klicka på 3 länkar för att få reda på info.. slö post

flashalsen beror väl på vad du använder datorn till.. känns lite som den som frågade hur ställer jag in kameran för bästa bild.
det beror ju helt på omständigheterna.. spelar du spel eller 3d renderar/video redigerar, kör photoshop eller vad ?

tycker HDD utrymme är lite snålt.. men beror ju på vad man behöver.
kanske en SSD att installera OS på.
Grafikkortet är antagligen gammalt.. men inte sådan koll på Ati/AMD varianterna.
RAM minnet känns lite på gränsen skulle hälst dubbla det.
Du har ju iaf 4 processor kärnor

Tack men tänkte att genom att tillföra länkarna så kan man få fram alla specifikationerna, rätt gamla komponenter

Visa signatur

Permalänk

Någon som känner till något om dessa komponenter? Är det fortfarande något att ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror på vad som ska spelas? Jag hade inte gett mer än 2000:- 2500:- för en sådan dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeovinceZX:

Någon som känner till något om dessa komponenter? Är det fortfarande något att ha?

Klocka processorn och byt grafikkortet eller skaffa ett likadant beg och kör CF. Jag hade ett par 5770 i CF innan och de klarade iaf BF3 på High utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Tack men tänkte att genom att tillföra länkarna så kan man få fram alla specifikationerna, rätt gamla komponenter

Vad vill du spela/köra för program?

Tror att du tar alla spel med den, fast kanske inte på så hög grafik och tror inte det är stöd för dx11.

Men jag skulle gärna haft den burken för LAN, duger ju för typ Dota, Wow och Cs

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Klocka processorn och byt grafikkortet eller skaffa ett likadant beg och kör CF. Jag hade ett par 5770 i CF innan och de klarade iaf BF3 på High utan problem.

Tips på hur man enkelt börjar klocka? Känner helst för att inte lägga ner så mycket tid utan vill mest få det gjort. Kan man räkna med stora prestandaförbättringar?

Skrivet av Lankus:

Tror att du tar alla spel med den, fast kanske inte på så hög grafik och tror inte det är stöd för dx11.

Låter inte allt för dålig då Hur står den sig när det gäller videoredigering/bildredigering t.ex. photoshop?

Slutligen, har blivit otroligt bortskämd med att min macbook air är så tyst. Stationära datorn låter som ett jetplan. Kan jag få samma ljudnivå på min stationära? Det som låter mest är helt klart processorfläkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Tips på hur man enkelt börjar klocka? Känner helst för att inte lägga ner så mycket tid utan vill mest få det gjort. Kan man räkna med stora prestandaförbättringar?

Låter inte allt för dålig då Hur står den sig när det gäller videoredigering/bildredigering t.ex. photoshop?

Slutligen, har blivit otroligt bortskämd med att min macbook air är så tyst. Stationära datorn låter som ett jetplan. Kan jag få samma ljudnivå på min stationära? Det som låter mest är helt klart processorfläkten.

Som tidigare sagt är det ett kompetent paket förutom grafikkortet som är ett 3 generationer gammalt mellansegments kort. ska du ge dig på bild/videoredigering på den vill du nog öka upp till minst 8gb RAM, det kostar från runt 350kr med 2x4GB.

Angående ljudnivån är det bara att köpa en eftermarknadskylare för att sänka oljudet ordentligt, har du bara kravet att få ner den till nivån hos en macbook air borde det inte bli alt för dyrt

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Som tidigare sagt är det ett kompetent paket förutom grafikkortet som är ett 3 generationer gammalt mellansegments kort. ska du ge dig på bild/videoredigering på den vill du nog öka upp till minst 8gb RAM, det kostar från runt 350kr med 2x4GB.

Angående ljudnivån är det bara att köpa en eftermarknadskylare för att sänka oljudet ordentligt, har du bara kravet att få ner den till nivån hos en macbook air borde det inte bli alt för dyrt

Funderar på mer ram, ssd-disk och ny processor-kylare. Spelar inte så mycket nu så grafikkortet behåller jag om det inte låter för mycket. Frågan är om man ska göra något åt chassit. Egentligen tycker jag chassit är för stort, skulle vilja ha något i mer Mac-stil som är tyst!

Visa signatur

Permalänk

Ett bättre grafikkort och dubbla ram minnet är vad jag hade gjort i det läget

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Funderar på mer ram, ssd-disk och ny processor-kylare. Spelar inte så mycket nu så grafikkortet behåller jag om det inte låter för mycket. Frågan är om man ska göra något åt chassit. Egentligen tycker jag chassit är för stort, skulle vilja ha något i mer Mac-stil som är tyst!

Låter som en rimlig uppgradering, SSD gör mer än vad man tror och smakar klart mer än det kostar

Om grafikkortet är tyst eller inte är upp till dig, jag gissar på att det är det som låter näst mest i lådan efter processorkylaren som säkert är originalfläkten som låter enormt mycket.

Angående chassit blir det svårt att hitta något mycket mindre utan att byta moderkort och gå ner i formfaktor på det samt att det inte är chassit som låter, det är fläktarna i det. Jag tror du kommer bli helnöjd med ljudnivån med en ny processorkylare (plus eventuellt ny kylare till grafikkort och nya chassifläktar) då du inte verkar ha så stora krav på att ha det knäpptyst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeovinceZX:

det är ATX-standarden du har på moderkortet så du kan ju kolla HÄR. om du hittar något du gillar, om du vill ha ett chassi som är lite mer stilrent (så som de flesta MAC-datorer är) så skulle jag ta en titt på Fractal Design R3 altnernativt R4

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

EDIT:

Ska användas för spel

AMDs CPUer funkar bra till spel, men Intel är nästan alltid bättre, även för liknande priser. Men ska man inte köra allt för tunga spel funkar AMD jätte fint. Dock är AMD bättre för andra program och sådant om vi jämför de billigare som den du nämnde. Om du inte ska spela de allra nyaste spelen så kommer i alla fall den datorn funka bra. Om det låter för mycket är det inte dyrt att byta fläkt mot en tystare. Tänk bara på att den kyler bättre eller minst lika bra som den man får med för man vill ju inte ha en kokhet CPU precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

EDIT:

Ska användas för spel

Hej

Chassi är det inget fel på men du behöver få i fler fläktar och bra fläktar då sjunker ljudet.
Minne du behöver det dubbla 8GB
Cpu Ok men klocka, finns guider på forumet för enkel och måttlig klockning
GPU köp ett lika till av samma sort eller ett bättre nytt
SSD till OS men det är mest för att det ska gå fortare att ladda spelen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Chassi är det inget fel på men du behöver få i fler fläktar och bra fläktar då sjunker ljudet.
Minne du behöver det dubbla 8GB
Cpu Ok men klocka, finns guider på forumet för enkel och måttlig klockning
GPU köp ett lika till av samma sort eller ett bättre nytt
SSD till OS men det är mest för att det ska gå fortare att ladda spelen.

Edit: glömde du behöver en ny cpufläkt eller en billig vattenkylning.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk

Härligt med så mycket svar

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeovinceZX:

Har aldrig överklockat en Phenom processor själv men har har du en guide.

Angående prestandan så visst kommer du märka skillnad i CPU krävande program/spel. Dock i spel är det oftast grafikkortet som är begränsningen och ej processorn. Om man nu inte har en väldigt underdimensionerad processor.

Permalänk
Medlem

uppgradera kanske till 8gb ram? rätt så billigt med priserna nu för tiden...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lankus:

HD 5770 kan köra DX11.

Förövrigt så är HD 5770 ett helt ok kort, klarar lätt BF3 på medium/low med 60fps, WoW kör det på high osv.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

HD 5770 kan köra DX11.

Förövrigt så är HD 5770 ett helt ok kort, klarar lätt BF3 på medium/low med 60fps, WoW kör det på high osv.

Gör det? Kommer jag få en bättre spelupplevelse genom att köpa bf3 till PC istället för att spela det på PS3 som jag gör idag?

Visa signatur

Permalänk

Phenom är rätt lätta att klocka bara man har koll på temperaturerna. Ligger du mellan 55-60 Grader så har du nått gränsen för vad din kylning klarar av. (CoreTemp) Men har hört att man kan komma upp i 3,6-3,8Ghz utan att röra volten så det gör ju endel

Skulle säga nytt grafikkort, mer ramminne, ny processorkylare

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeovinceZX:

Gör det? Kommer jag få en bättre spelupplevelse genom att köpa bf3 till PC istället för att spela det på PS3 som jag gör idag?

Utan tvekan.
PS3 har ju problem med input-lagg, grafikinställningarna är lägre än low på PC, upplösningen är 1280x704 som skalas upp, dessutom så kör det i 30fps (ibland lägre) och det är max 24 spelare på en server, vilket på t.ex Caspian Border blir lite tråkigt, men på PC är det 64 pers som gäller

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit