Permalänk
Medlem

Google Fiber

Tjena, hörde nyss om detta och tänkte dela med till er! (kanske är efter?)

https://fiber.google.com/about/

Tänk dig om detta fanns i Sverige.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

jaa 700 spänn i månaden för gigabit...nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Har suttit och stalkat deras Facebook page i nån vecka kanske två nu, och är riktigt glad över att någon äntligen tar tag i de här. Att leva 2012 utan fiber i många förorter tycker jag känns välldigt dåligt.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Sen när är dollarn värd 10kr? $70 dollar är 475kr...

För övrigt skulle jag utan problem betala 500kr/mån för 1gigabit

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Foolsidol:

Lägg på 25% moms och säkerligen lite andra avgifter så skulle priset tveklöst motsvara 700 SEK.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte mer på möjligheterna med ett gigabit-nätverk, det är ju kul att någon tar initiativ till att försöka och självklart om det blir konkurrens kommer antagligen priset sjunka?

Tyckte bara det visade ett nytt steg mot vad vi kanske kan se mer av i framtiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Tänkte mer på möjligheterna med ett gigabit-nätverk, det är ju kul att någon tar initiativ till att försöka och självklart om det blir konkurrens kommer antagligen priset sjunka?

Tyckte bara det visade ett nytt steg mot vad vi kanske kan se mer av i framtiden?

Finns redan på många ställen i Sverige. (Alltså inte Googles egna) Kostar väl runt 500-1000kr för 1Gbit/s.

Permalänk

Det finns redan gigabit på flera platser i Sverige.

Permalänk
Medlem

och här sitter jag med 24/1 (men får bara ut 10/1 hähäh)

Permalänk
Medlem

Syftade mer på en framtid där gigabit och specillt fiber är standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det finns redan gigabit i sverige. till betydligt lägre pris. jag räknar med att alla som har 100Mbit idag har 1Gbit inom ett par år för ungefär samma pris de betalar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

kommer nog aldrig hända. vissa platser är helt enkelt för dyra att bygga ut med fiber. bor för lite folk i glesbygd för att det ska löna sig. i storstäderna dröjer det nog inte länge innan de flesta har Gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Fiber är väl nästan standard redan, det dras in till väldigt många hus och lägenheter och när väl fibern är inne kan den uppgraderas till snabbare hastigheter utan att byta ut kablaget. Jag tror inte Google kommer vilja bygga något här när det redan finns så mycket bra infrastruktur nerlagt till skillnad mot USA som knappt har fungerande kopparnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

kommer nog aldrig hända. vissa platser är helt enkelt för dyra att bygga ut med fiber. bor för lite folk i glesbygd för att det ska löna sig. i storstäderna dröjer det nog inte länge innan de flesta har Gbit

tss, de drog nyss fiber 3 mil ut bland bönderna utanför växjö, kolla kalvsvik/halvshaga/sirkön i smålans utanför växjö.. Fiber är det nya, Gbit är framtiden.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

tss, de drog nyss fiber 3 mil ut bland bönderna utanför växjö, kolla kalvsvik/halvshaga/sirkön i smålans utanför växjö.. Fiber är det nya, Gbit är framtiden.

det finns ställen i sverige där det inte ens finns koppartråd längre så nej de kommer inte få ngn fibe heller

Permalänk
Rekordmedlem

Många ställen i usa har extremt dåliga uppkopplingar när man lämnat storstäderna, det beror på avregleringen av telemarknaden även där, alla bygger där det är billigt och inte ens stora städer är täckta på ett bra sätt pga den urspårade privatiseringen av telesystemen, både google och apple har börjat kika på egna nät för att kunna leverera både uppkoppling och tjänster eftersom tele och kabeltvoperatörerna inte verkar kunna lösa det i usa.
Ett annat stort land som inte heller har haft väl fungerande privat bredband är australien, där köpte staten åter in de nät som privatiserades på 90 talet genom en utförsäljning av telastra, för att kunna bygga ut bredband till hela befolkningen, australiens målsättning är att 90% av befolkningen ska ha 100MBit fiberanslutning och de som inte får fibertäckning ska ha minst 12Mbit radiouppkoppling av någon sort.

Vi är väl lite grann i ett liknande läge i sverige, de privata bolagen satsar på att bygga överlappande trådlösa nät i städerna som de sedan övertecknar nått enormt så de inte fungerar, då begränsar de tjänsterna och fortsätter mummla om 3 & 4 g, fastän de näten saknar förutsättningar för att klara av stora datamängder om man inte har väldigt små celler, cellerna måste ha en bra uppkoppling i sig så de lär kräva fiber, så hur man än vrider o vänder på det så måste vi även i sverige ha en vettig infrastruktur i form av fibernät även om vi ska köra trådlöst.

När nu allt mer iptv tjänster kommer och kanske även 4k-8k Tv är på gång (kanske blir google tv eller itunes som blir först med riktiga sändningar?) så är det troligt att det blir fibernäten som får det först, att strömma en tv kanal kan mycket väl kräva 200Mbit/s om 5 år, själv så gör jag av med åtminstone 1-2 Terabyte i datamängd i månaden redan idag så 3-4G är inget som funkar.

Kostnaden för att dra fiber på landsbyggden är ofta väldigt mycket lägre per meter än i städerna så man kan ju bilda en fiberförennig och fixa det själva, så har vi gjort där jag bor och det verkar ha exploderat sista året i att göra så, kostnaden för fiber till mitt hus blir ca 30% lägre än att ansluta sig inne i staden med ca 50 000 innevånare.
Vårt grannland Finland var första land att lagstifta om rätten till bredband, senast 31 december 2015 ska alla ha 100Mbit anslutningsmöjlighet.

Usa har även ett annat stort potentiellt nätproblem, ip v4, de lär bli sist att byta till ip v6, asien har redan slut på adresser och de sista komersiella adresserna fördelades väl ut nu i veckan i europa, så vi blir tvungna att gå över till ip v6 och det kan ge europa och asien ett teknikövertag gentemot usa där "de gamla " företagen/operatörerna fortfarande sitter på enorma adressblock och då inte vill byta till ip v6.
Det finns ju bolag i usa som har egna a-nät, tex ibm, apple och hp (tja de är ju it företag) men även ford och posten har a nät i usa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av QRS5:

Har vi inte något liknande redan?

Visserligen inte Google, och inte lika väl marknadsfört (Är det något Google kan, är det marknadsföring, vilket är grunden i hela deras existens), men här är några exempel:
http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/infobroschyr....
http://www.telia.se/fastighetsagare/
http://fastighetsagare.bahnhof.se/

Det kanske inte kan jämföras direkt, men jag har själv erfarenhet av att samla ihop grannar, Internetleverantörer och bostadsägare att intresset är högs i ett område, och det finns pengar att tjäna för alla parter. Vilket är precis det Google går ut med i sin fibersatsning.

Så här kan det fungera i Sverige: (Egen erfarenhet)
Är grannskapets intresse för bredband/fiber stort nog, behöver ni bara kontakta bostadsföreningen/ägaren samt bjuda in en eller flera Internetleverantörers representanter till ett möte.
Men tänk på att det i slutändan måste vara ett projekt som internetleverantören ser vinst i, bostadsägarna/föreningarna ser mervärde i, och större delen av grannskapet har intresse och vilja att betala. Observera att detta är något jag själv har erfarenhet av.
Oftast handlar det om att alla grannarna delar på en installationskostnad, samt något års bindningstid.
Är det tillräckligt många intresserade, kan leverantörerna till och med bjuda på installationskostnaden.

Så här gör ni:

• Bostadsrätt:
    Kontakta styrelsen för bostadsföreningen och tala om att ni och några grannar är intresserade av uppgradering till fiber.
    Kontakta en eller flera internetleverantörer om att er bostadsförening är intresserad av fiber i ert område, och vill stämma möte med en representant.
    Representanter för boende i området får ni utse, som tillsammans med internetleverantören och bostadsföreningen (och styrelsen till dylika) går igenom och kommer överens om bästa lösningen som fungerar för alla parter.

• Hyresrätt:
    Nästan densamma som för bostadsrätt ovan, men här får man kontakta bostadsägaren istället för föreningen.

• Eget boende:
    Ni får ta och samla ihop alla grannarna och stämma möte med en internetleverantör och be dem komma med information och material på dem olika lösningar som finns. Sedan får ni börja förhandla kabeldragning, tomt/utrymmen för installation av utrustning, samt eventuella installationskostnader och byggnationer.
    I regel brukar man även blanda in kommunen ifråga, som kan hjälpa till med information och uppgifter om detta.

Varför satsar Google på detta i USA idag, och inte tidigare? Jag vet inte.
USA har haft det lite knepigt med nätutbyggnad och gemensamma satsningar, vilket även USAs president Obama själv har klagat på.
Jag misstänker till och med att USA har sneglat på just den Skandinaviska internetlösningarna, och försökt få fram lösningar som jag nämnde ovan: Samarbete mellan boende, bostadsägare och leverantörer.
Det var ett tag sedan som USAs regering gick ut med att hjälpa företagen med att komma igång med internet-utbyggnaden, men de flesta befintliga installatörer och operatörer har tvekat. Rädda för att det inte ger den vinst som "behövs". Sedan har det varit tyst om det.
Först nu dyker det upp ett företag som har intresset, drivet och marknadsföringen: Google.

USA har faktiskt legat efter med infrastrukturen för Internet. Det är på tiden något händer.
USA ligger inte med i 10 i topplistan över väldens nätinfrastrukturer. (Tror att dem ligger någonstans på 15 plats eller däromkring.)
Skandinavien har legat i topp rätt länge, dock på sista tiden börjar andra Europeiska länder sticka fram nosen bland dem 5 fösta platserna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Inte 1 gigabit. Dom skriver 1000 Mb per second, alltså 8 Gbit/s.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krisse:

b = bit
B = byte

1000 Mb är alltså 1000 Megabit
http://en.wikipedia.org/wiki/Byte#Unit_symbol

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

b = bit
B = byte

1000 Mb är alltså 1000 Megabit
http://en.wikipedia.org/wiki/Byte#Unit_symbol

Hehe sorry kom på det precis när jag hade skrivit det. My bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Fel, de skriver 1 000 Mb/s som du säger. Men det är ju just Megabit, och inte MegaByte. Så det blir 1 Gb/s.

(Man ska inte ha tråden öppen för länge innan man postar svar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Skrivet av Foolsidol:

Skrivet av twit:

Lägg på 25% moms och säkerligen lite andra avgifter så skulle priset tveklöst motsvara 700 SEK.

Skrivet av Marcusk:

Finns redan på många ställen i Sverige. (Alltså inte Googles egna) Kostar väl runt 500-1000kr för 1Gbit/s.

Telia erbjuder gigabit nätverk för 999 (1000):- månaden, så oavsett vad så tjänar man, förövrigt är detta ett väldigt bra initiativ av google

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Betaler det hutlösa priset 399kr/mån för 100/10 hos ComHem. Hade gärna betalt 300 extra för gigabit. Fast sen är ju frågan hur mycket man kan få ut av den hastigheten. Jag menar, lagringshårddiskar på 5400rpm klarar inte jättemycket mer än 50mb/s

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Även om det inte dyker upp överallt så kan det ju breda ut sig så pass att det blir den vanligaste formen av bredband, därav standard.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nivv:

Betaler det hutlösa priset 399kr/mån för 100/10 hos ComHem. Hade gärna betalt 300 extra för gigabit. Fast sen är ju frågan hur mycket man kan få ut av den hastigheten. Jag menar, lagringshårddiskar på 5400rpm klarar inte jättemycket mer än 50mb/s

Som ensam användare kan man, precis som du nämner, ifrågsätta nyttan med gigabit-hastighet.
Tanken med gigabit är att bandbredden skall räcka till det mesta multimediala, såsom IP-TV, IP-telefoni, vanligt surf och syncning mod en rad olika molntjänster. Detta åt flera familjemedlemmar samtidigt.

Faktum är att en standardfamilj, med dagens teknik, kan lätt fylla upp en 100 megabits-lina utan att tänka på det: Två tittar på varsin TV-kanal. Båda i HD 1080p format.
En tredje tittar på youtube samtidigt som syncning mod dropbox och google sker.
En fjärde kanske sitter och har full gång med att ladda ner senaste operativsystemet Ubuntu i en ISO-fil via torrent.
en femte kanske snackar i telefon.

I ett modernt hem sker all kommunikation via Internet, varav 100 megabit plötsligt kändes lite.... trång.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Stackars dig. Ska vi byta?
Vi får ungefär 15/2.5 och pröjsar 349kr/mån, så klaga inte.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

gigabit i wexnet i växjö kommun kostar typ 900kr i månaden. Så då är väll 700kr billigt?

Permalänk
Medlem

Det är ju inte särskilt dyrt. 1Gbit/s = 0,125 GB data per sekund om du nyttjar den till 100%. Sen tar vi sekunder som det är på 1 timme x hur många timmar det är per dag x dagarna det är i en exempelmånad x data man kan hämta per sekund, 3600 x 24 x 28 x 0,125 = 302400 GB data som man potentiellt kan hämta ut ur en 1Gbit lina, alltså 300 TB+ per månad. Sen toppar man ju aldrig hastigheten, men även om man bara skulle nyttja 50% så får man ju ihop till en ganska stor mängd data. Rätta mig om jag har gjort fel någon stans.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Stackars dig. Ska vi byta?
Vi får ungefär 15/2.5 och pröjsar 349kr/mån, så klaga inte.

Hur nära stadskärnan i stockholm bor du då?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Man drar ju hem tungt material väldigt fort, men sedan ska det ju skrivas till disken och då går det oftast väldigt långsamt...