Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Ja besökte Inte idag, o tog mig såklart en rejäl titt på R4:an som ja trodde var chassit ja verkligen ville ha... Men ja vet inte... Har tidigare tittat på Define Mini, o av någon anledning så kändes R4:an plastigare... Vet inte om de är för att den är större, Nån mer som kan medge de?

Har verkligen inget emot R4, När jonas recenserade chassit så blev ja helt till mig, det har varken för mkt elr för lite detta chassi... Men nja... Kanske blir ett mini iallafall :/

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja besökte Inte idag, o tog mig såklart en rejäl titt på R4:an som ja trodde var chassit ja verkligen ville ha... Men ja vet inte... Har tidigare tittat på Define Mini, o av någon anledning så kändes R4:an plastigare... Vet inte om de är för att den är större, Nån mer som kan medge de?

Har verkligen inget emot R4, När jonas recenserade chassit så blev ja helt till mig, det har varken för mkt elr för lite detta chassi... Men nja... Kanske blir ett mini iallafall :/

Jag tycker det verkar vara underbart har monterat allt nu dock inte hunnit starta systemet en så återkommer men ljudnivå och sådant. Men jag kan hålla med dig lite i fronten där fläkten sitter filtrerna lite väll plastigt men för 900kr tycker jag det är en av de bättre chassina på marknaden. Jag valde mellan detta och p280 och tycker det här en snyggare och har bättre ljudnivå så blir perfekt till en htpc. Dock blev jag lite frustrerad när jag satte in min tornkylare kom inte åt med 4 pins kontakten så var bara riva ut modekortet igen:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag tycker det verkar vara underbart har monterat allt nu dock inte hunnit starta systemet en så återkommer men ljudnivå och sådant. Men jag kan hålla med dig lite i fronten där fläkten sitter filtrerna lite väll plastigt men för 900kr tycker jag det är en av de bättre chassina på marknaden. Jag valde mellan detta och p280 och tycker det här en snyggare och har bättre ljudnivå så blir perfekt till en htpc. Dock blev jag lite frustrerad när jag satte in min tornkylare kom inte åt med 4 pins kontakten så var bara riva ut modekortet igen:P

Aha, kul me lite respons Jo men återkom gärna med lite ljudnivå m.m (Y)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha, kul me lite respons Jo men återkom gärna med lite ljudnivå m.m (Y)

Får en 10 av 10 trots plastig front. Jag har har monterat ljudlösa saker för den ska gå som htpc Grafikkortet är passivt så låter inget. Nätagget är ett seasonic baserat agg dock inte passivt men fläkten går på lägsta var båda fläktarna som medföljer chassit går på lägsta varvtal 5 volt och sedan böt jag ut stockkylarna till min amd cpu jag fyndade denna för 174 kr med frakt från cdon

https://www.inet.se/produkt/5321469/scythe-kama-grand-cross-r...

Jag stängde av allt i mitt rum och hade bara burken på var tvungen lägga örat mot chassit för att höra det helt klart ett av de bästa chassin jag köpt betydligt bättre en nzxt h2 som jag också äger. Bra att veta är att jag även enbart kör ssd som också är ljudlös

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Det blev knepigare.., det finns dock säkert flera som haft ett R2 som nu har ett R4 som borde kunna svara på frågan. Så: Svara goth folk!

Jag har ett R2 men har inga problem med mina kablar till grafikkortet, och då har jag 2 skärmar + TV inkopplat.

Måste vara att den kontakten på just det grafikkortet sitter väldigt olyckligt tillsammans med chassit, jag förstår inte riktigt vad det är som är problemet.

Permalänk

OBS - Corsair Hydro H100 passar KNAPPT... va tvungen att använda andra hål än de för 120mm samt att man knappt fick dit moderkortet då CPU-power-kabeln inte fick tillräckligt med utrymme (den sitter helt fastklämd)

Vart sjukt besviken på att de inte fanns något gummi vid kabeldragningshålet på ett ställe samt att de låg några PCI-plats-skruvar och brickor lösa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har ett R2 men har inga problem med mina kablar till grafikkortet, och då har jag 2 skärmar + TV inkopplat.

Måste vara att den kontakten på just det grafikkortet sitter väldigt olyckligt tillsammans med chassit, jag förstår inte riktigt vad det är som är problemet.

Du har uppenbarligen visst förstått problemet. Jag är i färd med att bygga en ny dator där några komponenter från den gamla får följa med, bland annat grafikkortet. Om det blir ett nytt chassi från Fractal Design kan bero på om de har åtgärdat misstaget med den snåla "gropen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

OBS - Corsair Hydro H100 passar KNAPPT... va tvungen att använda andra hål än de för 120mm samt att man knappt fick dit moderkortet då CPU-power-kabeln inte fick tillräckligt med utrymme (den sitter helt fastklämd)

Vart sjukt besviken på att de inte fanns något gummi vid kabeldragningshålet på ett ställe samt att de låg några PCI-plats-skruvar och brickor lösa...

Typiskt Fractal Design att missa i detaljerna. Tyvärr. Vi som bara vill ha en tyst sossecontainer har ju inte så mycket att välja bland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockaden:

Du har uppenbarligen visst förstått problemet. Jag är i färd med att bygga en ny dator där några komponenter från den gamla får följa med, bland annat grafikkortet. Om det blir ett nytt chassi från Fractal Design kan bero på om de har åtgärdat misstaget med den snåla "gropen".

Hmm, hur menar du att jag har förstått det?
Jag vet inte riktigt vilken grop eller vad det är du syftar på, en bild skulle hjälpa mig, och andra, att förstå bättre.

Men andra kanske redan förstår utmärkt och det bara är jag som är trög...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hmm, hur menar du att jag har förstått det?
Jag vet inte riktigt vilken grop eller vad det är du syftar på, en bild skulle hjälpa mig, och andra, att förstå bättre.

Men andra kanske redan förstår utmärkt och det bara är jag som är trög...

Du skriver att kontakten på kortet sitter olyckligt tillsammans med chassit, och det tolkar jag som att du har greppat. Hdmi-ingången sitter vid kortets ena kant och kabeln går inte att trycka in för att den slår i en kant på chassit. Behöver du verkligen bild?

Nej, jag får nog masa mig iväg till någon butik och mäta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockaden:

Du skriver att kontakten på kortet sitter olyckligt tillsammans med chassit, och det tolkar jag som att du har greppat. Hdmi-ingången sitter vid kortets ena kant och kabeln går inte att trycka in för att den slår i en kant på chassit. Behöver du verkligen bild?

Nej, jag får nog masa mig iväg till någon butik och mäta själv.

Ah, jojo, så mycket fattar jag, men jag fattar inte på vilket sätt det inte passar och jag förstår inte vad du menar med "gropen".

Så ja, för att jag ska förstå ordentligt behöver jag faktiskt bild, om det beror på att jag är trög eller att du förklarar dåligt låter jag vara osagt.
(jag gissar på det förstnänmda)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

och jag som köpte H100 till min R4....får se hur det går att sätta in det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Fractal Design

För alla er med frågor om Vattenkylning och radiatorstöd i både front och topp på Define R4 håller vi på att sammanställa en FAQ.

Så fort den är färdigställd kommer vi publicera den på vår sida, och vi lägger även en notis i denna tråden så fort den är online.
Vår förhoppning är att den skall skina ljus på alla frågor och underlätta för er som är sugna på att köra vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

För alla er med frågor om Vattenkylning och radiatorstöd i både front och topp på Define R4 håller vi på att sammanställa en FAQ.

Så fort den är färdigställd kommer vi publicera den på vår sida, och vi lägger även en notis i denna tråden så fort den är online.
Vår förhoppning är att den skall skina ljus på alla frågor och underlätta för er som är sugna på att köra vattenkylning.

Får man plats med ASUS Maximus V Formula (Ett lite bredare moderkort än vanlig ATX) i lådan utan att stöta på problem med tex kabeldragning?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Får man plats med ASUS Maximus V Formula (Ett lite bredare moderkort än vanlig ATX) i lådan utan att stöta på problem med tex kabeldragning?

I R3 så finns det galleri på folk som satt i lite bredare än ATX (borde funka i R4 också). Ja kabeldragningen fungerar fast blir tajt (fast beror på hur mycket bredare med):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

impulsbeställde just ett R4, skulle egentligen bara kolla efter 2,5->3.5" brackets.. Menmen, nu kan jag ju gömma undan SSD diskarna bakom moderkortsplåten istället

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte luckan hör in under nackdelar. Jag använder aldrig DVDn (vem gör det?) vilket väl är enda anledningen man vill öppna luckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvttca:

Jag tycker inte luckan hör in under nackdelar. Jag använder aldrig DVDn (vem gör det?) vilket väl är enda anledningen man vill öppna luckan.

Jag gör, köper många skivor och laddar in dem i datorn.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Någon som har koll på om man får in 2 stycken 280mm radiatorer i chassit (topp och front) utan några större modifikationer? Får man plats med PnP?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Var precis och hämtade ut mitt chassi under lunchen. Hann öppna det och kika lite, såg riktigt trevligt ut! Nu vill jag bara hem asap och montera )
Påminn mig att köpa kemiskt ren bensin eller liknande innan jag far hem bara så jag kan montera nya kylaren också!

Permalänk
Medlem

Hur har ni gjort med övre hårddiskburen?
Har 3 vanliga HD utöver SSD och behöver den således inte, ska man ta bort den helt eller vinner luftflödet på att man har den kvar men vinklar den?

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Hur har ni gjort med övre hårddiskburen?
Har 3 vanliga HD utöver SSD och behöver den således inte, ska man ta bort den helt eller vinner luftflödet på att man har den kvar men vinklar den?

Finns ingen anledning att ha den kvar om den inte används tänker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Finns ingen anledning att ha den kvar om den inte används tänker jag...

Funderade mest på om den tomma buren med vaggorna i skulle fungera som en tunnel o minska turbulens från övre frontfläkten, skicka luften längre in i chassit.

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Funderade mest på om den tomma buren med vaggorna i skulle fungera som en tunnel o minska turbulens från övre frontfläkten, skicka luften längre in i chassit.

Jag tror dess motstånd ger större effekt än eventuell tunneleffekt...

Permalänk
Inaktiv

R4, underbart chassi!

Upplever min dator som nästan helt ljudlös när jag ställer fläktarna på lägsta läget, wunderbar!

Permalänk
Medlem

Jobbig död pixel ni har på kamera sensorn

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Jobbig död pixel ni har på kamera sensorn

Håller med!

Permalänk
Medlem

Hur...?

Hej

Har precis, med viss skräck, börjat bygga min första PC.
Har ett define R4 chassi och undrar nu hur jag monterar en 830-series samsung SSD (100 x 69.85 x 7mm) i de vita hyllorna? Disken är ju rätt så mycket mindre än hållaren.

Säkert en skitdum fråga, men jag vet inte riktigt vad jag pysslar med

Permalänk

Du kan sätta den i en av dessa vaggor/hållare, det bör vara svarta små gummi distanser på plats med hål som passar, alternativt går det att skruva fast den i bakplåten (där du drar alla kablar).

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort