Rengöring av CD/DVD skivor

Permalänk
Medlem

Rengöring av CD/DVD skivor

Hej
Jag undrar över det bästa sättet att rengöra skivor. Jag köpte nyligen en del begagnade DVD filmer på tradera och vissa av dem har fler fingeravtryck på lässidan än en offentlig toalett har på dörrens handtag.

En kompis sa att det bara va att tvätta dem med tvål och vatten men jag känner mig inte säker på den metoden. Jag har försökt "gnugga" bort med handflatan men det går inte bort ordentligt. Finns det något speciellt rengöringsmedel eller verktyg jag ska använda?

Permalänk
Medlem

Använd Yes och vatten. Funkar till det mesta.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Yes och ljummet vatten Och mjuka sidan på en disksvamp fixar det utan problem. Räddat många av barnens skivor

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Om man vill prova med garanterat ospelbara skivor - låna en barnfilm på biblioteket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomike:

Yes och ljummet vatten Och mjuka sidan på en disksvamp fixar det utan problem. Räddat många av barnens skivor

+1 fast har använt fingrarna istället för svamp.. funkar nog lika bra bara du är försiktig och inte har för varmt vatten.
och torka försiktigt med mjukt papper eller något.. om man trycker för hårt kan du repa cd skivor även med mjukt papper.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt för länge sen ett sånt där cd/dvd repair kit.. det funkar hyfsat bra faktiskt.. fick igång just den skivan jag hade problem med då i allafall.

När det kommer till rengöring så vatten och lite diskmedel sen en fin trasa typ sånt du gör rent glasögon med eller nåt som inte repar ytan.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har hört att om inget annat funkar kan en sista utväg vara att polera med tandkräm som innehåller slipmedel, typ sådan som ska ge vitare tänder. Då kan man polera bort en del repor. Men som sagt var om inget annat funkar för det kan kanske orsaka nya repor.