24" 1920x1200 IPS 120HZ, finns det?

Permalänk
Medlem

24" 1920x1200 IPS 120HZ, finns det?

Är på jakt efter en ny skärm, jag har följande krav/behov.

1. 24"

2. 1920x1200

3. IPS (Eller liknande, kanske har kommit något nyare?)

4. Måste fungera bra vid spelande.

5. 120 HZ

Skärmen skall främst användas till spelande, men även surfning och programmering. Dock inget filmtittande.

Finns det någon skärm som uppfyller detta?

Permalänk

vad jag vet så finns det inga 120hz ips skärmar än.

Permalänk
Medlem

Har du sökt på prisjakt?

Skrivet av fiddlesticks:

vad jag vet så finns det inga 120hz ips skärmar än.

Stämmer nog fan, har hört detta förr.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det ska finnas IPS-liknande skärmar med 120hz tror jag, men ingen med 16:10 just nu.

Väntar själv på en IPS, 120hz, 16:10, 24"-skärm och har gjort det i ett par år nu

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | M4 10C | 32GB LPDDR5X | 512GB SSD ],
                         [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                         [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

120hz.net där kan man köpa "överklocksbara" catleap skärmar (korea märke). Dem har en apple cinema display panel från LG i sig, dock med lite mindre krav på sig angående döda pixlar.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att mina krav är för höga

Frågan är vilka delar man kan tumma på?
Om man skippar IPS kravet? Går det att hitta en 24" skärm med 120HZ på 1920x1200?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Om man skippar IPS kravet? Går det att hitta en 24" skärm med 120HZ på 1920x1200?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

http://www.inet.se/produkt/2203191/benq-tft-24-xl2420t-120hz

Edit: Du sa tydligen x1200. I så fall är svaret tyvärr nej kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

http://www.inet.se/produkt/2203191/benq-tft-24-xl2420t-120hz

Edit: Du sa tydligen x1200. I så fall är svaret tyvärr nej kan jag tänka mig.

Vägrar 1080, x1200 är så mycket bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem

120hz finns tyvärr inte som IPS eller 1920x1200

Permalänk
Medlem

Väntar på exakt samma sak. 16:10 tycker jag är skönare än 16:9..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

120hz finns tyvärr inte som IPS eller 1920x1200

Jorå, om man vågar klocka sin skärm så.

120hz.net har dom. Finns på Ebay också.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Eizo och Nec har antagligen 24" IPS 16:10.. men 120Hz finns nog tyvärr inte.
skulle själv fundera starkt på en Nec skärm om det fanns IPS med 120Hz :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Eizo och Nec har antagligen 24" IPS 16:10.. men 120Hz finns nog tyvärr inte.
skulle själv fundera starkt på en Nec skärm om det fanns IPS med 120Hz :/

24" IPS 1920x1200 är lätta att finna och det finns flera bra märken och modeller. Dock vill man gärna få 120Hz också, vilket gör det hela omöjligt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Varför inte 120hz ips finns:
120hz är riktat mot gaming och under lång tid har responstid varit det som många gamers går efter. Tyvärr vet inte många om fördelen med IPS så många personer skulle välja en 120hz TN istället för 120hz ips eftersom den har lägre responstid. Dessutom är TN billigare...

Varför inte 1920x1200 med 120hz finns:
3D är väldigt "inne" nu och vill man se 3d-film är det ju 1080 som gäller. Det är ju "FULL" hd... Jag vet att det skulle letteboxas på en 1200-skärm men jag tror argumentet fullhd säljer bättre än 1920x1200 upplösning.

Skärmtillverkarna skulle alltså inte tjäna lika mycket på 120hz 1920x1200 ips.

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem

Nu nästan ett år senare så undrar jag om marknaden har anpassat sig? Eller är mina 5 krav fortfarande omöjliga att uppfylla?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tino:

Nu nästan ett år senare så undrar jag om marknaden har anpassat sig? Eller är mina 5 krav fortfarande omöjliga att uppfylla?

Det alternativ du har är att köpa en 27" Koreaskärm med 2560x1440 upplösning (16:9).
De heter Q-nix eller X-star på ebay och man kan oftast köra dem i 96hz och upp till 110hz, vissa kommer upp i 120 också.

Just nu är det ditt enda alternativ om du vill ha högre HZ på en IPS skärm (PLS i detta fall då, men det är ju i princip samma teknik).

Permalänk
Medlem

Tjo, jag har en liknande fråga, men jag behöver inte 120 hz. Så någon som kan rekommendera en skärm med

1. 24"

2. 1920x1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vitek:

120hz.net där kan man köpa "överklocksbara" catleap skärmar (korea märke). Dem har en apple cinema display panel från LG i sig, dock med lite mindre krav på sig angående döda pixlar.

http://overlordcomputer.com/collections/27-displays/products/...

Verkar ju vara ett annat alternativ.

Men det verkar ju bli artefakter när man överklockar, iaf om man kör fullt ut.

Borde det inte släppas några som är gjorda för en högre frekvens redan från början / säkra att använda så så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxc:

Tjo, jag har en liknande fråga, men jag behöver inte 120 hz. Så någon som kan rekommendera en skärm med

1. 24"

2. 1920x1200

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393&t=286#rparams=l=s13...

Responstid är något som kan vara individuellt från panel till panel, så det får man helst kolla upp i recensioner innan, men kan inte tänka mig att många skärmar idag är "dåliga" för spelande.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vitek:

QNIX och X-STAR har ju Samsung PLS-panel. B-grade panel tyvärr.

Yamasaki Catleap 2b har en LG-panel.

Ungefär 6800:- + frakt för en utan trasiga pixlar, väldigt dyrt spel med andra ord. För 2000:- till kan du köpa en S27B971 som smäller den där Catleap 2b på fingrarna varje dag i veckan. Då har du dessutom svenska garantier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Der har med tekniken IPS att göra, den tål inte 120hz i nuvarande form utan det kan bli artefakter osv, kortar ner livet på panelen gör det oxå.

Ditt alternativ är TN eller vänta på att OLED ska lösa sina problem inför massproducering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Väntar på exakt samma sak. 16:10 tycker jag är skönare än 16:9..

Om du väntar på att få flera prisvärda konsumentalternativ så kan du nog få vänta bra länge tyvärr, då marknadsstandarden ändrades till 16:9 för ganska länge sedan. Jag håller med dig om att 16:10 är bättre i ALLA lägen, det skadar aldrig att ha fler pixlar på höjden. Speciellt viktigt på <24". I 1440p som jag själv kör nu gör det inte så mycket att det är 16:9, men såklart hade jag blivit glad om det varit 1600p istället

Slopa 120Hz kravet tycker jag så finns det en del bra skärmar att välja på. Tycker personligen att 120Hz är ganska hypat. Jag förstår att de som tävlar i spel på högsta nivå kanske behöver det, men för resten är det nog ganska onödigt. Det har ju fungerar bra med 60Hz och Vsync av i många år tidigare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Skuggan74:

QNIX och X-STAR har ju Samsung PLS-panel. B-grade panel tyvärr.

Yamasaki Catleap 2b har en LG-panel.

Ungefär 6800:- + frakt för en utan trasiga pixlar, väldigt dyrt spel med andra ord. För 2000:- till kan du köpa en S27B971 som smäller den där Catleap 2b på fingrarna varje dag i veckan. Då har du dessutom svenska garantier.

Lite lustigt att du klagar på Qnix och X-star och sedan säger att man ska köpa sig en samsung S27B971 istället. Det sitter ju samma paneler i båda skärmarna. Sen om man får en trasig panel så har koreanerna rätt bra lösningar nuförtiden så att man får sin skärm utbytt.

Sen är det ju såklart sämre byggkvalité rakt igenom, men själva panelen i sig presterar ju rikigt bra.
Har en Qnix och en Eizo EV2736W och får ut exakt samma resultat efter kalibrering på båda (det är samma paneler i båda).

Min Qnix är tom helt utan bleed medan det är lite lite i högra hörnet på min Eizo. Så att man betalar mer betyder inte alltid att man får mer. Qnix skärmen jag har går även i 96hz med fullt fungerande kalibrering.

PS.
Catleaps LG paneler är sämre än Samsungs PLS paneler på alla punkter. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att LG panelerna är gamla som gatan medan samsungs PLS paneler är nya.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Lite lustigt att du klagar på Qnix och X-star och sedan säger att man ska köpa sig en samsung S27B971 istället. Det sitter ju samma paneler i båda skärmarna. Sen om man får en trasig panel så har koreanerna rätt bra lösningar nuförtiden så att man får sin skärm utbytt.

Sen är det ju såklart sämre byggkvalité rakt igenom, men själva panelen i sig presterar ju rikigt bra.
Har en Qnix och en Eizo EV2736W och får ut exakt samma resultat efter kalibrering på båda (det är samma paneler i båda).

Min Qnix är tom helt utan bleed medan det är lite lite i högra hörnet på min Eizo. Så att man betalar mer betyder inte alltid att man får mer. Qnix skärmen jag har går även i 96hz med fullt fungerande kalibrering.

PS.
Catleaps LG paneler är sämre än Samsungs PLS paneler på alla punkter. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att LG panelerna är gamla som gatan medan samsungs PLS paneler är nya.

Vart exakt klagade jag?
Du kanske inte förstår att man binnar paneler?
S27B971's panel är från 2012 för övrigt, så ny är den inte. Det är en S27B970 utan glaspanel helt enkelt. Och jag sa att man hellre kanske skulle köpa en S27B971 istället för en dyr Catleap 2B, som kommer med liknande pris. För en Qnix kostar inga 6800:- plus frakt att få från Korea till Sverige.

Visa din kalibrerings-verifiering för Qnix och Eizon så kan vi jämföra mot min S27B971 bara för skojs skull.

Att du pratar om bleed som att det har med kvalitet att göra är lite lustigt. Så här ligger det till med bleed, yttre ramen sitter antagligen för tight i ditt högra hörn på Eizo-skärmen. Har inget med kvalitet av skärmen att göra då det är insidan som skiljer kvalitet mot skräp, utsidan består av samma billiga plast. Vad man kan uppleva på dåliga paneler som i typ Qnix är dålig uniformity, och av den anledningen lades panelen i lådan märkt "B". Inte heller din Eizo som har en panel från lådan "A" har en tillräckligt bra uniformity för att bli en S27B970/971.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Skuggan74:

Vart exakt klagade jag?
Du kanske inte förstår att man binnar paneler?
S27B971's panel är från 2012 för övrigt, så ny är den inte. Det är en S27B970 utan glaspanel helt enkelt. Och jag sa att man hellre kanske skulle köpa en S27B971 istället för en dyr Catleap 2B, som kommer med liknande pris. För en Qnix kostar inga 6800:- plus frakt att få från Korea till Sverige.

Visa din kalibrerings-verifiering för Qnix och Eizon så kan vi jämföra mot min S27B971 bara för skojs skull.

Att du pratar om bleed som att det har med kvalitet att göra är lite lustigt. Så här ligger det till med bleed, yttre ramen sitter antagligen för tight i ditt högra hörn på Eizo-skärmen. Har inget med kvalitet av skärmen att göra då det är insidan som skiljer kvalitet mot skräp, utsidan består av samma billiga plast. Vad man kan uppleva på dåliga paneler som i typ Qnix är dålig uniformity, och av den anledningen lades panelen i lådan märkt "B". Inte heller din Eizo som har en panel från lådan "A" har en tillräckligt bra uniformity för att bli en S27B970/971.

Jag tolkade det som att det inte är någon idé att köpa korea skärmarna för att de är värdelösa, sen att det är bättre att köpa en med LG Panel, men jag kanske misstolkade dig. Har inga som helst "problem" så vet inte ens varför du skulle ta upp det. Det enda som skulle kunna vara ett "problem" är väl att det blir missförstånd i trådar, vilket jag inte gillar.

EDIT:
Och jag totalt misstolkade det du skrev i första inlägget. Läste fel på citeringen du svarade på, ber om ursäkt för detta.

Vet precis hur BLB uppstår, vet även hur man fixar det själv och sen är det ju inte direkt "samma skit" alla skärmar byggs upp på. Det är rätt stor skillnat i byggkvalité på min Eizo kontra min Qnix.

Men här har du mina kalibreringsresultat.

EIZO:

Qnix:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Jag tolkade det som att det inte är någon idé att köpa korea skärmarna för att de är värdelösa, sen att det är bättre att köpa en med LG Panel, men jag kanske misstolkade dig. Har inga som helst "problem" så vet inte ens varför du skulle ta upp det. Det enda som skulle kunna vara ett "problem" är väl att det blir missförstånd i trådar, vilket jag inte gillar.

EDIT:
Och jag totalt misstolkade det du skrev i första inlägget. Läste fel på citeringen du svarade på, ber om ursäkt för detta.

Vet precis hur BLB uppstår, vet även hur man fixar det själv och sen är det ju inte direkt "samma skit" alla skärmar byggs upp på. Det är rätt stor skillnat i byggkvalité på min Eizo kontra min Qnix.

Men här har du mina kalibreringsresultat.

EIZO:
http://i.imgur.com/xtVngv5.png

Qnix:
http://i.imgur.com/QI6IJAN.png

Det blev taggarna utåt direkt, förlåt för det, men jag ska och dra ner samma program så man kan jämföra lite enklare, om det programmet har stöd för min kalibrator det vill säga.
Jag vet mycket väl att Eizo gör kvalitetsskärmar, men själva ramen runt är i samma sorts plast som alla andra, jag har bara haft Eizo innan den här Samsungen, och jag satt i valet och kvalet mellan denna och en CX270.

Så här ser det ut i NCE iaf, kör med det för att då kan jag hårdvarukalibrera skärmen, går mycket snabbare att få rätt färger när man drar igång datorn då.

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för att kalibrera skärmarna?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Orici:

Vad använder ni för att kalibrera skärmarna?

Mjukvarumässigt så använder jag ColorHCFR för att kalibrera skärmarna så gott det går direkt på skärmens inställningar och sedan BasICColor (DispcalGUI i linux) för att göra en ICC profil som finjusterar kalibreringen.

Hårdvaran är en i1 Display 2, har även en Spyder 3 jag använde tidigare, men den drar lite mycket åt rött så den används inte längre.