24" 1920x1200 IPS 120HZ, finns det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Vad använder ni för att kalibrera skärmarna?

Jag använder en Spyder 4 Pro och Natural Color Expert när jag kalibrerar skärmen.

Skrivet av huttala:

Mjukvarumässigt så använder jag ColorHCFR för att kalibrera skärmarna så gott det går direkt på skärmens inställningar och sedan BasICColor (DispcalGUI i linux) för att göra en ICC profil som finjusterar kalibreringen.

Hårdvaran är en i1 Display 2, har även en Spyder 3 jag använde tidigare, men den drar lite mycket åt rött så den används inte längre.

BasicColor verkar inte vilja samarbeta riktigt tyvärr, blir helt skeva resultat. När BC rapporterar 120cd så rapporterar NCE 80cd, och när BC visar att färgerna är i balans så visar NCE att den ger överdriven röd och blå. Bilden blir väldigt mörk och blå med BC, vet inte vad som går fel riktigt. Men BasicColor valideringen visar på att bilden är ok så är det på tok för mörk och blå bild, 23% ljus på reglaget så något är galet.
Iofs rebootade jag inte som BC ville efter installation, har lite jobb att fixa men imorrn har jag mer tid att prova det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag använder en Spyder 4 Pro och Natural Color Expert när jag kalibrerar skärmen.

BasicColor verkar inte vilja samarbeta riktigt tyvärr, blir helt skeva resultat. När BC rapporterar 120cd så rapporterar NCE 80cd, och när BC visar att färgerna är i balans så visar NCE att den ger överdriven röd och blå. Bilden blir väldigt mörk och blå med BC, vet inte vad som går fel riktigt. Men BasicColor valideringen visar på att bilden är ok så är det på tok för mörk och blå bild, 23% ljus på reglaget så något är galet.
Iofs rebootade jag inte som BC ville efter installation, har lite jobb att fixa men imorrn har jag mer tid att prova det igen.

Hur fungerar en sådan? Jag vet inget om kaliberings verktyg.

Jag har ASUS PA248Q och ASUS PA249Q skärmar

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Hur fungerar en sådan? Jag vet inget om kaliberings verktyg.

Jag har ASUS PA248Q och ASUS PA249Q skärmar

Man kopplar in den till USB, kör ett program för kalibrering och låter den ställa in allt du behöver. Man kan få dra i lite reglage manuellt som RGB, gamma, färgton etc om man har dom inställningarna på skärmen, men programmet kommer visa eller tala om för dig vad och när du ska ändra något. Din PA-skärm har det garanterat, vet inte om Asus har något eget program för kalibrering? PA-serien kommer kalibrerad från fabriken, men för att behålla en korrekt bild bör man kalibrera en gång per månad, beroende på hur mycket man använder skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Man kopplar in den till USB, kör ett program för kalibrering och låter den ställa in allt du behöver. Man kan få dra i lite reglage manuellt som RGB, gamma, färgton etc om man har dom inställningarna på skärmen, men programmet kommer visa eller tala om för dig vad och när du ska ändra något. Din PA-skärm har det garanterat, vet inte om Asus har något eget program för kalibrering? PA-serien kommer kalibrerad från fabriken, men för att behålla en korrekt bild bör man kalibrera en gång per månad, beroende på hur mycket man använder skärmen.

ok

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Skuggan74:

Det säkraste kortet är att ha en 10-point grayscale video och använda sig av annan dator som har ColorHCFR för att säkerställa kalibreringar. De olika mjukvarorna kan visa lite som de vill. Det är så jag har bekräftat att vissa mjukvaror fungerar och andra inte. Och det var även så jag märkte att spyders egna mjukvara drog skärmen alldeles för mycket åt rött jämfört med alla andra också.

Men vet att BasICColor är ett av de bättre programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det säkraste kortet är att ha en 10-point grayscale video och använda sig av annan dator som har ColorHCFR för att säkerställa kalibreringar. De olika mjukvarorna kan visa lite som de vill. Det är så jag har bekräftat att vissa mjukvaror fungerar och andra inte. Och det var även så jag märkte att spyders egna mjukvara drog skärmen alldeles för mycket åt rött jämfört med alla andra också.

Men vet att BasICColor är ett av de bättre programmen.

Vart kan man ladda ner det och kan man använda kalibrerings verktyg med det?

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Orici:

Vart kan man ladda ner det och kan man använda kalibrerings verktyg med det?

Man kan använda kalibreringsverktyg med det. Vet såhär på rak arm att Spyder 3 och i1 Display 2 fungerar med programmet, sen har jag inte koll på vilka andra spindlar som fungerar till det.

Sen att ladda ner 10-point gray scale kan du nog också googla fram, det ska finnas videos som är gjorda av ColorHCFR själva som fungerar bra.

Var man laddar ner det får du nog googla fram då jag själv sitter med en version jag haft i dryga 2 år nu. Men det finns där ute på internätet.

EDIT:
Hitta lite info.
http://www.homecinema-fr.com/colorimetre-hcfr/hcfr-colormeter/