Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Machee:

ursäkta, men jag måste grusa ner hela din teori.
för att :

Komponenterna var i sönder sen första köpet, läs tidigare inlägg.

Komponenterna var fortf i sönder under 2 service omgången, läs tidigare inlägg.

KOmponenterna var fortf i sönder under 3 service omgången, läs tidigare inlägg.

De har inte åtgärdat dem, de fanns inget damm/överhettning under 2service omgången som var 2011 april.

det är ett år sen den var på service, de fixade inte mina komponenter.

När du lämnade in datorn på service alla dessa gånger, exakt vad uppgav du för felbeskrivning? Och du nämner sata, exakt vad menar du med det, är det någon e-sata anslutning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sluta rabbla runt och hänvisa till reklamationsrätten.

Du har haft datorn i snart 2 år minst om jag förstår rätt.
Datorn hade fel vid första köp, du valde att inte fixa dom (Om det är 1 del som är trasig, skicka in den och be om ny).

Efter att du ignorera, alternativt lärt dig leva, med problemen som fanns vid köp har du nu fått nya problemet efter ett sjukligt samlande på damm.

Då dator inte längre går att använda vill du nu utnyttja en reklamationsrätt för du har "sparat" på problem sen inköpet, vilket nu kommer jävligt händigt.
Komplett genomskådar såklart detta och du flippar ur och vill ha tröst här på Sweclockers.

Har jag fattat det här rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Då skulle du ju också ha anmält att det fortfarande var sönder för ungefär ett år sedan, skälig tid för att anmäla att något är sönder är inte ett år efter att man upptäckt att det fortfarande är sönder.

jag har anmält felet sen 2011 april!

Permalänk
Medlem

Har Komplett en dammklausul?
som utraderar extra tecknad försäkring?

Hur ofta skall man städa i datorn?
Hur skall datorn se ut innuti egentligen. Städad med tryckluft varje vecka rekomenderas i ett av inläggen. är det lagom?

Det kanske rentav finns datorlådor som har tätskikt och dammtätade luft- och fläktintag (med dammfilter). Säljer man en datorlåda utan detta skydd så blir det damm.

mvh
P280

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Sluta rabbla runt och hänvisa till reklamationsrätten.

Du har haft datorn i snart 2 år minst om jag förstår rätt.
Datorn hade fel vid första köp, du valde att inte fixa dom (Om det är 1 del som är trasig, skicka in den och be om ny).

Efter att du ignorera, alternativt lärt dig leva, med problemen som fanns vid köp har du nu fått nya problemet efter ett sjukligt samlande på damm.

Då dator inte längre går att använda vill du nu utnyttja en reklamationsrätt för du har "sparat" på problem sen inköpet, vilket nu kommer jävligt händigt.
Komplett genomskådar såklart detta och du flippar ur och vill ha tröst här på Sweclockers.

Har jag fattat det här rätt?

du har nästan rätt!
dock har jag inte sparat på problemet, har rapporterat in de och de har de i sina loggfiler att det är fel på dessa komponenter. (sata osv osv.)
Jag vill ha kunskap, kunskap är makt.
Detta är ert område.

Sen vill jag upplysa er andra för kompletts hys. Detta kunde ha hänt er också om ni hade haft ytterst lite damm. De hade kunnat skylla på de också?
Sen skyllt på hela datorn är i paj. Så har ni inte garantin eller reklamtionsrätten.
Som tur har jag reklamtionsrätten för de har alltid varit i sönder (sata microsd) extra tur har jag för, dessa komponenter har inget med damm att göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grabben!:

Hur skall datorn se ut innuti egentligen. Städad med tryckluft varje vecka rekomenderas i ett av inläggen. är det lagom?

Det kanske rentav finns datorlådor som har tätskikt och dammtätade luft- och fläktintag (med dammfilter). Säljer man en datorlåda utan detta skydd så blir det damm.

mvh
P280

Det handlar inte om försäkring eller något tillval man betalar för,
Jag har sett renare datorer som rengjorts ungefär vartannat år än det bilderna visat, de datorerna har ändå stått i relativt "normalstökiga tonårsrum" där dammvippan inte har varit högprioriterad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

SKa börja med att säga, jag vet inte ens om jag har fel på datorn.

För de har inte kontrollerat något, alls.

Jag vet mycket väl att sd/hc/sata har inget med att få igång datorn.
Jag menar att det är deras skyldighet att fixa till detta, reklamtionsrätten. (plus garantin då jag hade den, att de skulle åtygärda detta)
Detta står i deras protokoll att detta skulle åtgärdas.

De har inte åtgärdat något eller kunnat konstatera att min dator är i sönder pga damm.
De har sett för mycket damm och stängt den och skickat tillbaka de och skyllt på allt som är i sönder i denna dator är i sönder av damm.
Så´har de en paragraf som de kan luat tillbaka till, att garantin är hävd.

Jag lutar mig tillbaka till reklamtions rätten och säger att detta är en konstruktionsfel och funnits under garantins tid (som jag ignorerar) och reklamationen ska täcka detta, för detta är konstruktionsfel.
Sata kan de inte alls åtgärda, det är jo deras fel. inte mitt!

Men dom gör ju inte reparationer bara har dom ju till och med sagt till dig.
När du lämnade in den nu sista gången var det ju fortfarande snack om garanti vilket är förbrukad!!!!!!!!
Så med andra ord gör dom ingenting eftersom du ville ha på garantin. Och den är förbrukad iom dammet. Så dom gör ingenting alls för att dom inte gör reparationer det är ju ganska självklart ändå. Om du vill ha datorn lagad får du lämna in den någon annan stans och om det är konstruktions fel så måste du bevisa SJÄLV att det är så och i så fall på vad.
Och som sagt du kan ju inte gnälla på att det inte är ditt fel att sdhc grejen är paj. Du märkte det för ett år sen och har inte gjort något åt det. Produkten har utgått. Så är inte konstigt att dom inte kan ge dig en ny lika dan.

Du har verkligen ingenting att gå på just nu utan bara dallar i mörkret. Det ÄNDA du kan göra är att hitta vilken del själv eller hos någon dator butik (ej komplett eftersom dom inte gör sådant precis som dom sagt åt dig) och hitta delen som är fel och möjligtvis säga att det är ett konstruktions fel som fortfarande ligger hos dig att du måste bevisa.

Skrivet av gaminggirl:

Då skulle du ju också ha anmält att det fortfarande var sönder för ungefär ett år sedan, skälig tid för att anmäla att något är sönder är inte ett år efter att man upptäckt att det fortfarande är sönder.

Precis.

Skrivet av Machee:

Som tur har jag reklamtionsrätten för de har alltid varit i sönder (sata microsd) extra tur har jag för, dessa komponenter har inget med damm att göra.

Ja men hela datorn har inte alltid varit sönder!
Och du har vetat om det länge så sluta gnäll på att du inte får samma del!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om försäkring eller något tillval man betalar för,
Jag har sett renare datorer som rengjorts ungefär vartannat år än det bilderna visat, de datorerna har ändå stått i relativt "normalstökiga tonårsrum" där dammvippan inte har varit högprioriterad.

glöm dammfrågan, vi kan inte konstatera att det är damm som har skadat hela min dator.

Vad vi kan konstatera är att jag har fel på datorn, som orsakts av konstruktionsfel.

Där vill de heller inte åtgärda de.

Ser ni mönstret ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Machee:

Du har ingen bild på kortläsaren ?
Men eftersom man inte kan utesluta överhettning så ska du bevisa att det varit fabrikationsfel, förutom kortläsaren så har allt funkat under rätt lång tid, vilket motsäger teorin om konstruktionsfel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

SKa börja med att säga, jag vet inte ens om jag har fel på datorn.

För de har inte kontrollerat något, alls.

Jag vet mycket väl att sd/hc/sata har inget med att få igång datorn.
Jag menar att det är deras skyldighet att fixa till detta, reklamtionsrätten. (plus garantin då jag hade den, att de skulle åtygärda detta)
Detta står i deras protokoll att detta skulle åtgärdas.

De har inte åtgärdat något eller kunnat konstatera att min dator är i sönder pga damm.
De har sett för mycket damm och stängt den och skickat tillbaka de och skyllt på allt som är i sönder i denna dator är i sönder av damm.
Så´har de en paragraf som de kan luat tillbaka till, att garantin är hävd.

Jag lutar mig tillbaka till reklamtions rätten och säger att detta är en konstruktionsfel och funnits under garantins tid (som jag ignorerar) och reklamationen ska täcka detta, för detta är konstruktionsfel.
Sata kan de inte alls åtgärda, det är jo deras fel. inte mitt!

Det hela är rätt enkelt.
För fel som uppkommer inom 6 månader från köpet är det upp till säljaren att bevisa att felet INTE är ett fabriksfel.
För fel som uppkommer efter 6 månader från köpet är det upp till köparen att bevisa att felet ÄR ett fabriksfel.
Och fel skall reklameras inom 2 månader från att de upptäcks.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ingen bild på kortläsaren ?
Men eftersom man inte kan utesluta överhettning så ska du bevisa att det varit fabrikationsfel, förutom kortläsaren så har allt funkat under rätt lång tid, vilket motsäger konstruktionsfel.

Hur faan ska man som enkel användare kunna bevisa "fabrikationsfel"? Tror du är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

bevisen är att den inte fungerar! räcker det för dig ? de har aldrig fungerat, jag har anmält de.
Kanske produkten hade inte utgått 2011 april då de hade chans att åtgärda de ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

glöm dammfrågan, vi kan inte konstatera att det är damm som har skadat hela min dator.

Vad vi kan konstatera är att jag har fel på datorn, som orsakts av konstruktionsfel.

Där vill de heller inte åtgärda de.

Ser ni mönstret ?

NEJ DET KAN VI INTE!
Vad kan du konstatera förutom sdhc delen att det är ett konstruktions fel???
Dom snackar inte om att dom inte ska ersätta dig för det.
Dom ersätter dig inte för allt annat som kan/har med damm att göra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

mvh
P280

Jag vill bara säga att jag inte rekomenderar att man gör det varje vecka, jag skrev bara att JAG gör det varje lördag. Jag gör av med en burk tryckluft varannan månad och det räcker för att hålla tre datorer fria från damm. Att jag gör det varje vecka är liksom bara en grej, det räcker om man gör det med 3-4 månaders mellanrum beroende på omgivande miljö

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Så om jag har upptäckt felet (sata) efter 6 mån, då har jag rätt ?
Då ska de åtgärda de? För jag ahr upptäckt de efter 6 mån, bevisen finns där i deras protokoll när jag ringer in till dem.
Att det är fel på SATA bla.

Detta jag skriver nu, förstå alla! Har inget med damm att göra, damm kan inte skada detta.
Därmed konstruktionsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Då ska de åtgärda de? För jag ahr upptäckt de efter 6 mån, bevisen finns där i deras protokoll när jag ringer in till dem.

Men snälla.....
Dom har ju sagt att dom ska ersätta den delen men den finns inte med sata längre.
Så varför tjafsar du fortfarande om det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Men snälla.....
Dom har ju sagt att dom ska ersätta den delen men den finns inte med sata längre.

sata kan de inte ersätta alls!
Sata kommer inte med micro sd och hdcd. dem kommer var för sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Om du upptäckte felet inom 6 månader från köpet och du gjorde en reklamation till Komplett inom 2 månader så är det Komplett som skall bevisa att det är du som orsakat felet, om det inte uppenbart att du har gjort något du inte får.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Skrev ju att jag inte har det åsikt om vad? TS eller kundtjänsten?

Åsikt om TS, det är uppenbart att han inte har någon som helst kunskap inom elektronik eller dylikt (vet inte hur man lägger upp en bild på imgur eller liknande, vet att kanske inte alla gör det men fortfarande), hans attityd mot andra användare samt att han tror att komplett har lagt dit damm för att slippa göra reparation.

Tycker att komplett har gjort allt bra av vad vi har fått fram, kunde varit bättre men utan tvekan TS du vinner inte en eventuell rättstvist.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

sata kan de inte ersätta alls!

Nej för den finns inte har dom ju sagt.
Den delen du pratar om tillverkas ju inte längre har dom ju sagt.........
Ska dom trolla fram en ny eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kroie:

Hur faan ska man som enkel användare kunna bevisa "fabrikationsfel"? Tror du är ute och cyklar.

Nja. lagen är lite snällare i tillämpning än text, men eftersom det i det här fallet finns tydlig risk för överhettning pga damm (dessutom dokumenterad av verkstaden) så blir det oerhört svårt att på ett trovärdigt sätt hävda konstruktionsfel när det har fungerat under rätt lång tid om man bortser från kortläsaren.
Kortläsaren är ett skumt problem, jag har svårt att tro att den är felanmäld på ett tydligt sätt, det är en billig lättbytt del som snabbt ordnas om man vet att den är trasig, jag skulle därför gärna veta hur man formulerat sig i felanmälan av den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Men snälla.....

Därför att han tror att han har hittat en hållhake på Komplett, en väg ut.
Han tror att om han kan hävda att den delen aldrig fungerat och därför har ett konstruktionsfel så kan han reklamera hela datorn.
Att han har levt med problemet och först nu när hans dator gått sönder på grund av vanskötsel så vill han reklamera, är inte av betydelse.

Pay no attention to the man behind the curtain

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Om du upptäckte felet inom 6 månader från köpet och du gjorde en reklamation till Komplett inom 2 månader så är det Komplett som skall bevisa att det är du som orsakat felet, om det inte uppenbart att du har gjort något du inte får.

jag gjorde ingen reklamation inom två månader, utan jag gjorde en service efter 6 mån ?

Jag tycker vi ska lägga ner allt som har med mig att göra och kocentrera sig på enbart fakta och lagar.
Min attityd är enkelt så här och det är bara att acceptera.
Ta inte det personligt, vad ni skall ta personligt är faktan som jag försöker ge ut!

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Man kan också se det så här, TS har skickat in datorn för service och påpekat fel som varit sen han fick datorn vilket Komplett ignorerar att åtgärda. När TS skickar in för 3:e gången och vill ha felen åtgärdade så ser Komplett att det är mycket damm i datorn och därmed hänvisar till sin dammparagraf och struntar i att åtgärda felen (igen) och skyller nu på handhavandefel och häver garantin.

Sen när TS hävdar reklamationsrätten så ändrar sej Komplett och vill byta ut dom delar som är fel på som inte kan orsaks fel pga damm.

Känns inte så seriöst Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Därför att han tror att han har hittat en hållhake på Komplett, en väg ut.
Han tror att om han kan hävda att den delen aldrig fungerat och därför har ett konstruktionsfel så kan han reklamera hela datorn.
Att han har levt med problemet och först nu när hans dator gått sönder på grund av vanskötsel så vill han reklamera, är inte av betydelse.

Pay no attention to the man behind the curtain

Jag trodde jag hade kommit rätt, till människor som inte drar slutsatser med okunskap...men bingo de hade jag oxå gjort.

för att få dig att förstå, fick jag veta den kunskapen via konsumentverket med 3 årigt reklamtionsrätt.

För att förstå ännu mer, komplett fick denna datorn och öppna den och skicka den tillbaka och skyllde allt på damm.

jag fick en hållhake som tur genom swe clockers kunskap att sata och micro sd går inte i sönder av DAMM.

end of story

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

jag gjorde ingen reklamation inom två månader, utan jag gjorde en service efter 6 mån ?

6 månader efter vad? Och vad sa/skrev du till Komplett när du gjorde denna service?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroie:

Man kan också se det så här, TS har skickat in datorn för service och påpekat fel som varit sen han fick datorn vilket Komplett ignorerar att åtgärda. När TS skickar in för 3:e gången och vill ha felen åtgärdade så ser Komplett att det är mycket damm i datorn och därmed hänvisar till sin dammparagraf och struntar i att åtgärda felen (igen) och skyller nu på handhavandefel och häver garantin.

Sen när TS hävdar reklamationsrätten så ändrar sej Komplett och vill byta ut dom delar som är fel på som inte kan orsaks fel pga damm.

Känns inte så seriöst Komplett?

tack jätte tack, någon som förstår mig helt. tackså mycket tack.

dock kan de inte fixa sata alls, de kan fixa det andra.

tack så mycket, all denna tid och hittat en som har löst gåtan och förstår allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

6 månader efter vad? Och vad sa/skrev du till Komplett när du gjorde denna service?

jag sa exakt att dessa felen (sata micro sd ) som jag har i dagsläget!

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga exakt vad är det du tror du kan göra?
Vad förutom att få en ny sd/hc del (utan sata för den finns inte längre) tycker du att du har rätt till och tror du att du kan via lagen få ut?
Jag förstår verkligen inte vad du försöker få fram för ditt resonemang är så snett så jag är tveksam på att du själv ens vet vad du försöker få fram.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Datum på bilder!

Skrivet av Machee:

Hallo där!

Skickade in datorn till komplett för service, eftersom mitt grafikkort och andra saker inte fungerar som det ska.
Dvs en helkontroll, för saker de har itne åtgärdat innan.

komplett säger att damm har täckt mina fläktar och garantin hävs då.
komplett säger de har bild på olika komponenterer och det förekommer damm här och där.
komplett skickar tillbaka den, utan att åtgärda något.

Till min förvåning, så var de en del damm när jag öppna datorn.
Komplett säger, att jag ska skicka in bilder på hur min stationär såg ut innan jag skickade in den för service.

Nu säger komplett, hur vet vi komplett att du har tagit det här kortet efter och inte innan.
De finns inget datum säger komplett, men däremot har komplett datum på sina.
Kan vara så att någon har lagt till damm där, eller så har damm trollats dit.
Jag vet inte, därför behöver jag så mycket hjälp jag kan få mot dessa bedragare.

Man känner sig bedragen, jag har ingen bild med datum innan.

Övriga fel när jag köpte den här datorn, så har följande fel tillkommit direkt vid användning.

De är:
sata
micro SD
sdhc/mmc

fungerade inte alls!

support skrev nyligen :
"9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd. "

Så min garanti gick ut, tack vare damm? (ingen aning var de kom ifrån)
Nu kan jag inte lämna in något?

Har köpt datorn privat och jag undrar,

Har dem rätt ?
Ska man ta kontakt med konsumentverket eller någonting liknande?
Har fortf garanti?

Aldrig mer kompletts garanti avtal, de avgör själv.

Problemet med datorn är "signal not deteced" sen lägger skärmen av, tror det är grafikkortet som har pajat.

Alla bilder har Datum på sig, bara att du högerklickar på bilden sen tar information och scrollar ner, så står datumet där