Apples börsvärde slår historiskt rekord

Permalänk
Medlem

Att inte ta hänsyn till inflationen gör att jämförelsen är helt meningslös. Börjar man jämföra priser från två olika år och drar slutsatser av det kan man lika gärna jämföra olika valutor. Toyota är jättehögt värderat, i alla fall i yen....

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Och du kör din egna mjukvara i din bil/tv?

Och OS X är allt annat än stängt, tills nästa gång gör lite research!

Om OS X är instängt är Unix ännu mer instängt

Nej har jag sagt det? Jag väljer det som är mest öppet. Du menar alltså att OS X är mer öppet än Windows och Linux? Ska jag göra research? Det kanske det är men Linux är det öppna alternativet.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

På vilket sätt är Ios öppet?

Skrivet av Zotamedu:

Första påståendet var att Apple var stängt. Någon drog upp OSX och påstod att det var öppet så då undrade jag hur Ios var öppet då det faller in under det första påståendet att Apple är stängt. Jag är fullt medveten om att de är olika operativsystem.

OS X är öppet då man kan köra precis vad man vill på OS'et, till och med paket för Linux (native), OS X program, och Windows med hjälp av emulatorer..

Och vad jag påpekade är att alla Apples produkter inte är "stängda"..

Varför du då drar upp iOS på nytt kallar jag idioti iaf.. iOS är knappast anpassat för liberala extremister som verkar tro att Android är öppet..

Tex som Samsung Galaxy S2 (eller vad den heter) går inte att uppdatera OTA utan att registrera sig hos Samsung.. "öppet", eller hur?

Android bygger på Linux som så många andra grejer (min brödrost bygger säkert på Linux), sen har dom en Java wrapper eller vafan man kan kalla det.. och Java är inte öppet någonstans! så ja..

Idioter är vi allihopa, allihopa.. jag med, och du med!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja nu är det ett bra tillfälle att sälja... frågan är, vem köper?

Bra fråga men det finns säkerligen någon! Jag själv skulle aldrig så göra i dagsläget.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej har jag sagt det? Jag väljer det som är mest öppet. Du menar alltså att OS X är mer öppet än Windows och Linux? Ska jag göra research? Det kanske det är men Linux är det öppna alternativet.

Gör gärna en research vilket OS som är mest kompatibelt med dem flesta program!

Kolla gärna så att man kan köra
Windows program
Mac program
Linux program
"Unix" program

Kolla vilket OS som klarar jobbet "bäst"..

Tänk på att emulatorer får göra jobbet också!
Om det klarar det native är det såklart ett plus i kanten.

Jag tror på OS X vinner den fighten iaf..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Och tonvis av mina vänner och bekanta har Android-telefoner, väldigt många av dessa kan dessutom passas in i någon av följande grupper:
1. Vill ha smartphone men är snål (ja, snål, samma sorts person som köper jättebalar med budget-toapapper för att det är billigare per rulle utan att tänka på någon annan faktor, de är helt enkelt snåla, så lite pengar som möjligt skall läggas på saken i fråga, det är resonemanget, ett par av dessa personer har rakt ut sagt att jag "slösar" pengar på toapapper för att jag inte köper jättebalar med Eldorado-papper som det går åt en rulle om dagen av). Köper billigaste möjliga Android-telefonen de hittar, gnäller konstant över att den fungerar dåligt.
2. Vill ha häftigaste telefonen på marknaden, stirrar sig blind på hårdvaruspecs och pris. För dessa handlar det mest om att ha en dyr telefon med många klockcykler per krona. Talar gärna om att iPhone är "inlåst" (och blandar ihop iOS med OS X när Macar kommer på tal) men har själva inte ens tänkt tanken på att göra något mer avancerat med sin telefon än att installera några spel. Det är även denna del av min umgängeskrets som står för 90% av diskussionerna kring iOS vs. Android då de konstant ska vifta med sin senaste telefon och förklara hur fantastiskt snabb den är på att kolla Facebook...

Utifrån min data kan man alltså konstatera att en stor del av Android-ägarna är s.k. fandroids och otroligt dryga att ha att göra med.

Hoppsan, matchade visst inte den bild du målade upp.

Edit: Gällande grupp 2 ovan så är de även väldigt snabba med att vräka ur sig "fanboy" om man kommer dragande med sån där hemsk "fakta" som säger emot något de råkat läsa i ett inlägg här på SweC forum eller på /g/. Behöver jag nämna att inte en enda av dessa personer jobbar inom IT?

Det finns fanboys överallt, inte bara Apple fanboys, Android fanboys. Utan
Xbox fanboys, PS3 fanboys, osv, du förstår eller?

När en ny iPhone kommer, så är den skitsnabb i början jämfört med Android (efter ett tag kommer ju nya Androids med som är ännu snabbare) då
börjar alla tjata om hur snabb den är och alla andra mobiler suger för dom är inte lika snabba. Sen när Android mobilerna blir lika snabba/snabbare ja då kommer dom med argument som "iPhone är snyggare" "iPhone håller längre" osv.
Varför? Jo, fanboy'ism'.

Och snål när det gäller mobiler tycker jag är lite fel att säga, alla kanske inte vill lägga 5 tusen på en mobil när dom inte behöver det.
En del klarar sig bra på en för 2k.

Sen säger du att en stor del av dom som äger Android är dryga fanboys?
Utifrån "din" data. Har du gjort en undersökning, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Tex som Samsung Galaxy S2 (eller vad den heter) går inte att uppdatera OTA utan att registrera sig hos Samsung.. "öppet", eller hur?

Säger vem?
Funkat i alla tider och funkar utan problem nu också.

Och för att citera en användare längre tillbaka i tråden, att Apple skulle ha bäst hårdvara vid släpp är bara strunt.
I princip varje gång en ny iPhone annonseras så är hårdvaran redan gammal i relation till redan släppta telefoner.

Och att man enligt mig köper en iPhone för dom priserna när den är ny (låt oss säga 7-8000kr för den största lagringen) är
bara idiotiskt, ingenting i telefonen matchar den prisklassen någonstans.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att läsa kommentarerna till Apple-relaterade artiklar. Lycka till med W8 boys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Gör gärna en research vilket OS som är mest kompatibelt med dem flesta program!

Kolla gärna så att man kan köra
Windows program
Mac program
Linux program
"Unix" program

Kolla vilket OS som klarar jobbet "bäst"..

Tänk på att emulatorer får göra jobbet också!
Om det klarar det native är det såklart ett plus i kanten.

Jag tror på OS X vinner den fighten iaf..

Tyvärr men där har du fel.

Har själv sett en video där en testar OSX, Windows och Ubuntu på samma dator. Ubuntu var snabbast på uppstart, snabbast på program etc. Medan OSX och Windows var hyfsat jämlika och bråkade om andraplatsen.

Tror knappast att OSX (som kräver mycket kraft som Windows gör) vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Känner du dig träffad? Har jag sagt att alla Androidanvändare är fjollor? Jag har själv en Androidprodukt, som jag dessutom är väldigt nöjd med, men jag går inte in i varenda nyhet om Apple enbart för att skriva skit om dom, och av samma anledning som att jag har en Appleprodukt så går jag heller inte in å skriver skit om Android i varenda nyhet om det. Däremot så känner jag mig mer villig att försvara Apple i detta fall då det uppenbarligen är på den sidan som mest vettigt folk finns. Som ni håller på så skäms jag över att äga en Androidprodukt.

Tycker du att bilden passar in bättre i ditt inlägg så är det väl bara att åka hem till din hemplanet.

Här ska du få en lite vägbeskrivning så du hittar hem.
http://farm7.staticflickr.com/6154/6265387105_44f3e9ce75_n.jp...

Tja för att citera vad du själv skrev då "Grattis! Du är ett levande bevis på att Androidfjollor aldrig kommer kunna tas på allvar när det kommer till argumentation." jag vet inte men du säger att "androidfjollor" aldrig kommer kunna tas på allvar och hänvisar till personene du quota som om han var nån som tillhör majoriteten. Sedan vet jag inte hur du kan skämmas över en produkt pågrund av hur folk i denna tråden bashar varandra har du verkligen inget eget tänkande där du kan bilda en uppfattning av produkten i sig och inte hur en väldigt liten mängd av dess användarbas beter sig?

"Däremot så känner jag mig mer villig att försvara Apple i detta fall då det uppenbarligen är på den sidan som mest vettigt folk finns."

Ursäkta? Du känner dig mer villig att försvara Apple för hur deras användarbas är? O.o Är du seriös? Först och främst, Apples användarbas vet jag inte om jag kan kalla vettigt, iaf inte den hängivna sidan av användarbasen då den är sjukligt trångsynt och ser inget annat än Apple och tror att dom är bättre än alla andra bara för att dom äger en eller flera Apple produkter.

"Som ni håller på så skäms jag över att äga en Androidprodukt."
Med den quoten så borde jag nästan använda din bild mot dig ännu en gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Säger vem?
Funkat i alla tider och funkar utan problem nu också.

Och för att citera en användare längre tillbaka i tråden, att Apple skulle ha bäst hårdvara vid släpp är bara strunt.
I princip varje gång en ny iPhone annonseras så är hårdvaran redan gammal i relation till redan släppta telefoner.

Och att man enligt mig köper en iPhone för dom priserna när den är ny (låt oss säga 7-8000kr för den största lagringen) är
bara idiotiskt, ingenting i telefonen matchar den prisklassen någonstans.

NOW WHAT BIIAATCH? haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Tyvärr men där har du fel.

Har själv sett en video där en testar OSX, Windows och Ubuntu på samma dator. Ubuntu var snabbast på uppstart, snabbast på program etc. Medan OSX och Windows var hyfsat jämlika och bråkade om andraplatsen.

Tror knappast att OSX (som kräver mycket kraft som Windows gör) vinner.

Läs om lilla gubben, kompatibilitet != snabbhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperu97:

Så kan det gå när det alltid ska sitta några hipsters på ett café med en överprisad Macbook och känna sig coola.

För det kan ju inte ha något att göra med att det är en bra dator?

--

Skrivet av Ninjaflipp:

Imponerande. Och ändå har de inte skänkt en enda krona till välgörenhet och liknande till skillnad från många andra företag som inte ens ligger i närheten av Apples börsvärde...

Jaså? Inte? Märks att du är påläst. http://macworld.idg.se/2.1038/1.415633/apple-och-anstallda-sk...

---

Skrivet av OrbitJ0k3r:

Vad är det Apple gör som är värt så jäkla mycket då? Tycker många andra företag "verkar" lika stora och värda som Apple.

De har produkter som säljer med bra vinst, bland annat. T ex helhetslösningar av hög kvalitet istället för något halvfärdigt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

NOW WHAT BIIAATCH? haha

Hum, my misstake
Alltid uppdaterat via KIES så who am I to ask ^^

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Och...? Mina föräldrar har aldrig registrerat sig på Samsung, och dom uppdaterar ändå lätt

Skrivet av Rawet:

Läs om lilla gubben, kompatibilitet != snabbhet

Lilla? Va rolig du var nu. OK stora gubben (får väl kalla dig det då jag tydligen är liten) förklara för mig, hur du tänker.
För tydligen ÄR Ubuntu snabbare, och vad är felet med det? Är det inte en fördel med bra GRATIS operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

En 12k Facebook maskin är inget dåligt eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Lilla? Va rolig du var nu. OK stora gubben (får väl kalla dig det då jag tydligen är liten) förklara för mig, hur du tänker.
För tydligen ÄR Ubuntu snabbare, och vad är felet med det? Är det inte en fördel med bra GRATIS operativsystem?

Jag är troligtvis mindre än dig, men "lilla gubben" är lite trollande, men skitsamma..

Du har sett EN video där Ubuntu är snabbare, okej visst, Ubuntu kanske är snabbare från uppstart, men det är inte bäst rent prestandamässigt..

Starta Linux utan några deamons går på några sekunder, att sen starta en deamon efter den andra efter den grafiska uppstarten är klart kallar jag inte snabbast..

Prestandamässigt är OS X troligtvis bäst då Apple endast utvecklar drivisar på ett fåtal hårdvaru-setups
Sen kommer troligtvis Windows

och sist.. Linux (eftersom drivrutinerna utvecklas av söndagsprogrammerare)

Prestandan i Linux (pratar nu alltså om desktops OS typ Ubuntu och Fedora, inte server varianter).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

--

Jaså? Inte? Märks att du är påläst. http://macworld.idg.se/2.1038/1.415633/apple-och-anstallda-sk...

Nej, det är det nog inte frågan om. Om man är något kunnig om marknaden över huvudtaget så borde man förstå att man inte kan dubbelt betalt för att det är ett äpple på produkten.

Jag köpte själv en Mac då jag trodde på sådant här snack och jag kommer aldrig närma mig en Apple produkt igen överhuvudtaget!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem

Typiskt apple, PR i högsta grad. Apple är inte i närheten av det rekordet. om man räknar med inflationen...
http://www.idg.se/2.1085/1.461191/sorry-apple-microsoft-leder...

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

En 12k Facebook maskin är inget dåligt eller hur?

Man kan använda en dator till mer än Facebook.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Det behövs dock inte på Galaxy S3. Jag har bara uppdaterat OTA och jag har inget Samsung-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

--

Skrivet av Jesperu97:

Nej, det är det nog inte frågan om. Om man är något kunnig om marknaden över huvudtaget så borde man förstå att man inte kan dubbelt betalt för att det är ett äpple på produkten.

Jag köpte själv en Mac då jag trodde på sådant här snack och jag kommer aldrig närma mig en Apple produkt igen överhuvudtaget!

Man får väl se vad man ska använda datorn till. Är ens huvudsakliga syfte gaming så är en mac ett ganska dåligt val. Men som stabil arbetsmaskin för t ex officepaketet, photoshop eller dylikt är det en fantastisk och stabil maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det känns som bolaget är något övervärderat även om det är framgångsrikt. En vacker dag lär ju aktien lägga sig på en något mer verklighetsanpassad nivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skogsmulletrance:

Inte exakt vad du söker efter men här har du en lista över världens rikaste företag.

http://www.forbes.com/global2000/#p_1_s_a0_All%20industries_A...

Här har du en lista över året, eller ja förra årets då det alltid ligger efter.

http://www.businessinsider.com/the-most-charitable-companies-...

Microsoft gav $105,075,000
Cisco gav $42,941,703

Microsoft är iaf i samma bransch som apple, ska du promt ha för enbart mobiltillverkare så googla själv.

Säker på att den dära listan stämmer kändes konstigt att apple var "rikare" än samsung för dom gör ju mycket mer saker allt från Kylskåp till Datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Har jag sagt att man inte kan det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det behövs dock inte på Galaxy S3. Jag har bara uppdaterat OTA och jag har inget Samsung-konto.

På en Galaxy S2 går det inte. tydligen finns det oändligt många Android distar..

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rawet:

OS X är öppet då man kan köra precis vad man vill på OS'et, till och med paket för Linux (native), OS X program, och Windows med hjälp av emulatorer..

Och vad jag påpekade är att alla Apples produkter inte är "stängda"..

Varför du då drar upp iOS på nytt kallar jag idioti iaf.. iOS är knappast anpassat för liberala extremister som verkar tro att Android är öppet..

Android bygger på Linux som så många andra grejer (min brödrost bygger säkert på Linux), sen har dom en Java wrapper eller vafan man kan kalla det.. och Java är inte öppet någonstans! så ja..

Idioter är vi allihopa, allihopa.. jag med, och du med!

Och jag gav ett exempel på ett väldigt stängt system. Sen är Android fortfarande mer öppet än Ios även om man måste registrera telefonen hos Android för att få OTA eftersom det är relativt enkelt att helt byta operativsystemet mot ett annat. Intressant att du väljer OTA eftersom det är en nyhet för Ios som tidigare var låsta till iTunes för uppdateringar. Så visst, OSX är öppet men Ios är stängt. Så Apple motsvarar båda sidorna av myntet beroende på plattform. Ergo, det är inte rätt att säga att Apple är öppet eftersom det bara är delvis öppet. Hade originalpåståendet varit att OSX var öppet hade jag inte kommenterat men nu var det att Apple är öppet vilket är fel. Tittar vi på annat är mjukvara så är deras datorer relativt sett rätt låsta när det kommer till vilken hårdvara de officiellt stödjer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag är troligtvis mindre än dig, men "lilla gubben" är lite trollande, men skitsamma..

Du har sett EN video där Ubuntu är snabbare, okej visst, Ubuntu kanske är snabbare från uppstart, men det är inte bäst rent prestandamässigt..

Starta Linux utan några deamons går på några sekunder, att sen starta en deamon efter den andra efter den grafiska uppstarten är klart kallar jag inte snabbast..

Prestandamässigt är OS X troligtvis bäst då Apple endast utvecklar drivisar på ett fåtal hårdvaru-setups
Sen kommer troligtvis Windows

och sist.. Linux (eftersom drivrutinerna utvecklas av söndagsprogrammerare)

Prestandan i Linux (pratar nu alltså om desktops OS typ Ubuntu och Fedora, inte server varianter).

Vems fel är det? Att det inte finns drivisar? Hoppas på mer dock kommer det nog ta lite tid innan Nvidia och AMD börjar på allvar.
Installera på rätt maskin som är kompatibel med OSet och har BRA drivrutiner så ska du se.
OSX funkar ju inte bra på vilken maskin heller precis. Där vinner väl Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och jag gav ett exempel på ett väldigt stängt system. Sen är Android fortfarande mer öppet än Ios även om man måste registrera telefonen hos Android för att få OTA eftersom det är relativt enkelt att helt byta operativsystemet mot ett annat. Intressant att du väljer OTA eftersom det är en nyhet för Ios som tidigare var låsta till iTunes för uppdateringar. Så visst, OSX är öppet men Ios är stängt. Så Apple motsvarar båda sidorna av myntet beroende på plattform. Ergo, det är inte rätt att säga att Apple är öppet eftersom det bara är delvis öppet. Hade originalpåståendet varit att OSX var öppet hade jag inte kommenterat men nu var det att Apple är öppet vilket är fel. Tittar vi på annat är mjukvara så är deras datorer relativt sett rätt låsta när det kommer till vilken hårdvara de officiellt stödjer.

Tumme upp för den. Sen stör det mig att om du köper mjukvara av Apple så äger du det inte utan du "hyr" alltså kan dom göra vadf*n dom vill efteråt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har jag sagt att man inte kan det?

Ja, i din förra post?

Visa signatur