Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Okej, Minsc_S2 Tack för ditt snabba svar. Hej då!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

De kanske förbereder sig inför den stora rean ikväll? Fast det är klart, en liten splashscreen vore ju på sin plats.

De brukar inte plocka ned sidan för sådant, det här handlar säkerligen om något annat, men hoppas det fixas i tid.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag måste börja med att säga att jag är grymt besviken på komplett.

Beställde nu i helgen ett "eyefinity kit" som skulle innehålla 3xBenq 24" + ett XFX 7850 + kablar för 3695:-

När jag tog emot packeten idag såg jag att två skärmar saknades.
Efter jag pratat med supporten säger han att det har blivit ett fel och det jag beställde skulle egentligen bara innehålla en skärm, men jag kunde få köpa de två andra skärmarna för 500kr styck om jag ville.

Det här tycker jag låter helt befängt och jag känner mig grundlurad.

Jag anser att ni gjort fel och att ni ska skicka mig mina två restrerande skärmar!
Mitt ordernr: 19172719

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken men vad är det för skärmar som man kan få 3 st av + graffekort för mindre än 4k? Hittar bara 24" som kostar mer än 1000 kr.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raikko:

Jag måste börja med att säga att jag är grymt besviken på komplett.

Beställde nu i helgen ett "eyefinity kit" som skulle innehålla 3xBenq 24" + ett XFX 7850 + kablar för 3695:-

När jag tog emot packeten idag såg jag att två skärmar saknades.
Efter jag pratat med supporten säger han att det har blivit ett fel och det jag beställde skulle egentligen bara innehålla en skärm, men jag kunde få köpa de två andra skärmarna för 500kr styck om jag ville.

Det här tycker jag låter helt befängt och jag känner mig grundlurad.

Jag anser att ni gjort fel och att ni ska skicka mig mina två restrerande skärmar!
Mitt ordernr: 19172719

Ganska enkelt läge rent konsumenträttsligt. Du borde inse att det var fel och därmed har du rätt att skicka tillbaka grejorna och få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remuz:

Ganska enkelt läge rent konsumenträttsligt. Du borde inse att det var fel och därmed har du rätt att skicka tillbaka grejorna och få pengarna tillbaka.

3700 för 3 skärmar och 1 grafikkort är väldigt billigt, men ur erbjudande-synpunkt är det inte tillräckligt billigt för att det (imo) ska klassas som att handla i "ond tro". Skärmarna går just nu för 1200:- styck på komplett, dvs 3600:-, sen betalar man ~150:- för grafikkortet.
Idén att du köper ett paket där du betalar för 3 skärmar och i gengäld får ett grafikkort gratis är inte så otroligt, i synnerhet om man inte är lika kunniga inom området som de flesta här på Sweclockers är.

I vilket fall som så verkar det som att Raikko har beställt och betalat för ett paket som innehöll 3 skärmar och 1 grafikkort med tillbehör. Om Komplett hade uppmärksammat detta innan de skickade varorna till honom och förklarat att det gäller en felprisning hade det varit en sak.
Som jag förstår det så har de inte kontaktat Raikko, utan helt enkelt bara sänt honom ett grafikkort och en skärm - dvs inte det han beställde och betalade för - det tycker jag personligen ligger nära gränsen för bedrägeri.

Förlåt Komplett, jag gillar er och är personligen en nöjd kund, men i detta fallet tycker jag att ni gör fel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Beställde också ett sådant paket då jag tyckte det var ett väldigt bra erbjudande. Grejen med ett paket är ju att man ska få just ett paketpris och om man då kollar på de 3 skärmarna så kostar dem 3600 och så får man grafikkortet i stort sett gratis, eftersom man då valt ett paket erbjudande så är det ju inte helt osannolikt att det va det priset. Det är ju inte som att man köper ett grafikkort för 300 när dagspriset ligger på 3000 för då är det ju ganska självklart. Tycker inte att detta kan klassas som att handla i ond tro då det är fullt möjligt att få denna rabatten på ett paketerbjudande. Om man kollar på paketet nu så har dem höjt det med 2300:- och då är det ju nästan som om du köper skärmarna och grafikkortet var för sig, typ ingen rabatt (paketpris) alls.

Men jag köpte det paketet och betalade, dem drog pengarna och varorna skulle skickas, så kom dem idag. Jag beställde ett paket där det står klart och tydligt 3 st BenQ skärmar men fick bara hem 1 skärm men fick ändå 3st DVI! Dem har bara tagit bort 2st skärmar ur mitt paket utan att meddela mig om någonting, som Minsc säger så är det ju en sak om dem mejlar och säger att det va en felprisning och håller i paketet men att ändra det till något som man inte beställt och sedan skicka ut till kunden tycker jag också lutar mot bedrägeri!

Ordernummer: 19173532

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

men att ändra det till något som man inte beställt och sedan skicka ut till kunden tycker jag också lutar mot bedrägeri!

Ordernummer: 19173532

Bedrägeri, på riktigt? Tycker nog man ska tänka till innan ska börja skrika bedrägeri.
Du har ångerrätt. Skulle nog tillochmed tro att Komplett bjuder på frakten tillbaka pga misstaget. Vart exakt tror du att dom tänker tjäna pengar på detta? Tror du dom kommer stå och peka och säga 'haha, suuuuckkeeeer!'

Om något så kommer Komplett enbart tappa pengar på detta, du är säkerligen inte den enda drabbade av denna miss.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Citat:

Bedrägeri, på riktigt? Tycker nog man ska tänka till innan ska börja skrika bedrägeri.

Om detta hade skett mellan två privatpersoner, vad hade du kallat det?

Självklart så kommer Komplett att åtgärda detta på ett eller annat sätt, men det är väldigt klumpigt skött.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Du har ångerrätt. Skulle nog tillochmed tro att Komplett bjuder på frakten tillbaka pga misstaget. Vart exakt tror du att dom tänker tjäna pengar på detta? Tror du dom kommer stå och peka och säga 'haha, suuuuckkeeeer!'

Om något så kommer Komplett enbart tappa pengar på detta, du är säkerligen inte den enda drabbade av denna miss.

Med tanke på att prylarna kostar mindre styckvis och det inte finns något paket med bara 1 skärm (iaf inte som dyker upp när man söker på den skärmen) så är det iaf inte speciellt snyggt skött.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Med tanke på att prylarna kostar mindre styckvis och det inte finns något paket med bara 1 skärm (iaf inte som dyker upp när man söker på den skärmen) så är det iaf inte speciellt snyggt skött.

Riktigt fult skött. Tycker dom ska skicka 2 skärmar till direkt till dom drabbade. Kolla på Cdon.. Dom annonserade en noname extern hårddisk på 2TB för 600 kr. Sen kom ett mail om att dom inte uppfyllde kvalitéskraven och skickade istället en Seagate 2TB värd över 1000 kr. Det är snyggt skött tycker jag. Det visar hur mycket dom värnar om sina kunder till skillnad av Komplett.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk

Jag köpte också deras eyefinity-paket, genom en länk så jag kollade aldrig på de andra paketen och såg prisskilnaden. Då hade man ju förstått att det var fel på priset, men jag kollade komponentpriserna för skärmarna och grafikkortet och tyckte det verkade rimligt med den prissättningen.
Jag fick ett mejl idag att prissättningen varit felmärkt i helgen och jag får en fraktfritt kod på hela sortimentet istället.

Detta tycker inte jag är okej!

Permalänk
Medlem

Dåligt skött, absolut! Men bedrägeri? Lägg av nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Om detta hade skett mellan två privatpersoner, vad hade du kallat det?

Självklart så kommer Komplett att åtgärda detta på ett eller annat sätt, men det är väldigt klumpigt skött.

Om det varit mellan 2 privatpersoner så hade jag kallat det för möjligt bedrägeri.
Men nu är det ju inte mellan 2 privatpersoner. Skillnaden är att mellan 2 privatpersoner så handhar person #1 varorna, lägger ut dom, och säljer. Handhar hela processen personligen.

I kompletts fall så har du en nisse som lägger upp en annons, sen ska rätt produkter kopplas till erbjudandet, sen ska skiten plockas av robotar på ett lager. Finns några saker som kan gå fel här. Inget av de större företagen tjänar pengar på dessa missarna, de tappar enbart pengar. Så dumpa konspirationsteorierna.

Visa signatur

Permalänk
Komplett.se

Lingen123, Extremaz och Raikko.

Måste först beklaga att ni känner er lurade, vilket så klart är fullt förståeligt, men jag vill också förklara vad som hänt. Dessa paket uppdaterades igår men ansvarig inköpare la av misstag bara till 1 skärm i paketet när det egentligen skulle vara 3 st (texten säger 3 st, men texten är inte kopplad direkt till innehållande artiklar). Priset räknas ut automatiskt och blir då baserad på bara en skärm. Dessutom skickas orderna ut direkt från lagret och eftersom det bara stod att 1 skärm skulle skickas så skickades dessa ut. Vi märkte felet ganska snabbt och justerade och har nu en lista på alla som beställt som vi kommer kontakta snarast.

Vi kommer erbjuda två alternativ. Antingen skickar man tillbaka allting och vi står för alla kostnader. Eller så får man köpa 2 skärmar till för 500 kronor styck. Detta är faktiskt ett riktigt bra erbjudande och långt lägre än vad paketet egentligen kostar (5 995 kr). Så även om det inte är lika billigt som det såg ut att vara från början är det fortfarande en grym deal.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Måste först beklaga att ni känner er lurade, vilket så klart är fullt förståeligt, men jag vill också förklara vad som hänt. Dessa paket uppdaterades igår men ansvarig inköpare la av misstag bara till 1 skärm i paketet när det egentligen skulle vara 3 st (texten säger 3 st, men texten är inte kopplad direkt till innehållande artiklar). Priset räknas ut automatiskt och blir då baserad på bara en skärm. Dessutom skickas orderna ut direkt från lagret och eftersom det bara stod att 1 skärm skulle skickas så skickades dessa ut. Vi märkte felet ganska snabbt och justerade och har nu en lista på alla som beställt som vi kommer kontakta snarast.

Vi kommer erbjuda två alternativ. Antingen skickar man tillbaka allting och vi står för alla kostnader. Eller så får man köpa 2 skärmar till för 500 kronor styck. Detta är faktiskt ett riktigt bra erbjudande och långt lägre än vad paketet egentligen kostar (5 995 kr). Så även om det inte är lika billigt som det såg ut att vara från början är det fortfarande en grym deal.

Hejsan Komplett!

Även jag klickade hem erat "Eyefinity-kit" men fick som tidigare medlemmar bar hem en skärm. Känner mig innerst lurad och eftersom ni felaktigt informerat oss om vad paketet innehåller kan ju inte vi konsumenter rå för och vi har trots att betställt det som eran sida informerat mig om vilket skulle vara 3 skärmar. Med andra ord har vi beställt en vara som vi ej fått.

Enligt era villkor

5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2

Dold text

och

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

Dold text

så har ni rätt att kunna ändra priset när som helst innan leveransdagen men inte efter. Och jag har inte blivit informerad av denna händelse innan mitt paket levererades så därmed finns det inget inom era köpvillkor som hävdar att ni har rätt att ändra detta pris i dagsläget till 3695:- + 2x500:-(skärmerbjudandet som ni ger oss) = 4695:- vilket jag tolkar som en prishöjning i efterhand vilket ni ej enligt villkor har rätt till.

Att erat system fått en systembugg kan vi ej som konsument ej rå för över och jag anser att ni får stå upp för era misstag och ta den förlust som det blir för er att sälja det paket för det angivna priset.

Mvh

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W
Laptop: MacBook Pro 13" Mid 2014

Permalänk
Medlem

Ni kommer gräva er egen grav Komplett. Jag har köpt grejer av er förr och varit nöjd, men nu för tiden är det oftast billigare och bättre att handla på andra ställen.

Då jag håller att köpa grejer för att bygga en ny dator, satt jag och hoppades att hitta en ssd på eran super-rea. Men man blir ruskigt besviken, när rabatten ligger runt 12-13% och man vet att frakten äter upp det mesta av rabatten. Dessutom är ordinarie pris högre än på andra ställen. Så trots super-rea hos er, kan man få samma sak till samma (eller lägre) pris på andra ställen, det är helt knäppt!

Och detta med eyefinity-kitet...ja herregud. Ni har gjort ett fel och då ska väl inte kunden behöva lida, väl???? Skärp er, medans ni har kunder kvar! Och ni säger att 500kr styck för skärmarna, fortfarande ger ett bra paket pris. Det må vara sant, men det är ju inte lika som det skulle kosta från början. 1000kr till kan vara mycket pengar för en del. Som arbetslös vet jag, att man får spara och leva snålt, om man t.ex. vill uppdatera datorn...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nino:

Riktigt fult skött. Tycker dom ska skicka 2 skärmar till direkt till dom drabbade. Kolla på Cdon.. Dom annonserade en noname extern hårddisk på 2TB för 600 kr. Sen kom ett mail om att dom inte uppfyllde kvalitéskraven och skickade istället en Seagate 2TB värd över 1000 kr. Det är snyggt skött tycker jag. Det visar hur mycket dom värnar om sina kunder till skillnad av Komplett.

Ett flertal fick inga diskar till slut ändå efter att ha väntat i månader så det är inte bästa exemplet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656424 - 1195:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756498 - 1699:-

Skärm + Grafikkort = 2894:-
Varför skulle Raikko, Extremaz och heekz vilja betala 800:- (3695:- ) extra för diverse DVI-kablar och adaptrar som de inte har någon nytta av? (För det är exakt vad dom har fått göra nu.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplett är fortfarande bäst i min bok.

Tack för hjälpen med val av grafikkort till min brors födelsedagspresent, kommer bli suveränt!
Priset var kanon det också.

Leveranstiden (1 dygn) från beställning var ju långt över förväntan det också.
Beställer aldrig från någon annan igen, får man problem hos er så löser ni alltid det på bästa sätt.

Förstår mig inte på alla klagomål riktigt som jag har läst då det tydligt står att det reserveras
för eventuella tryckfel etc etc. Ni löser ju de problemen också med riktigt bra deals, men ändå verkar
det inte räcka för vissa.

Fortsätt som ni gör, det kan inte bli bättre!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Enligt era villkor:

5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

Ni har godkänt min order men bara skickat ut halva och enligt era villkor så får ni inte prishöja efter att man har skickat ut produkterna till konsumenten. Vilket 2x500:- blir då det medför en extra kostnad för konsumenten. Ni har inte kontaktat mig på något sätt via Komplett, Mejl eller telefon utan bara ändrat hela min order utan att säga till om något. Jag betalade för en produkt på eran hemsida och fick hem den (halva) produkten, så jag vill ha det jag har betalat för.

10.1 Komplett är skyldig att enligt villkoren nedan och med den skyndsamhet omständigheterna kräver på egen bekostnad avhjälpa fel i produkten som består i att den inte uppfyller avtalad specifikation.

Beställt ett paket med 3x skärmar får hem 1st, detta uppfyller inte avtalad specifikation --^

Fler villkor
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Oj vad ditt inlägg skrek fanboy-ism, jag trodde först att du var sarkastisk.
Jag gillar också Komplett, men det betyder inte att jag är blind för deras brister när dom gör fel.

Om du inte förstår varför vissa här klagar så beror det på att de beställt en vara för ett visst pris, fått köpet godkänt till det priset och betalt.
Sen har de inte fått hem det dom beställde, utan något helt annat. De har inte notifierats om prisändringen, eller ens fått ett mail av Komplett att deras beställning har ändrats.
En metafor: Du har beställt en 60" för en billig peng, fått köpet godkänt och betalt, men sen fått en 52" hemskickad, utan någon som helst information av säljaren. Sen i efterhand gör säljaren en justering av priset och säger att du antingen kan skicka tillbaka 52" eller skicka tillbaka 52", betala 1000:- till och få din 60", som du redan har betalt för. Jag tror inte att du hade varit så nöjd heller.

Citat:

Ni löser ju de problemen också med riktigt bra deals, men ändå verkar

Om du tycker att "betala 1000:- till så får ni det ni redan har betalt för och trodde att ni skulle få" för en "riktigt bra deal" så vill jag inte veta vad dina åsikter om en dålig deal är...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Någon som vet om ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router fungerar med telias vdsl och en bryggad thomsonrouter?

Finns en tråd för den routern (jag köpte den i helgen), kolla där. Själv har jag BBB och kan tyvärr inte svara på din fråga.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Permalänk
Medlem

Komplett, det räcker nu, bara skicka skärmarna och be om ursäkt. Ni kommer bara förlora kunder på att hålla på och krångla när flera användarna till och med påvisat att ni agerat fel efter era villkor....

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Komplett är fortfarande bäst i min bok.

Tack för hjälpen med val av grafikkort till min brors födelsedagspresent, kommer bli suveränt!
Priset var kanon det också.

Leveranstiden (1 dygn) från beställning var ju långt över förväntan det också.
Beställer aldrig från någon annan igen, får man problem hos er så löser ni alltid det på bästa sätt.

Förstår mig inte på alla klagomål riktigt som jag har läst då det tydligt står att det reserveras
för eventuella tryckfel etc etc. Ni löser ju de problemen också med riktigt bra deals, men ändå verkar

Fortsätt som ni gör, det kan inte bli bättre!

En bra deal hade vart att få det man beställt...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Tycker ni ska kolla på detta

Skrivet av Konsumentköplag (1990:932):

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

"Kommentar till lagtexten" Köparen kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara.

Om ni inte kan påvisa oskäliga kostnader för att avhjälpa detta samt att er lösning inte går ut över köparen, att hävda att priset var för lågt för att verka troligt är svårt när ni ofta kör prispressar med kampanjer och priset kvarstod under flera dagar samt varorna skickades ut utan information till kunden innan att priset var fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

En snabb liten fråga, hur ändrar jag från sms avisering till e-mail avisering på er hemsida? De två olika alternativen fungerar inte oberoenda av varandra, det går inte att klicka i e-mail aviseringen trots att alternativet finns listat. Riktigt irriterande om man har utländskt mobilabonnemang som jag...

Jag ställde denna fråga till supporten för 4 dagar sedan men har gett upp hoppet på att få svar från dem.

Permalänk
Medlem

Jag kan väll också chippa in och säga att det är ruskigt dåligt att det bara skickar ut 1 skärm och grafik kort. Detta tyder ju på att de själva märkt att där var fel prissättning och därför dragit ner på antalet skärmar.
Samtidigt förstår jag att komplett inte kan get ut grafik kort för 1,7k då elektronik idag är väldigt prispressat, tack vare prisjakt mm.
Så de som först borde hänt är att ordern aldrig borde levererats, då de som innan måste ha märkt av felet själva. Om de nu försökte vara fräcka nog att skicka ut dessa paketen så borde de iaf samtidigt bifogat retur sedel så att de som blivit drabbade inte ska behöva betala pga av en bugg.

Jag kan förstå att många är upprörda över detta men samtidigt tycker jag personligt att det nu bara känns som ni försöker mjölka komplett på pengar, från början borde de som kollat vad komponenterna kostar för sig vet att det inte vart ett rimligt pris och därför nöja sig med att nu tex få ett nytt pris på paketet som är billigare än för övriga konsumenter men ändå inte så att de måste gå med massiv förlust.
Jag vart sj drabbad av en väldigt liknande sak då hp förra sommaren hade fel prissatt en laptop för kanske halva priset. Jag beställde och var väldigt medveten om att den antagligen skulle bli makulerad, och såklart blev ordern det, dock så fick jag ytterligare 10-15% (utöver student rabatten) på liknande dator hos dem vilket var det jag ungefär hade förväntat mig att få som kompensering.

Man kan tyvärr inte förvänta sig att bara få saker här i livet. Dock så borde ni bli kompenserad med rabatt, vilket verkar vara fallet.
Jag tog priserna från ovanstående post där skärmarna kostar 1200 och grafik kortet 1700. Detta blir 5200:- ni får paketet för 4700. 500:- billigare (9,6% billigare). om vi sen utgår från att priset på skärmarna inte är på extra pris som nu, vilket jag inte tror ni bör, då detta erbjudande säker inte tar hänsyn till det.
Tar vi istället 1500:- per skärm blir det 6100:- dvs 1300:- rabatt (21,3%), och det är i min mening rätt hyglo rabatt.

Sorry för wall of text!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Enligt era villkor:

5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Ni har godkänt min order men bara skickat ut halva och enligt era villkor så får ni inte prishöja efter att man har skickat ut produkterna till konsumenten. Vilket 2x500:- blir då det medför en extra kostnad för konsumenten. Ni har inte kontaktat mig på något sätt via Komplett, Mejl eller telefon utan bara ändrat hela min order utan att säga till om något. Jag betalade för en produkt på eran hemsida och fick hem den (halva) produkten, så jag vill ha det jag har betalat för.

10.1 Komplett är skyldig att enligt villkoren nedan och med den skyndsamhet omständigheterna kräver på egen bekostnad avhjälpa fel i produkten som består i att den inte uppfyller avtalad specifikation.

Beställt ett paket med 3x skärmar får hem 1st, detta uppfyller inte avtalad specifikation --^

Eftersom de inte har meddelat dig har du rätt att häva köpet, är vad jag kan läsa. Sen att de ger dig rabatt pga deras miss är väl inte fel eller? Häv köpet eller gå med på dealen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Oj vad ditt inlägg skrek fanboy-ism, jag trodde först att du var sarkastisk.
Jag gillar också Komplett, men det betyder inte att jag är blind för deras brister när dom gör fel.

Om du inte förstår varför vissa här klagar så beror det på att de beställt en vara för ett visst pris, fått köpet godkänt till det priset och betalt.
Sen har de inte fått hem det dom beställde, utan något helt annat. De har inte notifierats om prisändringen, eller ens fått ett mail av Komplett att deras beställning har ändrats.
En metafor: Du har beställt en 60" för en billig peng, fått köpet godkänt och betalt, men sen fått en 52" hemskickad, utan någon som helst information av säljaren. Sen i efterhand gör säljaren en justering av priset och säger att du antingen kan skicka tillbaka 52" eller skicka tillbaka 52", betala 1000:- till och få din 60", som du redan har betalt för. Jag tror inte att du hade varit så nöjd heller.

Då står det ju klart och tydligt att om du inte har fått ett notifiering/meddelande om ändringen så får du häva köpet rätt av bara. Problem solved. Eller så på grund av deras miss, får du en bra deal och alla blir nöjda och glada, jag ser faktiskt inte problemet?

Visa signatur