Permalänk

Nytt Spel Chassi

Hejsan!

Dags för mig att inskaffa ett nytt chassi och vet inte vilket jag ska ha. Det jag är ute efter att ett chassi ska ha:

Väldigt bra kylning
Stor ifall jag i framtiden uppgraderar till SLI / CF
Tyst

Hoppas ni kan ge mig lite tips

Tack

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk
Medlem

Fractal Design all the way.

Define R4
Define XL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snuttenfilt:

Hejsan!

Dags för mig att inskaffa ett nytt chassi och vet inte vilket jag ska ha. Det jag är ute efter att ett chassi ska ha:

Väldigt bra kylning
Tyst

Tack

Budget?
Define XL, Antec P280, Cooler Master ATCS840 (kan göras tyst med lite mods).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuttenfilt:

Hejsan!

Väldigt bra kylning
Tyst

Tack

Kan bara säga att väldigt bra kylning och tyst är motsatsen till varandra.

Permalänk
Medlem

Titta på lian-li's chassin med utdragbar moderkortsplåt.
vill du ha fönster så titta på zalman z-machine gt1000 chassin.

De flesta chassin i miditower formatet klarar crossfire och sli meningslöst att köpa ett stort och tungt åbäke enligt mig.

Permalänk
Antielefant

P280 är ju svårslaget, men det kostar lite extra. Vill man inte lägga det lilla extra är Define R4 alltid ett bra val.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Cooler Master HAF 9xx, Define R4 eller p280

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Cosmos 2

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt ett silverstone fortress 2, Mkt dyrt chassi men ska tydligen gå relativt svalt och mycket tyst.. kul med den inovativa skorstens designen

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Kommer vara lite vild och säga: Haf X... XM. Startar jag systemet jag har utan grafikorten i så.. Är systemet helt ljudlöst. De massiva, lågvarvade fläktarna hinkar mängder av luft med en väldigt låg/ljudlös nivå.

Med DH-14 på processorn, och bra psu, samt bara ssd så är allt supertyst. Sen förstås med grafiken blir det en annan femma. En massiv sidofläkt med ett shroud för att fokusera luftströmmen går rakt till grafiken, något som hjälper att hålla de ettriga fläktarna vid lägre varvtal.

Alternativet är att köra ett dämpat chassi, men i regel talar vi då om ett markant mindre luftflöde, och dämpningen i ett chassi är i regel rätt chanslöst mot ett grafikort som spinner på i max hastighet.

Vill du ha en tyst gamingdator? Chassit är sekundärt, grafik med en bra triple-slot kylare är svaret.

Permalänk
Medlem

Define R4 eller Cooler Master Silencio 550

Permalänk
Medlem

Har själv ett Fractal Design XL så har ingenting emot chassit. Men tycker att en väldans massa typer i tråden helt undviker det faktum att TS skrivit "Väldigt bra kylning" i specifikationen.

Jag säger inte att man inte kan bygga en gamingdator i Define, eller liknande chassi, men att säga att dessa chassin på något vis kan klassas som "väldigt bra kylning" är helt enkelt falskt.

Specifikationen som ts giver gör det klart att kylningen ligger i högre prioritet, så det kräver chassin som platsar högt i chassi-reviews när det kommer till luftkylning, mer specifikt på GPUs. HAF X, Temjin 11, Fortress 2, och Raven 3 är alla chassin som är uppe i den högre ligan när det kommer till luftkylningstemps.

edit: Fortress och raven får inte plats med större moderkort så går inte att köra två triple-slots i Crossfire (På de flesta moderkort i alla fall) och de är midtowers, inte "stora" som så. Om TS har pengarna, kör TJ11, annars haf x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Har själv ett Fractal Design XL så har ingenting emot chassit. Men tycker att en väldans massa typer i tråden helt undviker det faktum att TS skrivit "Väldigt bra kylning" i specifikationen.

Jag säger inte att man inte kan bygga en gamingdator i Define, eller liknande chassi, men att säga att dessa chassin på något vis kan klassas som "väldigt bra kylning" är helt enkelt falskt.

Specifikationen som ts giver gör det klart att kylningen ligger i högre prioritet, så det kräver chassin som platsar högt i chassi-reviews när det kommer till luftkylning, mer specifikt på GPUs. HAF X, Temjin 11, Fortress 2, och Raven 3 är alla chassin som är uppe i den högre ligan när det kommer till luftkylningstemps.

edit: Fortress och raven får inte plats med större moderkort så går inte att köra två triple-slots i Crossfire (På de flesta moderkort i alla fall) och de är midtowers, inte "stora" som så. Om TS har pengarna, kör TJ11, annars haf x.

Skiljer inte tillräckligt i temperaturer som gör det värt att köpa ett öppet chassi vs ett knäpptyst. Han har också nämt att han vill ha det tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Själv har jag beställt ett silverstone fortress 2, Mkt dyrt chassi men ska tydligen gå relativt svalt och mycket tyst.. kul med den inovativa skorstens designen

Har själv detta. Jag tycker det är ett tyst chassi och man får inte så mycket problem med damm.

Om man vill vattenkyla (i princip nödvändigt för att kombinera SLI/CF med låg ljudnivå) så kan man få in en 2x180-radiator utan problem.
Är man lite händig och offrar två hårddiskplatser (vilket ger tre kvar + 2.5" SSD-plats bakom moderkortet) kan man få in en 3x180-radiator (Magicool slim).
Detta ger mer yta än dubbla 3x120-radiatorer. Mad vattenkylning går man också runt problemet med att försöka få in multipla tripleslot-grafikkort som DCII.

Hade definitivt rekommenderat Silverstone Fortress FT02.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Skiljer inte tillräckligt i temperaturer som gör det värt att köpa ett öppet chassi vs ett knäpptyst. Han har också nämt att han vill ha det tyst.

Verkar finnas viss språkförvirring. Om man säger "Väldigt stort" så vill man ha ett chassi som är riktigt stort. "Väldigt tyst" ett riktigt tyst chassi, såsom Define R4 och andra i dess liga. Om man säger väldigt bra kylning kan man knappast mena att man letar efter chassin som platsar runt plats 20 i många reviewsites listor på gpu-cpu kylning.

Ett "öppet" chassi av bra kvalite är i sig knäpptyst. Körde mitt haf x två veckor med ett äldre, tyst grafikort medans jag väntade på mina kort att komma. Det enda jag hörde från chassit var ett milt vindsus när jag lutade mig ned till det och lyssnade.

När mina kort kom så steg ljudnivån markant. Men i min erfarenhet så kan dämpning endast ha en marginell effekt i att dämpa bort verkligt högljudda komponenter. Därför är det viktigare att välja komponenter, dämpning är endast pricken över i, inte grundpelaren i ett tyst system. Triple slot kylare är viktigare än dämpning i det fallet.

Sen så uppkommer frågan om GPU- varvtal. Direkt matning av luft, rakt mot grafiken kan hjälpa grafikfläktarna att hålla lägre varvtal.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Cosmos 2 ska han ju inte ha.. han vill ha ett tyst chassi..

R4:an kanske? kolla på det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.