HBO lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

"Företaget har gjort sig kända för flera kritikerrosade produktioner, bland annat TV-serier som Band of Brothers, Generation Kill, Game of Thrones och True Blood."

PFFFFFFFFFFFFFFFFF Sopranos? Oz? The Wire? Just sayin

Riktigt bra, HBO är kvalitet rakt igenom inte bara serier utan HBO ståup specialer och Real Time med Bill Maher!

Du glömde Sex and the City.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Du glömde Sex and the City.

Haha fyfan Jag glömde Boardwalk Empire och Entourage!

Dom har bjudit världen på sjukt bra underhållning måste sägas. Nej nu kan jag inte motstå längre! Måste kolla Sopranos igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Med Tanke på att HBO har gjort både Rome och Game of thrones så är detta en Win Win

En får väl hoppas att du har hört talas om alla andra serier HBO gjort? Kan säga att alla håller samma klass enligt mig.

The wire (bästa serien som gjorts enligt mig), The sopranos, Boardwalk empire, band of brothers, Oz, Entourage m.m.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

En får väl hoppas att du har hört talas om alla andra serier HBO gjort? Kan säga att alla håller samma klass enligt mig.

The wire (bästa serien som gjorts enligt mig), The sopranos, Boardwalk empire, band of brothers, Oz, Entourage m.m.

För att inte tala om Carnivale och Deadwood.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av J Sporre:

För att inte tala om Carnivale och Deadwood.

Carnivale säsong 1 (sedan gick det utför) och hela Deadwood är nog bland det bästa jag någonsin sett, alla kategorier. Carnivale kunde blivit totalt magisk om Knauf fått slutföra serien enligt ursprungliga planer, men tyvärr blev det nerdragningar och nedläggning med krystat slut.

Det är inte riktigt klokt så mycket bra HBO visat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Carnivale säsong 1 (sedan gick det utför) och hela Deadwood är nog bland det bästa jag någonsin sett, alla kategorier. Carnivale kunde blivit totalt magisk om Knauf fått slutföra serien enligt ursprungliga planer, men tyvärr blev det nerdragningar och nedläggning med krystat slut.

Det är inte riktigt klokt så mycket bra HBO visat.

Deadwood var riktigt bra 1 & 2 säsongen. Men 3an såg jag inte färdigt för tröttnade. Kan ha lite med att göra att jag hann läsa att serien inte fick något värdigt slut också.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Överbelastning på vårt nät redan nu. Detta kanske sätter lite eld flammor i arslet på våra internet leverantörer. Annars får vi leva med buffring på hög nivå om det här blir en stor säljare.

Kanske också så att amerikanarna är trötta på all pirat kopiering i norden, så de satsar på dessa streaming tjänster som vi i norden har svårt att få tummen ur att starta själva. Får Hoppas det fungerar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av motionfield:

samma farhågor dyker upp för alla såna här tjäsnter som dyker upp numera. precis det som skulle få oss att betala för tjänsten gör de inte. vi kan bara hoppas på bättring nu när de börjar se att sverige finns.

EDIT: förutsatte dumt nog att det skulle bli en streamingtjänst. blir väl bara ännu en kanal i valfritt comhem/viasat-utbud för 500kr/mån. då får det vara. jag vill ha en jäkla hemsida/app för att titta på vad jag vill när jag vill i bra kvalite. ska det vara så himla svårt?

Det finns HBO GO, vilket man bara kan få om man abonnerar på kanalen via kabel (iaf fungerar det så i USA). Det beror naturligtvis på att tv-kanalen är mycket mer inkomstbringande än en internettjänst och att HBO producerar mer än nog kvalitet för att folk ska betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Carnivale säsong 1 (sedan gick det utför) och hela Deadwood är nog bland det bästa jag någonsin sett, alla kategorier. Carnivale kunde blivit totalt magisk om Knauf fått slutföra serien enligt ursprungliga planer, men tyvärr blev det nerdragningar och nedläggning med krystat slut.

Det är inte riktigt klokt så mycket bra HBO visat.

Jag tyckte Carnivale höll båda säsongerna, även om jag inte riktigt förstod varför Sofie blev som hon blev. Fantastisk stämning och serien hade som sagts kunnat bli helt magisk om den fått gå hela vägen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av harlie:

Varför tror folk att serierna inte ska gå samtidigt som i USA?

Anledningen till att det går till så med andra serier är ju att svenska bolag köper in serierna från amerikanska produktionsbolag och det är en massa hassle med det, rättigheter och ensamrätter i avtal. När HBO lanserar i Sverige borde det inte vara någon delay i releasen alls, de äger ju produkten i hela kedjan från start till konsumtion.

Sen tror jag faktiskt att det kommer att bli en vod-tjänst, det är väl för att konkurrera med netflix som dom kommer hit ändå..?

positive thinking!

Den svenska Discovery Channel är inte samma som den amerikanska utan visar serierna en bit efteråt, vet inte hur långt efter men då jag följer Mythbusters är det lite tråkigt att man inte får samma rytm som USA. Just Mythbusters har dessutom en annan berättarröst utanför USA så man kan nog aldrig sluta bli förvånad över dumheterna de hittar på.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Den svenska Discovery Channel är inte samma som den amerikanska utan visar serierna en bit efteråt, vet inte hur långt efter men då jag följer Mythbusters är det lite tråkigt att man inte får samma rytm som USA. Just Mythbusters har dessutom en annan berättarröst utanför USA så man kan nog aldrig sluta bli förvånad över dumheterna de hittar på.

Det är inte pga att de översätter deras måttsystem till det metriska då(ang. berättarrösten)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harlie:

Varför tror folk att serierna inte ska gå samtidigt som i USA?

Anledningen till att det går till så med andra serier är ju att svenska bolag köper in serierna från amerikanska produktionsbolag och det är en massa hassle med det, rättigheter och ensamrätter i avtal. När HBO lanserar i Sverige borde det inte vara någon delay i releasen alls, de äger ju produkten i hela kedjan från start till konsumtion.

Jag har sett HBOs satsningar i ett par andra länder, och där är det väldigt varierande när serierna visas. Som exempel visar HBO Slovenia just nu senaste säsongen av True Blood. De är framme vid avsnitt 10, dvs samma som i USA. Samtidigt ligger de en hel säsong efter med The Ricky Gervais Show. Jag upplevde samma sak med HBO i Hong Kong förra året - vissa serier var nya, andra äldre (givetvis visar de även gamla serier i repris...). Det kan ha att göra med översättning av undertexter eller avtal med andra nationella kanaler, vem vet.

Det ska tilläggas att HBO-kanalerna även visar program från andra kanaler med viss fördröjning. Weeds går ju på Showtime i USA - säsong 7 av denna serie visas just nu på HBO i Slovenien (säsong 8 i USA). Tredje säsongen av Modern Family (från ABC) har också precis börjat.

Det är rimligt att tro att HBO kommer se ungefär likadant ut i Sverige som i andra europeiska länder, så det kan vara värt att nämna att de har ett flertal kanaler OCH streaming via nätet (inkl. appar för tablets). HBO, HBO Comedy, Cinemax 1 och 2 (film dygnet runt), HBO On Demand och HBO GO. Med andra ord, kanalpaket inte alltför olika Canal+ mfl.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Semenra:

Det är inte pga att de översätter deras måttsystem till det metriska då(ang. berättarrösten)?

Jo till största delen är det säkert på grund av det men jag föredrar den Amerikanska rösten ändå, hade nöjt mig med att ha svenska mått i textningen. Det jag huvudsakligen ville få fram var att det mycket väl kan handla om en speciell Norden-version av HBO som inte alls är som originalet utan visar serierna efter ett helt eget schema.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kabel-Tv är gammalt trams för mig, nu är det streama "Vad du vill, när du vill, var du vill" som gäller för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kabel-Tv är gammalt trams för mig, nu är det streama "Vad du vill, när du vill, var du vill" som gäller för min del.

Ja alltså traditionell TV som går enligt tidtabell är död för mig. Finns ingen anledning varför man skulle behöva anpassa sin dag till något som går på TV, tvärt om, TV ska anpassa sig till mig. Ja och enda sättet att göra det är ju just on demand/streaming (och piratande).

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

DI har en kort artikel med kommentarer från ägaren till Parsifal International. Det antyds att det bara blir en Playtjänst och inte några traditionella tv-kanaler - det är i alla fall bara sändning över nätet som det pratas om.

http://www.di.se/artiklar/2012/8/22/forre-vdn-tar-upp-konkurr...

Permalänk
Medlem

Och nu finns det en hemsida! http://hbonordic.com/se

"Se de nya avsnitten direkt efter premiären i USA."
"Få alla säsonger och alla avsnitt av de mest nyskapande serierna."
"Välj själv var du vill titta, vi finns på alla plattformar."

Låter nästan för bra för att vara sant. Undrar vad månadsavgiften hamnar på...

Permalänk
Medlem

@SR_Kino och @monggaard har twittrat om presskonferensen där det presenterades:
- mindre än €10 kostnad per månad
- HBOs serier kommer vara tillgängliga på HBO Nordic inom 24 timmar från amerikansk premiär
- både vanlig TV och VoD
- kommer även visa serier från andra producenter än HBO
- kommer tydligen i mitten av oktober

Framtiden är här!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av J Sporre:

@SR_Kino och @monggaard har twittrat om presskonferensen där det presenterades:
- mindre än €10 kostnad per månad
- HBOs serier kommer vara tillgängliga på HBO Nordic inom 24 timmar från amerikansk premiär
- både vanlig TV och VoD
- kommer även visa serier från andra producenter än HBO
- kommer tydligen i mitten av oktober

Framtiden är här!

I så fall har de en vinnare!

*lägger med ett antal brasklappar eftersom man är luttrad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

"Se de nya avsnitten direkt efter premiären i USA."

Det lät ju riktigt riktigt nice! Trodde aldrig i mitt liv att det skulle bli så, men tydligen kanske det blir det ändå

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nu hade HBO och Samsung en presskonferens på IFA där lite mer information kommit fram (+ vad det officiella kontot skrivit på twitter och Facebook).

- Mindre än €10 per månad poängteras
- För summan får man ett paket med vanlig tv och VoD
- Det blir en vanlig tv-kanal
- Det kommer finnas material med upplösning upp till HD-kvalitet
- De pratar om tillgänglighet i alla möjliga hårdvaror; vanlig TV, dator, smartphones, surfplattor, konsoler, smart-TV...
- Nya filmer kommer finnas tillgängliga att hyra ungefär vid DVD-släppet (ingår ej i månadskostnaden)
- Extramaterial till serier kommer finnas
- Mitten av oktober går det live
- Samsung kommer ha en kampanj där alla som köper en Galaxy Tab 2 eller en Galaxy Note Tablet från mitten av september får 6 månader tillgång till HBO Nordic.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket drag i Maher igår! Hoppas det också kommer ingå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro