Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Så att gå på en mus som är jätte dyr och har massa funktioner är onödigt :)?

Ja, om du nu faktiskt inte skulle använda ex ALLA knappar på en razer naga ex.
Eller vara en robot och använda 15000dpi.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Ja, om du nu faktiskt inte skulle använda ex ALLA knappar på en razer naga ex.
Eller vara en robot och använda 15000dpi.

Men finns möss som har " HS knapp " som sänker DPI om jag har fattat rätt. som finns t.ex finns på Cyborg R.A.T. 7
en sådan sak känns bra, men vet inte om det funkar så jätte bra dock

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Men finns möss som har " HS knapp " som sänker DPI om jag har fattat rätt. som finns t.ex finns på Cyborg R.A.T. 7
en sådan sak känns bra, men vet inte om det funkar så jätte bra dock

Ja "gaming" amatör saker som vissa kanske tycker är bra eller något.
Sådant jag ser som totalt meningslöst, annars hade också alla progamers suttit på sådant värdelöst och tangentbord som cyborg etc.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Ja "gaming" amatör saker som vissa kanske tycker är bra eller något.
Sådant jag ser som totalt meningslöst, annars hade också alla progamers suttit på sådant värdelöst och tangentbord som cyborg etc.

Jaa, okej

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av Adammcintosh:

Saken är den att du söker en mus för fps gaming, då behöver du inte en massa knappar osv. Möss med 1miljon knappar är till för mmo spel som WoW.
Logitech g500 musen är perfekt för fps enligt mig, och så har den 3st tumknappar och sensorn som för övrigt är hur grym som helst går upp till 5700dpi om du nu vill ha det. Dock kan jag nästan lova att du aldrig kommer att använda så hög dpi på musen.
Just funktionen med vikterna är också jättebra, du kan då modifiera hur pass tung mus du vill ha för bästa upplevelse. Jag föredrar själv att ha högsta vikten, då musen blir ännu mer stabil och lätthanterbar då.

Jag tycker fortfarande att du ska gå och prova Logitech G500, otroligt bra är den!

Edit: Det finns även 2 knappar på den som höjer respektive sänker dpi, och du kan programmera så att det finns upp till 5 dpi-nivåer att välja mellan.

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Logitech MX 518 fast den kan nog vara svår att köpa idag. =( Skön mus annars.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Jag röstade på G500.

Hade tidigare en G400 som jag gillade, den blev sliten efter ett antal år så jag tänkte att jag skulle köpa en "bättre" mus. Som då blev razer imperator 4G 2012.

Jag har nu vant mig vid den här musen ganska bra men tror nog att jag borde ha satsat på G500.
Jag skulle rekommendera Logitech för ett "safe" köp som du troligen inte kommer ångra.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

1. Sensorn på G400 är bättre. G500 använder en tidig version av A9500, med sämre firmware än ex Sensei som också använder A9500.
2. G400 kan du inte ha haft ett antal år, så länge har den inte ens funnits.

Precis detta jag menar att dom flesta känner inte av alla fel på mössen idag, sensorer med acceleration som ex G500,sensei etc etc.
Möss med låg malfunction som kinzu på multicolor pads etc.

Permalänk

3.0an

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i vad Nivity och andra skriver om g400.
Köpte en för ett antal veckor sedan och det är verkligen en riktig supermus jämfört med de flesta konkurrenter.

* Priset på 250-300 kr är mycket billigare än de flesta andra spelmöss på marknaden.

* Sensorn är den bästa på marknaden bland de vanliga spelmössen. Med bäst menas här inte flest CPI/DPI, som bara är en försäljningsgimmick, utan stabilast när det kommer till att läsa av ens handrörelser och motverka musaccelleration och dylikt.

*Formen är relativt grepp och lyftvänlig. Hade en Mionix Naos tidigare som jag var rätt nöjd med och som hade mer passande form för handen, men den var svår att få grepp om när man skulle lyfta den snabbt över musmattan.

Det finns dock ett par nackdelar med musen i mina ögon, även om det är en smaksak.

* Den känns lite liten när man som jag har stora händer. Dock är det en fördel om man inte vill att den ska bli för tung vid lyft.
De flesta som spelar har förmodligen också mindre händer än mig..
* Det krävs mycket mer kraft för att trycka ner musknapparna än tex på Naosen. Detta kan bli en nackdel i spel som kräver många snabba tryck. Dock lär musen inte på något sätt vara extrem vad gäller detta. Många möss är ännu mer trögtryckta.

Men som sagts. Att ha en bra sensor är guld värt om man bryr sig om hur musen faktiskt presterar. Allt snack om tusentals DPI är fullständigt meningslös i jämförelse med det. Mer än 2000 DPI gör ingen som helst skillnad annat än i väldigt extrema situationer.
Dessutom tenderar de flesta möss att få allvarliga accelerationproblem om man kör dem nära sin fulla DPI kapacitet.

Skrivet av Adammcintosh:

Så kan det vara, ja.
Det jag har lärt mig genom åren med alla elektronikköp är att tänka igenom på förhand vad som faktiskt är viktigt för mig.
Det är lätt att bli bländad och impad av alla femtioelva funktioner som tillverkaren skryter med i specsen. Sedan köper man produkten och märker efter några dagar att det mesta är sådant man aldrig kommer att ha någon egentlig nytta av.

När det gäller möss är det främst en massa färgglada lampor och en skyhög DPI som definitivt är fullständigt meningslöst, men ändå det som syns mest i reklamen. Det verkligt viktiga för en seriös gamer, dvs hur sensorn verkligen presterar i praktiken, står det oftast knappt någon info alls om. Det får man söka info om på nätet istället.
Desvärre finns det inte jättemycket tester på mussensorer lättillgängliga på nätet. År 2006 gjordes ett känt större test på ESReality, men mycket har hänt sedan dess.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så är G400 lätt den bästa av dom som listast i omröstningen. Däremot så finns det fler bra möss.

Här är lite info om bra/mindre bra möss:
http://www.esreality.com/index.php?a=post&id=2024663
http://www.overclock.net/t/854100/mouse-sensor-technology-gui...

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance M60 utan tvekan alla dagar i veckan

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/141885-corsair_vengea...

Visa signatur

Det är inte jag som är konstig, det är du som är normal!

Permalänk

Okej tack för alla råd, tror jag har hittat vinnaren. det blir nog en G400 för min del

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

stora händer å möss med gummibeläggning, kör både ms comfortmouse 6000 uppföljaren till ie 3.0 samt Qpad 5K.
Qpaden ligger bättre mitt i handen men vanan gör att sikte mm blir lättare för mig med comfort musen, men överlag mer nöjd med qpaden.