Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Den som hängt med lite i svängarna vet att numera så används inga trackers på The Pirate Bay, utan allting sker via Distributed Hash Table eller bara DHT via magnetlänkar. Anslutning till en svärm, sker därför utan tracker, det torde betyda att en av de övervakningsmetoderna som nämndes (indirekt övervakning) inte längre är möjlig, utan aktiv övervakning är det enda sättet att övervaka nu.

Intressant, pga det du sa så testa jag nu att ladda ner några färska lagliga torrents från TPB med allt som DHT och peer exchange avstängt (Bara tracker och proxy på med forced encryption) och det gick bra som helst, dock så måste jag ha UDP tracker på.

Visst de har gått ifrån .torrent filer men det verkar som trackers är igång och fungerar som vanligt, om nu inte utorrent ljuger för mig om vilka funktioner som är på och inte.

Permalänk
Skrivet av MisterKlister:

Eller så ger folk fan i att tanka? Det är ingen rättighet med andras verk. Även om du bara kunde köpa filmer hos utvalda återförsäljare i Sibirien så är det inte okej att tanka hem dem. Förstår inte vad som är svårt att förstå för folk kring detta?

*À la

Jag säger inte att det är ok att tanka, tycker bara det att den dagen filmindustrin har ett lika smidigt alternativ med samma kvalité som man får när man piratar så ska jag gladerligen överösa dem med mina pengar. Jag har använt och betalat för spotify sen det kom, har inte tankat en enda mp3 sen dess.
Jag har testa tjänster likt voddler och lämnat det fortare än kvickt då det tagit lika lång tid att få filmen att funka som att se filmen, sen är det bättre kvalité på en sleten divx.
Att sluta tanka nu är att acceptera filmbolagens bakåtsträvhet tycker jag.
Filmbolagen hade inte tjänat några pengar om de bara sålde sina filmer i Sibirien, därför säljs de lite var stans. Varför skulle jag inte kunna köpa en digital kopia på internet som jag får lagra på min dator? Jag kan garantera att fler hade köpt film då.

Tack för rättelsen!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Intressant, pga det du sa så testa jag nu att ladda ner några färska lagliga torrents från TPB med allt som DHT och peer exchange avstängt (Bara tracker och proxy på med forced encryption) och det gick bra som helst, dock så måste jag ha UDP tracker på.

Visst de har gått ifrån .torrent filer men det verkar som trackers är igång och fungerar som vanligt, om nu inte utorrent ljuger för mig om vilka funktioner som är på och inte.

Kan det vara så att uTorrent måste startas om imellan åt för att de ändringarna skall få effekt? (du kanske gjorde det också) ?
När du startar uTorrent så kopplas du upp emot DHT oavsett om du tankar något eller inte, den kopplingen låg kanske kvar aktiv så länge programmet är aktivt?

TPB har iallfall inga trackers längre, deras announcement om det finner du här:
http://thepiratebay.se/blog/175

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd

Om du vill vara anonym på Internet finns Tor och Freenet.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle slänga ihop ett nätverk som övervakar dem, vad de pysslar med i deras egna privata liv.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Dock så behöver de ju inte gå igenom allt det här då bittorrent skickar din IP för att kunna kontakta, så fort du är ansluten så har ni varandras IP. Eller jag kanske missförstod dig.

Ja och Nej! Det var en förenklad version jag gav. Bittorrent behöver givetvis IP-numret för att fungera. Så den infon är relativt lätt att fram, men det gäller också att få fram hur mycket du skickar. De vill veta ALLT om din torrent aktivitet dvs hur många torrentar du har igång, vilken hastighet du tillåter, hur många torrentar du har haft igång under 1vecka/månad/år och framför allt om du har lagt upp några. Sen måste man komma ihåg att många internet leverantörer har dynamisk IP så de vilka andra IP du har haft. Att bara ha ett IP som användes i en torrent är inte mycket att komma med.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Kan det vara så att uTorrent måste startas om imellan åt för att de ändringarna skall få effekt? (du kanske gjorde det också) ?
När du startar uTorrent så kopplas du upp emot DHT oavsett om du tankar något eller inte, den kopplingen låg kanske kvar aktiv så länge programmet är aktivt?

TPB har iallfall inga trackers längre, deras announcement om det finner du här:
http://thepiratebay.se/blog/175

Hade faktiskt inte startat om, men nu har jag ställt in det igen och startat om och alla torrents laddar fortfarande. Värt att notera är att The Pirate Bay verkar ha tagit sin egna tracker offline, men det betyder inte att torrents kan använda andra trackers och just nu så verkar alla torrents jag testar ha samma 4 trackers. Då har jag alltså testat tiotals torrents som har lagts till vid lite olika tillfällen men de flesta inom 3 månader.
udp://tracker.openbittorrent.com:80
udp://tracker.publicbt.com:80
udp://tracker.istole.it:6969
udp://tracker.ccc.de:80

Här är en ett test med 4st torrents, hoppas att den där beginner guide inte är copy-right skyddad. =S

Skrivet av Luxor ABC80:

Ja och Nej! Det var en förenklad version jag gav. Bittorrent behöver givetvis IP-numret för att fungera. Så den infon är relativt lätt att fram, men det gäller också att få fram hur mycket du skickar. De vill veta ALLT om din torrent aktivitet dvs hur många torrentar du har igång, vilken hastighet du tillåter, hur många torrentar du har haft igång under 1vecka/månad/år och framför allt om du har lagt upp några. Sen måste man komma ihåg att många internet leverantörer har dynamisk IP så de vilka andra IP du har haft. Att bara ha ett IP som användes i en torrent är inte mycket att komma med.

Ah, jag uppfattade som att det bara menades IPn och inte nödvändigtvis spåra all information om den. Angående dynamisk IP så har jag ComHem med dynamisk IP, ändå så har jag haft samma IP i flera månader (Om inte sedan jag flyttade, har dock inte haft koll på den fören några månader sedan) =/ Har stängt ner router och sådant men har ändå alltid haft samma IP. Dock så använder jag proxy nu (inte vpn) så min IP spelar inte direkt så stor roll, förutom om de lyckas installera något på min data eller om det finns någon okänd exploit i utorrent, kanske var det du menade?

Permalänk
Medlem

Detta är väll inget nytt? Använde peer guardian 2 för ett tag sen och den blockade alltid stora organisationers ip nummer.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dachloo:

Vi kan ju börja med att världen inte bara är svart och vitt. Kanske skulle jag ha valt ett annat ord att beskriva halvdana filmer/serier i mitt förra inlägg för att undvika förvirringen.

En film/serie är inte ett mästerverk eller ren skit, det finns en ganska lång gråzon där emellan. I takt med att 'braheten' sjunker på filmen så sjunker ju även priset folk är villiga att betala för att se den.

Jag betalar gladligen 100 kr för att se en bra film på bio, men jag skulle inte betala det priset för att se en medioker film på min tv hemma. Om den mediokra filmen däremot skulle gå på tv (=gratis) så skulle jag kunna lägga tiden att se den en regnig tisdagskväll och känna att jag har haft en positiv upplevelse. Detsamma gäller om att ladda ner den (=gratis).

Så med andra ord, ju sämre rulle desto större chans att du tittar? Jag bryr mig inte om dina hobbykriterier för filmdbedömning, vill du se en film? Betala för den eller skapa den själv.

Du får fortfarande inte se den utan att betala, oavsett om du ser den när det regnar eller på fettisdagen eller julafton. Hur är det här svårt att förstå?

Skrivet av dachloo:

Det är väl ganska självklart? Ett pris som är högre än vad jag anser varan är värd.

Ett konkret exempel på överpris är hyrfilmer på internet. Jag skulle kunna gå till ica och hyra en film för 15 kr per dygn, men om jag vill göra det online så kostar det plötsligen minst 39 kr. Detta antagligen för att de som hyr ut filmen online anser att det är så bekvämt att göra det så, så det är värt dubbla priset, samt att ica möjligtvis kör med lockpriser på filmen för att sen tjäna igen det på chips och läsk.

Kalla mig bortskämd, men jag tycker inte att tjänster via nätet är en lyxig förmån som det bör betalas mer för. Speciellt inte när det i själva verket är en besparing för den som hyr ut filmen. Det enda de behöver göra om de plötsligen får dubbelt så många kunder är att på sin höjd köpa en ny server/lina för att klara av belastningen. Den enda kostnaden efter inköp är el och reparation, som jag inte kan tänka mig kostar lika mycket som att ha 2-3 fast anställda i en videobutik per år. Denna server dessutom skulle ha kapacitet att serva halva sverige, från en videobutik..

Nej, det är ett pris du inte betalar. Gå till Ica och hyr då, eller hyr inte alls. Problem Solved.

Skrivet av dachloo:

Som sagt, kolla på musiknerladdningen efter att Spotify blev stort. Tyvärr hittar jag inga aktuella siffror på det, men för ett år sen uppskattades den illegala nerladdning ha minskat med 25% (http://www.musiksverige.org/pressrum/pressmeddelanden/fortsat...). Givetvis slutar inte alla ladda ner, men det visar ju tydligt på att om folk får möjligheten att betala ett vettigt pris för en bra tjänst så gör många det.

Anledningen till varför (då) 75% nerladdningen finns kvar är nog en blandning av att a) det är musik som inte finns på spotify, så betalande personer fortsätter ladda ner den typen av musik, och b) det är personer som fortfarande tycker tjänsten är för dålig eller för dyr. Var deras gräns går kan vi bara gissa oss till. Nu är vill tillbaks på den gråzonen jag pratade om i mitt första stycke.

Igen, dina spekulationer i brottsstatistik spelar ingen roll. Det är fortfarande olagligt, hur många rationaliseringar du än gör.

Skrivet av dachloo:

Smaken är som baken, och jag kan bara tala för mig själv. Jag kommer att beställa både Netflix och HBO när de finns tillgängliga i sverige. Tills dess fortsätter jag ladda ner de serier jag måste vänta på i 1 år eller mer innan de finns tillgängliga i sverige på tv. Anledningen är att så mycket av innehållet av serierna känns helt oaktuellt, i och med att alla referenser till saker som händer idag går förlorade.

Det är dock inte bara på grund av väntetiden jag laddar ner. Det finns ju en del serier/filmer som bara går på reklamkanaler där man blir avbruten var 15e minut. Det tycker jag är oacceptabelt, men jag _kan_ inte betala för en kanal som sänder det utan reklam. Att köpa fysiska boxar har jag noll intresse av, och att rippa allt är för mycket jobb. Om jag så skulle köpa boxarna och sen ladda ner det så skulle jag ju vara olaglig lik förbannat.

Igen tillbaks till gråzonerna.

Okej, köp inte då om du gråter över popkulturella referenser som är så roliga/viktiga för ploten att de glöms bort efter ett år. Dostoyevsky, Gilgamesh epos, Illiaden och Hemingway måste gå dig över huvudet totalt då antar jag? Du låter som en riktig finsmakare.

TL;DR: Köp inte. Men jag förstår att du försvarar din rätt till dagsfärska celebrityjokes...

Tycker du att det är oacceptabelt? Well, KÖP INTE. Och ladda inte hem, för skaparen av materialet har rätt att sända det hur som helst, 2 sekunder varannat decennium eller reklam varannan minut och avsnittet varannan minut.

Ingen bryr sig om att du helst inte vill lyfta ett finger. Vet du vad skaparen och lagboken anser oacceptabelt? Att du piratkopierar verket. Det väger tyngre än din lättja.

"Buhu, skämten känns passé så jag måste tanka avsnittet idag för att komma ihåg vilken dokusåpakändis som sket ner sig och hur det spelar roll för ploten :((("

Det är ingen gråzon, förstår inte varför du har det som ett skevt genomgående tema. Det är inte okej oavsett hur många anledningar du kan hitta på.

Varför säger du inte bara att; "Ja, jag har ingen lust att betala för mig och jag respekterar inte villkoren skaparen ställer för att ta del av dennes verk så jag tar dem gratis, det är olaglist men jag gör det ändå".

There's nothing else to it.

Skrivet av dachloo:

Det är nog här vi skiljer oss åt. Du anser att efter som det står i lagen så ska man inte göra det, punkt slut. Jag resonerar lite annorlunda. Jag väljer att tänka steget längre (imho) och bedömma om en lag är vettig eller inte, samt konsekvenserna av att jag bryter mot den. På samma sätt som att jag går mot röd gubbe när vägen är tom, även fast det är olagligt, så laddar jag ner filmer när det är uppenbart att jag inte skulle ha betalat för att se dem. Eftersom jag inte skulle ha köpt eller hyrt filmen så är det ju ingen som har förlorat något på att jag laddat ner den? (snälla, försök inte spinna vidare på detta med halmgubbar om mord och våldtäkt..)

Det jag inte kommer ifrån är att det trots min åsikt är olagligt, och åker jag dit så tar jag smällen (dock inte utan att försöka undvika den). Tills den dagen det finns bra tjänser för ett rimligt pris så kommer jag fortsätta ladda ner, men du kan ge dig på att jag står först i kön när tjänsten öppnar.

Vänta, du ber mig sluta med halmgubbar (jag har inte ställt upp några halmgubbar, läs på) i samma stycke som du nyttjar följande halmgubbe; " Du anser att efter som det står i lagen så ska man inte göra det, punkt slut."

Nej, sluta upp med halmgubbar. Det finns olika typer av brott, vilket reflekteras i straffskalan. Well done! Man kan ju tro att du gått ut tredje klass med minst G i samhällskunskap! Lär dig vad en halmgubbe är, det finns inget värre än människor som spottar ur sig saker de inte känner till innebörden av.

Saker som att jag har rätt att stoppa vad jag vill i min näsborre, från pennor till kokain är vitt skild från äganderätten och upphovsrätt. Den ena rör individens autonomi, det andra rör våld på andras egendom, intellektuell som fysisk. Om du blir påkörd skiter folk i, det är rätten till sitt arbete och vem som ska ta del av ens verk som är det viktiga i sammanhanget.

Vill inte en skapare dela med sig av sitt verk till dig av vilken anledning som helst så får du inte ta del av det. Det är bara att acceptera. Att de sedan gör så bradåliga filmer att du kan tänka dig att betala dig själv för att tanka det en regnig annandag pingst då du kan få glädje av verket medan du spekulerar i rättsfilosofi är en helt annan femma.

Att du kommer att sitta och tjura över att andra inte servar dig med sina skapelser får du växa upp och leva med.

Lagen reglerar upphovsmannens okränkbara rätt till sitt eget verk. Precis som det inte finns tolkningsutrymme kring våldtäkt och mord. Men det är klart att du rationaliserar för att kunna tanka gratis, som ALLA ANDRA.

Kontentan är att du vill ha gratis grejer och hittar på en massa undanflykter för att tanka. Varför tankar du inte bara utan att tänka? Konsekvenserna är de samma, du tankar oavsett. Hittar på godtyckliga skäl tills huvudet snurrar.

Och du är jävligt gangstah också, ser framför mig hur du löper från insatsstyrkan med en USB-disk i handen.

Du "resonerar inte lite annorlunda", du resonerar som de flesta. "Öh, asså en lag är bah samhället typ.. så asså.. regler är till för o brytas av oss stora tänkare som gillar dagsfärska sketcher i vår mainstreamunderhållning typ!! ja e min egen lagbok typ fuck the system!! Ps vem vann idol får inte tanka skiten jävla tv4 lever på stenåldern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Idiot de kommer ju inte ge ut ens IP, och det är fan skillnad för polisen kommer inte komma ut springandes och skrika till alla "Göran laddar ner olagligt Göran laddar ner olaglgit

Så det är helt ok med dig om polisen/staten sätter upp en kamera i ditt rum som konstant övervakar dig, för att kolla så du inte gör något olagligt, så länge dom lovar att inte visa det för allmänheten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Fuck yeah!

Permalänk
Medlem

MisterKlister, jobbar du möjligvis för en upphovsrättsorganisation ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

MisterKlister, jobbar du möjligvis för en upphovsrättsorganisation ?

Nej, gör du?

Permalänk
Medlem

Vi vet alla att vi är övervakade, frågan är om man kan ta till straffbara följder av agerandet i SVENSK lag.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Dock kan inte detta användas som bevis, eftersom de fildelat och därför bör detta falla inom brottsprovokation vilket är förbjudet i sverige.

Polisen får inte utföra brottsprovokation, däremot är det fritt fram för privatpersoner som det i detta fallet förmodligen handlar om.
Klart det kan användas som bevis - vi har fri bevisprövning i Sverige och ett upphovsrättsbrott är ju principiellt endast ett brott när man inte har upphovsrättsinnehavarens tillstånd att "dela med sig" av dennes verk. Självklart har organisationer som sysslar med detta (APB/RIAA/IFPI) tillstånd att piratkopiera upphovsrättsskyddat material eftersom de arbetar på uppdrag av upphovsrättsinnehavarna.

Permalänk
Medlem

Det grundläggande problemet med olovlig kopiering är att upphovsrätt helt enkelt suger och pengar är primitiva objekt som vi inte borde använda om vi ska kalla oss civilicerade, eftersom de skapar bara problem, exempelvis det här med att folk inte kan dela med sig sina skapelser, eftersom de måste byta deras skapelser mot pappersbitar som kallas pengar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Entusiast

Ingen nyhet att man är övervakad. Frågan är vad dem skall göra med informationen?
Det är inte värt att öppna åtal mot "Daniel Piratsson" som laddade ner "The avengers" för några veckor sedan.

Dem stora piraterna som folket vill åt, håller inte till på så öppna delar av nätet, än mindre okrypterat.
Dem letar efter dem fula fiskarna på badstränderna, när dem håller till i mörka och djupa vatten.

Unbgefär som den där fylltratten som letar efter sina borttappade nycklar under gatlyktan då belysningen är bättre där, fastän han tappade dem en bit bort i mörkret.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Det grundläggande problemet med olovlig kopiering är att upphovsrätt suger och pengar är primitiva objekt som vi inte borde använda om vi ska kalla oss civilicerade, eftersom de skapar bara problem, exempelvis det här med att folk inte kan dela med sig sina skapelser, eftersom de måste byta deras skapelser mot pappersbitar som kallas pengar.

Oj, djup ekonomisk förståelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Nej, gör du?

Det är bara det att du försvarar upphovsrätten med en sådan brinnande glöd

Vad det gäller upphovsrätten så anser jag den hopplöst förlegad. Den var aldrig avsedd för ett globalt it-samhälle.

Även om man aldrig kan försvara att man bryter emot en lag, så betyder det ju inte att man inte kan kritisera förlegade lagar & förordningar.

Upphovsrätten tillexempel. Jag är defintivt emot att lobby organisationer är med och påverkar lagar och förordningar om upphovsrätt och att de får agera "privat poliser" i eget intresse.

Jag tycker även andra former immaterialrättsliga skydd är helt uppåt väggarna idag. (Mönsterskydd, mjukvarupatent etc)

Försvarar du även dessa med samma brinnande glöd?

Eller är du sån vad det gäller alla lagar? ser du någon som går emot röd gubbe så springer du och tillrättavisar dem ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Oj, djup ekonomisk förståelse.

Pengar har inget med ekonomi att göra. Ekonomi handlar om att spara resurser, pengar används ofta till att slösa resurser, så det är precis motsatsen till ekonomi.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Det är bara det att du försvarar upphovsrätten med en sådan brinnande glöd

Vad det gäller upphovsrätten så anser jag den hopplöst förlegad. Den var aldrig avsedd för ett globalt it-samhälle.

Även om man aldrig kan försvara att man bryter emot en lag, så betyder det ju inte att man inte kan kritisera förlegade lagar & förordningar.

Upphovsrätten tillexempel. Jag är defintivt emot att lobby organisationer är med och påverkar lagar och förordningar om upphovsrätt och att de får agera "privat poliser" i eget intresse.

Jag tycker även andra former immaterialrättsliga skydd är helt uppåt väggarna idag. (Mönsterskydd, mjukvarupatent etc)

Försvarar du även dessa med samma brinnande glöd?

Eller är du sån vad det gäller alla lagar? ser du någon som går emot röd gubbe så springer du och tillrättavisar dem ?

Gillar du mat? Går du och äter andras mat då? Eller då måste du gilla surströmming till mariekex? Och chokladsås på korven?

För du gillar ju mat?

Ja, jag försvarar individuella rättigheter. Vad är konstigt med det?

Du har rätt i att upphovsrätten inte är avsedd för ett "globalt IT-samhälle", den är till för att skydda skaparens rätt till sitt verk. Jag förstår inte varför du tycker att det är konstigt, eller vad det har med vidden av ett "IT-samhälle" att göra.

Varför du vill villkora andras rätt till sina egna kreationer har jag ingen aning.

Brinnande glöd är ett oxymoron.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Pengar har inget med ekonomi att göra. Ekonomi handlar om att spara resurser, pengar används ofta till att slösa resurser, så det är precis motsatsen till ekonomi.

Facepalm. Är du på riktigt?

Permalänk

oväntat?.. inte direkt. dock att övervakningen sker på mest troligt kränkande och kanske tillåmed imot lagen i många fall. frågan är bara i vilken skala det är, som dom senaste årens upptrappningar i lagar och tillåmed när folk blivit dömda till fängelse SOM det inte fiinns någon lag över. ( piratebay fallet samt megaupploads fallet där båda blev dömda till fängelse,trots vid tillfället hade inte sverige någon lag som gjorde att det skulle kunna bli fängelse likadant i usa där megauppload snubben fick buren direkt)

som många sagt innan, korrupt. finns många ord för det, hoppas bara att dom som sköter sakerna utöver vad lagen säger åker dit själva.

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Har man inte Ip-filter för att undvika sådana här otrevligheter?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har man inte Ip-filter för att undvika sådana här otrevligheter?

Ja och nej. https://torrentfreak.com/anti-piracy-blocklists-dont-keep-bit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Gillar du mat? Går du och äter andras mat då?

Om det var lika enkelt, snabbt och resurseffektivt att kopiera deras mat som att kopiera en fil i en dator så skulle jag göra det.

Skrivet av MisterKlister:

Facepalm. Är du på riktigt?

Ja. Vad var det som var konstigt/fel med det jag sa?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Skulle inte förvåna mig ifall det snart börjar ske massiva brevutskick med hotelser som stämning till alla ungdomar i Europa. Typ "betala mig nu annars tar vi dig till domstolen"

Någon har säkert svarat tidigare men, det händer redan. Dock brev som är "falska", dvs en falsk faktura kan man säga. Där de ber personen betala in x summa pengar, annars blir det fängelse.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Så de deltar i nätverket genom att seeda till användare, och därigenom möjligör piratkopiering. Varför skulle de själva inte vara skyldiga till olovlig nedladdning? Skulle inte vilken människa som helst då kunna hävda att de endast laddade ner en torrent så att de skulle kunna seeda i statistiskt syfte?

Dom har tillstånd från upphovsrättsinnehavarna vilket gör det lagligt för dom att sprida filerna hur mycket dom vill.
Enkelt förklarat...
(Dock finns det flera dokumenterade fall då dom delat filer utan detta tillstånd, men det låtsas dom inte om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fast å andra sidan som jag förstått det så skiter dom fullständigt mer eller mindre vad du gör, och dom anmäler inte om någon tex har enormt höga ned/upp laddning typ 1tb i månaden eller så.
Men att dom loggar om tex staten vill ha ut en logg om vad du gjort på nätet, så har dom den.

Men jag kan ha fel

Om du upplever 1TB per månad som en enorm ned/uppladdning så kan jag ju säga att det är väldigt många som ligger en bra bit över den siffran.
Väldigt många sitter på 100Mbit linor och en del sitter på ännu snabbare, med 100Mbit om du konstant maxar linan så tar det ca 30 timmar att överföra 1TB, har själv legat på 4-5TB både upp och ner på en vecka.
Dock skulle jag aldrig i mitt liv få för mig att röra en öppen tracker, inte ens med VPN skulle jag använda mig av en sida såsom TPB.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Gillar du mat? Går du och äter andras mat då? Eller då måste du gilla surströmming till mariekex? Och chokladsås på korven?

För du gillar ju mat?

Rolig jämförelse, så istället för att bemöta frågorna så försöker komma med någon form av förlöjligande?

Skrivet av MisterKlister:

Ja, jag försvarar individuella rättigheter. Vad är konstigt med det?

Min fråga var inte om det var konstigt eller ej, jag undrade om brann lika hårt för andra immateriella skydd? (patent, mönsterskydd)

Skrivet av MisterKlister:

Du har rätt i att upphovsrätten inte är avsedd för ett "globalt IT-samhälle", den är till för att skydda skaparens rätt till sitt verk. Jag förstår inte varför du tycker att det är konstigt, eller vad det har med vidden av ett "IT-samhälle" att göra.

Varför du vill villkora andras rätt till sina egna kreationer har jag ingen aning.

Inte någonstans skrev jag att jag vill villkora andras rätt till sina egna kreationer, jag sade bara att den är förlegad och inte anpassat till ett globalt it-samhälle.

Upphovsrätten var aldrig skriven för hantering av "gratis" framställda kopior distribueras utan vinstsyfte, den kom till för att andra personer inte skulle kunna sälja dina verk dvs tjäna pengar.
Den delen av den kommersiella upphovsrätten där någon annan kan tjäna pengar på ditt verk bör såklart upprätthållas (vid direkt kopiering, tycker remix av gamla verk bör underlättas och uppmuntras).

Och så där där med den kommersiella ensamrätten; dagens skyddstid - livstid plus 70 år - är absurd.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________