Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk

2 av skruvarna är helt blanka och går inte att få loss. Vore det inte för att jag köpte den med planen att lägga in en SSD så hade det inte gjort så mycket.

Permalänk
Medlem

Behåll datorn och 10%. Sedan får du väl limma fast en m3-mutter eller liknande storlek. Limma med något snabblim typ Henkels Loctite 454. Bra med gelkonsistens för att slippa kladd. Kan inte tänka mig dom sitter så hårt att det inte går att dra loss dem sedan på muttern.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av anglosvensken:

2 av skruvarna är helt blanka och går inte att få loss. Vore det inte för att jag köpte den med planen att lägga in en SSD så hade det inte gjort så mycket.

Läste att en till hade det felet, eller så kanske det t.o.m var du.
Hursom nu måste jag nästan skruva upp min och kolla upp hur det står till med mina, det enda jag inte har kollat på datorn är just hur den ser ut invändigt :/

Permalänk

Det är skruvarna på utsidan som krånglar, de andra har jag inte kollat ännu.

Permalänk

Skrev tillbaka till CDON att jag tyckte 10% var alldeles för lågt, de gick med på en högre rabatt som jag tackade ja till. Nu hoppas jag bara att superlim och mutter löser problemet.

Föresten, är det någon som vet vad för typ av skruvar det ska vara till datorn? Så jag inte köper fel storlek om jag får bort de trasiga.

Permalänk
Skrivet av Kruwgah:

Fick min igår, defekt eller felaktig anti glare coating som gjorde att datorn blev obrukbar.

Förklara mer om detta. När jag drog igång min började jag leta efter någon skyddsplast för det ser ut som om det skulle sitta en sådan på skärmen. Nu har jag dock vant mig någorlunda men jag så fort jag drar igång min jobb-dator (en Lenovo av lite dyrare modell) så reagerar jag på hur bra den skärmen är i jämförelse. Båda skärmarna är matta men NH532s skärm liksom "glittrig". Både barn och Sambo har reagerat på det utan att jag sagt något och vi har datorer av varierande prisklass i hemmet och ingen kommer i närheten av denna "glittrighet" som NH532:an uppvisar. Det är som om det vore en hinna med rengöringsmedel eller nåt över hela skärmen som man skulle vilja putsa bort men det går inte.

Jag har dock accepterat att jag "fått vad jag betalat för" och inte tänkt att det kan handla om fabrikationsfel. Stämmer min beskrivning med hur du upplevde din skärm eller var det värre än så?

Permalänk

Jag lovade att återkomma med hur det gått med det Sierra Wireless MC8355 kort jag köpte på eBay.

Att montera det gick bra. Funderade lite på vilken antennkabel som skulle sitta på vilken kontakt men insåg sedan att de färgade prickarna som man ser när man tar bort locket på undersidan visar just detta för både Wifi och 3g kort. Att tänka på är att man måste skruva fast kortet och jag fick leta lite innan jag hittade skruvar som passade.

So far, so good... Men nu till det tråkiga. Det verkar som dessa kort oftast (eller kanske t.o.m. alltid) är "brandade" och kortet jag köpte var ett HP un2430, dvs tänkt att sitta i en HP dator. Detta innebär att det har en ett Vendor ID (VID) och Product ID (PID) som inte accepteras av Fujitsus driver. Det går dock att redigera .inf filerna till drivern så att de går att installera. Tyvärr hjälper detta dock inte då alla enheterna knutna till kortet (4 st) får ett utropstecken och ett meddelande om att de inte gick att starta (Kod 10). Har även testat med HPs un2430 drivers samt modifierade även några från Lenovo men man får samma problem med alla drivers.

Googlar man lite så verkar det som det skall finnas ett BIOS alternativ att slå av eller på 3G/WWAN/UMTS (kalla det vad du vill) kortet men något sådant har jag inte. Testade även att uppgradera till senaste BIOS versionen. Jag tror också att Power Save utilityn skall få upp ett option för 3G kortet (den har en dll fil för UMTS kort) men någon sådan option har jag inte. Jag tror således att både BIOS och Power Save utilityn är låst till att känna igen MC8305 och MC8355 kort som har fujitsus VID och PID och att det är där det tar stopp. Jag tror det finns en VID/PID kombination som är "Generic" som kanske skulle fungera men nu är inte mitt kort ett sådant. Jag har inte heller lyckats hitta någon info om det skulle gå att flasha om kortet så att det ser ut som ett Fujitsu brandat kort.

Skulle jag hitta eller komma på något som får det att fungera så återkommer jag i ärendet men just nu ser det mörkt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallt_kaffe:

Förklara mer om detta. När jag drog igång min började jag leta efter någon skyddsplast för det ser ut som om det skulle sitta en sådan på skärmen. Nu har jag dock vant mig någorlunda men jag så fort jag drar igång min jobb-dator (en Lenovo av lite dyrare modell) så reagerar jag på hur bra den skärmen är i jämförelse. Båda skärmarna är matta men NH532s skärm liksom "glittrig". Både barn och Sambo har reagerat på det utan att jag sagt något och vi har datorer av varierande prisklass i hemmet och ingen kommer i närheten av denna "glittrighet" som NH532:an uppvisar. Det är som om det vore en hinna med rengöringsmedel eller nåt över hela skärmen som man skulle vilja putsa bort men det går inte.

Jag har dock accepterat att jag "fått vad jag betalat för" och inte tänkt att det kan handla om fabrikationsfel. Stämmer min beskrivning med hur du upplevde din skärm eller var det värre än så?

Polaren och jag beställde i stort sett samtidigt, dock ser hans skärm fantastiskt bra ut, min är oläslig i stort sett.

Som du säger så känns det som att det sitter en skyddsplast på, eller att någon stekt bacon och hällt fettet över skärmen. Kollar man mot vit bakgrund så får man redigt ont i huvudet efter några sekunder.

Om det inte hade varit för att jag arbetar mycket med datorer så att jag kunde konstatera att skärmen är defekt + att polaren köpte en likadan så att jag hade något att jämföra med så hade jag kanske också accepterat detta i min okunskap.

Men sanningen är den att skärmen är defekt, anti glare coatingen är defekt eller felinstallerad eller hur man nu ska förklara det.

Permalänk
Skrivet av Kruwgah:

Polaren och jag beställde i stort sett samtidigt, dock ser hans skärm fantastiskt bra ut, min är oläslig i stort sett.

Som du säger så känns det som att det sitter en skyddsplast på, eller att någon stekt bacon och hällt fettet över skärmen. Kollar man mot vit bakgrund så får man redigt ont i huvudet efter några sekunder.

Om det inte hade varit för att jag arbetar mycket med datorer så att jag kunde konstatera att skärmen är defekt + att polaren köpte en likadan så att jag hade något att jämföra med så hade jag kanske också accepterat detta i min okunskap.

Men sanningen är den att skärmen är defekt, anti glare coatingen är defekt eller felinstallerad eller hur man nu ska förklara det.

Låter som min har samma fel i så fall. Problemet är att jag inte har någon annan NH532 att jämföra med så jag trodde helt enkelt att den ska vara så här. Som du säger, med vit bakgrund är det riktigt tydligt. Kan ju också vara så kört med olika paneler från olika tillverkare och det beror vilken "batch" man fått.

Detta förklara ju också varför vissa klagar på skärmen medan andra inte tycker det är några problem alls med skärmen.

Sen har jag ju läst andra som anmärkt på att tangentbordet tappar färgen och jag ser redan tecken på det på vissa tangenter och då har jag ändå inte haft tid att använda datorn så mycket ännu. Lite tråkigt. Inte för att jag är speciellt beroende av att se vad det står på tangenterna men det ser ju lite sunkigt ut när vissa bokstäver börjar försvinna redan.

Återkom gärna med hur det gått med skärmen. Om de byter ut panelen på garantin så skall jag nog också försöka få den utbytt på min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallt_kaffe:

Låter som min har samma fel i så fall. Problemet är att jag inte har någon annan NH532 att jämföra med så jag trodde helt enkelt att den ska vara så här. Som du säger, med vit bakgrund är det riktigt tydligt. Kan ju också vara så kört med olika paneler från olika tillverkare och det beror vilken "batch" man fått.

Detta förklara ju också varför vissa klagar på skärmen medan andra inte tycker det är några problem alls med skärmen.

Sen har jag ju läst andra som anmärkt på att tangentbordet tappar färgen och jag ser redan tecken på det på vissa tangenter och då har jag ändå inte haft tid att använda datorn så mycket ännu. Lite tråkigt. Inte för att jag är speciellt beroende av att se vad det står på tangenterna men det ser ju lite sunkigt ut när vissa bokstäver börjar försvinna redan.

Återkom gärna med hur det gått med skärmen. Om de byter ut panelen på garantin så skall jag nog också försöka få den utbytt på min.

Jag tror att detta kommer gå åt helvete för mig. De lär nog inte ha några reservdelar till denna dator, utan det handlar om att antingen får jag pengarna tillbaka eller så får jag den defekta datorn tillbaka. Lite pest eller kolera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruwgah:

Intressant men också lite tråkigt att höra.
Är du säker på att ni båda beställde NH532? Båda från CDON?

Jag har också accepterat skärmen som en budgetmodell eftersom jag inte haft något att jämföra med men om det du säger stämmer så vill man ju såklart inte ha en defekt skärm.
Jag skulle inte kalla skärmen för oläslig men det glittriga, som framförallt syns vid vit bakgrund, gör att skärmen känns sämre än meddelbra skärmar.

Hade varit bra att få en bild på hans skärm att jämföra med och att kunna visa vid eventuell dispyt vid åtgärd. Är det något du skulle kunna hjälpa oss med? Bästa hade varit att få en sida-vid-sida bild men du kanske redan skickat iväg din?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av Kruwgah:

Jag tror att detta kommer gå åt helvete för mig. De lär nog inte ha några reservdelar till denna dator, utan det handlar om att antingen får jag pengarna tillbaka eller så får jag den defekta datorn tillbaka. Lite pest eller kolera.

Ja när jag skickade in min så gav de mig två alternativ bara pga att de är helt slut hos tillverkaren och modellen inte säljs längre. Pengarna tillbaka eller ta datorn med ett fel och få en rabatt.

Permalänk
Medlem

Min laggar också vid Youtubeklipp väldigt skumt för det ska den ju inte göra eller?

Permalänk

Blargh. Jag beställde en för några dagar sedan, innan de tog bort den. Fick nu reda på att den egentligen var slut så jag kommer inte få någon. Har ni något tips på en dator som är ungefär likvärdig för samma pris? Samt med plats för en extra SSD?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av p1er:

Intressant men också lite tråkigt att höra.
Är du säker på att ni båda beställde NH532? Båda från CDON?

Jag har också accepterat skärmen som en budgetmodell eftersom jag inte haft något att jämföra med men om det du säger stämmer så vill man ju såklart inte ha en defekt skärm.
Jag skulle inte kalla skärmen för oläslig men det glittriga, som framförallt syns vid vit bakgrund, gör att skärmen känns sämre än meddelbra skärmar.

Hade varit bra att få en bild på hans skärm att jämföra med och att kunna visa vid eventuell dispyt vid åtgärd. Är det något du skulle kunna hjälpa oss med? Bästa hade varit att få en sida-vid-sida bild men du kanske redan skickat iväg din?

Japp, tråkig.

Och ja, jag är säker.

Nej, ni bör inte acceptera skärmen, det är en defekt skärm. Ca 70% av datorerna kom med defekt skärm, men de flesta accepterar den på grund av priset.

Permalänk
Medlem

Min skärm känns helt ok fast inte riktigt lika skarp som min externa 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kruwgah:

Nej, ni bör inte acceptera skärmen, det är en defekt skärm. Ca 70% av datorerna kom med defekt skärm, men de flesta accepterar den på grund av priset.

Uppenbart att inte alla här är nöjda med skärmarna i sina NH532 men jag undrar lite: var kommer den statistiken från?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Uppenbart att inte alla här är nöjda med skärmarna i sina NH532 men jag undrar lite: var kommer den statistiken från?

Det skulle jag med.
Jag trodde också att skärmen skulle vara så "dålig" iom hårdvaran, någonstans måste de ju spara in.

Man vänjer sig fort jag tänker knappt på det, samt att de syns endast vid en vit bakgrund.

Jag fick min för 5300 troligen var den inskickad pga 1 död pixel via ångerrätten.
men jag anser fortfarande att det var ett bra köp, det går inte att få en lika bra dator för det priset

:reserverar mig för stavfel, postad via telefon.

Permalänk

Och externa skärmar är inte särskilt dyra nu förtiden.

Fick min för 4800: - så då får man väl leva med lite problem. Får ändå säga att CDON har försökt lösa alla problem på bästa möjliga sätt, inte deras fel att tillverkaren levererat så dåliga produkter. Även om man skär ner på kvalitén så ska det ju fungera...

Permalänk
Medlem

Märkligt det här med skärmen. Jag har en "dyr" Lenovo laptop med matt skärm på jobbet + en extern Samsung 24", också matt. Hemma även blanka och matta TV-skärmar och datorskärmar. Och jag tycker denna står sig riktigt väl i jämförelse, kan inte påstå att den skulle vara sämre än någon av de andra jag har... så i mina öron låter det som om många fått defekta skärmar, trist då man tydligen inte kan få tag i nya nu :(.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Statestiken kommer från mitt eget huvud.

Hur som helst, bekräftat av fujitsu att min var en DOA.

Permalänk
Medlem

Skärm och skruvar funkar som det ska på min. Däremot har ytlagret på styrplattan nötts ut, så det är ojämnt glid på den, ytterst irriterande. Har även lite problem med fläkten som ibland slår på/av var tionde sekund. Vore bättre att ha den på i låg rpm hela tiden.

Två saker som återstår att fixa:
- överklockning av grafikkortet via moddad bios (nån som kan sånt?)
- ljudet! Läste i nån tråd här på forumet om nån som installerat en gammal drivrutin i sin laptop (tror det var en asus) men kan inte hitta tråden. Det borde gå att fixa bättre ljud med andra drivrutiner eller med nåt program.

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika kort att jag är väldigt nöjd med datorn förutom WASD+space kombon som irriterar mig en del.
Skärmen är i mitt tycke väldigt bra, kollar jag och jämför betraktningsvinklar som är viktigt på en laptop så glänser denna skärm.. Klart bättre än min Lenovo netbook (11,6") och klart bättre än min HP Elitebook (2530p).. Tror nog att den är bättre på just det än min externa skärmar också... (Philips 27" bla..)

Anti-glare behandlingen fungerar därmed förbannat bra. Dock kan jag förstå vad folk menar, jag tycker också att det "kryper" lite lite i bilden vid en vit bakgrund, jag kan dock inte säga att det är så mycket att det stör mig, eller att det skulle vara så negativt.

I övrigt fortfarande nöjd, datorn är sval och relativt tyst.
Körde en 3dmark 11 runda och fick P1603 oklockat. Testade att dra upp gpun +135mhz samt +150mhz på mem.. P1951.
Vore kul med en moddad bios som låser upp detta ännu mer.. Hade hoppats på att det skulle gå med nya drivare men icke.

Ljudet tycker jag inte är något vidare, precis som samtliga laptops jag testat så är det oerhört burkigt... Kan inte säga att denna skulle vara sämre än valfri HP tex.. Det som är bra är dock att volymen räcker till.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, för några sidor sedan läste jag om en som inte hade Blu-ray på sin dator. Hur vet jag vad jag har på min? Det står ingenting och om Blu-ray utan när jag går in på Enhetshanteraren står det CD-ROM, är min dator också utan Blu-ray? Kan jag kolla det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av selko:

Jag har en fråga, för några sidor sedan läste jag om en som inte hade Blu-ray på sin dator. Hur vet jag vad jag har på min? Det står ingenting och om Blu-ray utan när jag går in på Enhetshanteraren står det CD-ROM, är min dator också utan Blu-ray? Kan jag kolla det på något sätt?

nä du drar ut blurayspelaren så se man att ena av lasern är blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valtzu:

nä du drar ut blurayspelaren så se man att ena av lasern är blå.

Tusen tack för ett snabbt svar Nu kan jag fortsätta arbeta i lugn och ro. Min skärm är fin och jag trivs med den

Permalänk

Överklocka

Nu när jag uppdaterade drivrutinerna kan jag när jag kör Afterburner öka core clock med +135 och Memory clock +900! Är det att rekommendera??

Permalänk
Medlem

There is a way to overclock more than +135mhz with nvidia inspector, here is my 3dmark11 result 1000mhz core.

http://www.3dmark.com/3dm11/4331113

http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

You have to -forcepstate:0,5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Screens ger ju inte rättvis grafik men here you go
Detta är utan att jag har överklockat

Citerar SleeZy for WoW bråkar med mig. Installerade, hoppade in, drog in de inställningarna du hade på screenshotsen och började spela utan problem. Tog dock bara en halvtimme innan jag fick absoluta låsningar på cirka 2 sek, alltså det laggar inte eller något det blir bara perfekt stilla i någon sekund och sen hoppar det igång igen.

Vill tro att jag eventuellt kom åt W + Numlock vilket eventuellt gör något då skärmen blinkar till av det? I don't freaking know.