Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruwgah:

Är det värt ett köp även om man kanske inte har någon riktig användning av den föränn nästa höst då man förmodligen ska studera?

Enda anvädningen fram tills dess är väll ett o ett annat diablo 3-lan/sc2 lan.

Känns nästan dumt att inte köpa den oavsett om man behöver den eller inte. Eller?

Min åsikt: NEJ!

Hur bra den här datorn än verkar är det faktiskt en budgetmodell med allt vad det innebär. Gångjärnen till skärmen kanske ger upp inom ett år, eller touchpad eller tangentbord eller lagret i fläkten. Ett år är för lång tid.

Kommer nog hända en del på marknaden för bärbara iochmed win8, stora ultrabooks, amd:s variant och inte minst högupplösta skärmar inom ett år. Då vore det tråkigt att sitta där med svarte petter. Så tänker i alla fall jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruwgah:

Är det värt ett köp även om man kanske inte har någon riktig användning av den föränn nästa höst då man förmodligen ska studera?

Enda anvädningen fram tills dess är väll ett o ett annat diablo 3-lan/sc2 lan.

Känns nästan dumt att inte köpa den oavsett om man behöver den eller inte. Eller?

Ett år är lång tid i elektronikbranschen, så jag hade nog väntat. Även om detta är ett kanonerbjudande så känns det som att det borde finnas bättre erbjudanden om ett år.

Skrivet av kallt_kaffe:

Jag hoppas det. På t.ex. den HP/Compaq Mini 311c som jag har liggande i en byrålåda vet jag att folk fick hacka BIOS:en för att den skulle acceptera andra mini pci-e kort än den som HP/Compaq levererade datorn med. Hoppas inte Fujitsu byggt in någon sådan spärr. Går det så går det, för 420kr är jag beredd att chansa.

Intressant. Skriv gärna hur det har gått sen.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av p1er:

Intressant. Skriv gärna hur det har gått sen.

Det verkar som Fujitsu använder både MC8305 och MC8355, troligen MC8355 på marknader som USA där CDMA används.
Källa: http://www.sierrawireless.com/Newsroom/newsreleases/2011/03-3...

Chansen är med andra ord god att både MC8305 och MC8355 går att använda.

Permalänk
Medlem

Blev ett köp av en sån här.

Om jag är inne på forumet, eller blocket eller liknande sida som man kan använda pgup pgdn home och end på, så funkar inte knapparna på "rätt" sätt.
Pgup går skickar en till toppen på sidan på blocket, men på www.sweclockers.com så skickar den upp en sida första tryckningen och på andra längst ner igen.
Home och end funkar inte alls på blocket. Fler med bekymmer?

Visa signatur

//

Permalänk

Jag har en NH532 sedan några veckor tillbaka och är jättenöjd än så länge. Dock när jag försökte köra Diablo 3 idag med mina kompisar så klarar den inte av ett skit. Jag har 15 fps i "strid" med 1280x720 och Low på allt. Hur kan detta komma sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0lofsson:

Jag har en NH532 sedan några veckor tillbaka och är jättenöjd än så länge. Dock när jag försökte köra Diablo 3 idag med mina kompisar så klarar den inte av ett skit. Jag har 15 fps i "strid" med 1280x720 och Low på allt. Hur kan detta komma sig?

Energisparläge/ Eco settings på? En annan sak kan vara att den kör på intel hd graphics. Står lite längre bak i tråden hur man kan göra så att den bara kör på geforce.

Permalänk

Jag har fixat med globala grafikinställningar och kör inte på Eco Settings. Det är det som är så himla förvirrande/frustrerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Blev ett köp av en sån här.

Om jag är inne på forumet, eller blocket eller liknande sida som man kan använda pgup pgdn home och end på, så funkar inte knapparna på "rätt" sätt.
Pgup går skickar en till toppen på sidan på blocket, men på www.sweclockers.com så skickar den upp en sida första tryckningen och på andra längst ner igen.
Home och end funkar inte alls på blocket. Fler med bekymmer?

Låter väldigt konstigt. Vilken browser använder du?

Skrivet av p0lofsson:

Jag har fixat med globala grafikinställningar och kör inte på Eco Settings. Det är det som är så himla förvirrande/frustrerande!

Verkar ju också konstigt, speciellt när du säger att du har rätt inställningar. Om du inte lyckas fixa det så kan jag tipsa om att kontakta Fujitsu-supporten, de hjälpte mig när jag hade problem med grafikkorten.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att tipsa om en väldigt schysst mediaspelare för er som tittar mycket på film. Plex är ett riktigt snyggt program som samlar information om varje film och visar upp det i en prydlig meny. Här är en preview hur det ser ut.
Det går även att använda på mobilen, surfplattan, streama till TV etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Låter väldigt konstigt. Vilken browser använder du?

Provade nu med Explorer 9 och där funkar det perfekt, mjuk rullning med både pilar och pg/ud.
Firefox är det bekymmer med däremot.
Gah. Dessa inställningar...

Redigering.
Verktyg/Inställningar/avancerat/allmänt - använd alltid piltangenterna för att navigera i sidor. <- avbockad och då funkar det bra. Puh.

Visa signatur

//

Permalänk
Skrivet av p1er:

Tänkte passa på att tipsa om en väldigt schysst mediaspelare för er som tittar mycket på film. Plex är ett riktigt snyggt program som samlar information om varje film och visar upp det i en prydlig meny. Här är en preview hur det ser ut.
Det går även att använda på mobilen, surfplattan, streama till TV etc.

Reklam??? Lite fel produkt känns det dom?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd

Sitter med ca 30 fps idlandes i Diablo 3, allt på low, allt avstängt.

Eco mode av, nvidia valt.

i7:an.

Vad är felet?

Edit: blir nog att skicka tillbaka denna, hade räknat med betydligt mer än 30 fps idlandes i diablo 3 med allt på low, verkligen allt.

Permalänk
Medlem

Tror knappast det, men p1er får gärna göra reklam vad mig anbelangar. Allt han postat hittills har smakat gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan5758:

Reklam??? Lite fel produkt känns det dom?

Reklam? Har du ens kollat vad det var jag länkade till? En gratis mediaspelare som jag tycker är sjukt läcker, för sådana som mig som gärna kollar film på laptopen.
Nåja, din förlust...

Skrivet av OllO:

Tror knappast det, men p1er får gärna göra reklam vad mig anbelangar. Allt han postat hittills har smakat gott

Kul att man kan behaga någon i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Innan jag skickar tillbaka datorn, kan någon bekräfta att man endast får ut 30 fps idlandes i diablo 3 med allt på low?

Vad gör jag för fel?

jag har valt högpresterande nvidia processor och satt på hög prestanda på energigrejjen.

Har inte ens vågat starta sc2 då det är ännu mer krävande, lär väl vara ospelbart.

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående denna kära i7a som jag tyärr inte är fullständigt nöjd med.

Först och främst utöver allt jag inte kan fixa själv så skulle jag vilja programmera om den jävla enter knapp som används som shift+enter på ett vanligt tagentbord. Skit jobbigt när man sitter i en chatt och man bara byter rad hela tiden.

Sedan även så laddade jag ner denna 2 finger scroll programmet som länkades förut men det är så yttest känslig och scrollar nästan fullt ut hela tiden. Skulle vilja ha en segare så man kan slö surfa och läsa artiklar eller likartat utan att hoppa över allt när man nuddar touchpaden!

Mina 2 cent som jag vill ha hjälp med, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruwgah:

Innan jag skickar tillbaka datorn, kan någon bekräfta att man endast får ut 30 fps idlandes i diablo 3 med allt på low?

Vad gör jag för fel?

jag har valt högpresterande nvidia processor och satt på hög prestanda på energigrejjen.

Har inte ens vågat starta sc2 då det är ännu mer krävande, lär väl vara ospelbart.

har du gjort en profil för d3? -> Nvidia -> profil/användar profil (något sådant, sitter på mobilen så kan inte kolla) -> lägg till -> välj diablo3.exe.

Du kör på hd4000 just nu... jag har 25-40 fps allt på high högsta upplösningen. i act 2 atm. Det laggar ibland på multiplayer men solo så flyter det på i pricip helt utan lagg.

Och skulle du nu ha lyckats med nvidia profil redan (du ser i hörnet ifall grafikkortet är på när du spelar) så är troligen ditt kort trasigt :-/

Permalänk
Medlem

Kör high på allt utom shadows i medium, utan anti-aliasing och i hög upplösning. Ligger på runt 57-60+ i FPS.. dundrar på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crim2:

Har en fråga angående denna kära i7a som jag tyärr inte är fullständigt nöjd med.

Först och främst utöver allt jag inte kan fixa själv så skulle jag vilja programmera om den jävla enter knapp som används som shift+enter på ett vanligt tagentbord. Skit jobbigt när man sitter i en chatt och man bara byter rad hela tiden.

Sedan även så laddade jag ner denna 2 finger scroll programmet som länkades förut men det är så yttest känslig och scrollar nästan fullt ut hela tiden. Skulle vilja ha en segare så man kan slö surfa och läsa artiklar eller likartat utan att hoppa över allt när man nuddar touchpaden!

Mina 2 cent som jag vill ha hjälp med, tackar!

Har inte märkt något fel med min enterknapp. Gäller det alla chatprogram eller bara ett specifikt? Sök på google om det bara gäller ett visst program.

Angående TwoFingerScroll, har du testat olika inställningar på scrollhastigheten? Jag har till exempel stängt av horisontell scroll för att den förstör, kör med 2/5 speed och 4/5 acceleration, då scrollar den helt perfekt för mig (långsamt när jag vill och snabbt när jag vill). Kolla också så att du har rätt musinställningar i kontrollpanelen.
Du kan även ändra känsligheten på musplattan, jag kör med väldigt lätt beröring.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av p1er:

Reklam? Har du ens kollat vad det var jag länkade till? En gratis mediaspelare som jag tycker är sjukt läcker, för sådana som mig som gärna kollar film på laptopen.
Nåja, din förlust...

Jag ber om ursäkt trodde det var något virus som typ finns till MSN och facebook som skickar ut klicka på länken!

Jag ber återigen om ursäkt!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Min burk kom aldrig igår utan dyker upp idag istället (filmen tog bara en dag, datorn två mao..)
Ska bli riktigt spännande att se hur denna är, hoppas man fått bluray brännare, inga döda pixlar.. WASD+Space kombo fungerar etc..
Har 2st 120GBSSD liggandes, funderar på om man ska stoppa i båda två eller om man kör en som OSdisk och sparar 500GB disken som lagring.

Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Min burk kom aldrig igår utan dyker upp idag istället (filmen tog bara en dag, datorn två mao..)
Ska bli riktigt spännande att se hur denna är, hoppas man fått bluray brännare, inga döda pixlar.. WASD+Space kombo fungerar etc..
Har 2st 120GBSSD liggandes, funderar på om man ska stoppa i båda två eller om man kör en som OSdisk och sparar 500GB disken som lagring.

Återkommer.

wasd felet gäller nog alla nh532 är jag rädd, flera som har det felet. samt att det är ett vanligt fel på många laptops iom att det inte är ett mekaniskt (?) tagentbord.

z+x+.+, fungerar inte heller ihop. Men det är nog bara jag som använder mig utav den kombon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

z+x+.+, fungerar inte heller ihop. Men det är nog bara jag som använder mig utav den kombon

Lirar Space Cadet 3D Pinball eller?

Permalänk
Medlem

Jag har använt min nyköpa i7-variant i en vecka nu. Sitter oerhört mycket vid datorn och både spelar och jobbar. Jag är supernöjd med prestandan. Det folk har påpekat om grynig skärm tror jag att jag förstår vad dom menar men det är absolut inte något jag stör mig på.

Enda problemet jag har just nu är att den av någon anledning inte alltid registrerar mina "s". Det sker framför allt när jag skriver "rss" i snabb följd. Är det någon som har någon aning om varför det är så här. Skriver relativt snabbt men inte något extremt. Har även tittat så att dubbelnedtryckning av "rs" fungerar och det gör det. Det händer även ibland om jag bara skriver många "s" i rad men absolut mest vid kombinationen "rs". Någon som har någon aning om varför det är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Har inte märkt något fel med min enterknapp. Gäller det alla chatprogram eller bara ett specifikt? Sök på google om det bara gäller ett visst program.

Angående TwoFingerScroll, har du testat olika inställningar på scrollhastigheten? Jag har till exempel stängt av horisontell scroll för att den förstör, kör med 2/5 speed och 4/5 acceleration, då scrollar den helt perfekt för mig (långsamt när jag vill och snabbt när jag vill). Kolla också så att du har rätt musinställningar i kontrollpanelen.
Du kan även ändra känsligheten på musplattan, jag kör med väldigt lätt beröring.

Har märkt det spec med Facebook chatten tyvärr. Skall kolla mer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Lirar Space Cadet 3D Pinball eller?

Näe, stepmania

Permalänk
Medlem

Gjorde ett par sökningar i tråden men hittade inte svar på de jag söker...

Jag har nu satt i en SSDi min dator, men när jag går in i bios så finns det väldigt få valmöjligheter jämfört med min stationära. Hur jag gör för att ställa in acshi mode för ssdn? Och går det att boota ifrån USB eller måste jag bränna en installations-skiva ? Tänkte nämligen installera Windows 8 och testa om det är något att ha eller inte. Så någon kloning fungerar ej för mig tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Då var det roliga slut för den här gången

Permalänk

Hejsan.
Jag har nyligen en NH532, den med i7:an, men tycker jag får så otroligt dålig read-speed från bd-spelaren...
Jag försöker läsa ner en bluray-film till mkv på hårdisken, med MakeMKV, med den läser bara i 0.7x (dvs. ca 3 MB/s), jag har även testat att bara kopiera rakt från en blu-ray, för att se om det hade något med MakeMKV att göra, men får även då samma dåliga hastighet...
Det som också gör mig misstänksam är att den går direkt till 0.7x och sedan tvärstannar på det värdet, vilket gör att det ser ut som det är något som spärrar den i den hastigheten... annars brukar hastigheten vanligtvis öka ju längre ut på skivan den läser...
Jag har också testat "opti drive control" och kört read speed test, och hamnar på samma hastighet...

Jag hittar inte mycket info om optiarc BD-5750L som skall vara den spelare som sitter i, men det lilla jag hittar pekar på att den skall läsa bd-rom i 6x..

Är det någon annan som upplever samma sak, eller som har någon aning om vad som kan vara galet?