Permalänk
Medlem

Iphone 5 vs Samsung g s3

Hej alla ni!
Jo det är så att jag ska köpa min första smartphone snart och då undrar jag vilken av de 2 jag ska köpa?
Jag har ingen erfarenhet av android mobiler elr ngt liknande men jag har lite erfarenhet av iphone då många av mina kompisar har 4 och 4s så jag har lekt med dem om man säger så
Jag är också student så kan ni rekomendera något bra abonemang för mig?
Jag skulle nog också typ använda min mobbe mest för facebook twitter och instrgram och kanske något spel här och där.

Permalänk
Medlem

Smaksak, dock så skulle jag vilja påstå att du ej behöver en sådan kraftfull mobil för detta endamål, kolla på en fotomobil, en mobil som är direkt för fotografier alltså, så kanske det är mer anpassat till dig?

Permalänk
Medlem

Hade köpt 4S istället.

Iphone = Kvalité men inlåst
Samsung/Android = Relativt öppet, laggigt och du lär inte få många uppdateringar. Har någon samsung ens 4.1 än?

Permalänk
Medlem

Testa båda lite i afärer, eller iallafall s3:an, 5:an är ju samma upplevelse i princip och bestäm själv vad du gillar mest

Permalänk
Medlem

När det gäller abbonemang kan du ta dig en titt på Telia Max 25, vilket jag vill minnas fungerar även för studenter som är över 25 om du nu är det.

Använder det själv och gillar det starkt, men då jag bor i norrland och ibland åker ut i vildmarken så finns det tyvärr inte så många fungerande alternativ

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Hade köpt 4S istället.

Samsung/Android = Relativt öppet, laggigt och du lär inte få många uppdateringar. Har någon samsung ens 4.1 än?

Skillnaden mellan 4.0 och 4.1 är väldigt liten
Sedan kan du inte påstå att S3'an är laggig om du påstår det så är Iphone ännu laggigare då det hackar mer på den än en S3'a

ONT: Kör med det du tycker känns bäst själv men jag vet inte om I5'an är värd 8000:- för att få 64 i minne men finns ju 16 och 32 med och dom är lite billigare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Tack alla ni som svarade! hmm ja jag får nog och testa 5an nästa vecka!

Permalänk
Medlem

vänta tills mecenat och framförallt tele2 släpper priserna på iphone 5 med studentabbonemang.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Sedan kan du inte påstå att S3'an är laggig om du påstår det så är Iphone ännu laggigare då det hackar mer på den än en S3'a

ONT: Kör med det du tycker känns bäst själv men jag vet inte om I5'an är värd 8000:- för att få 64 i minne men finns ju 16 och 32 med och dom är lite billigare.

Den är laggig tyvärr. Inbyggt i android och har inte blivit fixat än. Det är därför man behöver så extremt mycket hårdvara i android telefoner jämfört med andra. Även därför jag gav upp med android. Samsungen är alldeles för dyr för den billiga kvalitéts känsla man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

vänta tills mecenat och framförallt tele2 släpper priserna på iphone 5 med studentabbonemang.

Det har jag faktiskt tänkt på att göra!

Permalänk
Medlem

Men hur viktigt är det att ha 4g förresten?

Permalänk
Medlem

Galaxy S3 alla dagar i veckan! iPhone ligger efter på det mesta, sen så är inte en quad-core android laggig! Har själv lekt med en S3'a så jag vet

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Det är väl inte särskilt "viktigt" du kommer surfa och ladda hem saker snabbare via nätet helt enkelt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Vänta på Lumia 820 eller 920 riktig telefon det, aldrig varit så nöjd med en telefon som min Lumia 800

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Enligt egen mening, inte viktigt alls för mobilbruk än så länge, 3g fungerar bra till spotify, youtube och de andra mobiltjänsterna (svtplay m.fl.)

Permalänk
Medlem

Citerar ett bra inlägg från Swedroid, i s3 vs iphone 5 tråden.

"Jag fattar varför folk köper iphone. Dom vill ha något enkelt och för dom något coolt. Fast efter ett tag så blir man van vid vad en iphone kan göra och då vill man hitta på något nytt, om man inte har hunnit bli för gubbig och tråkig dvs!

Det är då man inser att iphone är rätt så jävla tråkigt. Är man dessutom tekniknörd (jag är guilty!) så vill man kräkas när man har sett ljuset i tunneln.

En smartphone för mig är en mobil som är smart. När jag åker hemifrån på morgonen så stänger sig mitt wifi av, aktiverar pinkods skydd automatiskt. När jag kommer till bilen så höjs mediavolymen och ringsignalen ett par snäpp och mobilen sätter igång min musikspelare och börjar streama musiken ifrån nätet.

När jag står med bilen utanför jobbet så aktiveras wifi igen. Nu kopplar jag ur mobilen ur bildockan och musikspelaren stängs av automatiskt och ringvolymen sänks ett par snäpp (jobbar på kontor) och mediavolymen lika så.

När jag ska ut och jogga en stund så pluggar jag i mitt headset i min mobil och telefonen startar automatiskt min app som jag använder vid dessa aktiviteter och sparkar igång min musikspelare igen och ställer in volymen till den jag trivs bäst med när jag är ute och ränner.

När jag kommer hem på kvällen aktiveras mitt wifi, mitt krav på pinkod tas bort och mobilen sänker volymen. Precis innan jag somnar så stänger mobilen av ringsignalen automatiskt och tillåter endast att väcka mig i fall min kärring ringer mig (i fall hon inte är hemma).

Inget av allt detta här ovan går att göra på en iphone. Ja de är nördigt men jag tror rätt många kan hålla med om att de är ju rätt användbart, åtminstone vissa av sakerna. Vi kan göra allt detta på våra Android-lurar. Rootar vi dom så är vi ännu friare.

En inbiten iphonenörd brukar ju säga att en android bara laggar och inget funkar. Tyvärr så har dom en tendens att leva kvar i hur de va förr. Dom jämför sin iphone för 5k+ med en Wildfire. Androidvärldens lilla skambarn. En mobil man verkligen vill kräkas i om man håller i den.

Fast de börjar ljusna upp. Även de mest inbitna applefanatikerna går att få se ljuset. På jobbet har jag tagit fram en app som säljarna använder för att ringa samtal via. Den funkar bara på Android eftersom de saker som vi måste kunna göra är inte möjliga på iphone. Kan ju säga att de togs inte emot så väl hos vår säljare som är blind till allt annat än iphone.

Men tvingad som han var så märks de att han luckras sakta upp. Jag satt med han i veckan och frågade vad han störde sig på. De va mest banala saker. Jag la in en annan Launcher, tog bort appar som han inte ville ha (samsungs skit)... Han såg rätt nöjd ut efteråt. De ska bli intressant å höra hans utlägg när han kommer in nästa gång över "apples senaste giv"

Hoppas det hjälpte

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem

iPhone 5 har ett andrahandsvärde som androider inte har. 5an får väl stöd för 4g så småning om. Men när, vet man ju inte. Hade den haft 4g från scratch hade det varit ett givet val. Jag kommer nog ändå köpa 5an. Men det är främst ur "smaksak-synpunkt" samt att jag blivit ett smått fan med tanke på alla tillbehör för musikproduktion som finns. iPhone har skönaste touchen enligt mig, dock inget t9 stöd i vanliga sms appen. Alla jag känner som har iPhone hävdar att detta inte är något problem när man vant sig. Jag själv är lite småkritisk då jag brukar sms:a och köra bil samtidigt. Men det ska finnas appar med t9 och svensk ordbok.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Iphone är tråkigt överhypad och ganska tråkig.
Om du gillar variation så glöm den.

Om du vill ha kvalitet till ett bra pris.
Välj tex sony xperia S
eller acro s som även är vattentät.

12 mpx kamera och 1.5 ghz dualcore. Duger.

Men vill du ha enastående kamera vänta på lumia 920.

Vill du ha förra årets funktioner ta en iphone !

Permalänk
Medlem

Har en S3 å kan säga så här:

Pros:
+ Stor, skarp (en upplösning på 1280x720 = 720p) skärm
+ Stora möjligheter, t.ex kopplar mobilen till tv:n och spela ps2 / N64 spel flytande via mobilen med ps3/ wii handkontroller funkar även med xbox360 controll)
Funkar även att koppla mus, tangentbord, USB direkt till mobilen via OTG kabel
Sen funkar även det omvända att ansluta mobilen till datorn och styra denna från mobilen (du ser då datorns bild på mobilen) elr bara använda mobilens skärm som mus/tangentbord
+ Ingen större skillnad med appar på google play gentemot istore, visst istore har mer men de största och mycket annat finns till android
+ Väldigt öppen, enkel att roota, byta launcher och ROM
+ Snabb CPU och GPU, bland de bästa på marknaden
+ Möjlighet för externt microSD kort
+ Bra batteri överlag och möjlighet finns att byta till dubbelt så starkt (dock blir mobilen tjockare)

Cons:
- Uppenbara nackdelar finns ju trots allt med större skärmar
- Lagg i sig är inget jag stött på nämnvärt men kan dock "hacka till" ibland
- Med ett öppet system ökar självklart risken för självförvållade fel

Det är vad jag kan komma på så här på rak arm, dock har jag aldrig använt en iphone i någon större omfattning.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

iPhone 5 har ett andrahandsvärde som androider inte har. 5an får väl stöd för 4g så småning om. Men när, vet man ju inte. Hade den haft 4g från scratch hade det varit ett givet val. Jag kommer nog ändå köpa 5an. Men det är främst ur "smaksak-synpunkt" samt att jag blivit ett smått fan med tanke på alla tillbehör för musikproduktion som finns. iPhone har skönaste touchen enligt mig, dock inget t9 stöd i vanliga sms appen. Alla jag känner som har iPhone hävdar att detta inte är något problem när man vant sig. Jag själv är lite småkritisk då jag brukar sms:a och köra bil samtidigt. Men det ska finnas appar med t9 och svensk ordbok.

Appar med t9 och svenska?

Hur menar du nu?

Tangetbordet med olika språk är en systemapp och vanliga appar berörs inte av det.
Inte på android iaf.

Finns en drös tangetbord o ladda ner om man inte vill ha default. Även på svenska.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Skillnaden mellan 4.0 och 4.1 är rätt stor.
Den stora uppdateringen är Project Butter vilket ska eliminera lagg totalt.

On topic: Kör med det du gillar mest. Båda telefonerna är mycket bra. Vill du att telefonen ska fungera bra från början så välj iPhonen.
Visst så fungerar S3:an bra från början, men du vill nog helst kolla in andra launchers, andra sms-appar etc.

Jag personligen kommer troligen att gå från Android till WP8 när Lumia 920 släpps. Den telefonen verkar sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Har en S3 å kan säga så här:

Pros:
+ Stor, skarp (en upplösning på 1280x720 = 720p) skärm
+ Stora möjligheter, t.ex kopplar mobilen till tv:n och spela ps2 / N64 spel flytande via mobilen med ps3/ wii handkontroller funkar även med xbox360 controll)
Funkar även att koppla mus, tangentbord, USB direkt till mobilen via OTG kabel
Sen funkar även det omvända att ansluta mobilen till datorn och styra denna från mobilen (du ser då datorns bild på mobilen) elr bara använda mobilens skärm som mus/tangentbord
+ Ingen större skillnad med appar på google play gentemot istore, visst istore har mer men de största och mycket annat finns till android
+ Väldigt öppen, enkel att roota, byta launcher och ROM
+ Snabb CPU och GPU, bland de bästa på marknaden
+ Möjlighet för externt microSD kort
+ Bra batteri överlag och möjlighet finns att byta till dubbelt så starkt (dock blir mobilen tjockare)

Cons:
- Uppenbara nackdelar finns ju trots allt med större skärmar
- Lagg i sig är inget jag stött på nämnvärt men kan dock "hacka till" ibland
- Med ett öppet system ökar självklart risken för självförvållade fel

Det är vad jag kan komma på så här på rak arm, dock har jag aldrig använt en iphone i någon större omfattning.

smålagget kommer försvinna när jelly bean är klart.

Googla "slowmotion jeally bean vs ice cream" så förstår du.

Permalänk
Medlem

köpte en samsung s 9001i (eller samsung s plus) för 1700

och är jätte nöjd.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

IPhone 5 är dock snabbare än S3 enligt nya tester.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2410034,00.asp

IPhone 5an vinner några tester med dubbla poängen eller nära det iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Såklart Samsung skriver så, Apple hade gjort likadant!!

Kolla detta istället

Det är jämt jämt mellan dessa två telefoner Välj den du vill ha helt enkelt..

Permalänk
Medlem

tjao hugget som stucket, känn på båda! Det som gör störst skillnad vid vanlig användning är väl skärmstorleken. En del uppskattar iphone som är lättare att hantera med en hand tex och passar vissa händer bättre, medan sgs3an med sin större skärm kan vara skönare att läsa på osv.

hade iphone 3g när den kom, sen blev jag så less på att iOS bara var samma sak hela tin så nästa telefon blev android nu några generationer senare så blir jag nästan sugen på att köra en iphone igen. Kanske blir det en lumia för variationen

Visa signatur

Topkek

Permalänk

Sitter med en samusng s3, kan bara tala för min egen åsikt men är hur nöjd som helst med den.
Grymt bra kamera för att vara mobil. Inget lagg som jag har märkt av, Skarp skärm som tusan. Iphone5 är säkerligen lika bra dock kostar den två tusenlappar mer.

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av l4nky:

Hade köpt 4S istället.

Har du någonsin ens provat en Samsung mobil? Laggar gör de inte sedan 4.0 infördes. Skillnaden mellan ICS (4.0) och Jelly Bean (4.1) är minimal som bäst. Sedan du lär inte få många uppdateringar? Du menar som Iphone då?

Iphone = Kvalité men överprisad, låst och få uppdateringar laggar mer än SGS3

Samsung G S3 = Öppen, laggar mindre än iphone, lite mer uppdateringar men är generellt lite "plastigare" än Iphone.

Skrivet av pekkasteele:

IPhone 5 är dock snabbare än S3 enligt nya tester.

IPhone 5an vinner några tester med dubbla poängen eller nära det iaf.

Hur vore det om du faktiskt gav en källa som är relevant? Till att börja med så jämförs Iphone mot en billigare Samsung Galaxy S3 som inte ens säljs i Sverige. Den har mindre ram, lite sämre specs etc. Den säljs i USA. Den SGS3 som är till för den europeiska marknaden är snabbare än den som säljs i tex. USA.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det där är inte den Samsung som säljs i Sverige, den som säljs i Sverige saknar 4G och har halva mängden RAM mot den där.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har du någonsin ens provat en Samsung mobil? Laggar gör de inte sedan 4.0 infördes. Skillnaden mellan ICS (4.0) och Jelly Bean (4.1) är minimal som bäst. Sedan du lär inte få många uppdateringar? Du menar som Iphone då?

Iphone = Kvalité men överprisad, låst och få uppdateringar laggar mer än SGS3

Samsung G S3 = Öppen, laggar mindre än iphone, lite mer uppdateringar men är generellt lite "plastigare" än Iphone.

Jag har testat flera samsung mobiler. Har testat alla dom senaste från htc också med android. Har också noterat att folk är olika känsliga för lagg. Min kollega ser känner tex inte något lagg i sing HTC Legend, för mig gör det ont att titta på.