Varning för "nya Telenor"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Så här ser det ut när man slår i taket hos de olika mobilbolagen:

Telia:
Efter förbrukning av inkluderad eller extra datamängd, kan accesshastigheten i mobilnätet vara högst 32 kbit/s.
Tre:
Med 3Surf Plus kan du surfa i hastigheter upp till 6 Mbit/s och överstiger du 5 GB per månad kan du ändå surfa utan extra kostnad, fast då i lägre hastighet.
Tele2:
Efter utnyttjad surfvolym sänks hastigheten till 64 kbit/s, men du kan fortfarande surfa fritt.
Halebop:
Efter ingående volym begränsas hastigheten till 32 kbit/s. IP-telefoni och fildelning ingår inte.
Telenor:
9 kronor per DAG

Fortfarande bara jag som tycker det är helt sjukt??

Telia har en begränsning på 0.5.
Tre har en begräningsdning på 0.5 samt att du måste dra av 49kr från potten. 89kr från potten för 2GB.
Tele2 3GB. Helt okej paket. Dock endast 1000sms
Halebop 4GB Billigt paket.
Telenor 3GB.

(Räknat på abonnemangen som har en kostnad runt 199-299kr)

Telias och Tre's begränsning på 0.5GB uppnås säkert av de flesta efter dryga halva månaden. 32kbit i 2 veckor och jag hade hoppat av direkt.

Permalänk
Medlem

Asså e d ff ngn som använder Telenor? ja gick ifrån dem när d hette vodafone pga urkassa abb. Har aldrig känt ngt behov av att gå tillbaka till ngn operatör som erbjuder sämre priser/villkor än övriga.

Nä tacka vet ja TRE, som man haft sedan de startade,....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Mitt abbonemang verkar inte existera längre. kostade 100kr/månad och gav mig fri surf med 1mbit och ringer gratis innom telenor.
Får ta och undersöka vad som händer när bindningstiden tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Nej jag varnar för att Telenor har gjort sina avtal horribelt mycket sämre och i rak motsatts till allt de sagt tidigare numera är de enda som INTE har Fri surf fast man slagit i taket.

Det känns lite som att tala med deras kundtjänst igen när jag försöker förklara för dig.
Har aldrig hört någon tala sig så varm för radikalt sämre villkor som du gör.

Jag bryr mig inte så mycket då jag skulle kört 449 i vilket fall som helst. Jag tycker även att privata företag skall få sälja vilka produkter de vill så om Telenor vill ändra sina villkor ser jag inget fel med det så länge de inte ljuger om dem. Det står ju klart och tydligt vad som ingår samt att man får betala 9 kr/dag ifall man går över surfvolymen så jag ser inget fel med det.

För övrigt tycker jag nästan det är bättre att rulla på i samma hastighet och betala 9 kr per dag istället för att få så seg hastighet att man inte kan använda telefonen till annat än att ringa/smsa. 9 kr om dagen blir ju inga pengar om man nu använder det några dagar. Gör man det många månader kan man ju utöka sin datamängd så man slipper extra kostnad.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

spana in telesport (www.telesport.se). relativt nystartat.
dom kör på telias nät med något bättre priser + att du automatiskt skänker större delen av ab-kostnaden till valfri organisation.. bytte för några månader sedan.
etisk telefoni!

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Bara jag som tycker det är helt sjukt att dom slänger på 9:-/dag automatiskt för surfen eller??
Tycker det är ganska långt från "Fri surf" som dom säger och hela tiden har kört på innan...

Håller helt klart med. Det bär strypas till 100% efter data mängden har uppnått. Därefter skulle du kunna smsa "fortsätt surfa" eller liknande för att fortsätta med de där dyra surf kostnaderna. (vilket ingen kommer göra i alla fall för att det är för dyrt)

Det som telenor lockade med var "fri surf" vet inte vad de ska göra nu efter det här x]

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Håller helt klart med. Det bär strypas till 100% efter data mängden har uppnått. Därefter skulle du kunna smsa "fortsätt surfa" eller liknande för att fortsätta med de där dyra surf kostnaderna. (vilket ingen kommer göra i alla fall för att det är för dyrt)

Det som telenor lockade med var "fri surf" vet inte vad de ska göra nu efter det här x]

Välja bästa erbjudandet i landet med iPhone 5? Telenor Pott med Surf 449.

Permalänk
Skrivet av PatrikNystrom:

Välja bästa erbjudandet i landet med iPhone 5? Telenor Pott med Surf 449.

Eller kanske välja att företag som inte har detta på startsidan:

"Fri surf, på riktigt

När vi säger fri surf menar vi fri surf. Det betyder att du ska kunna använda din telefon så mycket du vill utan att vara orolig för att behöva betala extra. En uppkopplad smartphone idag har näst intill oändliga möjligheter och då är det en härlig frihetskänsla att kunna surfa och streama musik och film oavbrutet var man än är."

Det man dock glömmer nämna är att man som enda operatör tar 9:-/dag extra för att surfa när man slagit i taket.. Vet inte om jag tycker det är Fri surf, på riktigt...
Fult som bara den marknadsföringsmässigt och till och med lägre än glocalnet...

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Eller kanske välja att företag som inte har detta på startsidan:

"Fri surf, på riktigt

När vi säger fri surf menar vi fri surf. Det betyder att du ska kunna använda din telefon så mycket du vill utan att vara orolig för att behöva betala extra. En uppkopplad smartphone idag har näst intill oändliga möjligheter och då är det en härlig frihetskänsla att kunna surfa och streama musik och film oavbrutet var man än är."

Det man dock glömmer nämna är att man som enda operatör tar 9:-/dag extra för att surfa när man slagit i taket.. Vet inte om jag tycker det är Fri surf, på riktigt...
Fult som bara den marknadsföringsmässigt och till och med lägre än glocalnet...

Vad är problemet. Där säger de att FRI SURF betyder fri surf vilket det nu verkar göra för de abonnemang som har detta. Sen att deras abonnemang som INTE har fri surf har ett tak har ju inget med den reklamen att göra. Vill du ha fri surf finns det på Pott 449 eller Fast Pris vad jag kan se.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Skrivet av Derox:

Vad är problemet. Där säger de att FRI SURF betyder fri surf vilket det nu verkar göra för de abonnemang som har detta. Sen att deras abonnemang som INTE har fri surf har ett tak har ju inget med den reklamen att göra. Vill du ha fri surf finns det på Pott 449 eller Fast Pris vad jag kan se.

Problemet är att de är den enda operatör som gör på detta vis och det är sjukt dåligt för oss som konsumenter.
Du är dessutom tvungen att ladda hem en .pdf för att få reda på detta, det står alltså inte klart och tydligt på hemsidan vad det är som gäller.
Det är dessutom tragikomiskt att Telenor som tidigare varit den operatör som förespråkat att man alltid ska få surfa fritt så länge man har dom är de som försöker införa detta.
Det är det som är problemet.

Vad är det du tycker är så mycket bättre med dessa nya abonnemang jämfört med de som de hade tidigare?
Priset är ju nämligen inte lägre så för mig så ser det ju enbart ut som att det blivit riktigt mycket sämre.

Förklara gärna fördelarna eftersom jag helt har missat dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Problemet är att de är den enda operatör som gör på detta vis och det är sjukt dåligt för oss som konsumenter.
Du är dessutom tvungen att ladda hem en .pdf för att få reda på detta, det står alltså inte klart och tydligt på hemsidan vad det är som gäller.
Det är dessutom tragikomiskt att Telenor som tidigare varit den operatör som förespråkat att man alltid ska få surfa fritt så länge man har dom är de som försöker införa detta.
Det är det som är problemet.

Ja det kan ju alltid vara tydligare, det håller jag med om. Även om man som konsument bör kolla upp sådant innan man tecknar ett avtal. Vad jag vet har Telenor mest förespråkat att om de skriver fri surf så skall det vara fritt, inte som i fallet med alla andra operatörer där fri surf betyder ett tak på mellan 2 och 10 GB/månad (jag har idag Tre där fri surf betydde 5 GB/mån när jag tecknade mitt abonnemang).

Jag tycker fortfarande det är bättre att betala en låg summa extra och kunna använda min telefon som vanligt jämfört med att få hastigheten satt till nära 0.

Skrivet av tuffejalle:

Vad är det du tycker är så mycket bättre med dessa nya abonnemang jämfört med de som de hade tidigare?
Priset är ju nämligen inte lägre så för mig så ser det ju enbart ut som att det blivit riktigt mycket sämre.

Förklara gärna fördelarna eftersom jag helt har missat dessa.

Det behöver ju inte bli bättre för att detta alternativ skall vara det mest gynnsamma. Om alternativet var att antingen höja priserna eller begränsa surfen kan ju begränsning vara bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tuffejalle:

För att citera Tele2:

"Datavolym som ingår 2 GB per månad, därefter sänks hastigheten till 64 Kbit/s, men du kan fortfarande surfa fritt."

Detta gäller alltså INTE hos Telenor utan istället påförs 9:-/dag automatiskt om du försöker surfa/hämta data etc. från din telefon. Detta är dom ensamma om.
Fortfarande bara jag som tycker det är helt galet???
Telenor stoltserar ju med "Fri surf".

Telia och halebop har samma upplägg, fast jag tror att den låga hastigheten när surfen är slut är lite högre

Där rök enda anledningen att köra telenor

Permalänk
Skrivet av Derox:

Ja det kan ju alltid vara tydligare, det håller jag med om. Även om man som konsument bör kolla upp sådant innan man tecknar ett avtal. Vad jag vet har Telenor mest förespråkat att om de skriver fri surf så skall det vara fritt, inte som i fallet med alla andra operatörer där fri surf betyder ett tak på mellan 2 och 10 GB/månad (jag har idag Tre där fri surf betydde 5 GB/mån när jag tecknade mitt abonnemang).

Jag tycker fortfarande det är bättre att betala en låg summa extra och kunna använda min telefon som vanligt jämfört med att få hastigheten satt till nära 0.

Det behöver ju inte bli bättre för att detta alternativ skall vara det mest gynnsamma. Om alternativet var att antingen höja priserna eller begränsa surfen kan ju begränsning vara bra.

Förstår du nu då varför jag varnar för att Telenor har förändrat sina avtal?
Tidigare så har du ju kunnat kolla din mail etc. från din telefon utan att behöva betala 9:-/dag.
Säg att du inte är en storsurfare men kanske vill kolla svt-play en gång och då råkar komma över ditt tak. Du vill kanske fortfarande kunna kolla dina mail utan att behöva betala extra 9:-/dag för att kunna göra detta men det kan du inte med de nya avtalen.

Min enda tanke med denna varning är att visa att detta kan innebära förhållandevis höga kostnader för oss som kunder och då detta är en helt ny typ av avtal som operatörerna tidigare inte använt sig av så ansåg jag det viktigt att göra detta.
Eftersom Telenor inte själva tydligt skriver ut att dom fundamentalt har förändrat sina avtal så kan det vara viktigt att visa detta.

Att sen avtal inte behöver vara bättre för oss som konsumenter är jag tyvärr alltför medveten om men det här innebär en så stor förändring som enbart är negativ (inga lägre priser, kortare bindningstid etc.) att det måste uppmärksammas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Telia och halebop har samma upplägg, fast jag tror att den låga hastigheten när surfen är slut är lite högre

Där rök enda anledningen att köra telenor

Telia och Halebop tar inte betalt för att surfa med låg hastighet när du slår i taket.
Med Telenor får du betala 9:- om du bara ska kolla din mail.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad gäller den här nya prissättningen om 9:-/dag vid överskridning så är det ju inget annat än en ren styggelse att bara hitta på nått sånt. Det slutar väl med att fler av telekom bolagen prejudicerande tar efter modellen precis som man gjorde när det handlade om införa tak och begränsningar bland tidigare fria avtal. Man kan inte låta bli & fundera över hur kortsiktig verklighetsförankring som dom här prismodellerna vilar på egentligen. Finns ingenting värre än företag som skapar problem för sina kunder, samhällets bromsklossar. Hur svårt kan det va & sätta upp ett hållbart prisförslag ifrån början istället för komma sen långt efteråt och börja ändra och dona i tarifferna. Det vittnar ju om att man inte vet vad man pysslar med i den här branschen förutom blåsa dom som föder en. Om vi behöver något på sikt snarast så är det en omstrukturering med översyn i hur dom här företagen huserar på marknaden och något som effektiviserar läget bättre än hur detta ser ut just nu.

Det har varit ett alldeles för stort fokus på upphandlig av marknaden, vem som ska få vad och samtidigt konkurrensfrågan sinsemellan dessa bolagen. Vad vi verkligen behöver om vi ska kunna använda och satsa på framtidens tekniska framsteg så är det tydligare regleringar och riktlinjer i hur dom här IT företagen får hantera sina kunder vid köp av abonnemang och överrenskommelser. Har lantbruksbranschen kunnat jobba i flera decennier under den typen av fasta förutbestämda prissättningar ifrån ekonomiska förreningar och andra större företag så ska väl den här branschen också kunna överleva och gå runt på ett liknande vis.

Själva tekniken ser annars väldigt lovande ut inför dom kommande åren ifråga om utbyggnader av 3G/4G och andra politiska satsningar som genomförs ifråga om förbättringar i frekvensband och täckningsgrad. Men vad kommer vi ha för glädje av detta i framtiden om man låter telekom företagen fortsätta leka med sina kunder som man gör och har så gjort i åratal. Hitta fram till något stadigvarande, det här liknar ju mest lek och trams & fritt spelrum precis som faller en in.

Finns två saker jag alltid drar mig för att göra - skaffa/byta mobiltelefon och mobila internet abonnemang. Finns alltid en känsla med i bilden som får en som kund att må dåligt för man vet på förhand risken finns man blir lurad och utnyttjad och alla man träffar säger likadant.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är snarlikt bedrägari i detta fallet är det faktum att operatören ändrar existerande program i efterhand för att passa deras nya modell.
Kunden har lixom läst ut och valt ett abonnemang som passar den. Kunden har skrivit på ett avtal med villkoren och om vad som ingår och inte ingår etc. Nu i efterhand så ändrar dom dessa. Kan man göra så bara sådär?
Det nya avtalet är ju inte det som kunden har godkänt. Kunden har inte godkänt eller sagt att dom vill ha det nya abbonemanget, alltså är det som om jag skulle gå på stan och sälja skor, och helt plötsligt slänge en sko på en person och kräva betalning för den.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk

Tack för denna posten.

Hur påverkar det mig som har abonnemang hos dom? Kan de ändra mina nuvarande villkor till detta? Någon som vet?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Jag har Telenor Pott 249:- sen tidigare och blev lite fundersam själv hur det stod till. Kontaktade själv supporten och fick till besked att gamla abonnenter kommer inte påverkas av deras ändringar. Delar chattloggen som källa, dock lite censur av personuppgifter:

2012-09-25 18:34:42[LupX] JOINED SESSION
2012-09-25 18:34:45[Eric E] ASSIGNED SESSION
Tips! Du vet väl att du kan se dina fakturakopior på Mina sidor?
[Eric E] ACCEPTED SESSION
[Eric E] JOINED SESSION
Hej och välkommen till Kundservice du pratar med Eric E. Vad kan jag hjälpa dig med?
LupX Ovrigt
LupX Hejsan! Jag läste precis på Sweclockers om att det verkar som ni ändrat på taknivån när det kommer till "Fri surf".
Jag undrar hur det påverkar mitt befintliga abonnemang?
Jag fick ju till något erbjudande med internetdelning ett visst antal månader. Kommer jag ha kvar det? Har pott 249 i nuläget.

Eric E Det ändras bara om du ändrar abonnemangsform. Inte om du redan har fri surf på ditt abonnemang.

LupX Ok, så då förstår jag rätt om att jag kommer ha kvar 15GB/mån surftak efter att erbjudandet med internetdelning gått ut?

Eric E Får jag be om ditt personnummer så ska jag se över ditt ärende.

LupX XXXXXX-XXXX

Eric E Med internetdelning så har du faktiskt upp till 100 GB/mån.

LupX Japp, inte så illa det. Men det är väl ett begränsat erbjudande. Jag kommer inte ha kvar det sen då jag inte har behov av så mycket
datamängd framöver. Tänkte mer hur det blir sen?

Eric E Sen kommer det vara 15 GB dock kostar det inget extra om du uppnår den mängden.

LupX Det låter prima! Jag är nöjd med det svaret Tack för god support!

Eric E Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig igen. Ha en trevlig kväll.
[Eric E] LEFT SESSION
SESSION ENDED BY CUSTOMER
END OF SESSION
SESSION ENDED BY AGENT

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Det här är en förändring som jag tyvärr har väntat på. Jämför man Sverige mot andra länder, t.ex USA (eller andra länder i Europa för den delen) så är operatörerna väldigt "dåliga" på att ta ut bra betalt för surftjänster. Samtliga operatörer har på senare år förlorat väldigt stora intänkter då det görs mindre och mindre samtal och istället förbrukas mer data (inte minst VoIP). Har man då billiga abonnemang med helt obegränsad surf så blir ration mellan nätbelastning och intäkter ofördelaktig för operatören.

Inom några år är det inte otänkbart att du får ett abonnemang med obegränsad mängd samtal/sms för några hundralappar - men surfen däremot kommer kosta betydligt mer än den gör idag. Operatörerna kommer börja ta mer betalt för surf, och det här är bara början.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

Jag läste idag att Telia har hoppat på och höjt sin surf oxå. från max 9kr/dag till max 19kr/dag.
19kr/dag blir 578kr/mån utslaget på hela året...
Dock vet jag inte hur det kommer påverka oss som har fasta abonnemang.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram
Nybörjare med obotligt dumma frågor...
Bygger Amatörbyggt fordon på fritiden med egenkonstruerad Wankelmotor.

Permalänk
Skrivet av LupX:

Jag har Telenor Pott 249:- sen tidigare och blev lite fundersam själv hur det stod till. Kontaktade själv supporten och fick till besked att gamla abonnenter kommer inte påverkas av deras ändringar. Delar chattloggen som källa, dock lite censur av personuppgifter:

2012-09-25 18:34:42[LupX] JOINED SESSION
2012-09-25 18:34:45[Eric E] ASSIGNED SESSION
Tips! Du vet väl att du kan se dina fakturakopior på Mina sidor?
[Eric E] ACCEPTED SESSION
[Eric E] JOINED SESSION
Hej och välkommen till Kundservice du pratar med Eric E. Vad kan jag hjälpa dig med?
LupX Ovrigt
LupX Hejsan! Jag läste precis på Sweclockers om att det verkar som ni ändrat på taknivån när det kommer till "Fri surf".
Jag undrar hur det påverkar mitt befintliga abonnemang?
Jag fick ju till något erbjudande med internetdelning ett visst antal månader. Kommer jag ha kvar det? Har pott 249 i nuläget.

Eric E Det ändras bara om du ändrar abonnemangsform. Inte om du redan har fri surf på ditt abonnemang.

LupX Ok, så då förstår jag rätt om att jag kommer ha kvar 15GB/mån surftak efter att erbjudandet med internetdelning gått ut?

Eric E Får jag be om ditt personnummer så ska jag se över ditt ärende.

LupX XXXXXX-XXXX

Eric E Med internetdelning så har du faktiskt upp till 100 GB/mån.

LupX Japp, inte så illa det. Men det är väl ett begränsat erbjudande. Jag kommer inte ha kvar det sen då jag inte har behov av så mycket
datamängd framöver. Tänkte mer hur det blir sen?

Eric E Sen kommer det vara 15 GB dock kostar det inget extra om du uppnår den mängden.

LupX Det låter prima! Jag är nöjd med det svaret Tack för god support!

Eric E Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig igen. Ha en trevlig kväll.
[Eric E] LEFT SESSION
SESSION ENDED BY CUSTOMER
END OF SESSION
SESSION ENDED BY AGENT

Vad skönt!

Denna varningen gäller alltså främst alla som har tänkt att bli nya kunder hos Telenor.
Stor varning då dessa alltså allvarligt har försämrat villkoren för alla som ev. har tänkt att bli kunder i detta bolag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Vad skönt!

Denna varningen gäller alltså främst alla som har tänkt att bli nya kunder hos Telenor.
Stor varning då dessa alltså allvarligt har försämrat villkoren för alla som ev. har tänkt att bli kunder i detta bolag.

Hur kan du säga att det "allvarligt har försämrat villkoren för alla" som har tänkt bli kunder?

Pott 449:- samt Fastpris abonnemanget har ingen begränsning (förutom fair usage), och det är långt ifrån alla användare som förbrukar över 3GB data per månad. Är väl helt okej att varna om det, men du får det att låta som att Telenor har börjat bundla isglassar med sina abonnemang istället för telefoner.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Hur kan du säga att det "allvarligt har försämrat villkoren för alla" som har tänkt bli kunder?

Pott 449:- samt Fastpris abonnemanget har ingen begränsning (förutom fair usage), och det är långt ifrån alla användare som förbrukar över 3GB data per månad. Är väl helt okej att varna om det, men du får det att låta som att Telenor har börjat bundla isglassar med sina abonnemang istället för telefoner.

Har inte sagt ett pip om någon telefon.
Eftersom övriga delar av abonnemangen är desamma (pris, antal sms etc.) men att du nu måste börja betala 9 kr/dag (till skillnad mot 0:- innan) efter det att du ev. slår i taket så tycker jag det är allvarligt försämrade villkor.
Tycker inte du det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Har inte sagt ett pip om någon telefon.
Eftersom övriga delar av abonnemangen är desamma (pris, antal sms etc.) men att du nu måste börja betala 9 kr/dag (till skillnad mot 0:- innan) efter det att du ev. slår i taket så tycker jag det är allvarligt försämrade villkor.
Tycker inte du?

Läs mitt inlägg igen.

Jag har inte sagt att du har börjat pipa om telefoner. Det var ett exempel. Vidare så har jag redan uttryckt följande en gång, men gör det igen:

1. Alla köper inte de billigaste abonnemangen. Pott 449:- samt Fastpris har "obegränsad" surf. Vill du ha helt obegränsad surf så får du numera betala för det.
2. Långt ifrån alla förbrukar mer än 3GB/månad.

Som jag sa, det kan vara värt att uppmärksamma, men det är knappast någon stor gamechanger för dem flesta. Som det hade varit att bundla isglassar. Därav mitt exempel.

EDIT: Min åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Läs mitt inlägg igen.

Jag har inte sagt att du har börjat pipa om telefoner. Det var ett exempel. Vidare så har jag redan uttryckt följande en gång, men gör det igen:

1. Alla köper inte de billigaste abonnemangen. Pott 449:- samt Fastpris har "obegränsad" surf. Vill du ha helt obegränsad surf så får du numera betala för det.
2. Långt ifrån alla förbrukar mer än 3GB/månad.

Som jag sa, det kan vara värt att uppmärksamma, men det är knappast någon stor gamechanger för dem flesta. Som det hade varit att bundla isglassar. Därav mitt exempel.

EDIT: Min åsikt.

Jag har läst igenom ditt inlägg igen nu och det stämmer att alla inte köper de billigaste abonnemangen.
Dock finns det många som gör det (jag själv tex.).
Du fick också även innan betala för fri surf, men det var då mycket billigare (0kr/dag mot 9kr/dag).
Du har även rätt i att säkert långtifrån alla förbrukar mer än 3GB/månad men detta gäller ju även abonnemanget Pott med Surf 149 som bara ger dig 1GB/månad. Är säker på att många inte heller kommer upp i detta men det finns nog några som gör det..

För mig är detta en stor gamechanger.
Jag har Telenor Surfa (som nu är borttaget) och betalar 79:-/månad för fri surf. Låt oss säga att jag surfar för cirka 11 GB/månad (youtube, svt-play, sr etc.).
Om jag nu skulle vilja surfa lika mycket skulle jag med det numera billigaste abonnemanget Pott med surf 149 betala cirka 392:-/månad. Det är en ökning med cirka 500% för mig i praktiken.
Det är en ganska stor gamechanger tycker jag.

(Uträkning 11gig/31 dagar ger 0,35 gig/dag vilket gör att jag slår i taket efter 3 dagar och därefter automatiskt måste betala 9kr/dag. 9*27=243:- + billigaste abonnemanget 149:-.)
Jag vill bara poängtera att det kan vara lägre samtalstaxa etc. på Pott 149 men här tar jag bara hänsyn till surfen eftersom det är det vi snackar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Jag har läst igenom ditt inlägg igen nu och det stämmer att alla inte köper de billigaste abonnemangen.
Dock finns det många som gör det (jag själv tex.).
Du fick också även innan betala för fri surf, men det var då mycket billigare (0kr/dag mot 9kr/dag).
Du har även rätt i att säkert långtifrån alla förbrukar mer än 3GB/månad men detta gäller ju även abonnemanget Pott med Surf 149 som bara ger dig 1GB/månad. Är säker på att många inte heller kommer upp i detta men det finns nog några som gör det..

För mig är detta en stor gamechanger.
Jag har Telenor Surfa (som nu är borttaget) och betalar 79:-/månad för fri surf. Låt oss säga att jag surfar för cirka 11 GB/månad (youtube, svt-play, sr etc.).
Om jag nu skulle vilja surfa lika mycket skulle jag med det numera billigaste abonnemanget Pott med surf 149 betala cirka 392:-/månad. Det är en ökning med cirka 500% för mig i praktiken.
Det är en ganska stor gamechanger tycker jag.

(Uträkning 11gig/31 dagar ger 0,35 gig/dag vilket gör att jag slår i taket efter 3 dagar och därefter automatiskt måste betala 9kr/dag. 9*27=243:- + billigaste abonnemanget 149:-.)
Jag vill bara poängtera att det kan vara lägre samtalstaxa etc. på Pott 149 men här tar jag bara hänsyn till surfen eftersom det är det vi snackar om.

Jag förstår din poäng. Dock så förändras inte villkoren för användare som har vant sig vid sina abonnemangsformer (t.ex dig själv), utan enbart för de som tecknar nya abonnemang/förlänger. Men visst har du rätt i att det har blivit dyrare för de som har de lägsta abonnemangen och som är vana vid att kunna förbruka en stor volym data. Surfen kommer bara bli dyrare, och precis som man fick välja de dyra abonnemangen förut för att kunna ringa utan behöva tänka på fakturan så är det nu samma sak med surfen. Det kostar att ligga på topp.

Visa signatur

Permalänk

Jag gillar att vissa mupphuven konstaterar att dom bör ge telenor MER pengar trotts att dom försöker lura folk på de här sättet xD
Helt sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Jag gillar att vissa mupphuven konstaterar att dom bör ge telenor MER pengar trotts att dom försöker lura folk på de här sättet xD
Helt sjukt!

Man ska vara bra korkad om man blir lurad via det här, står i klartext på hemsidan och i avtalet innan man tecknar abonnemanget. De försöker inte mörka någonting.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Derox:

Man ska vara bra korkad om man blir lurad via det här, står i klartext på hemsidan och i avtalet innan man tecknar abonnemanget. De försöker inte mörka någonting.

Men det gör ju inte riktigt det. Du är ju tvungen att tanka hem en .pdf för att få reda på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Men det gör ju inte riktigt det. Du är ju tvungen att tanka hem en .pdf för att få reda på det.

Ja, det är inte 100% optimalt men det är ju ändå konsumentens skyldighet att läsa sig in på vad för avtal man skriver på.

Visa signatur