Iphone 3gs till Iphone 4s/Iphone 5?

Permalänk

Iphone 3gs till Iphone 4s/Iphone 5?

Hej!

Tänkte förlänga mitt abonnemang och får då välja en ny mobil.

Kan dock inte bestämma mig om jag ska välja 4s eller 5an.

Man har ju hört att 5an har lite problem här och där. Apple Maps, Kameran (Lila färger ibland). Dåligt batteri för vissa.

Kostnaden är ungefär samma så det är inget problem.

Om man väljer 4s kommer den då med IOS5 eller 6? För vill helst inte ha Apple Maps och att SJ biljetter och likande försvinner om ja väljer 4s.

Nån som gjort hoppet från 3gs till 5an?

Tacksam för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin0909:

Hej!

Tänkte förlänga mitt abonnemang och får då välja en ny mobil.

Kan dock inte bestämma mig om jag ska välja 4s eller 5an.

Man har ju hört att 5an har lite problem här och där. Apple Maps, Kameran (Lila färger ibland). Dåligt batteri för vissa.

Kostnaden är ungefär samma så det är inget problem.

Om man väljer 4s kommer den då med IOS5 eller 6? För vill helst inte ha Apple Maps och att SJ biljetter och likande försvinner om ja väljer 4s.

Nån som gjort hoppet från 3gs till 5an?

Tacksam för svar

Är det helt gratis och samma villkor så väljer du ju 5:an.
Den säljer du för säg 5k och köper en 4:a för mellan 2-4k, win-win situation!

5:ans fördel är den större skärmen men så mycket skillnad är det inte IRL, fortfarande liten...
Om LTE kommer som stöd till den så är batteriet för klent, 4G suger rätt mycket ström och 5:ans batteri är i stort sett lika klent som i 4:ans...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Definitivt 5:an så vidare det inte är stor prisskillnad.

Du får en mycket snabbare CPU/GPU vilket ger bättre upplevelse i krävande applikationer som spel om man gillar det samt ökar "livslängden", större och klart bättre skärm, bättre WiFi-stöd (stöd för 5GHz bandet tex), möjligt till snabbare 3G (hspa+) och kanske även LTE nästa år om operatörerna vill. För att nämna några saker.

Att det är lite problem som skrivs om i media är helt normalt. Det är alltid rabalder när Apple släpper nytt Det var mycket skriverier även om 4S batteri när den släpptes t ex. Man skall ta dessa med en nypa salt för det förstoras alltid upp när det gäller Apple. "Batteriproblemet" löste de och det lär det göra nu också om det är något det vill säga. För generellt sätt så har dock iPhone fått gott betyg för sin batteritid i de allra flesta recensioner.

Nya iPhone 4S lär troligtvis levereras med iOS 6 nu om det inte än någon som har legat och dammat på en butikshylla länge vilket iPhones oftast inte brukar göra.

Permalänk
Avstängd

Batteriproblemet för den som orkar läsa användares uppgifter: https://discussions.apple.com/thread/4328959?start=0&tstart=0

Bästa sättet att lösa det är tydligen att stänga av synkningen helt vilket enligt mig tar bort "smart" ur smartphone...

Visa signatur

Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Batteriproblemet för den som orkar läsa användares uppgifter: https://discussions.apple.com/thread/4328959?start=0&tstart=0

Bästa sättet att lösa det är tydligen att stänga av synkningen helt vilket enligt mig tar bort "smart" ur smartphone...

Det var samma med ios5 o 4S när den kom.. Lite barnsjukdommar får man räkna med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Det var samma med ios5 o 4S när den kom.. Lite barnsjukdommar får man räkna med.

Hur "lite" är "lite" i i-sammanhang?

Hsh, 4G finns ju inte för iphone i Sverige så det problemet löser ju detta.

Visa signatur

Permalänk

Känns som det blir en 5a.

Nån här som har en 5a? Va tycker ni om batteritiden? Är den okej eller är den katastrofal som vissa säger?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin0909:

Nån här som har en 5a? Va tycker ni om batteritiden? Är den okej eller är den katastrofal som vissa säger?

Katastrofen jag pratar om är i 4G vilket inte finns i Sverige. I 3G finns inte problemen och hur den håller sig till konkuransen vet jag inte, Min SGN håller iaf två dagar om jag ringer, pillar och surfar "vardagligt".
Har iofs justerat både spänning och idle annars var det laddning varje natt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Katastrofen jag pratar om är i 4G vilket inte finns i Sverige. I 3G finns inte problemen och hur den håller sig till konkuransen vet jag inte, Min SGN håller iaf två dagar om jag ringer, pillar och surfar "vardagligt".
Har iofs justerat både spänning och idle annars var det laddning varje natt.

Är det problem så rör det sig sannolikt om mjukvarurelaterat som när 4S/iOS5 släpptes.

Många recensenter har testat iPhone 5 med LTE och fått goda resultat. Här är en sammanställning av en massa recensenters omdöme av batteritiden, som synes är det generellt positiva omdömmen.
http://www.gottabemobile.com/2012/09/20/iphone-5-battery-life...

Skrivet av Robin0909:

Har inte fått tag i någon än men läs här om vad folk från Sverige säger: http://www.99mac.se/iphone-ipad/298321-dalig-batteritid-i-iph...

Några upplever problem, andra inte. Det är precis samma mönster som förra gång en ny iPhone och iOS släpptes så är övertygad om att det kommer ordna upp sig om man skulle vara en av dem som får problem.

Lite barnsjukdommar som Boss302 säger.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har en varsin 5 och vi är väldigt nöjda gick från 4 till 5 och den är grymt mycke bättre! Vi har inte upplevt nå problem än iallafall!

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin0909:

Min 5:a har inga problem med batteritiden. Visst, det går ju åt när man leker med den och beroende på hur hög ljusstyrka. Idle i fickan drar den nästan ingenting.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marwin88:

Jag och min sambo har en varsin 5 och vi är väldigt nöjda gick från 4 till 5 och den är grymt mycke bättre! Vi har inte upplevt nå problem än iallafall!

Inte alls konstigt. Ni kör den ju som vilken 4:a som helst?

Visa signatur

Permalänk

Blir nog en 5a då. En sak jag undrar, hur funkar det att gå från vanligt sim-kort som jag har i min 3gs till nano-sim?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin0909:

Blir nog en 5a då. En sak jag undrar, hur funkar det att gå från vanligt sim-kort som jag har i min 3gs till nano-sim?

De klipper till det i butik eller ja, stansar till det heter det väl, inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

De klipper till det i butik eller ja, stansar till det heter det väl, inga problem.

varför klippa själv? gå in i butik och få ett nytt i handen?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000