Router/Brandvägg som bara släpper igenom en anslutning per port

Permalänk
Medlem

Router/Brandvägg som bara släpper igenom en anslutning per port

Jag har fått en ny router av min provider. Grejen är rena fanskapet.
Tidigare hade jag ett modem och en pfSense-brandvägg som funkade underbart, nu bytte jag upp min uppkoppling till fiber och kör tillsvidare på providerns triple-play box, tillverkad av Pirelli.

Nu verkar det som om jag bara kan nå min SSH-server med en förbindelse i taget. Dvs jag kan utan problem öppna den första förbindelsen

ssh -l $USER $SERVER:$PORT

, men när jag försöker öppna ytterligare en förbindelse svarar inget.
Öppnar jag en ny förbindelse på en ny port (t.ex $PORT+1) funkar det ytterligare en gång.

Att koppla upp sig mot localhost går bra med mer än en förbindelse, det funkar även om jag tunnlar SSH i SSH-tunnlar.

Är det någon som har sett liknande problem och vet var jag ska börja felsöka? Visst kan ja ha SSH-servrar som lyssnar på 1000-portar, men det känns inte riktigt som meningen med det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Jag har fått en ny router av min provider. Grejen är rena fanskapet.
Tidigare hade jag ett modem och en pfSense-brandvägg som funkade underbart, nu bytte jag upp min uppkoppling till fiber och kör tillsvidare på providerns triple-play box, tillverkad av Pirelli.

Nu verkar det som om jag bara kan nå min SSH-server med en förbindelse i taget. Dvs jag kan utan problem öppna den första förbindelsen

ssh -l $USER $SERVER:$PORT

, men när jag försöker öppna ytterligare en förbindelse svarar inget.
Öppnar jag en ny förbindelse på en ny port (t.ex $PORT+1) funkar det ytterligare en gång.

Att koppla upp sig mot localhost går bra med mer än en förbindelse, det funkar även om jag tunnlar SSH i SSH-tunnlar.

Är det någon som har sett liknande problem och vet var jag ska börja felsöka? Visst kan ja ha SSH-servrar som lyssnar på 1000-portar, men det känns inte riktigt som meningen med det hela.

har ingen koll på ssh men en sak vet jag å det är att konsumentroutrar är vidriga särskilt om man får den från sin isp
släng ut triple play skiten och tryck i din pfsense box igen ska du se att allt fungerar igen

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Ja, pfSense byter man inte bort om man väl vant sig. Den går ju att köra på massa olika hårdvaror, så om du inte kommer upp i maxhastigheten med din nya fiber med gamla routern så är det bara att spara konfigen som .xml-fil och trycka in i en ny box. Finns finfina små kort med Atomprocessor som klarar 100Mbit/s eller mer.

Permalänk
Medlem

Jag hade slängt ut den skiten och kört på just pfsense.