Lösning med kräm i [Vill ha stabil nätverkslösning utan synlig kabel - mod]

Permalänk
Medlem

telia har någon lösning som heter rukkus mediaflex.
är som en trådlös Internet kabel

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

telia har någon lösning som heter rukkus mediaflex.
är som en trådlös Internet kabel

Slipper man spika den? Skämt å sido, har du någon mer koll på det där?

Permalänk
Skrivet av magge1:

Hej!

Jag bor i en lägenhet med 100Mbit bredband i väggen. Problemet är att jag bara har en utgång och den är helt fel placerad. Jag har en stationär dator och i den sitter inget trådlöst nätverkskort.

Jag är ingen fena på tekniska lösningar utan vill bara kunna surfa och spela med så bra kräm som möjligt... Kan ni hjälpa mig med en så enkel lösning som möjligt med fortsatt bra speed? Dra kabel genom lyan har fått njet av min sambo

Jag hade samma problem när jag flyttade in i ny lägenhet för en månad sen, löstes genom en bra router då flickvännen ändå använder laptop/mobil etc och inköp av en USB sticka med wifi. Fungerar kanoners såhär långt ! får ut ca 80/100 ner och 9-11/10(haha ja) upp på 5ghz bandet.

Dessa inhandlades vid det tillfället och kan även rekomenderas starkt. (efter en månads användning dock, så ta det med lite salt)
Väldigt användarvänligt ska också sägas.
https://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wireless-n-wnr350...
https://www.inet.se/produkt/5401958/netgear-wireless-n-wnda41...

USB't är större än vad man tror och man får ha det i en liten "docka" brevid datorn. Men det är personligen inget som är i vägen eller stör.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Jag hade samma problem när jag flyttade in i ny lägenhet för en månad sen, löstes genom en bra router då flickvännen ändå använder laptop/mobil etc och inköp av en USB sticka med wifi. Fungerar kanoners såhär långt ! får ut ca 80/100 ner och 9-11/10(haha ja) upp på 5ghz bandet.

Dessa inhandlades vid det tillfället och kan även rekomenderas starkt. (efter en månads användning dock, så ta det med lite salt)
Väldigt användarvänligt ska också sägas.
https://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wireless-n-wnr350...
https://www.inet.se/produkt/5401958/netgear-wireless-n-wnda41...

USB't är större än vad man tror och man får ha det i en liten "docka" brevid datorn. Men det är personligen inget som är i vägen eller stör.

Är det en kabel och docka med till modemet då? Alltid bra att det är en lösning du själv kör som du tipsar om. Tack för det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magge1:

Det är ju en helt annan sak enligt facit

jasså? du vill ha en sak till din/er dator, hon vill ha en sak (väska), vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="JSvanberg;12774662"]jasså? du vill ha en sak till din/er dator, hon vill ha en sak (väska), vad är

Tja, väskan hänger i en garderob och linan snavar hon över?

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="magge1;12774810"]

Skrivet av JSvanberg:

jasså? du vill ha en sak till din/er dator, hon vill ha en sak (väska), vad är

Tja, väskan hänger i en garderob och linan snavar hon över?

så hon går längs med väggen, eller snarare kryper längs med väggen?

Permalänk
Hedersmedlem

Spel på trådlöst är ett recept på olycka. Ojämn latens, störningar från oväntade håll (sätt igång mikrovågsugnen och du droppar från spelet), etc. Tråd anslutning gäller.

Vad gäller TP-kabel: kan du inte komma in i väggarna och dra kabeln där så får du dra den i en kabellist som nämnts. Det är komplett oresonligt att inte tillåta installation av en sådan längs golvlist eller i takvinkeln. Man kan även nämna att det är ett värdehöjande ingrepp att fixa snyggt installerade TP-kablar i lägenheten, gärna dragna inuti väggarna.

Om det trots allt inte är ett alternativ så kolla på elnätslösningar. Av vad jag läst så ska de ha tagit sig ordentligt senaste året, då köp en bra (=dyr) variant från Devolo eller Zyxel som verkar ha fått bra kritik (googla vilt själv). Exakt hur det kommer funka är dock extremt beroende av ledningars kvalitet och hur det är kopplat med faser o dyl, så jag rekommenderar att köpa från ett ställe där du har möjlighet att först testa lösningen i skarpt läge.

Devolos varianter gör att du inte "blir av med" uttag, vad det verkar, utan kan köra pass-through på elen. Zyxel tar två dedikerade uttag (grendosa är inte att rekommendera i dessa uttag).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Spel på trådlöst är ett recept på olycka. Ojämn latens, störningar från oväntade håll (sätt igång mikrovågsugnen och du droppar från spelet), etc. Tråd anslutning gäller.

Vad gäller TP-kabel: kan du inte komma in i väggarna och dra kabeln där så får du dra den i en kabellist som nämnts. Det är komplett oresonligt att inte tillåta installation av en sådan längs golvlist eller i takvinkeln. Man kan även nämna att det är ett värdehöjande ingrepp att fixa snyggt installerade TP-kablar i lägenheten, gärna dragna inuti väggarna.

Om det trots allt inte är ett alternativ så kolla på elnätslösningar. Av vad jag läst så ska de ha tagit sig ordentligt senaste året, då köp en bra (=dyr) variant från Devolo eller Zyxel som verkar ha fått bra kritik (googla vilt själv). Exakt hur det kommer funka är dock extremt beroende av ledningars kvalitet och hur det är kopplat med faser o dyl, så jag rekommenderar att köpa från ett ställe där du har möjlighet att först testa lösningen i skarpt läge.

Devolos varianter gör att du inte "blir av med" uttag, vad det verkar, utan kan köra pass-through på elen. Zyxel tar två dedikerade uttag (grendosa är inte att rekommendera i dessa uttag).

Lovar att dra det ett varv till i ledningsgruppen

Fattar ju att lina är bättre på många sätt. Men om jag fortfarande behöver trådlöst sätter jag rutern i början eller slutet på lösningen (lina eller elnät)?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="JSvanberg;12775515"]

Skrivet av magge1:

så hon går längs med väggen, eller snarare kryper längs med väggen?

Ok. Det är väl det estetiska mest men.jag lovar att nöta ner motståndet. Så gott jag kan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

japp grannen under oss deras gamla router tappade det trådlösa när vi gjorde iordning minipizza
de kom upp till oss o frågade vad vi gjorde då deras internet dog...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

En snyggt dragen kabel lär ju vara 100ggr finare en än router stående på skumt ställe. (Hallen?)
Här kör vi så här, http://fuskbugg.se/file/sYQy6h/SAM_0173.jpg (kabeln på mattan är temporär, just flyttat)
Snabbt, enkelt och morsan håller käften =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

En snyggt dragen kabel lär ju vara 100ggr finare en än router stående på skumt ställe. (Hallen?)
Här kör vi så här, http://fuskbugg.se/file/sYQy6h/SAM_0173.jpg (kabeln på mattan är temporär, just flyttat)

Jättefint

Permalänk
Medlem
Skrivet av magge1:

vi har det här hemma och det är ingen större fördröjning pådet,
typ tre fyra ms max, vi hittade det i en av telias butiker.
men ska kolla ett varv och se efter en länk

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Svårt att veta hur jag ska dra en kabel. Taket eller golvet? Hur gör man vid lister för att det ska bli snyggt? Platt kabel?

Permalänk

Köpte en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082 router till tjejen samt ett USB wireless nätverkskort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988644. hon får 75 av 100mbit upp och ner.

Snabbt och enkelt. STäll in routern att gå på 5ghz bandet så får du full hastighet. telefoner och pads osv kommer fortfarande att kunna använda 2.4ghz bandet för att koppla upp sig iaf så de e inga problem.

Detta är genom betongväggar ect.

MVH: Mind

Permalänk
Medlem
Skrivet av magge1:

Svårt att veta hur jag ska dra en kabel. Taket eller golvet? Hur gör man vid lister för att det ska bli snyggt? Platt kabel?

Beror ju på hur stället ser ut. Skulle jag t.ex dra den efter listerna skulle kabeln behöva vara minst 10m längre

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magge1:

Några förslag? Eller några ledtrådar för letande?

Undvik d-links och netgears billiga konsumentprylar, bara skit!

Permalänk
Medlem

eluttaget är väl bättre än trådlöst?! och det finns saker att köpa om uttagen inte går på samma fas!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Bortse från förre inlägget, med de nya powerline adapterna behöver det inte vara på samma fas!
här är en länk till ett test: http://www.idg.se/2.1085/1.412253/homeplug-5-dosor-som-ger-di...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Beror ju på hur stället ser ut. Skulle jag t.ex dra den efter listerna skulle kabeln behöva vara minst 10m längre

Det lär få bli nåt sånt i så fall. Tror inte jag komm undan med att fräsa ett spår rakaste vägen genom parketten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Bortse från förre inlägget, med de nya powerline adapterna behöver det inte vara på samma fas!
här är en länk till ett test: http://www.idg.se/2.1085/1.412253/homeplug-5-dosor-som-ger-di...

Tack för översikten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasPlan:

Smal o fin. Behöver lånåång sladd

Permalänk
Medlem

Det finns fler käringar än det finns lösningar på ett nätverksbekymmer. Sedan finns det också de som är alltför snåla att anlita en hantverkare då de skall göra något, men i många fall blir resultatet på sin höjd mediokert.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Det finns fler käringar än det finns lösningar på ett nätverksbekymmer. Sedan finns det också de som är alltför snåla att anlita en hantverkare då de skall göra något, men i många fall blir resultatet på sin höjd mediokert.

Finns väl lite olika kvalitet på hantverkare oxå såvitt jag har förstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magge1:

Jag äger en ruckus från telia. Den funkar sjukt bra, 1 vägg emellan och jag får ut 95 av 100 mbit från comhems bredband. Kostade däremot en hel del. Lyckades köpa den från telia för 800, tror den ligger på 1500 annars. Funkar genom att man kopplar in den ena ruckusen med kabel till modemet och andra till datorn. Sen är det trådlöst där emellen.

Permalänk
Hedersmedlem

Summering av alternativ

1. TP-kabel genom väggen
+

• Snyggast med dedikerade uttag i väggen.

• Ingen i huset klagar.

• Stabilt.

• Kräver inte ytterligare en apparat i huset som kan krångla/gå sönder.

• Framtidssäkert, framtida hyresgäster kommer gilla er.

-

• Kan vara mkt jobbigt att dra i väggarna.

2. TP-kabel längs lister
+

• Stabilt.

• Relativt enkelt.

• Framtidssäkert.

-

• Syns, om än inte så mycket.

• Övertalning krävs.

3. Via elnätet
+

• Ingen i huset klagar.

• I bästa fall stabilt och snabbt.

-

• Eventuellt prestandaproblem, behöver testas lokalt innan detta kan fastställas.

• Kostar någon tusenlapp, tar eventuellt ett par eluttag i anspråk.

4. Trådlöst
+

• Osynligt, ingen i huset klagar.

• Ruskigt enkelt att sätta upp.

• Ni vill säkert ha trådlöst i lägenheten ändå.

-

• När mikron går igång så går anslutningen ner. Grannarnas anslutningar kommer störa eran, etc. Packet loss, varierande latens, svordomar.

---

Min trumfordning skulle vara:

1. TP-kabel genom vägg, om det är relativt lätt att dra kabeln. Detta behöver inte vara fallet.

2. TP-kabel via utanpåliggande list om det inte vore någon som klagade av relativt ogrundade anledningar.

3. Elnät så länge det går att få stabil anslutning på det sättet.

4. Trådlöst, men har du kommit hit så får du vara beredd på att spelandet mycket väl kan bli lidande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Summering av alternativ

1. TP-kabel genom väggen
+

• Snyggast med dedikerade uttag i väggen.

• Ingen i huset klagar.

• Stabilt.

• Kräver inte ytterligare en apparat i huset som kan krångla/gå sönder.

• Framtidssäkert, framtida hyresgäster kommer gilla er.

-

• Kan vara mkt jobbigt att dra i väggarna.

2. TP-kabel längs lister
+

• Stabilt.

• Relativt enkelt.

• Framtidssäkert.

-

• Syns, om än inte så mycket.

• Övertalning krävs.

3. Via elnätet
+

• Ingen i huset klagar.

• I bästa fall stabilt och snabbt.

-

• Eventuellt prestandaproblem, behöver testas lokalt innan detta kan fastställas.

• Kostar någon tusenlapp, tar eventuellt ett par eluttag i anspråk.

4. Trådlöst
+

• Osynligt, ingen i huset klagar.

• Ruskigt enkelt att sätta upp.

• Ni vill säkert ha trådlöst i lägenheten ändå.

-

• När mikron går igång så går anslutningen ner. Grannarnas anslutningar kommer störa eran, etc. Packet loss, varierande latens, svordomar.

---

Min trumfordning skulle vara:

1. TP-kabel genom vägg, om det är relativt lätt att dra kabeln. Detta behöver inte vara fallet.

2. TP-kabel via utanpåliggande list om det inte vore någon som klagade av relativt ogrundade anledningar.

3. Elnät så länge det går att få stabil anslutning på det sättet.

4. Trådlöst, men har du kommit hit så får du vara beredd på att spelandet mycket väl kan bli lidande.

Ja, sen är ju tidsåtgång en faktor också. Tackar för listan m bra o dåligt. Bygger på argumenten. Problemet med att dra kabel är att det ska gå igenom hela lägenheten inkl hall så det är en hel del jobb med det för att göra det snyggt. Alternativet är att dra den i taket vilket man säkert inte lägger märke till på samma sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Jag äger en ruckus från telia. Den funkar sjukt bra, 1 vägg emellan och jag får ut 95 av 100 mbit från comhems bredband. Kostade däremot en hel del. Lyckades köpa den från telia för 800, tror den ligger på 1500 annars. Funkar genom att man kopplar in den ena ruckusen med kabel till modemet och andra till datorn. Sen är det trådlöst där emellen.

Smidigt. Kan vara värt att kolla m Telia. Undrar just hur det blir med någon vägg till och några fler meter emellan