Permalänk

Råd om Virusskydd

Funtar på att byta till Eset 5 Smart Security, Nod 32 Antivirus eller 2012 Norton.

Någon som vet/har någon av dessa och föredrar när jag vill ha att det inte ska ta på boot up time, så mycket skydd för olika virus som möjligt etc.

Tack för svar

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk

Eset 5 Smart Security, Nod 32 Antivirus Helt klart en vinnare!

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk

Okej, men vilken av dem? väldigt svårt att bestämma mig "/

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk
Medlem

Inte så viktigt egentligen, nästan alla antivirus program idag klarar det fint, även de som är gratis bara man inte göra RIKTIGT skumma grejer O.o

Permalänk
Medlem

Smart Security

Är ju bättre när du får en brandvägg samtidigt.

glömde ett t :)
Permalänk
Medlem

Jag skulle inte v'lja någon av dem utan microsoft security essentials eller gratisversion av avast. Men om du måste ha någon av de du nämde skulle jag välja eset eller nod då jag inte har mycket annat än dålig erfarenhet av norton.

Permalänk

Jag brukar köra brandvägg bara.
Sedan om jag misstänker något samt med jämna mellanrum laddar jag ned housecall från Trend micro: http://housecall.trendmicro.com/

Har funkat utmärkt för mig.

Permalänk

Jag skulle avråda från NORTON.. Bara dåligt

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

Jag skulle inte v'lja någon av dem utan microsoft security essentials eller gratisversion av avast. Men om du måste ha någon av de du nämde skulle jag välja eset eller nod då jag inte har mycket annat än dålig erfarenhet av norton.

Microsoft eget är lite väl simpelt. Måste söka manuellt för virus och min polare fick virus med det. Avast har bättre funktioner för att vara gratis är det väldigt komplett program.

Enda nackdelen är att man måste skriva in sin e-mejladress och göra det en gång per år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Välj ESS5 om du vill hantera brandväggen själv. Bestäm vilka regler som gäller för varje program. Men du kan också ha den på auto-läge, dvs att den utvärderar automatiskt all nätverkskommunikation och detta kallas "Automatiskt läge".
Interaktivt läge innebär att brandväggen utvärderar alla försök till nätverkskommunikation baserat på reglerna som har definierats för den, med andra ord, du bestämmer över all kommunikation in och ut.

EAV5 om du bara vill ha anti-virus och köra en annan brandvägg, t.ex windows inbyggda.

Jag själv kör med ESS4. Testade 5:an förr men det skapade problem med min dåvarande router, ASUS RT-N56U, eftersom den på nåt sätt ville pinga den anslutna datorn till nätverket och det slutade med att brandväggen (HIPS) blockerade routern och då kom datorn inte ut på nätet.
Jag bytte till en ASUS RT-N66U och la in ESS4. Nu funkar det perfekt.
Men jag tror att nyaste versionen av ESS5 fixade alla dåvarande buggar.

Vad du än väljer blir det inte fel eftersom du valt bästa lösningen.

Permalänk
Medlem

Kört med Avira Antivir i typ... 3 år nu och 2 år innan det med gratis versionen, kan bara säga att jag aldrig haft ett enda problem med programmet eller något virus, funkar klockrent helt enkelt.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - ASUS RX 9070 XT PRIME OC 16GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - TUF Gaming 1 000W Guld Modular >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

<<< LG UltraGear 27GP850-B 27" @ 1440p 165hz IPS + 2x AOC Q27V4EA 1440p 75hz IPS >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Microsoft eget är lite väl simpelt. Måste söka manuellt för virus och min polare fick virus med det. Avast har bättre funktioner för att vara gratis är det väldigt komplett program.

Enda nackdelen är att man måste skriva in sin e-mejladress och göra det en gång per år.

Vad jag har förståt så funkar microsofts egna minst lika bra som motståndarna, men jag har dock aldrig provat det.
Ser inte vad problemet är med att skriva in en epostadress en gång om året (behöver ju teoretiskt sett inte ens vara din/en riktig)

Permalänk
Medlem

Jag kör inget utav dem. Utan F-secure client security när jag kör windows..
Det har allt jag behöver och tar nästintill noll resurser.
http://www.f-secure.com/sv/web/business_se/products/desktops/...

Nedladdning: http://www.f-secure.com/en/web/business_se/support/downloads/...

Permalänk

Kör med Microsoft Security Essentials. Eg. så behöver du inte antivirus ifall du inte öppnar misstänksamma filer...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Panda cloud kör jag som jag är väldigt nöjd med

inget av dina alternativ men iaf

Permalänk
Medlem

Tips från coachen

1:Testa trial. Trial innebär att du får använda programmet i minst 30 dagar. Därefter måste man betala. Läs noga innan du börjar eftersom vissa aktörer kan få för sig att ta betalt efteråt om man inte har avaktiverat i tid.

2: Skippa MSE det är det sämsta skräpet som finns. Gå inte på snacket om att det är si och så bra. För det är det inte. Kan inte ens förstå hur det kan vara så himla populärt.

3: Tänk igenom vilka funktioner du är ute efter. Man betalar lätt mer för än vad man egentligen behöver. Antivirus företagen lägger in en hel del lull lull som går att hitta gratis.

ESET är namnet på företaget som tillverkar NOD32. NOD32 är själva namnet på antivirus skyddet medan ESET smart security är namnet på dess totala helhetslösning.

Symantec Norton kommer även i olika former. Symantec Norton Antivirus eller Symantec Norton 360. Båda innehåller olika funktioner.

Over and out

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

Vad jag har förståt så funkar microsofts egna minst lika bra som motståndarna, men jag har dock aldrig provat det.
Ser inte vad problemet är med att skriva in en epostadress en gång om året (behöver ju teoretiskt sett inte ens vara din/en riktig)

Jo, vist. Men tydligen ingen egen aktiv scan (som söker själv). Utan antingen schemalägga eller göra själv. Så känns som inte det uppfyller den säkerheten som det sägs. Nod 32 upptäckte ju virus så fort jag startade om datorn t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

[QUOTE="plutoachilleus;12805076"]Jag skulle inte v'lja någon av dem utan microsoft security essentials eller gratisversion av avast. Men om du måste ha någon av de du nämde skulle jag välja eset eller nod då jag inte har mycket annat än dålig erfarenhet av norton.[/QUOT

Kör med f-secure på 3 av 4 datorer här hemma (den 4de, en HTPC, kör bara microsoft security essentials)

Och den utan fsecure sitter nu med en trojan som hela tiden försöker sprida sig via det lokala närverket, vilket som tur är stoppas på de andra datorerna av fsecure. Skulle alltså inte rekommendera att man litar på att freeware ska klara jobbet. Det är helt klart värt att betala för att slippa allt krångel som trojaner samt liknande medför...

Allså, du kan, precis som ovan, i princip köra med vilket betal-antivirus som helst, de känna står emot i princip samma saker, och det finns nog inget som är "klart bättre"

Permalänk

Är också ute efter ett köpes antivirus program! Hade nod32 tidigare men fick problem med det (100% cpu lite då och då)

Vilket rekommenderar ni?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D, Radeon RX 9070 XT, 32GB DDR5, 4 TB SSD, Windows 11 Home

Dell 32" Pro Plus P3225QE IPS 4K USB-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Jag skulle avråda från NORTON.. Bara dåligt

jag kör Norton.. Inga problem här rensar bra tycker ja iallafall

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Är också ute efter ett köpes antivirus program! Hade nod32 tidigare men fick problem med det (100% cpu lite då och då)

Vilket rekommenderar ni?

Du kan ju kolla tex här: http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-7/mayjun-20...
För det mesta är det F-secure och Kaspersky som ligger i toppen

Jag sorterar listan på "protection" med ordningen från högsta till lägsta.

För privatkunder ligger plötsligt
BullGuard: Internet Security 12.0 och Bitdefender: Internet Security 2012 i toppen men jag tror det resultatet är ojämt för dessa företag eftersom Kaspersky och F-secure hamnar precis under i ordning.

Kollar man sedan på företag under, "corporate user" är det Kaspersky och F-secure som kammar hem vinsten.
http://www.av-test.org/en/tests/corporate-user/windows-7/mayj...
Jag använder mig personligen av F-Secure: Client Security 9.31 även om Kaspersky: Endpoint Security 8.1 ligger på #1 plats, just därför att deras produkter tar aningen en liiten nypa mer kraft ur processorn på resurser än F-secure gör.

Man får prova allihopa som man(du) finner intressant, jag fastnade för kaspersky men valde ändå F-secure Client security för sitt enkla gränssnitt och låg resurstagande utav datorn för övrigt. Dessutom har den allt man kan tänka sig så att den är en komplett suite för skydd.

Permalänk
Medlem

Det är ingen ide att lyssna på vad olika tomtar säger här på forumet.
I många fall så är det vad man själv tycker och har alltså inget värde hur det faktiskt fungera.
Googla runt efter tester, detta för att det faktiskt finns sidor där ute som testar antivirus och brandväggar titt som tätt.

Nöj dig då inte med ett utan kolla runt efter fler och lyssna vad dom har att säga.
Något som buddaz sa, TESTA!
Ett antivirus som är 10poäng men du inte orkar med är ju inte 10poäng för just dig.

Finns åtskilliga trådar om detta redan som har värdefull information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Det är ingen ide att lyssna på vad olika tomtar säger här på forumet.
I många fall så är det vad man själv tycker och har alltså inget värde hur det faktiskt fungera.
Googla runt efter tester, detta för att det faktiskt finns sidor där ute som testar antivirus och brandväggar titt som tätt.

Nöj dig då inte med ett utan kolla runt efter fler och lyssna vad dom har att säga.
Något som buddaz sa, TESTA!
Ett antivirus som är 10poäng men du inte orkar med är ju inte 10poäng för just dig.

Finns åtskilliga trådar om detta redan som har värdefull information.

Precis vad jag gjorde genom ett par år. Självklart ska man som person lyssna på vad de andra säger. Men ändå fatta en slutsats för vad som verkar intressant för just dig. Kanske läsa lite grann om det programmet och sedan söka upp andra alternativ.
Det är ju bra att det finns så många olika skydd, ett av dem kanske faller TS och andra läsare i smaken

Permalänk
Medlem

Finns något som heter shareware-30 dagars testperiod.

När det gäller betal program fundera igenom behöver du verkligen allt det lull lull som erbjuds. Alltså brandvägg går att hitta gratis, antispam finns redan i dagens moderna mail klienter, Safezone -vem behöver det när du kan surfa i privatläge och dem viktigaste sidorna kan erbjuda https trafik, backup finns det redan ett tiotal olika aktörer som erbjuder, phising verktyg erbjuds också gratis i form av till exempel WOT.

Själv använder jag Avast free+Zonealarm free (enbart brandvägg version), skyddar lika bra som vilket betal program som helst. Skulle inte ens få för mig att betala när det finns en gratis aktör som gör lika bra jobb. Jag lägger hellre mina pengar på något annat vettigt än antivirus skydd.

Permalänk
Skrivet av R00t:

Du kan ju kolla tex här: http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-7/mayjun-20...
För det mesta är det F-secure och Kaspersky som ligger i toppen

Jag sorterar listan på "protection" med ordningen från högsta till lägsta.

För privatkunder ligger plötsligt
BullGuard: Internet Security 12.0 och Bitdefender: Internet Security 2012 i toppen men jag tror det resultatet är ojämt för dessa företag eftersom Kaspersky och F-secure hamnar precis under i ordning.

Kollar man sedan på företag under, "corporate user" är det Kaspersky och F-secure som kammar hem vinsten.
http://www.av-test.org/en/tests/corporate-user/windows-7/mayj...
Jag använder mig personligen av F-Secure: Client Security 9.31 även om Kaspersky: Endpoint Security 8.1 ligger på #1 plats, just därför att deras produkter tar aningen en liiten nypa mer kraft ur processorn på resurser än F-secure gör.

Man får prova allihopa som man(du) finner intressant, jag fastnade för kaspersky men valde ändå F-secure Client security för sitt enkla gränssnitt och låg resurstagande utav datorn för övrigt. Dessutom har den allt man kan tänka sig så att den är en komplett suite för skydd.

Men vad är skillnaden mellan fsecure antivirus och fsecure client security? Jag köpte fsecure antivirus! Är det inte lika bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D, Radeon RX 9070 XT, 32GB DDR5, 4 TB SSD, Windows 11 Home

Dell 32" Pro Plus P3225QE IPS 4K USB-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Men vad är skillnaden mellan fsecure antivirus och fsecure client security? Jag köpte fsecure antivirus! Är det inte lika bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Det innehåller väl fler grejer än just antivirus. Namnet säger ju allt, det är för att förhindra att virus fortplantar sig i systemet medan client security har lite fler funktioner. Sedan får man själv avgöra om man behöver dessa extra funktionerna.
Client security utvecklas för att ge en "klient" som du eller jag i sin jobbdator eller privata dator ett fullständigt skydd utan att behöva tänka på säkerheten.

Permalänk
Medlem

Malwarebytes anti malware; pro(betal) versionen-

Den + windows brandvägg och windows defender så är ditt windows 7 skyddat, plus du slipper massa ram krävande och störande anti virus pogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

Malwarebytes anti malware; pro(betal) versionen-

Den + windows brandvägg och windows defender så är ditt windows 7 skyddat, plus du slipper massa ram krävande och störande anti virus pogram.

Det var en himla massa olika program att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Det var en himla massa olika program att köra.

Bara 1, de andra två körs automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, vist. Men tydligen ingen egen aktiv scan (som söker själv). Utan antingen schemalägga eller göra själv. Så känns som inte det uppfyller den säkerheten som det sägs. Nod 32 upptäckte ju virus så fort jag startade om datorn t.ex.

Jo, MSE undersöker filer och material i realtid och upptäcker "misstänkta saker" automagiskt, det har jag några förstahandsupplevelser på...

Sedan kan man ibland ställa sig lite undrande till folks saklighet, eller kanske mer deras osaklighet kring MSE. T.ex. har buddaz, som i "alla antivirustrådar" uppvisar ett ogillande till MSE, i tidigare trådar påvisats ha haft fel kring vissa av sina påståenden om brister hos MSE.

Om du (TS) väljer någon av de tre AV du räknar upp så går det nog bra...

Själv har jag kört MSE sedan Windows 7 lanseringen utan problem (skannar även av mitt system någon gång då och då med Malwarebytes' Anti-Malware (MBAM) för att kontrollera att all fungerar - så skall någon påstå att MSE inte fungerar så måste man även påstå att MBAM inte fungerar...).