Permalänk

pci express x1 i en x16 slot

Jag har googlat runt som tusan angående detta vissa säger att det ska fungera andra inte, men jag är riktigt sugen på att bygga ett mini-itx system. Och jag behöver firewire till mina inspelnings prylar.

Är det då möjligt att koppla in en pci express x1 i en x16 slot? Alltså den lilla expressen till den stora.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Det ska gå såvitt jag vet.. Däremot tvärtom (större i mindre) ska inte gå.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

ja, du kan plugga i den i vilken pci-e plats du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbreakdown:

Jag har googlat runt som tusan angående detta vissa säger att det ska fungera andra inte, men jag är riktigt sugen på att bygga ett mini-itx system. Och jag behöver firewire till mina inspelnings prylar.

Är det då möjligt att koppla in en pci express x1 i en x16 slot? Alltså den lilla expressen till den stora.

Ja det ska gå.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Jajjemän, det kommer fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ja det fungerar!

Permalänk
Entusiast

Jag själv har satt mitt PCI-Express 1x ljudkort i en 16x-slot, då mitt moderkort inte har några andra slots. I det här fallet ett Asus Xonar DX. Fungerar problemfritt.

kuriosum:
I teorin fungerar PCI-Express åt båda hållen. Jag själv har bevittnat ful-modifikationer där man med en dremel, sågat upp ett spår i en 1x slot, och satt i ett 16x grafikkort och fått det att fungera. Dock blir ju bandbredden lidande, och grafikkortet kan inte nyttjas till fullo. Men fungerade gjorde det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Tack för alla svar! Toppen!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag själv har satt mitt PCI-Express 1x ljudkort i en 16x-slot, då mitt moderkort inte har några andra slots. I det här fallet ett Asus Xonar DX. Fungerar problemfritt.

kuriosum:
I teorin fungerar PCI-Express åt båda hållen. Jag själv har bevittnat ful-modifikationer där man med en dremel, sågat upp ett spår i en 1x slot, och satt i ett 16x grafikkort och fått det att fungera. Dock blir ju bandbredden lidande, och grafikkortet kan inte nyttjas till fullo. Men fungerade gjorde det.

linustechtips?

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort har PCIe-slots som är öppna i änden för att acceptera längre kort. Dock kommer korten hänga fritt i luften. För att skydda dem är det nu vanligare att fullängdsslot (x16-slot) monteras istället, även om det bara är x4 eller x8 elektriskt i porten.
Stabiliserar fullängdskort, möjliggör användande av låsspärren och skyddar kontaktblecken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara