Ny bärbar. Kan jag ladda ner Windows 7 gratis och installera om för att slippa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Någon som har ett förslag på hur jag ska gå vidare?

Om du provar att välja "Intel(R) 5 Series 6 Port SATA AHCI Controller". (notera att AHCI måste vara på i bios också).

EDIT: om det inte fungerar prova att uppdatera bios -> http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/downloa...

Permalänk
Medlem

Pratade med supporten på telefon och enligt snubben ska man inte behöva en drivrutin för att installera ett annat Windows. Jag skulle prova med att göra en recoveryskiva och testa installera från den, om det inte fungerade så är det antagligen något hårdvarufel.
Ska testa med en recoveryskiva sen testar jag med takideo's senaste förslag om inte något av sätten fungerar så är det nog hårdvarufel. Fast om det är det så borde de inte kunnat få in Windows på den från början?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Återställningsskivor har ju dessa drivrutiner.. På datorn bör du även ha alla korrekta drivrutiner så du kan ta en titt där och försöka läsa in nån av dem vid installation..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Återställningsskivor har ju dessa drivrutiner.. På datorn bör du även ha alla korrekta drivrutiner så du kan ta en titt där och försöka läsa in nån av dem vid installation..

Kan det vara denna jag ska lägga på usb och använda mig av? IDE ATA/ATPI-styrenheter -> Egenskaper -> Drivrutin -> Mer information, där finns en fil C:\windows\system32\DRIVERS\iaStor.sys

Visa signatur

Hej

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bonno:

Kan det vara denna jag ska lägga på usb och använda mig av? IDE ATA/ATPI-styrenheter -> Egenskaper -> Drivrutin -> Mer information, där finns en fil C:\windows\system32\DRIVERS\iaStor.sys

Det ska vara en *.inf fil tillsammans med andra filer, kanske även iastor.sys..

Kolla genom drivrutinsmapparna du har på datorn, brukar ligga i C:\

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Kan du tag en skärmdump (print screen) av enhetshanteraren och IDE ATA/ATPI-styrenheter -> Egenskaper -> Drivrutin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Blir så trött. När jag gör en bootbar usb med Windwos-verktyget som SweC använder får jag bootsect failed. Jag har formaterat till fat32 och NTFS. körde den ändå och installationen startar. Steget sär man ska välja hdd som man vill installera på kommer jag inte till då jag får upp ett felmeddelande att någon drivrutin saknas eller liknande. Jag har testat göra usb'n i två andra program och det är samma sak.
Är det något efterblivet Toshiba gjort så man inte ska kunna installera om Windows utan deras äckliga bloatware?
Riktigt drygt.
Några tips?

Hade liknande problem när jag installerade min HTPC.
Blev mer eller mindre vansinnig.
Testade en annan USB-port, och vips, så fungerade det.
Visade sig att det var en USB 3-port, jag hade satt minnet i.
Vet inte hur du har det på din dator, men skadar ju inte att testa
en annan port.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Verkar vara något skit med Toshiba och deras SATA-kontroller som gör att man inte kan installera ett annat Windows än original.

Installerar du från usbminne som sitter på usb3 porten är det förmodligen den du behöver drivare till, eller sätt pinnen i ett usb2 uttag.

Vad det gäller nyckel så kan du _inte_ använda nyckeln undertill på burken, nyckeln på burken lirar ihop med slic 2.1.
http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS#SLIC
Det är iofs busenkelt att lösa men det får säkert inte postas här.
Du behöver nästan aldrig drivare för ahci för windows 7, den kör en standard för det.
Ovan är fakta, inte en massa jidder som en del andra skriver utan att ha koll på läget.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Installerar du från usbminne som sitter på usb3 porten är det förmodligen den du behöver drivare till, eller sätt pinnen i ett usb2 uttag.

Vad det gäller nyckel så kan du _inte_ använda nyckeln undertill på burken, nyckeln på burken lirar ihop med slic 2.1.
Du behöver nästan aldrig drivare för ahci för windows 7, den kör en standard för det.
Ovan är fakta, inte en massa jidder som en del andra skriver utan att ha koll på läget.

Han har en OEM licens på undersidan av burken, det går utmärkt att använda med OEM media och aktivera. Kanske du inte har 100% koll på läget?

bonno: Använder du CD/DVD eller USB för att boota windows installationen?

Permalänk
Medlem

Har satt usbminnet i en usb3-port. Ska testa i en usb2 port senare i veckan när/om jag har tid. Kan dock testa köra in minnet och se om jag slipper drivrutinen dock. Återkommer med svar senare.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

1. Nja du kan inte ladda ned det hursomhelst, från MS hemsida har du testversion only av Enterprise.
- Från MSDN/Technet kan du ladda ned om du har konto.

2. Säkerhetskopiera din nuvarande aktivering istället.

Varför tror alla att man får ladda ned W7 hursom bara för att man har en licens?

För att man får det. Digital River tillhandahåller Windows ISO-filer på uppdrag av MS och vem som helst kan ladda ner dem helt lagligt och installera med sin nyckel. Det är inget MS har gått ut stort med men de har länkat till Digital Rivers nedladdningssidor från diverse MS-forum och -bloggar och dessutom är det på deras uppdrag som DR gör detta. Här finns exempelvis ett gäng länkar (dock endast Pro i svensk variant, men det går att ändra antingen genom att ändra/ta bort ei.cfg eller genom ett språkpaket), dock inte från en MS blogg men det är bara för att de var de första jag hittade.

Det är inget konstigt alls med detta då det du betalar för när du köper Windows är licensen och inte filerna och den licensen är giltig oavsett varifrån du får filerna. Tidigare hade de blockerat denna möjlighet (på XP exempelvis) och låst ett installationsmedium till en nyckel (förutom för vissa versioner typ enterprise) men så är det inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Det brukar gå att använda sin OEM-nyckel om man installerar rätt utgåva av Windows. Jag har gjort det ett flertal gånger.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av snajk:

För att man får det. Digital River tillhandahåller Windows ISO-filer på uppdrag av MS och vem som helst kan ladda ner dem helt lagligt och installera med sin nyckel. Det är inget MS har gått ut stort med men de har länkat till Digital Rivers nedladdningssidor från diverse MS-forum och -bloggar och dessutom är det på deras uppdrag som DR gör detta. Här finns exempelvis ett gäng länkar (dock endast Pro i svensk variant, men det går att ändra antingen genom att ändra/ta bort ei.cfg eller genom ett språkpaket), dock inte från en MS blogg men det är bara för att de var de första jag hittade.

Det är inget konstigt alls med detta då det du betalar för när du köper Windows är licensen och inte filerna och den licensen är giltig oavsett varifrån du får filerna. Tidigare hade de blockerat denna möjlighet (på XP exempelvis) och låst ett installationsmedium till en nyckel (förutom för vissa versioner typ enterprise) men så är det inte längre.

Jag vet att Digitalriver tillhandahåller dessa för nedladdning, allt är ju en gråzon. Rena ISO filer och distributör, men har MS själva sagt att det är OK? Nej, alltså har man ju inte deras tillåtelse direkt svart på vitt.

jag vet mycket väl var dessa finns, själv laddar jag ned via msdn:)..

Installationsmedium har aldrig varit direkt låsta till skivorna, det skulle skapa otroliga besvär eftersom så många har sönder och/eller tappar bort skivorna.
Regionsspecifika ja, som asiatiska nycklar till XP..

Enterprise har ju MAK nycklar och är ju den enda versionen som enbart kan aktiveras mha dessa. 7 Professional stödjer också det men även OEM/Retail osv.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av _niko_:

Lite jidder är det faktiskt.. Om du bara har nyckeln hur ska du då kunna göra en offlineaktivering? När det krävs två saker till. Bla ett certifikat och en markör (SLIC)

Nycklarna som är påklistrade på datorer är vanliga OEM nycklar, möjligen låsta till tillverkaren men det tror jag inte.

Skrivet av Murer:

Det brukar gå att använda sin OEM-nyckel om man installerar rätt utgåva av Windows. Jag har gjort det ett flertal gånger.

Medium spelar ingen roll, nyckeln bestämmer typ idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Okej?

Med medium menar du Home/Ultimate/Enterprise eller USB-minne/skiva?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Murer:

Okej?

Med medium menar du Home/Ultimate/Enterprise eller USB-minne/skiva?

Installationsmedium som usbminnen eller skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Installationsmedium som usbminnen eller skivor.

Mig veterligen så bryr sig nyckeln inte det minsta om installationen sker via skiva eller USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Mig veterligen så bryr sig nyckeln inte det minsta om installationen sker via skiva eller USB-minne.

Mig veterligen så blir det generellt bättre om man faktiskt läser innan man skriver:

Skrivet av tcntad:

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte möjligt att installera en original win 7 via en usb 3 port, win 7 saknar stöd för usb 3 kontroller från början så de måste installeras i efterhand via skiva eller win uppdate.
Driven kan ju köras in av sig själv så man inte tänker på det, men när man nyinstallerar så märks det eftersom installprogrammet inte kan kommunicera med porten korrekt så fastnar man.
Endera installerar man från usb 2 eller så behövs det en slipstreamskiva där man integrerat usb3 drivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.