Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem

Gött att man aldrig privatkopierar iaf. Men än så länge kan vi iaf. privatimportera saker om vi känner för det (utan att betala just den här avgiften...).

Permalänk

Första gången alla på sweclockers kan enas om en sak till skillnad från alla "apple vs. android" "amd vs. intel" trådar

Sweclockers VS. Copyswede!!!!!!

Permalänk
Medlem

Jag ska ha bilder på mitt minne som jag har tagit med MIN egna kamera... ERA SVIN

Nu blir det till att ladda ner låtar och filmer för att det ska jämna ut sig för mig.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Precis vad Svenskarna behöver, mer beskattning av ingen som helst anledning och som inte går tillbaka till oss själva på något sätt.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Första gången alla på sweclockers kan enas om en sak till skillnad från alla "apple vs. android" "amd vs. intel" trådar

Dont try to start the rage war here too.

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av flashen:

Då köper man inga HDDs eller USB-minnen i Sverige längre

Då var de bestämt!

SweC borde göra en artikel på bra sidor man kan importera

Har för mig att grabbarna gjorde ett videoklipp om det i en artikel.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av HerrNi|sson:

and its beautiful

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

fuck this shit...

Skrivet av nino:

Jag ska ha bilder på mitt minne som jag har tagit med MIN egna kamera... ERA SVIN

Nu blir det till att ladda ner låtar och filmer för att det ska jämna ut sig för mig.

Second That! Nu ska här piratas så det skvätter i linan!

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Antagligen har en del organisationer mutat vissa personer i lagbeslutande positioner för att kunna få igenom idiotiska saker som detta...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fråga till CopySwede: Hur får jag som privatperson ersättning för filer och bilder jag skapar och som andra laddar ner från t.ex. min hemsida till sina hårddiskar och usb minnen? Jag har lika stor rätt till det som för andra copyright innehavare.

//Lasse

Permalänk
Avstängd

Får lust att bunkra upp med några TB interna HDD's för att fylla dem med lite media

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Vem har koll på vad Copyswede gör med pengarna? Dom kanske kör in det i sin egna kassa bara.

finns att ladda ner

http://www.copyswede.se/om-copyswede/distribution-av-ersattni...

däremot är det svårt att få en övergripande bild av hur mycket det är sammanlagt men skulle gissa på ett antal hundra miljoner

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Är det bara jag eller har Copyswede oerhört dålig transparens kring vad deras företag egentligen gör? Såvitt jag vet så finns det väl inte ens information att tillgå kring vilka som får pengar och hur betalningsplanen ser ut? Det hela känns som att det är någon jäkla parasit som startat ett företag för att snylta åt sig pengar utan att arbeta, kräk.

Det verkar ju som att man kan komma undan med vad som helst bara man står på lobbyisternas sida.

Håller helt med.
Sist de var i farten med sina förslag om avgiftshöjningar så skrev jag till Uppdrag granskning och tipsade dem om organisationen.
De insamlade pengarna kan omöjligt fördelas på något rättvist sätt ens i teorin.
Vilken upphovsrättsinnehavare drabbas av utebliven inkomst när jag köper en hårddisk för att lagra mina semesterbilder på ?
Hela principen är totalt moraliskt förkastlig och ologisk till att börja med. Därför kommer inga pengar att kunna delas ut på något som helst "rättvist" sätt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ggustavsson:

Antagligen har en del organisationer mutat vissa personer i lagbeslutande positioner för att kunna få igenom idiotiska saker som detta...

Mjo ganska självklart

Sverige vi lever i <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av chBh:

haha ah förlåt, behöver inte dryga.
Men det är väl ännu konstigare? :S

Blev bara lite trött när jag läste flera inlägg med "Om de tar betalt då är det väll lagligt att pirata".

Jo det är därför alla reagerar så kraftigt, kan inte komma på något tillfälle jag använt USB-minne till att ge musik/film/program till familj eller vänner. I det läget så kan de ju lika gärna ladda ner filmen/låten jag skulle kunna lagligt ha gett dem med ett USB-minne...

Permalänk
Medlem

Jag har skapat en låt, hur tar jag del av pengarna som copyswede får ?

Permalänk
Skrivet av mejjan:

Fast vilka är de som kollar Copyswede om allt går rätt till, känns skumt bara

Skrivet av EagiZ:

Är det bara jag eller har Copyswede oerhört dålig transparens kring vad deras företag egentligen gör? Såvitt jag vet så finns det väl inte ens information att tillgå kring vilka som får pengar och hur betalningsplanen ser ut? Det hela känns som att det är någon jäkla parasit som startat ett företag för att snylta åt sig pengar utan att arbeta, kräk.

Det verkar ju som att man kan komma undan med vad som helst bara man står på lobbyisternas sida.

Läs detta på deras hemsida.

"Copyswedes fördelning av ersättningar beskrivs årligen i årsredovisning och i en särskild redovisning."

http://www.copyswede.se/om-copyswede/distribution-av-ersattni...

Här har du några ersättningsnivåer!

http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/ersattningsnivaer...

Dock så har det inte så mycket av intresse av att bråka om som vilka som ska betala, de vill bara ha sina pengar:

"Konsumenter använder lagringsmedier för privatkopiering i olika grad – en del sparar mycket film, tv och musik, medan andra kanske mest använder lagringsmedia till backup av egna fotografier och dokument. Det är emellertid inte praktiskt möjligt – eller önskvärt – att de ersättningsskyldiga företagen inför system för att ta reda på exakt vilken typ av kopiering varje enskild såld produkt kommer att användas för av konsumenten."

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Kan inte mer än bara hålla med!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet inte riktigt var jag skall börja, så jag låter bli. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om det här men det brukar sluta med grova personangrepp samt att man drar slutsatsen att jag hatar mänskliga rättigheter, så jag låter bli. Jag är rätt säker på att allt som behöver sägas redan har sagts.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag vet inte riktigt var jag skall börja, så jag låter bli. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om det här men det brukar sluta med grova personangrepp samt att man drar slutsatsen att jag hatar mänskliga rättigheter, så jag låter bli. Jag är rätt säker på att allt som behöver sägas redan har sagts.

Kan läsa mellan radern endå vad du menar eller vill ha sagt, np ^^

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Blev bara lite trött när jag läste flera inlägg med "Om de tar betalt då är det väll lagligt att pirata".

Jo det är därför alla reagerar så kraftigt, kan inte komma på något tillfälle jag använt USB-minne till att ge musik/film/program till familj eller vänner. I det läget så kan de ju lika gärna ladda ner filmen/låten jag skulle kunna lagligt ha gett dem med ett USB-minne...

De e lugnt, förstår.
Men nu är jag med på banan iaf
Ne inte jag heller, men nu är jag klart mer motiverad att sprida så mkt grejer (privat) som möjligt bara för att... good thinking -.-

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kan läsa mellan radern endå vad du menar eller vill ha sagt, np ^^

Rätt otäckt egentligen. Forumet har utvecklats i en rikning där man, om man inte håller med vissa, är "kapitalistsvin" eller "komunistjävel" eller "uppenbarligen inte har gått ut grundskolan".

Egentligen borde jag köra min utläggning men jag pallar inte med en kväll till som består av att rätta folk som missförstår mig med flit, och bilden nedan blir allt för ofta ett faktum:

Nej, jag försöker inte dö martyrdöden, men vissa som har en annan åsikt än mig i just den här frågan skriker högre än jag har öronproppar till just nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Gött att man aldrig privatkopierar iaf. Men än så länge kan vi iaf. privatimportera saker om vi känner för det (utan att betala just den här avgiften...).

har du inte Custom declaration (dokumenterat EXAKT vad som är i ett paket ska vara A4) så tar dom en avgift på 100kr

har haft mina duster med tullen där enligt lag får dom inte lägga på en moms avgift om värdet understiger 300sek &
om det understiger 1300 så får dom inte lägga på skatt.... men dom kan göra lite som dom vill betalar man inte så får man helt enkelt inte ut det man beställt och har skrivit och klagat men får inget svar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Pengarna går till ett privat företag som inte på något sätt behöver redovisa vad de använder pengarna till, möjligtvis kommer lite av pengarna till svenska upphovsrättsinnehavare.

Det är så sant. Du är påläst.

Permalänk
Medlem

Frågan kvarstår, räknas NAS som en extern hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt otäckt egentligen. Forumet har utvecklats i en rikning där man, om man inte håller med vissa, är "kapitalistsvin" eller "komunistjävel" eller "uppenbarligen inte har gått ut grundskolan".

Egentligen borde jag köra min utläggning men jag pallar inte med en kväll till som består av att rätta folk som missförstår mig med flit, och bilden nedan blir allt för ofta ett faktum:

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Nej, jag försöker inte dö martyrdöden, men vissa som har en annan åsikt än mig i just den här frågan skriker högre än jag har öronproppar till just nu

När man gått ut grundskolan förväntas man, enligt kursplanerna i vissa ämnen, fått vissa värderingar... Har för mig att om man inte håller med om vissa värderingar i vissa frågor, så kan man inte ens i teorin få godkänt.

Älskar den bilden

Skrivet av jonatan80:

har du inte Custom declaration (dokumenterat EXAKT vad som är i ett paket ska vara A4) så tar dom en avgift på 100kr

har haft mina duster med tullen där enligt lag får dom inte lägga på en moms avgift om värdet understiger 300sek &
om det understiger 1300 så får dom inte lägga på skatt.... men dom kan göra lite som dom vill betalar man inte så får man helt enkelt inte ut det man beställt och har skrivit och klagat men får inget svar

Tyvärr är tullen inte bättre, men den avgiften går iaf. inte till copyswede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

jösses.... copyswede är riktiga kapitalist svin

undrar hur många nya organisationer som kommer börja påkalla gamla lagar för att få ut mer pengar ur svenska folket som redan betalar världens högsta skatt.

stört löjligt.

Vi har ju redan TV-licensen, som förövrigt borde avskaffas i samma vända med minst halva vårat styre som inte gör annat än äter pengar hela dagarna. Kanske inte bokstavligt med det sista men man undrar många gånger i veckan vad fan de håller på med.

Permalänk
Medlem

Visst kan man importera från andra länder. Fast är det så mycket bättre att köpa hårddiskar från Kina med 4 GB USB-minne eller en cementklump innanför skalet?

Vi kommer att gnälla lite, men snart glömmer vi och köper ändå, precis som copyswede vill vi ska göra. Vi får väl gå runt och dela på våra privatkopierade filer till alla våra vänner via USB-minnen så vi får valuta för pengarna. Inget jag normalt sett skulle gjort annars men har man betalat för det så vill man ju använda möjligheten. Helt OK enligt lagen att göra så också så länge man inte knäcker kopieringsskydd eller delar via internet. Fast alla mina audio-skivor ryms väl på ett 4GB-minne... Känns som man får betala orimligt mycket för den lilla möjligheten man har till detta (man har ju betydligt större behov av lagringsmedia än behovet för att kunna privatkopiera, alla filmer jag filmar med min kamera till exempel tar 100-tals gånger mer utrymme). Förr kallade man detta för ocker.

Permalänk
Medlem

Kommer man väll förmodligen bunkra upp med usb minne nu och behöver man externa diskar i framtiden e det ju bara köpa interna diskar och en extern tom kabinett. Problem solved.
Det är dock surt ändå.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Fråga till CopySwede: Hur får jag som privatperson ersättning för filer och bilder jag skapar och som andra laddar ner från t.ex. min hemsida till sina hårddiskar och usb minnen? Jag har lika stor rätt till det som för andra copyright innehavare.

//Lasse

Hade varit väldigt intressant om du skickat denna fråga till dom via mail eller nånting.

Visa signatur

Citera för svar!