Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem

På vår förenings fakturor ifrån Comhem tar det ut några kronor per lägenhet och år till Copyswede, helt sjukt då vi inte ens använder de tre hålen i väggen.

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Nej klart det inte gör, ni muppar vill ju att det ska vara lagligt att få kopiera andras saker och göra vad ni vill med det.
Ni vill att världen ska acceptera datorer för att stanna samtidigt som ni vill att det inte ska finnas lagar som täcker datorer.

Nej, det handlar om att de tvingar mig som konsument att betala en avgift som i bästa fall går till något som jag inte stödjer (majoriteten av cashen lär ju dock stanna hos CS) i vanliga fall bara för att andra kopierar det dessa producenter och artister producerar. Antingen tar man betalt av de som kopierar eller ingen, att straffa alla är fel.

Permalänk
Medlem

Ger inte det här en syn på att piratkopiering blir legalt då vi kommer betala en avgift för det? För jag tror inte jag kommer se som privatperson en anledning att betala en avgift för piratkopiering samt filmer/musik/serier från lagliga alternativ. Det är ju i princip dubbla kostnader (Dock är det inte dubbla då 40kr är en engångsavgift och är ca en halv film, men poängen att vi behöver betala två kostnader för att köpa film lagligt)

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Dallebull:

Varför kan artister inte bara sluta slänga iväg pengarna och sluta se royaltys som sin pension?
Ne, dom ska leva som kungar för att dom kan göra musik/sjunga/spela bättre än genomsnittet? Dom får nog med pengar ändå utan att copyswede måste lobba för ännu mer deg åt "Stackarna"....

Hade hellre sett att de 80:- gick till nån hemlös stackare än nån känd oekonimisk idiot -.-

Bra sagt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Blir att köpa mycket kabinett framöver då om man själv eller någon annan behöver extern disk (det var länge sedan dock). En liten fråga, innefattar straffavgifterna även smådatorer som Zotacs t.ex? Vill införskaffa till TVn i framtiden, om så är fallet blir det att bygga egen istället. Handlar inte som stora avgifter men en rent principiell fråga.

Lika lite som de gäller för lösa diskar gäller för datorer, så du kan sitta lugnt i båten. Men dröjer nog inte länge innan dom kommer med avgift på datorer också precis som dom gjorde med mobiltelefoner... Och snart molnet, hur i h*****e kan man ens komma på tanken att "privatkopieringsavgift" ska ligga på moln baserade tjänster, utsträckningen av att ens komma på tanken att lagra musik och film är ju minimalt låg om ens någon gör det.

Använder själv Dropbox och har inget som helst material som rör något media över huvud taget. En uppsjö av massa dokument och egna privata bilder som är tagna med min egna kamera.

Sen att all media som släpps idag har kopieringsskydd som medför att om man köper film eller musik i fysiskt medium inte ens går att säkerhets kopiera om man inte tankar ner program som låser upp skiten.

Tack och lov att att wesellcd huserar i Danmark när man väl behöver cd/dvd/extern disk/usb minnen. Köpte 100 pack cd skivor för en billig penning skulle jag köpt det i Sverige hade priset dubblerats....

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Jag har skapat en låt, hur tar jag del av pengarna som copyswede får ?

Då ska du gå med i STIM. http://www.stim.se/sv/OM-STIM/Sa-gar-det-till/

Permalänk

Fan politiker som kokar ihop sånt här.
Det står i 26 I: Näringsidkaren har rätt till nedsättning av ersättningsbeloppen enligt första stycket, om
1. upphovsmännen på annat sätt kompenseras för framställning av exemplar av sådana verk som avses i 26 k §, eller
2. ersättningen med hänsyn till omständigheter hänförliga till en anordning eller i övrigt förhållandena på marknaden är oskäligt hög. Lag (2005:359).

Alltså om dom får betalt på annat håll borde väl betyda att dom på annat sätt kompenseras och ersättningen borde sänkas?
Att ersättningen blir oskäligt hög borde man väl kunna säga om USB-minnena i alla fall? Köpte ett 8gb för en krona, men med lagen hade det kostat åtta gånger mer.

En organisation som har laglig rätt att driva in pengar måste man väl kunna syna i sömmarna?
Aja, blir galen och yr.. Hoppas andra partier än Piratpartiet börjar ta upp såna här frågor, det lär ju finnas en del poäng att vinna.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk

Tycker detta är rentav sjukt...

Skulle varit bättre om det var en avgift så att all typ av fildelning blir "laglig" eftersom man betalt en avgift... det blir att kasta saker i väggen om avgiften kommer på interna lagringsmedium med...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

är det bara ja eller har nån annan svårt att läsa mellan raderna ?

om du e låtskrivare ? okej har du fått nån ersättning ifrån copyswed/stim eller liknande ? det får man väl bara om det spelats i radio/tv cd-försäljning ?

Jag gillar inte upphovsrätten i sin nuvarande form. Folk brukar bemöta mina argument med personangrepp och lösa antaganden om mig. Därför tänkte jag att jag besparar mig själv det den här gången, och låter bli. Men nej, jag är inte låtskrivare. Jag gör visserligen musik, men den är textlös, och att "kräva" ersättning för den genom t. ex copyswede är helt främmande för mig.

Nu skrev jag lite i alla fall. Jag ville bara undanröja eventuella misförstånd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska dom inte sätta en piratskatt på el också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Hurra!...Varför hurrar ni inte? Detta betyder ju att vi borde få piratkopiera allting för dom får ju redan betalt från denna avgift.
Nej men tycker delvis så, för om vi betalar avgift för just pirat/privatkopiera så kan vi lika gärna göra det, vi borde ha rätt till det.
Klagar dom på piratkopiering efter detta är det då något fel i dessa små hjärnor som dom använder. Eller vad tycker ni?

Jag håller med. Antingen behåller man piratkopiering fullt olagligt och försöker bekämpa det, eller så ser man till att skadan minimeras - typ genom såna här avgifter på lagringsmedium osv. Men att göra bägge grejer är bara fel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

När man gått ut grundskolan förväntas man, enligt kursplanerna i vissa ämnen, fått vissa värderingar... Har för mig att om man inte håller med om vissa värderingar i vissa frågor, så kan man inte ens i teorin få godkänt.

Det låter skruvat. Det finns massvis med nazister, rasister, förintelseförnekare och alla möjliga knasbollar som gått ut grundskolan, gymnasiet, och högskolan med toppbetyg. Att förvägra oliktänkande att få godkända betyg låter lite som en diktatur.

I och för sig står det väl att skolväsendet skall göra sitt bästa för att vi skall fostras till goda demokrater, men jag har svårt att se varför det faktum att man ogillar den nuvarande omfattningen av äganderätten skulle tyda på att man är odemokratisk, eller för den delen, som jag tydligen inte gjort enligt vissa, inte gått ut grundskolan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alla har som tex köpt ett 16GB usb-minne den senaste tiden har gett 8kr till copyswede, de har också fått 40kr för varje extern hårddisk ni köpt.

Vad som kommer nu är att ni kommer alla få betala dubbelt så mycket till copyswede. Dvs 16kr och 80kr.

-----

Avgiften för en CD-R är 88 öre/Gb.
Avgiften för en DVD-R är 56 öre/Gb.
Avgiften för ett USB-minne är 100 öre/Gb.
Avgiften för en 4TB extern hårddisk är 2 öre/Gb.
Avgiften för en 500Gb extern hårddisk är 16 öre/Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Ger inte det här en syn på att piratkopiering blir legalt då vi kommer betala en avgift för det? För jag tror inte jag kommer se som privatperson en anledning att betala en avgift för piratkopiering samt filmer/musik/serier från lagliga alternativ. Det är ju i princip dubbla kostnader (Dock är det inte dubbla då 40kr är en engångsavgift och är ca en halv film, men poängen att vi behöver betala två kostnader för att köpa film lagligt)

Nu gick du i fälla att tala om piratkopiering när den här avgiften täker den lagliga privatkopieringen som de menar försegår med hjälp av de aktuella lagringsmedierna.

Permalänk
Avstängd

Kommer endast att handla från utlänska sajter efter detta, tex tyska Wesellcd. Som har 1-2 dagars leveranstid. Hur som helst så hoppas jag att våra svenska handlare registrerar och skickar hårddiskarna från utlandet bara för att jävlas.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

Men jaa vad roligt, heja heja friskt humör! Skatta för sjukvård och annat som andra, och även jag själv mår bra för är en sak. Men att jag ska betala ytterliggare en avgift för något som jag använder för att visa korten som jag tog på semestern eller fiskarna jag spelade in under vattnet. Med min ny-inköpta kamera och videokamera.

" Säkerhetskopiera " så man inte förlorar några viktiga filer på datorn, säg att jag är journalist och skriver en rad artiklar varje vecka. Ska jag behöva betala för att ta med mig filerna hem? Asså VA?! Sverige - Nuff said, tråkiga är att vi har det ändå rätt bra, men sen kommer sånt här som utnyttjar det "goda" och gör det till ont. Lite som Star Wars.

Please Copyswede, teach me the power of the darkside!

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Det blir att köpa från utlandet i framtiden, så enkelt är det.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Detta är bara början. Snart kommer avgifter på displayer (kolla film) och högtalare (lyssna på musik). Om du sjunger en upphovsrättskyddad låt i duschen ligger du illa till. Vänta bara. // lasse

Permalänk

Jag är äcklad.

Permalänk
Avstängd

Jävla puckat. Det här hämnar ekonomisk tillväxt i Sverige.

Privatpersoner köper inte hårddiskar för medialagring, dom använder Spotify, Grooveshark och YouTube, mfl.

Det är företag som köper hårddiskar för servrar. Till följd av dessa extraavgifter så lär ju dom importera hårddiskar från Tyskland istället. Det här straffar Svenska återförsäljare och ekonomisk tillväxt i Svensk elektronikhandel.

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva något vettigt men jag är på tok för jävla upprörd för att göra det. Helt jävla sanslöst.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är företag som köper hårddiskar för servrar. Till följd av dessa extraavgifter så lär ju dom importera hårddiskar från Tyskland istället. Det här straffar Svenska återförsäljare och ekonomisk tillväxt i Svensk elektronikhandel.

Inte för att jag stödjer detta beslut på något sätt men jag tror inte att företag köper in externa hårddiskar till sina serverracks, alltså bör ju inte de påverkas av detta. Däremot så drabbar det återförsäljarna så där har du rätt.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Torrents gonna save our ass, as usual!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

vanlig 3,5 hdd+Kabinett? lite drygt visst men men..

Permalänk
Medlem

Eftersom detta gäller privatkopiering borde det vara helt lagligt för oss på SweC att lägga upp en FTP och dela med oss av våra egna (köpta) filmer, serier och musik till vår närmaste krets dvs SweC medlemmar?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem

Då var det sluthandlat i Sverige. Tycker synd om svenska handlare som hamnar i kläm. Hoppas att de kan vara rejält kreativa med olika lösningar för att kringgå detta, iaf för externa diskar. Annars blir det utlandsköp för hela slanten, precis som med CD/DVD sedan många år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Så sjukt, pengarna ska direkt till tillverkaren i mina ögon, det här är inte rätt!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

Heh. Som att någon lagrar grejer på hårddisk längre, eller på USB-minne. Stackarna ligger alltid ett steg efter.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt otroligt! Skall jag betala för vad jag eventuellt skall göra med lagringsprodukten jag köper?! Om jag kopierar min egen film, vart hör jag av mig för att göra anspråk på dessa pengar?!

Måste nog säga att detta har en fruktansvärt bitter eftersmak. Det som händer när dåliga beslut och idéer klubbas är att "piraterna" får mer vind i seglen.

*knyter näven tre gånger i fickan*

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Det måste betyda att det är lagligt att ladda ner eftersom man numera betalar för det?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD