Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla om det är fler med Comhem som har problem med hög ping i WoW? Lirade senast för ett halvår sen typ och då hade jag jämt stabil ping runt 30-40 konstant. Nu när man kommer tillbaka till MoP så ligger det nästan jämt runt 150-200. Testar jag med mitt mobila bredband från BBB ligger jag runt 50-60 men med mer drops så det är inte heller ett alternativ. Det är alltså bara i WoW jag har problem, testar jag olika FPS så är det lugnt och bredbandskollen får jag nästan jämt stabila värden runt 195DL 9UL samt ping runt 15.

Kör med NAT avstängt i modemet och till en egen router men har testat tagit bort den och kört endast modemet med både NAT på/av men ingen skillnad där.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Betalar för 25Mbit, får 29Mbit .. inget att klaga över

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Tänkte bara kolla om det är fler med Comhem som har problem med hög ping i WoW? Lirade senast för ett halvår sen typ och då hade jag jämt stabil ping runt 30-40 konstant. Nu när man kommer tillbaka till MoP så ligger det nästan jämt runt 150-200. Testar jag med mitt mobila bredband från BBB ligger jag runt 50-60 men med mer drops så det är inte heller ett alternativ. Det är alltså bara i WoW jag har problem, testar jag olika FPS så är det lugnt och bredbandskollen får jag nästan jämt stabila värden runt 195DL 9UL samt ping runt 15.

Kör med NAT avstängt i modemet och till en egen router men har testat tagit bort den och kört endast modemet med både NAT på/av men ingen skillnad där.

Har oxå haft problem med hög ms i WoW samt att jag disconnectar till o ifrån i 2 dagar nu, vetifan va comhem strular med.
När detta inträffar tappar jag all internet anslutning.

Permalänk
Medlem

Alltså detta är ju bara fel! Vi betalar för 100 och jag får ut http://www.speedtest.net/result/2282303098.png

I somras fick jag säkert bättre då jag hade 9 i ping då jag lirade BF3 nu har jag 40 och efter 10 - 20 minuter får jag 600 i ping eller även ibland 900 i ping ... såhär var det verkligen inte i somras ..

ringt till comhem flera gånger men nej .. det är inget dem kan göra ..

Finns det nånting jag kan göra? ..

detta är min router: https://www.comhem.se/bredband/bredband-fran-comhem/netgear-m...

Mer om mitt problem: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Permalänk
Medlem

Undrar lite över hur andra upplever pingtider med ComHem. Kan börja med att det inte finns några klagomål på hastigheten, men som vi alla vet så är pingtiderna minst lika viktiga (viktigare för oss som spelar FPS spel, typ Quake Live). Numera har jag som lägst en ping på ca. 50 (UK servers) inom EU, kanske bortsätt från Danmark då jag bor i Skåne (ej testat heller). Pings mot t.ex. Tyskland ligger på över 60-65, vilket jag tror är den högsta responstiden för samtliga ISP's. Jag hade Telia DSL innan jag flyttade, med pingtider på mindre än hälften i de flesta fallen. Hur upplever ni andra det?

Tyvärr bor jag i en bostadsrätt utan några andra alternativ än just ComHem. Finns det något man kan göra för att få bättre pingtider, eller är det kört? Det är fruktansvärt att lira på servrar med andra svenskar, och ha dubbelt så hög ping som de har. Feedback, snälla!

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har haft Comhem XL ett tag nu och tröttat som många andra på deras skitrouter Netgear 3100.
Jag köpte en Dlink dir-655, jag har googlat läst och sökt på hur man ska göra för att koppla dom via varan.
Nu får jag det inte att fungera, Har slagit av NAT i netgeren och dragit ett nätverkskabel från port 1, till internetporten i Dlinken.
Det trådlösa internetet fungerar fortfarande via Netgearroutern, ska det göra det? Men när jag ansluter till Dlinken så fungerar inget.
Jag vet att det är en tjatig fråga men jag har läst läst och läst men hittar ingen lösning på det.
Någon som trors veta vad jag gör för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Undrar lite över hur andra upplever pingtider med ComHem. Kan börja med att det inte finns några klagomål på hastigheten, men som vi alla vet så är pingtiderna minst lika viktiga (viktigare för oss som spelar FPS spel, typ Quake Live). Numera har jag som lägst en ping på ca. 50 (UK servers) inom EU, kanske bortsätt från Danmark då jag bor i Skåne (ej testat heller). Pings mot t.ex. Tyskland ligger på över 60-65, vilket jag tror är den högsta responstiden för samtliga ISP's. Jag hade Telia DSL innan jag flyttade, med pingtider på mindre än hälften i de flesta fallen. Hur upplever ni andra det?

Tyvärr bor jag i en bostadsrätt utan några andra alternativ än just ComHem. Finns det något man kan göra för att få bättre pingtider, eller är det kört? Det är fruktansvärt att lira på servrar med andra svenskar, och ha dubbelt så hög ping som de har. Feedback, snälla!

Jag har 20ms varje gång jag mäter på Bredbandskollen, men ibland på nätterna då har jag runt 4-8ms. Mina pingtider är ungefär som dina vad gäller icke-svenska servrar.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Betalar för 25Mbit, får 29Mbit .. inget att klaga över

http://f.cl.ly/items/1u3W1y1w3I1x1L2A011b/Image%202012-11-02%...

ha! enkelt... ja betalar 10/1 & får 29/7

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av freddeh:

Hej!
Jag har haft Comhem XL ett tag nu och tröttat som många andra på deras skitrouter Netgear 3100.
Jag köpte en Dlink dir-655, jag har googlat läst och sökt på hur man ska göra för att koppla dom via varan.
Nu får jag det inte att fungera, Har slagit av NAT i netgeren och dragit ett nätverkskabel från port 1, till internetporten i Dlinken.
Det trådlösa internetet fungerar fortfarande via Netgearroutern, ska det göra det? Men när jag ansluter till Dlinken så fungerar inget.
Jag vet att det är en tjatig fråga men jag har läst läst och läst men hittar ingen lösning på det.
Någon som trors veta vad jag gör för fel?

stäng av trådlösa i netgear om den inte används

så från antenndosan går koaxial kabeln först till Netgear 3100 sen är det vanlig nätverkskabel till dir-655 ? sen vidare nätkabel till datorn ?
om du har det så är det samma som jag har fast med tp-link WR1034ND...konstigt ja får över 100% bättre nerladdning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wersaq:

Jag har 20ms varje gång jag mäter på Bredbandskollen, men ibland på nätterna då har jag runt 4-8ms. Mina pingtider är ungefär som dina vad gäller icke-svenska servrar.

Ligger själv på 13ms till Malmö (bor i Helsingborg).Det är just det som är lite irriterande. Inom Sverige ligger jag på runt ~20-30, men routing utomlands verkar vara fruktansvärt usel. Polen pingar jag 60-70 till. Det är pingtider man borde ha till typ Thailand känns det som!

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

stäng av trådlösa i netgear om den inte används

så från antenndosan går koaxial kabeln först till Netgear 3100 sen är det vanlig nätverkskabel till dir-655 ? sen vidare nätkabel till datorn ?
om du har det så är det samma som jag har fast med tp-link WR1034ND...konstigt ja får över 100% bättre nerladdning

Precis så har jag kopplat och kryssat ur NAT i Netgearen, men Dlinken bara står och blinkar och jag får varken uppkoppling via kabel eller trådlöst.

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna beställa 100mbit som upplina i framtiden? 10mbit suger ju pung

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ha! enkelt... ja betalar 10/1 & får 29/7

Är du seriös eller skämtar du bara? Jag får de hastigheterna du ser på den länkade bilden, och betalar endast för 25Mbit i nedströmshastighet.

Edit: Gjorde en test på bredbandskollen denna gång, får nedanstående resultat. Riktigt nöjd ärligt talat men sen bor jag också mitt i Stockholm.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Är du seriös eller skämtar du bara? Jag får de hastigheterna du ser på den länkade bilden, och betalar endast för 25Mbit i nedströmshastighet.

Edit: Gjorde en test på bredbandskollen denna gång, får nedanstående resultat. Riktigt nöjd ärligt talat men sen bor jag också mitt i Stockholm.

http://cl.ly/image/2k2v3w0B1O0F/Image%202012-11-04%20at%205.0...

ja du betalar för 25 och får 30 men vad ska du ha i upload ?

ja e seriös .. http://imgur.com/A4F7R

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av freddeh:

Precis så har jag kopplat och kryssat ur NAT i Netgearen, men Dlinken bara står och blinkar och jag får varken uppkoppling via kabel eller trådlöst.

hmmm .. kan vara det faktum att netgear är rent skräp eller att den inte är kompatibel med Dlinken om du har möjlighet att få tag på en epc2425 cisco (den får man av comhem om man har Small/medium har plockat flera stycken från elektronik-skrot från grovsoprummet) den e också skräp men verkar inte bråka lika mycket med kompatibilitet med andra routrar, kan du få det att funka som test så är det definitivt 'komp'

hoppas det löser sig

Visa signatur

Permalänk

IP-Krock

Skrivet av freddeh:

Hjälpte brorsan med samma problem (tror jag) nyligen med likadana routers.
(Man kom åt routern, men utan internetåtkomst.)
Har tyvärr inte kunskapen för att berätta 'hur' man löser det.
Men jag snackade med D-links support som kostar 40:-/samtal och fick prata med en kunnig kille uppe i Haparanda.
Det visade sig att Comhems modem och D-linken krockar med Ipadressen. Och att man fick ställa om det genom att logga in med sladd till D-linken, Ändra IPns nolla till en etta (192.168.0.1 --> 192.168.1.1) samt att ändra någon slags Hz som jag inte hängde med riktigt på...
Kanske inte till så mycket hjälp här, men någon annan här kanske vet hur man gör om du inte själv vill ringa supporten.
Dock var vi missnöjda med wifi hastigheten ändå... funderar på en ASUS RT-N56U istället som jag läst fungerat bra.

Visa signatur

| Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz stockvolt | Noctua NH-C12P SE14 | MSI P67A-GD55 REV B3 | Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB DirectCU II | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja du betalar för 25 och får 30 men vad ska du ha i upload ?

ja e seriös .. http://imgur.com/A4F7R

Det var ju riktigt sjuka hastigheter för det du betalar för, imponerande
Jag ska ha 1Mbit i upload och det är ungefär det jag får, men jag är personligen väldigt nöjd över nedströmshastigheterna!

Visa signatur

Permalänk

Jag har haft svajande hastighet på mitt 100/10-abonnemang sedan i förra veckan. Först på det trådlösa, sedan även på trådat. Efter omstart når jag kanske 45 trådat och 10 trådlöst (vanligtvis sisådär 95 trådat och drygt 20 trådlöst), men sedan droppar det kraftigt, till kanske 20 trådat och 2-3 trådlöst. Comhem trodde först att det var strömadaptern till Netgearmodemet, eftersom tydligen ett stor antal sådana är feltillverkade och går sönder över tid. (De har dock endast valt att aktivt ersätta adaptrarna till modem från en viss tidsperiod, alla övriga inväntar de kunder som anmäler problem och skickar dy ut en adapter.)

Hur som helst, ny adapter gör ingen skillnad, och indikationer på någon sorts "nätfel" fanns tydligen. Nu är det noterat som en felanmälning hos Comhem, och också klassificerat som nätfel vilket enligt supporten betyder att de själva noterat att något är problematiskt. Vad det är, hårdvara i mitt område eller hus (Kungsholmen, Sthlm) eller mjukvarufel i modemet, och hur lång tid det kan ta kan de dock inte säga något om alls. inte särskilt upplyftande besked alltså....men kanske viktigt att andra med liknande problem noterar dessa för Comhem.

/D

Permalänk
Medlem

ChronicTown: är i samma sits som dej, har fått samma besked från comhem också, och jag har lika svajig lina.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Skrivet av Flash01:

ChronicTown: är i samma sits som dej, har fått samma besked från comhem också, och jag har lika svajig lina.

Är du också i centrala Sthlm? Hoppas ju på att det inte är nåt mjukvarufel i routern utan geografiskt lokaliserat, för om det är routern lär det ju ta sjukt långt tid... Å andra sidan borde en stor andel abonnenter ha problem i så fall.

Permalänk
Skrivet av ChronicTown:

Jag har haft svajande hastighet på mitt 100/10-abonnemang sedan i förra veckan. Först på det trådlösa, sedan även på trådat. Efter omstart når jag kanske 45 trådat och 10 trådlöst (vanligtvis sisådär 95 trådat och drygt 20 trådlöst), men sedan droppar det kraftigt, till kanske 20 trådat och 2-3 trådlöst. Comhem trodde först att det var strömadaptern till Netgearmodemet, eftersom tydligen ett stor antal sådana är feltillverkade och går sönder över tid. (De har dock endast valt att aktivt ersätta adaptrarna till modem från en viss tidsperiod, alla övriga inväntar de kunder som anmäler problem och skickar dy ut en adapter.)

Hur som helst, ny adapter gör ingen skillnad, och indikationer på någon sorts "nätfel" fanns tydligen. Nu är det noterat som en felanmälning hos Comhem, och också klassificerat som nätfel vilket enligt supporten betyder att de själva noterat att något är problematiskt. Vad det är, hårdvara i mitt område eller hus (Kungsholmen, Sthlm) eller mjukvarufel i modemet, och hur lång tid det kan ta kan de dock inte säga något om alls. inte särskilt upplyftande besked alltså....men kanske viktigt att andra med liknande problem noterar dessa för Comhem.

/D

har du möjlighet att testa med en router mellan datorn & netgear 3100? som gör jobbet och netgear blir då *slave* ??? samma sak om man har small/medium strömadaptern är dålig och kundtjänst ''säljer'' dom för 249:- :S gick ner till secondhand rödakorset kupan 12VDC 2A hitta en för 5kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Liten update. Tidig morgon och sen kväll har jag bra ping runt 30 i spelet. Men om jag dagtid kör genom VPN så får jag klockren ping även då. Detta borde ju innebära att felet på något sätt ligger hos comhem och inte hos blizzard? Typ som att de fulstryper WoWtrafiken eller något?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Liten update. Tidig morgon och sen kväll har jag bra ping runt 30 i spelet. Men om jag dagtid kör genom VPN så får jag klockren ping även då. Detta borde ju innebära att felet på något sätt ligger hos comhem och inte hos blizzard? Typ som att de fulstryper WoWtrafiken eller något?

Det säger bara att den väg du routas med VPN'et inte har samma problem som utan VPN. Sedan vart felet ligger är omöjligt att säga utan mer felsökning. Troligen utanför sveriges gränser eftersom den biten troligen är samma med eller utan VPN. Utanför sverige kan inte comhem korrigera ping/routingproblem av förklarliga själ. Ren gissning så är det någon knytpunkt i Holland eller liknande som har problem peak.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

har du möjlighet att testa med en router mellan datorn & netgear 3100? som gör jobbet och netgear blir då *slave* ??? samma sak om man har small/medium strömadaptern är dålig och kundtjänst ''säljer'' dom för 249:- :S gick ner till secondhand rödakorset kupan 12VDC 2A hitta en för 5kr

Nja, har försökt att stänga av NAT i netgear och låta airport extremen vara router, men fick det aldrig att funka ordentligt. Vet inte riktigt om det skulle vara en lösning i längden heller.

Om adaptern är paj ska de ju skick ut en ny. De tar väl inte betalt för den?
Originaladaptern är väl på 2,5A förresten, så du lär riskera fortsatta problem med en 2A, eller?

Permalänk
Skrivet av ChronicTown:

Nja, har försökt att stänga av NAT i netgear och låta airport extremen vara router, men fick det aldrig att funka ordentligt. Vet inte riktigt om det skulle vara en lösning i längden heller.

Om adaptern är paj ska de ju skick ut en ny. De tar väl inte betalt för den?
Originaladaptern är väl på 2,5A förresten, så du lär riskera fortsatta problem med en 2A, eller?

att köra med annan router var mer som ett test att konstatera att det e nergear det e fel på, om ja hittar en till cisco router vill du testa med den då ?
till cisco EPC2425 så är det 1A så det är lungt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

att köra med annan router var mer som ett test att konstatera att det e nergear det e fel på, om ja hittar en till cisco router vill du testa med den då ?
till cisco EPC2425 så är det 1A så det är lungt

Eftersom den ger felaktig hastighet även trådat direkt från netgear kändes det rätt logiskt att felet låg där, men dessutom sa comhem att de fick "konstiga mätresultat" när de mätte mot min netgear. Om sen felet ligger i netgear:en eller i comhems trådar, det vet jag ju som sagt var inte än, och troligen inte heller de.

Permalänk
Medlem

ChronicTown: Sorry för det sena svaret. Ja bor inte inte mitt i smeten, lite utanför.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så tvingar min CG3100 att sätta min anslutning till 100Mbit nu. Var ansluten via 1Gbit för ett par timmar sen, och jag har alltid satt hastigheten på adaptern i windows till 1.0Gbps. Någon som har samma problem just nu?

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Sedan igår kväll får jag enbart 10/1 om jag har cg3100 bryggkopplat. Jag har haft ett cg3100 ända sedan de kom och 100/10 abb. Jag kopplade ganska snart bort routern i cg3100 genom att brygga det (koppla bort NAT). Stängde också av trådlöst och kopplade en Asus 56u för hemmanätverket och detta har fungerat totalt felfritt i flera år. Tills igår kväll. Satt med en ytterst kunnig kvinna från supporten och tillsammans felksökte vi modemet i en timma. Enda lösningen var att slå på NAT igen, koppla till Asusroutern till en port på cg3100 och låsa ip-adressen för Asusroutern i routerinställningarna för cg3100 och därefter göra Asusroutern till DMZ-host. På detta sätt går signalerna rakt igenom cg3100 vidare till Asusroutern utan inblandning.
OBS att man måste ändra adressen på en router till 192.168.1.1 innan man kopplar den till cg3100 när denna är i routerläge eftersom denna har 192.168.0.1 då, istället för 192.168.100.1 som den har i bryggat läge.
I alla fall funkar detta precis som tidigare och jag får cirka 98 mbit ner och 9,8 mbit upp iställef för 9,9 ner och 0,9 upp som det permanent gick ner till igår kväll.

Visa signatur

/jerryswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerryswe:

I alla fall funkar detta precis som tidigare och jag får cirka 98 mbit ner och 9,8 mbit upp iställef för 9,9 ner och 0,9 upp som det permanent gick ner till igår kväll.

Testade ni att köra datorn direkt in i CG3100 via kabel när NAT var avslagen eller testade ni enbart med routern?