Hemmagjord ljuddämpare till hårdiskar!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um
Snyggt.

Tackar
Den fungerar bra än så länge..
Tempen har inte överskridit 43C vad jag märkt med en rumstemp på 25C.
Får börja leta effter potensiometer med....
Funderar på en inbyggd termometer i fronten på bayluckan gämmte gallret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coach

Jag tycker en viss person bör lära sig stava själv innan han anmärker på andras stavning.

Jag känner Kaustic IRL. Han har inte direkt problem med folk och går omkring och klagar.

Pa1983 skriver inte som någon gud, det är dumt att säga... Men det gör väl ingen här inne? Men kan man själv se att man har skrivit fel, då borde man korrigera detta tycker jag. Det är inte så trevligt att läsa en text utan punkt, komma och en massa stavfel. Men det kanske är så rent av att han läs och skrivsvårigheter, då är det inget att göra åt det, snarare tycka synd om honom, för det lär inte vara roligt. Då är det bättre att främja honom och ge han en klapp i ryggen och säga att det är bra att han ens försöker skriva.
Så en kort sammanfatting, kan man skriva och vet att man skrivit fel, korrigera det. För allas trevnad, så slipper vi konflikter om att folk skriver dåligt/slarvigt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coach

Jag tycker en viss person bör lära sig stava själv innan han anmärker på andras stavning.

Off Topic:
Ingen är prefekt

Nog om mitt flame på pa1983, jag har inte läst något som han har skrivit förut, och jag gissade på att det var rent slarv. Men efter att ha kollat lite mer så inser jag att det är något som inte handlar om slarv. Samt att jag har bett om ursäkt två gånger.

On Topic:
Hm, vad har du lackat luckorna med pa1983, jag förökte mig på att lacka min front med Montana Silver Crome, men det blev lite si och så med slutresultatet, samt att man kan gnugga bort färgen, inte så att det syns på lacken, men det fastnar krom på fingrarna. Sedan var jag lite för snabb att få upp delarna ur hobbyrummet, blev mindre fina fingeravtryck på dem.
Den datorn ska dock få avsluta sitt liv som router i en gammal modemlåda, som är enorm i storleken för att vara modem
Fronten ser ut att skeva lite i förhållande till fläkten, kan bero på bildens vinkel, annars kan du nog flytta fläkten en bit.
Blir den inte en hel del oljud med högtalargaller eller vad det är som du har använt?
Vet själv hur jävligt det lät när jag hade en fläkt som satt skevt i förhållande till hålet.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn

Off Topic:
Ingen är prefekt

Nog om mitt flame på pa1983, jag har inte läst något som han har skrivit förut, och jag gissade på att det var rent slarv. Men efter att ha kollat lite mer så inser jag att det är något som inte handlar om slarv. Samt att jag har bett om ursäkt två gånger.

Hehe,,

det är lugnt, alla gör vi "misstag" som vi ofta inte rår för eller som vi inte menar på det sättet de uppfattas.

Visa signatur

Senast redigerad av Coach, klockan 13:37

Permalänk
Medlem

Jag gjorde likadant som du efter jag läst recensionen....blev lite tystare...men inte avsevärt.
Sen så är min 40mm fläkt helt cp....(gammal)

Men tja.....jag använde liggunderlag ist....har mycket sånt
men men..bra guide iaf
Credz för det.
/ViZioN

Permalänk
Medlem

Alltså när allt annat är avstängt förutom servern hörs bara ett svagt ljud från disken och nätag/cpu fläktar gämmfört med innan då disken dominerade och 40 fläckten måste man ha örat ja 15-20cm från mitt utför utblåset för att ens upfatta den.
Sedan var jag noga med att täta alla springor med....
liggunderlag vet jag inte alls hur bra dom är.
Friggolit isolerar bra vet jag.
Byggde ljudemmpare till metanolmotorn med det

nästa steg blir att isolera rästen av lådan

Permalänk

Var tätade du? Vilka springor

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
små fläktar e ju otysta
Smart, effektivt, ghettoish, och förhoppningsvis tyst

Man kan få ner Ljud nivån mycke genom att anv 5 volt
och inte 12 Volt!
Men då behövs de kanske 2 fläktar.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Nice Patrik!
Bra att mitt galler kom till användning för något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Fronten????
Fronten är bortagen alltås den sysn inte ))
Ska målas om visserligen effter som jag borrde luft hål i den....
Tror liksom itne dina diskar titar ut ehller i din dator tex du har nog en baylucka frammför....

Å dit problem med min stavning kan du hålla för dig själv!
Jag vet att det stavas med utan c men i bland glömmer jag även om jag läser det igen!
Kan säga att fram till anndra terminen när jag i 9:an visste jag inte ens när man skulle ha 2st bockstäver eller inte som tex i hemmet det kunde bli hemet om jag inte kunde ordet utantill villket jag har svårt för att lära mig så därför får jag gå på alla dessa jväla svenska regler med onädlit anntal undantag därför kan det bli fläkten med c av misstag om jag glömer av det.

Å i frotsättningen kan du hålla käfften för vem här sitter å annstränger sig för att stava fel med flit?

Å jag vet din typ exact för det fins fler som du så även om du kan stava har du nåt problem som får dig att avreagera dig på folk....

Att du säger att jag stavar illa gör ju inte att jag helt plötsligt kan stava eller hur?
Och tror du jag är omedveten om det eller?

Ne deta forumet är övermodererat men vissa saker skits det i!

Å du ska inte sabba min tråd!!!

SHIT POMMESFRITES, du var en jävel på att stava (No offence)

Visa signatur

Iam not reeborn, Iam E-Born

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoze

SHIT POMMESFRITES, du var en jävel på att stava (No offence)

he he.. anntar att det var ett skämt men lungt.
Kan tillägga att jag nog läste igenom min guide om vi ska kalla den det ca 3 gånger innan jag var nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

för den låter märkbart när jag ska såva.....

huh jag sover med en FTP igång med 10 HDs i och 6 Chassifläktar som rullar på 80-90% Det kan man sova med, bara ignorera skiten så somnar man Underbart att höra det ljudet när man ska sova. Kan inte sova utan det längre

Men när man varit borta en tid och kommer tebax, då är det inte lika roligt, låter som ett industriområde här..:cool:

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Snyggt, smart, najs utfört!
Hade jag haft en fabriksbyggd låda hade jag nog apat...
133t.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en sådan låda nu, fast det blev inte alls lika stilrent... vem behöver klister för att sätta fast isoleringen:)
Jag kör med en 80 mm fläk @12 som blåser...
Det borde väl gå utan fläkt? Den är gammal, så den är inte världens snabbaste, så det borde väl gå?

btw, härliga datorer du har DarkStormZ, riktigt härliga:)

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk

hmm tänkte på de.. hur bra ljudisolerar musmattor?? blev så sugern på att göra en hårddiskljuddämpare nu så jag har börjat så smått =)...

Visa signatur

[size="-2"]Hemsida[/size]
[size="-2"]UIN: 131002083[/size] "det kostar att ligga på topp -Kalle 2000"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle johansson
hmm tänkte på de.. hur bra ljudisolerar musmattor?? blev så sugern på att göra en hårddiskljuddämpare nu så jag har börjat så smått =)...

Mattorna kostade 20Kr st så är ju ingen förlust att testa....
Kan säga att vrider man sig i sägen nu eller bara gör nåt annat hör man inte datorn.....
Får ligga helt still för att höra den.....
Den minskar ju resonans med genom att inte vara skruvad i chassit villket tester jag gjort på den burken innan vissar att ha disken hägandes eller likandes i nåt mjuk så låter det mindre....

Skulle inte tror fläckt behövs till en 5400rpm disk kannse lite lufthål eller nåt.
7200rpm skulle jag alldrig köra utan fläckt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS
Jag har byggt en sådan låda nu, fast det blev inte alls lika stilrent... vem behöver klister för att sätta fast isoleringen:)
Jag kör med en 80 mm fläk @12 som blåser...
Det borde väl gå utan fläkt? Den är gammal, så den är inte världens snabbaste, så det borde väl gå?

he he tror din 80 förstör hela vittsen men 5V räcker fint om den kan gå på det.

Permalänk
Medlem

pa1983: ska det vara kallt så;)
Föresssten är fläktljudet lika oregelbundet som hd ljudet.... så man vänjer sig...
Det får kanske bli o ta ner alla fläktar i datorn till 7 v...

//Trams

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Här är min tysta Barracuda. Fläktarna på 5V och biltemas dämpningsmattor runt omkring. Disken står på en "kudde" för att förhindra vibrationer. För er som inte vet så skapas mycket oljud om disken sitter direkt i chassit just på grund av vibrationer.
Jag hör inte hårddisken alls även om alla fläktar går på 5V.

Era lösningar är dock smartare då dem inte tar så mycket plats!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS

hähä Lite fler hds kommer till helgen, ganska fullt för tillfället.
Men 2 x 200 GB + 2 x 120 GB ska in...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte fattat varför man behöver hdd-dämpning. Min seagate låter nästan ingenting, inte låter den så mkt att jag stör mig på ljudet från den iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Har inte fattat varför man behöver hdd-dämpning. Min seagate låter nästan ingenting, inte låter den så mkt att jag stör mig på ljudet från den iaf.

Har du datorn ner vid förterna da när du såver?

Permalänk
Medlem

On Topic:
Hm, vad har du lackat luckorna med pa1983, jag förökte mig på att lacka min front med Montana Silver Crome, men det blev lite si och så med slutresultatet, samt att man kan gnugga bort färgen, inte så att det syns på lacken, men det fastnar krom på fingrarna.

Det är så med Krom och silver färgerna, de fastnar när man
gnuggar. Det enda sättet att kringå detta är att lacka över det
man har målat. Jag har iarf hittills inte stött på en färg som inte
gör så ( alltså krom, silver, guld etc... )

Visa signatur

oooh yeah that's the spot !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kârhü
On Topic:
Hm, vad har du lackat luckorna med pa1983, jag förökte mig på att lacka min front med Montana Silver Crome, men det blev lite si och så med slutresultatet, samt att man kan gnugga bort färgen, inte så att det syns på lacken, men det fastnar krom på fingrarna.

Det är så med Krom och silver färgerna, de fastnar när man
gnuggar. Det enda sättet att kringå detta är att lacka över det
man har målat. Jag har iarf hittills inte stött på en färg som inte
gör så ( alltså krom, silver, guld etc... )

Vet inte var burken är... kan vara släggd.
Står att den inte ska klarlackas och ej är slitfast men den sitter bra.. tejp kan sätta sina spår på den om man maskerar men annars lungt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du datorn ner vid förterna da när du såver?

Har mina datorer under typ samma bordsskiva. En av dem datorerna står typ 10-20 cm ifrån min skalle. Men va fan finns någon som heter "Ignorera" Det ska man utnyttja. Bara ignorera ljudet så kan man sova sen, lätt som en plätt...

Dock så gillar inte min flickvän det, men va fan. En ftp med 10 hds och massa sånt ska väl inte störa? Hon får stå ut..

Visa signatur

Permalänk

hårddiskar klarar väl 60-70 grader om jag inte minns fel..

Visa signatur

I´m not a player, I just fuck a lot...

Ingen tjej kan någonsin tillfredställa mig lika mycket som min dator gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av absorbater
hårddiskar klarar väl 60-70 grader om jag inte minns fel..

60C men det är inte nyttigt..... problemet med gammla 75/60GXP i alla fall dom som kom från vissa fabriker var att dom inte klarade kompenseringen när disken utvidgades av värmen och därför skrev för långt in och sedan inte hittade data när dom letade där den borde legat......
I alla fall har det funits detaljerade articklar om detta på nätet tom där dom tagit upp problemet med kretskorten och fått hjälp att laga dom......
Men en icke en feltillvärkad disk ska ju klara va det står på papper fast det är ju en onödig risk.

Permalänk
Medlem

Alpha din sög juh, jämfört mot pa1983's.
Pa1983, rikitgt bra och snyggt. Borde bli fruktansvärt varm inne där.
1 40mm fläktar kan inte hjälpa så mycket.
Fint jobb. Fina bilder, vad har du för kamera?

Visa signatur

Danke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sirius
Alpha din sög juh, jämfört mot pa1983's.
Pa1983, rikitgt bra och snyggt. Borde bli fruktansvärt varm inne där.
1 40mm fläktar kan inte hjälpa så mycket.
Fint jobb. Fina bilder, vad har du för kamera?

Jupp den blev bra och tempen har alldrig varit över 43C på disken även om rumtempen har varit upp mot 26C.
En 40 på 7V räcker men 2st på 5V kannse hade blivit lika tyst fast några grader kallare vet ej men en 40 på 7V gör jobbet i alla fall.

Permalänk

Snyggt gjort! Speciellt fronten.
Håller på att trycka in ljudisolering i burken nu, blir dom inte tystare av det så gör jag nog nån liknande box..