Permalänk
Medlem

Köpa Windows 8 Pro

Hej!

Nu kan man förboka Windows 8 och jag undrar lite över de olika utgåvorna? De flesta affärerna verkar sälja Windows 8 Pro men inte bara Windows 8?
Kommer det endast att finnas Pro? Och vad är skillnaden.

Nu är det så att jag har en Eng OEM Win 7 som jag vill uppgradera till Win 8 och har då kollat in denna utgåva: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765438 Hur blir det då? Kommer jag fortfarande ha en OEM licens? Fast av Windows 8 Pro eller kommer det bli en Retail licens (dvs att jag kommer kunna flytta mellan datorer)?

Tack för svaren.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

googla, eller kolla direkt på deras microsofts hemsida. Tror det folk kommer göra för att svara på din fråga

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

I Windows 8 Professional kommer du ha möjligheten att:
*Boot From VHD
*Client Hypver-V
*Bitlocker and Bitlocker To Go

Detta kommer du inte kunna göra med bara Windows 8 versionen.

Sen finns det ju Enterprise också men det är för företag, samt RT för ARM-baserade enheter.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

googla, eller kolla direkt på deras microsofts hemsida. Tror det folk kommer göra för att svara på din fråga

Jo, jag försökte göra det men blev inte mycket smartare, jag vet att det bara kommer finnas Win 8, Win 8 Pro (med bl.a. Media Center), RT & Enterprise. Men sedan nu när man kan förboka så finns det ett: Windows 8Pro Pack? Vad jag förstår så är detta till för attt uppgradera från Windows 8 -> Pro?

Kommer det inte komma något erbjudande om Windows 7 -> Windows 8? eller finns det bara Win7 -> Win 8 Pro?

Och kommer man kunna uppgradera från Windows 7 OEM? (http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbpage.Windo...)
Och kommer det bli en Windows 8 Pro Retail av min Windows 7 OEM i så fall?

EDIT: Kan det vara så att Windows 8 är OEM och Windows 8 PRO är Retail?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maysay:

Jo, jag försökte göra det men blev inte mycket smartare, jag vet att det bara kommer finnas Win 8, Win 8 Pro (med bl.a. Media Center), RT & Enterprise. Men sedan nu när man kan förboka så finns det ett: Windows 8Pro Pack? Vad jag förstår så är detta till för attt uppgradera från Windows 8 -> Pro?

Kommer det inte komma något erbjudande om Windows 7 -> Windows 8? eller finns det bara Win7 -> Win 8 Pro?

Och kommer man kunna uppgradera från Windows 7 OEM? (http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbpage.Windo...)
Och kommer det bli en Windows 8 Pro Retail av min Windows 7 OEM i så fall?

EDIT: Kan det vara så att Windows 8 är OEM och Windows 8 PRO är Retail?

Nej. OEM har inget att göra med vilken version av Windows det är utan det handlar om vilken version det är av licensen. Det kommer inte att finnas ett Windows 8 med OEM-licens att köpa då System Builder-licensen har ersatt både OEM och Retail. Däremot kommer det att finnas Pro och icke-pro -versioner. RT är för ARM-plattor och går inte att köpa och Enterprise är för stora företag (enterprises) så den går inte heller att köpa som privatperson. Så de val du står inför är Pro eller ej, och uppgradering eller fullversion (System builder). Har du (lagligt) Windows innan så köp en uppgradering, har du inte det så köp fullversion. Pro eller inte beror på om du känner att du har behov av de funktioner som Pro innebär samt förstås vad prisskillnaden kommer att bli, något vi inte riktigt vet än.

Uppgraderingsversionen är giltig oavsett vilken version du har av Windows tidigare så länge den är licensierad (alltså inte pirat) och minst XP. För att kunna göra en uppgraderingsinstallation krävs dock nyare än XP, men du kan göra en nyinstallation med uppgraderingsversionen så länge det finns ett windows på datorn innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. OEM har inget att göra med vilken version av Windows det är utan det handlar om vilken version det är av licensen. Det kommer inte att finnas ett Windows 8 med OEM-licens att köpa då System Builder-licensen har ersatt både OEM och Retail. Däremot kommer det att finnas Pro och icke-pro -versioner. RT är för ARM-plattor och går inte att köpa och Enterprise är för stora företag (enterprises) så den går inte heller att köpa som privatperson. Så de val du står inför är Pro eller ej, och uppgradering eller fullversion (System builder). Har du (lagligt) Windows innan så köp en uppgradering, har du inte det så köp fullversion. Pro eller inte beror på om du känner att du har behov av de funktioner som Pro innebär samt förstås vad prisskillnaden kommer att bli, något vi inte riktigt vet än.

Uppgraderingsversionen är giltig oavsett vilken version du har av Windows tidigare så länge den är licensierad (alltså inte pirat) och minst XP. För att kunna göra en uppgraderingsinstallation krävs dock nyare än XP, men du kan göra en nyinstallation med uppgraderingsversionen så länge det finns ett windows på datorn innan.

Okey, jag trodde att OEM och Retail skulle finnas att köpa tillsammans med System Builder-licensen. Det var därför jag blev lite förvirrad. OEM är alltså nu bara till för färdigbyggda (typ HP, Asus m.m.) Och System Builder finns för oss andra som köper löst. Och den kan man flytta på för att den ligger på mig som person och inte moderkortet?

Konstigt att man bara kunde uppgradera från Windows 7 till Windows 8 PRO och inte till vanliga Windows 8 (som bara finns att köpa löst).

Tack för hjälpen

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Så om man har Byggt en egen ny dator och inte har en köpt windows 7 (använder 30dagars perioden) Så måste man köpa http://www.inet.se/produkt/9122357/windows-8-svensk-64-bit-oe... och inte Uppgraderings version ?

Visa signatur

i5-2550k 4.4GHz, | kyld av en Noctuna (Nh-c12) | Gigabyte Hd 7970 OC, | modekort: Gigabyte Z68AP-D3 |PSU:GX 650W | Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) SSD: Agility 3 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadSanta:

Så om man har Byggt en egen ny dator och inte har en köpt windows 7 (använder 30dagars perioden) Så måste man köpa http://www.inet.se/produkt/9122357/windows-8-svensk-64-bit-oe... och inte Uppgraderings version ?

En annan lösning som fungerar bra vad jag förstått är att börja med att installera och aktivera en förhandsversion, exempelvis W8RP, och sen uppgradera därifrån. Uppgraderingen kräver bara att du har ett aktiverat Windows, inte att det är köpt, så en aktiverad testversion fungerar också. Annars kan man gå in och ändra lite i ISO:n innan installation för att kunna göra en nyinstallation direkt. Sen när du väl har aktiverat W8 så behöver du inte uppdatera längre utan du kan göra en ren installation direkt om du flyttar licensen till en ny dator/installerar om eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En annan lösning som fungerar bra vad jag förstått är att börja med att installera och aktivera en förhandsversion, exempelvis W8RP, och sen uppgradera därifrån. Uppgraderingen kräver bara att du har ett aktiverat Windows, inte att det är köpt, så en aktiverad testversion fungerar också. Annars kan man gå in och ändra lite i ISO:n innan installation för att kunna göra en nyinstallation direkt. Sen när du väl har aktiverat W8 så behöver du inte uppdatera längre utan du kan göra en ren installation direkt om du flyttar licensen till en ny dator/installerar om eller dylikt.

Okej Tack

Visa signatur

i5-2550k 4.4GHz, | kyld av en Noctuna (Nh-c12) | Gigabyte Hd 7970 OC, | modekort: Gigabyte Z68AP-D3 |PSU:GX 650W | Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) SSD: Agility 3 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadSanta:

Okej Tack

Det kan ju tilläggas att detta på inget sätt innebär att du har en laglig licens av Win8. Du har bara lurat systemet till att tro att du har en sådan. För att licensen ska vara helt laglig måste du äga en giltig licens av XP, Vista eller Win7.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det kan ju tilläggas att detta på inget sätt innebär att du har en laglig licens av Win8. Du har bara lurat systemet till att tro att du har en sådan. För att licensen ska vara helt laglig måste du äga en giltig licens av XP, Vista eller Win7.

Dum fråga men, om man köper. http://www.inet.se/produkt/9122359/windows-8-pro-svensk-64-bi... så måste man inte hålla på att "Lura" Systemet

Visa signatur

i5-2550k 4.4GHz, | kyld av en Noctuna (Nh-c12) | Gigabyte Hd 7970 OC, | modekort: Gigabyte Z68AP-D3 |PSU:GX 650W | Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) SSD: Agility 3 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadSanta:

Dum fråga men, om man köper. http://www.inet.se/produkt/9122359/windows-8-pro-svensk-64-bi... så måste man inte hålla på att "Lura" Systemet

Nej det behöver man inte.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Det kan ju tilläggas att detta på inget sätt innebär att du har en laglig licens av Win8. Du har bara lurat systemet till att tro att du har en sådan. För att licensen ska vara helt laglig måste du äga en giltig licens av XP, Vista eller Win7.

Hur menar du nu? Skulle det vara olagligt att uppgradera den vägen när MS specifikt har ändrat så att det går?

Tidigare har man aldrig kunnat uppgradera från RC eller liknande till skarp version och det var inte klargjort att man kunde göra det från W8RP/CP förrän W8 släpptes och MS hade möjliggjort det. Jämför denna artikel från Augusti där det står att det krävs ett hack och denna från Oktober där det klart och tydligt står att man kan uppgradera till en betald version från en förhandsversion. Här är ytterligare en artikel om att MS officiellt stöder uppgraderingar. Så på vilket sätt är den licensen "på inget sätt laglig"?

Permalänk
Avstängd

Du måste dela på vad man kan göra med mjukvaran och om det går att installera. Samt vad licensvillkoren säger. Det är ofta inte samma sak. Jag har dock läst att det är godkänt att uppgradera en Win 8 developer preview. (Win 8 DP). Men att W8RP skulle vara giltig som bottenlicens för en upg licens. Som en w8 upg är. Det tror jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur menar du nu? Skulle det vara olagligt att uppgradera den vägen när MS specifikt har ändrat så att det går?

Tidigare har man aldrig kunnat uppgradera från RC eller liknande till skarp version och det var inte klargjort att man kunde göra det från W8RP/CP förrän W8 släpptes och MS hade möjliggjort det.

Har läst dina artiklar och tolkar det som att MS skapat möjligheten att uppgradera från RC till Retail. Men kravet på att du äger en giltig XP, Vista eller Win7 licens ksvarstår. De har bara gjort det så att du inte ska behöva avinstallera din RC, installera Win 7 och sen Win8 på den.

Vad som är möjligt och vad som är olagligt är väldigt olika saker. Det är möjligt att gå mot röd gubbe... men inte tillåtet. Det är möjligt att köra väldigt snabbt med en bil, men inte tillåtet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Har läst dina artiklar och tolkar det som att MS skapat möjligheten att uppgradera från RC till Retail. Men kravet på att du äger en giltig XP, Vista eller Win7 licens ksvarstår. De har bara gjort det så att du inte ska behöva avinstallera din RC, installera Win 7 och sen Win8 på den.

Det står inte någonstans att det är ett krav och det är heller inget som de kontrollerar på något sätt. Att de har ansträngt sig för att tillåta detta tyder istället på motsatsen.

Citat:

Vad som är möjligt och vad som är olagligt är väldigt olika saker. Det är möjligt att gå mot röd gubbe... men inte tillåtet. Det är möjligt att köra väldigt snabbt med en bil, men inte tillåtet.

Jo jag förstår vad du menar (även om det faktiskt är helt lagligt och tillåtet att gå mot röd gubbe i Sverige) men jag kan inte någonstans hitta att legaliteten hos din licens är beroende av din tidigare licens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo jag förstår vad du menar (även om det faktiskt är helt lagligt och tillåtet att gå mot röd gubbe i Sverige) men jag kan inte någonstans hitta att legaliteten hos din licens är beroende av din tidigare licens.

Som jag har förstått det är det inte lagligt att gå mot röd gubbe, men ej heller straffbart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det står inte någonstans att det är ett krav och det är heller inget som de kontrollerar på något sätt. Att de har ansträngt sig för att tillåta detta tyder istället på motsatsen.

"Varje uppgraderingslicens gäller endast för en dator och du kan installera uppgraderingen enbart på datorer som har en giltig grundlicens och något av följande operativsystem: Windows 7, Windows Vista eller Windows XP (SP3)"

Svårt att inte tolka som att man måste ha en giltig licens av Win 7, Vista eller XP.

Däremot har MS nu varit lite snälla och fixat så att om man har Win 8 RTM installerat så behöver man inte installera om Vista, utan kan uppgradera sin RTM-version. Men grundkravet på en giltig licens av tidigare versioner kvarstår. Om det är så att du säljer din baslicens av Win 7 så har du förverkat din licens till Win 8 förutsatt att det är en uppgradering.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Dell 8400 med Windows XP men saknar originalskivorna. Nu vill jag bygga en helt ny dator och installera Windows8 på den. Är det möjligt att köpa en uppgraderingslicens eller är det kört och jag måste köpa en Windows 8 Pro Svensk 64-bit OEM licens för drygt 1200kr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av per_62:

Jag har en gammal Dell 8400 med Windows XP men saknar originalskivorna. Nu vill jag bygga en helt ny dator och installera Windows8 på den. Är det möjligt att köpa en uppgraderingslicens eller är det kört och jag måste köpa en Windows 8 Pro Svensk 64-bit OEM licens för drygt 1200kr?

Om du köper uppgraderingen från den gamla installationen och väljer att ladda ner ISO-filen så bör du kunna använda den direkt på en tom disk. Annars är ett alternativ att först installera W8RP, aktivera det och sen uppgradera den installationen.