Permalänk
Medlem

Bärbar mellan 2500 - 3500kr

Hej alla!

Jag letar efter en så bra bärbar som möjligt i prisklassen 2500 - 3500kr.
Vad ska jag tänka på, vilka processorer är att föredra i lågpris segmentet?
Jag har hittat några olika datorer, bla med i3 processor, AMD E450 och AMD C-60, seda finns det gott om
Intel Celeron B820. Men vilken processor är den bästa, jag har fått för mig att i3 är bra och AMD E450, men kanske har fel, vad ska man välja i lågpris segmentet?

Mina användningsområden är i första hand internet (surfa, mail, skype) sedan så ser jag på film och använder mig mycket av youtube.
Jag lyssnar också mycket på musik.
Jag brukar också tömma min mobilkamera i datorn, filmer och photon.

Dom flästa datorerna värkar vara utrustade med 4gb ram och det borde väll räcka tycker jag.
320Gb HD duger väll också bra.

Vad ska jag titta efter när det gäller grafikkortet, duger ett Intel HD graphic 3000, eller ska det vara något annat?
När det gäller batteriet så är det ju bra om det håller runt 3-5 timmar ialf.
Sedan är det ju bra om den är tyst, och inte väsnas som ett tröskvärk, min gammla lappis låter hemskt mycket.

Alla tipps motages hjärtligen!

Och just det jag gkömde skriva, jag vill kunna koppla datorn till TVn, nu har jag min gammla kopplad med vga kabel.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Eftersom att du inte spelar på datorn tycker jag att du bör undvika "gaminglaptops". De har törstigare grafikkort vilket både är negativt för batteritiden och för fläktljudet. I princip alla moderna laptops idag kommer klara uppgifterna du nämner utan problem.

Det viktigaste i ditt fall är väl snarare att laptopen layoutmässigt (vikt, tangentbord, vinklar osv) passar just dig. Storleken är helt avgörande här ... skall du ta med dig datorn? Eller kommer du bara använda den hemma? OFta får man betala ganska högt för ökad mobilitet, vilket ju inte spelar någon roll om datorn ändå bara skall stå hemma på skrivbordet.

Om du kan, så försök att hitta en laptop med SSD hårddisk, det är den enskilt bästa uppgraderingen du kan göra till en vardagslaptop idag, hands down. Det kan bli knepigt på den budgeten, men å andra sidan finns det lösa SSD-diskar att köpa för runt en femhundring.

Av processorerna du nämner är i3an det bästa valet. CDON har kampanj på Fujitsu-laptops för tillfället, där finns ett par riktigt kap, ta en titt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Eftersom att du inte spelar på datorn tycker jag att du bör undvika "gaminglaptops". De har törstigare grafikkort vilket både är negativt för batteritiden och för fläktljudet. I princip alla moderna laptops idag kommer klara uppgifterna du nämner utan problem.

Det viktigaste i ditt fall är väl snarare att laptopen layoutmässigt (vikt, tangentbord, vinklar osv) passar just dig. Storleken är helt avgörande här ... skall du ta med dig datorn? Eller kommer du bara använda den hemma? OFta får man betala ganska högt för ökad mobilitet, vilket ju inte spelar någon roll om datorn ändå bara skall stå hemma på skrivbordet.

Om du kan, så försök att hitta en laptop med SSD hårddisk, det är den enskilt bästa uppgraderingen du kan göra till en vardagslaptop idag, hands down. Det kan bli knepigt på den budgeten, men å andra sidan finns det lösa SSD-diskar att köpa för runt en femhundring.

Av processorerna du nämner är i3an det bästa valet. CDON har kampanj på Fujitsu-laptops för tillfället, där finns ett par riktigt kap, ta en titt!

Tack för tippset, hittade denna, värkar få grymt mycket för pengarna!
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_gl_intel_...

Vad säger ni, ska man slå till? Den har i3!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Tack för tippset, hittade denna, värkar få grymt mycket för pengarna!
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_gl_intel_...

Vad säger ni, ska man slå till? Den har i3!

Den passar dig ganska bra. Bättre prestanda får du nog inte och batteritiden ligger någonstans mellan 3-5 timmar beroende på vad man använder den till. Jag har provat modellen innan (AH531) och den hade ganska dåligt ljud. Nåja man kanske inte får så mycket bättre ljud i den prisklassen oavsett. Om du ska lyssna på musik så behöver du nog externa högtalare eller hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Den passar dig ganska bra. Bättre prestanda får du nog inte och batteritiden ligger någonstans mellan 3-5 timmar beroende på vad man använder den till. Jag har provat modellen innan (AH531) och den hade ganska dåligt ljud. Nåja man kanske inte får så mycket bättre ljud i den prisklassen oavsett. Om du ska lyssna på musik så behöver du nog externa högtalare eller hörlurar.

Japp, den blir perfekt!
Jag lag in en beställning nu, så bara att vänta.

Visa signatur

Raspberry pi 400