Behöver ett tyst chassi - Fractal R4?

Permalänk
Medlem

Behöver ett tyst chassi - Fractal R4?

Hej!

Just nu har jag haft min dator i ungefär 1 år men kan säga att jag börjar bli ganska arg på mig själv att jag sparade in på chassit då jag byggde den.

I datorn sitter:

intel i5 2500k
Gigabyte 580 3gb
120 gb SSD
2 tb HDD
En frontfläkt
Nån fin processorkylare (ej stock)
Sidofläkt
Moderkort vars modelnummer jag icket orkar leta fram
Ett 850 w nätagg (jag vet overkill men hade tänkt köra 580 sli, däremot är det omöjligt att få tag på 580)

Allt detta sitter i en cooler master elite 430 http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv...
Det chassit har rätt usel ljuddämpning (läs: ingen). Fronten är i stort sätt helt öppen, likväl toppen.

Nu har jag som sagt tröttnat på skiten och är även sugen på att bygga lite så tänker köpa nytt chassi och ev. ny processorkylare om det betyder att datorn blir tystare.

Jag har funderat på http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-s... - Fractal Design R4
Sweclockers har prisat chassit men tänkte höra om det är någon som vet om det finns något ännu tystare chassi för ungefär samma summa.

Processorkylare så funderar jag på denna http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620
Jag tänker överklocka i framtiden och förväntar mig inte att datorn är tyst då man pressar den men i idle förväntar jag mig väldigt låg ljudvolym.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att luftkylare låter mindre än slutna vattenkylare. Du har ju NZXT H2 och Bitfenix Ghost i ungefär samma prisklass. Sen om någon av dem är bättre (tystare) kan jag inte svara på. Men har för mig att Ghost inte fick allt för bra betyg av Jonas här på sweclockers. Där har du lite valmöjligheter iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Min erfarenhet är att luftkylare låter mindre än slutna vattenkylare. Du har ju NZXT H2 och Bitfenix Ghost i ungefär samma prisklass. Sen om någon av dem är bättre (tystare) kan jag inte svara på. Men har för mig att Ghost inte fick allt för bra betyg av Jonas här på sweclockers. Där har du lite valmöjligheter iaf!

Är det så pass alltså? Har alltid trott att slutna vattenkylare skulle vara mycket tystare. Kyler vattenkylare bättre då? Måste ju finnas något positivt med dom.

Bitfenix Ghost ja, den fick dåligt betyg p.g.a. det stora öppna hålet i taket, tydligen ska dom fixat det, men vet inte. Tycker R4:an är snyggare.

Permalänk
Medlem

Men define är ju så fult!!! Stilrent är för kärringar så flashigt som möjligt ska det vara!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yooriitzz:

Men define är ju så fult!!! Stilrent är för kärringar så flashigt som möjligt ska det vara!

Permalänk
Medlem

Du har ju valet att köpa ljuddämpnings material och tysta chassiet du har nu lite.. fins ganska billigt på biltema har jag för mig
Man kan få slutna vattensystem tysta med men då måste man oftas köpa nya fläktar till dom som går tystare, och då brukar priset dra iväg lite!
Själv hade jag nog införskaffat en Thermalright Silver Arrow eller Noctua NH-D14. Bägge dom presterar likvärdigt och ska vara tysta

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Du har ju valet att köpa ljuddämpnings material och tysta chassiet du har nu lite.. fins ganska billigt på biltema har jag för mig
Man kan få slutna vattensystem tysta med men då måste man oftas köpa nya fläktar till dom som går tystare, och då brukar priset dra iväg lite!
Själv hade jag nog införskaffat en Thermalright Silver Arrow eller Noctua NH-D14. Bägge dom presterar likvärdigt och ska vara tysta

Haha skulle vara lättare att göra en gammal skruttig skit traktor helt tyst än att fixa till ett cooler master elite 430

Ok, ska kolla in kylarna. Om processorn brinner skiter jag i. Jag ska ha det tyst!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi... Där har du kylartest. Dock ett år gammalt, men hittade inget nyare. Sen finns tyvärr inga slutna vattensystem med. Men som azezl sa; Du kommer nog billigare undan med luft om du vill ha det lite tystare och det skiljer inte många grader i temp (om något alls) om du köper luft för ungefär samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregger:

Ok, ska kolla in kylarna. Om processorn brinner skiter jag i. Jag ska ha det tyst!

Tänk på att båda dom kylarna är väldigt stora, och du behöver låg eller standard profil minnen annars kommer dom slå i. Håller med angående att luftkylning är tystare och lite billigare än sluten vattenkylning. Sen slipper du börja reklamera om du får en defekt pump...

Angående vilken luftkylare, så behöver jag namn på minnena och vilket chassi du tänker införskaffa.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag frågade om luftkylare och blev tipsad om phantek, och själv är jag rätt intresserad av thermalright. Swec gav silver arrow en hyggligt betyg, frågan är om det är ett problem att få ner den bredvid minnena...

Vattenkylning kan nog vara ok, enklare att få ut värmen om den blåses ur radiatorn direkt ut ur chassiet. Men blir vätskan i dem dålig efter några år?

Jag tänkte köra ett R3 istället för det är lite billigare, och jag ser inte varför jag skulle köpa R4, vad skiljer? var det att man kunde ta bort några hårddiskhållare?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Detta chassi fick hyffsat betyg, dock lite dyrare än R3 och R4 på Prisjakt.

http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem

R3an har sämre kabeldragning, mindre bakfläkt, fast hårddiskhållare medan dem i R4 går att ta bort några på om man vill för bättre fläktgenomströmning och R4an är lite större än R3an. I övrigt ser jag inga skillnader.

Själv har jag ett Cooler Master elite 330/331 och det är samma historia: plastig front, ranglig ram, tunna plåtar och inget ljuddämpningsmaterial. Jag har försökt fixa det mesta med diverese grejer, men det viktigaste är i slutänden att fläktarna är tysta, eller inte ha några fläktar alls. Sen skulle jag gärna ha ett med nätagg i botten, ser inte varför nätagget måste pumpa ut luft om man släpper ut den genom bakfläkt eller topp istället. Solklart att jag byter.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]