Permalänk

Vad menas med bottlenecked?

Har läst på några ställen att nått är bottlenecked och jag undrar vad det menas

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDadrianCD:

Har läst på några ställen att nått är bottlenecked och jag undrar vad det menas

Det är när en komponent är för stark jämfört med andra komponenter i ett system, t.ex om du placerar en GTX 680 ihop med en dual core processor kommer dual core processorn gå på 100% i bra optimerade spel medans GTX 680 kanske använder 55-60% av sin kraft, då bottleneckar processorn

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

A bottleneck is a phenomenon where the performance or capacity of an entire system is limited by a single or limited number of components or resources.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

bottleneck = flaskhals.

Om du tänker dig att du försöker pressa igenom något i en flaskhals, där det du pressar igenom är lite för stort för att komma igenom direkt, då går det segare och tar mer tid att få igenom det.

Samma princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

bottleneck = flaskhals.

Om du tänker dig att du försöker pressa igenom något i en flaskhals, där det du pressar igenom är lite för stort för att komma igenom direkt, då går det segare och tar mer tid att få igenom det.

Samma princip.

Precis, går att prova i praktiken också. Fyll en flaska med vatten och hålla den upp och ner,kolla hur lång tid det tar för vattnet att rinna ut och jämför detta med om du skulle ha kapat halsen på flaskan först.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Tack för svaren tror att jag fattar vad bottleneck betyder nu