Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Dolpin tycker jag är överblotat plotter som inte alls passar på en sådan liten skärm som en mobil faktiskt är. Den jag gillar mest och alltid rekommenderar är Opera Mobile, snabbt, rent och avskalat, körde det på Symbian också, tyckte även att Opera var bäst där.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Det är just nu en bugg i WP8. Du måste ha både språk och region satt till samma. Har du tex som jag hade engelska som språk men Sverige som region fungerar det ej, fick ändra till USA som region då jag inte vill ha ett OS på svenska. Skall komma en fix till det.

Jag hoppades på det och har ändrat regionen och språket till samma, samt en reboot av telefonen. Samma problem kvarstår fortfarande och jag kan inte ladda hem Cinemagraph än för jag inte "har en Lumia".

Edit: Det gick inte gå ut ur inställningar för att starta om telefonen, man vart tvungen att klicka på "restart" i inställningarna. Nu kan jag ladda hem Cinemagraph alla fall men inte se "Nokia Collection".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag hoppades på det och har ändrat regionen och språket till samma, samt en reboot av telefonen. Samma problem kvarstår fortfarande och jag kan inte ladda hem Cinemagraph än för jag inte "har en Lumia".

Edit: Det gick inte gå ut ur inställningar för att starta om telefonen, man vart tvungen att klicka på "restart" i inställningarna. Nu kan jag ladda hem Cinemagraph alla fall men inte se "Nokia Collection".

Nån skrev att det tar upp till två dygn för nokias appar att dyka upp. Vet inte om du har systmåterställt eller så för då kanske man måste vänta två dygn igen?
OBS nu gissar jag hej vilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Elgiganten barkaby har svart inne och häggvik har röd.

Bor söder om Stockholm(Haninge) så pallar inte bila med 2 gnällungar i baksätet idag.
Hoppas nån butik imorgon får den i Länna/Farsta/Haninge området. Det är gott om elpryl butiker i närområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nån skrev att det tar upp till två dygn för nokias appar att dyka upp. Vet inte om du har systmåterställt eller så för då kanske man måste vänta två dygn igen?
OBS nu gissar jag hej vilt.

Om ca 1 timma så har jag haft telefonen i två dygn utan systemåterställning. Så vi får se då

Permalänk
Medlem

I inställningar kan man ändra låsskärmens utseende tex välja ett foto, Om jag väljer ett foto och trycker på välj så att det blir sparat. Då om jag sen går till låsskärmen så visas bara datum,klocka med en svart bakgrund. Trots att jag valde ett foto. Likadant om jag väljer att visa bing,facebook blir bara en svart skärm med datum och tid.

Är det jag som gör något fel? Eller är det en bugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

Om du är i skolan, stäng av olika tjänster som NFC, Wifi(Går det ens att göra?) Nokia Drive m.fl.

Då kan jag nog garantera att den kommer dra lite mindre batteri för det finns en del buggar

Nu kan jag säga till alla som har problem med batteritiden att stänga av vissa saker.
Jag gjorde alla dessa sakerna (http://thisismetro.com/2012/11/windows-phone-8-battery-saving...) och har haft batteri sedan igår och då har jag spelat och kollat massa youtube.

En annan sak , en riktigt smart app är connectivtishortcuts. Det är så att du kan stäng av/sätta på Wifi, 4G ,Bluetooth osv. direkt på startskärmen istället för och leta sig in inställningar varje gång.

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem

någon som fått något av detta att fungera?

nas/network access?
spela upp bilder video från telefon på tv. antingen med dlna eller xbox smartglass?
xbmc remote ?

i nokia music kan jag bara spela upp en preview av en låt (30 sec) är det så för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

Nu kan jag säga till alla som har problem med batteritiden att stänga av vissa saker.
Jag gjorde alla dessa sakerna (http://thisismetro.com/2012/11/windows-phone-8-battery-saving...) och har haft batteri sedan igår och då har jag spelat och kollat massa youtube.

En annan sak , en riktigt smart app är connectivtishortcuts. Det är så att du kan stäng av/sätta på Wifi, 4G ,Bluetooth osv. direkt på startskärmen istället för och leta sig in inställningar varje gång.

Även jag har gjort mycket av vad de tipsar om där och har mycket bra batteritid. Laddade min igår för första gånger och pluggade ur den vid 22.00 tiden. Har använt den en del under kvällen och dagen och just nu är det ca 80-83% kvar.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Skrivet av jimjavel:

Hur är det med leveransrapport för sms, finns det?

jepp, det finns.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av m0diii:

jag använde connectivityshortcuts förut, men bytte till connection tiles istället. Tyckte det såg bättre ut.

Visa signatur

Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av Nikken:

Under inställningarna för messaging finns bara rapport för MMS ser det ut som.

ovanför den så kan man slå på det.
https://skydrive.live.com/redir?resid=14056C5FF6AEE560!678&au...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Du verkar inte överhuvudtaget läst på om Windows Phone alls, Microsoft vill inte att det ska vara så och därför har de ingen API för att ändra sånt. De kommer aldrig släppa sån API heller så det är inget att vänta på. Klarar du dig inte utan taskkillers och sånt krångel får du gå tillbaka till Android. Sen har det inget med användarvänligheten att göra, två helt skilda saker.

AHr du haft en android telefon? (inte bara klickat på en kompis telefon) Då kommer du förstå vad jag menar. Finns vissa grejer man saknar.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Skrivet av nino:

AHr du haft en android telefon? (inte bara klickat på en kompis telefon) Då kommer du förstå vad jag menar. Finns vissa grejer man saknar.

Android är det absolut sämsta operativsystemet idag utan tvekan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frinki:

I inställningar kan man ändra låsskärmens utseende tex välja ett foto, Om jag väljer ett foto och trycker på välj så att det blir sparat. Då om jag sen går till låsskärmen så visas bara datum,klocka med en svart bakgrund. Trots att jag valde ett foto. Likadant om jag väljer att visa bing,facebook blir bara en svart skärm med datum och tid.

Är det jag som gör något fel? Eller är det en bugg?

Du använder högkontrastläget va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du använder högkontrastläget va?

Japp det hade jag på. Nu funkar det Tack

Permalänk
Skrivet av concorde11:

Android är det absolut sämsta operativsystemet idag utan tvekan!

Har bara testat det lite men har svårt att tro att det slår ios som jag nu har haft i 2 år på att vara dåligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Japp ser så ut, jag har dock ej den. Har inte signat in med något facebook konto dock men känns inte som att det skulle behövas för SMS inställningar.

Visa signatur

Permalänk

Har fått min röda 920 nu, helt klart nöjd med den. Men det tar väl ett tag innan man riktigt finner sig i allt det nya. Lite irriterad på att jag inte får Whats App att fungera om den ens ska fungera. Är det någon annan som har fått WhatsApp att fungera på 920:an? Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundacne_kid:

Har fått min röda 920 nu, helt klart nöjd med den. Men det tar väl ett tag innan man riktigt finner sig i allt det nya. Lite irriterad på att jag inte får Whats App att fungera om den ens ska fungera. Är det någon annan som har fått WhatsApp att fungera på 920:an? Tacksam för hjälp.

funkar här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundacne_kid:

Det ser ut att bugga, jag får mitt sms men koden fungerar ej utan den bara loopar.

Edit: Efter att jag skrivit in koden 6 gånger och åter igen startade programmet fungerar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Under inställningarna för messaging finns bara rapport för MMS ser det ut som.

Skrivet av HikiSpray:

jepp, det finns.

Skrivet av HikiSpray:
Skrivet av Nikken:

Japp ser så ut, jag har dock ej den. Har inte signat in med något facebook konto dock men känns inte som att det skulle behövas för SMS inställningar.

Hm, ytterst märkligt att inte alla verkar ha funktionen. Vad är det frågan om liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Kör du "standard" SGII eller nån ROM ?

Skall snart byta ut min SGII med, fast dock inte pga av krasher. Faktum är att det är min mest stabila telefon jag haft, (förutom om man testar ROM's).
Just nu kör jag Cyanogenmod 10.

Vad det gäller Chrome har jag inte mycket krasher med det, fast lite lustigt att den snabbaste desktop browsern är den långsammaste android browsern.
Om du orkar lägga om dina bookmarks så rekommenderar jag Dolphin på android. Mycket snabbare än Chrome, gränssnittet är mycket bättre med. Mer anpassat för touch. (t.ex. svep in från vänster för att se bookmarks, svep in från höger för snabb access till din plug-in meny med t.ex. fullscreen, eller byta mellan desktop/mobile läge etc).

Chrome blir inte bra förens de fixar lagget i den. Sen nu när man vant sig vid en touch anpassad browser kommer det nog bli svårt att gå tillbaks ändå...

Skype har aldrig krashat i min telefon.

För övrigt så säger statistiken att appar krashar mer på iOS än på Android, så vad en person upplever är knappast bevis på OS stabilitet. Just iOS krasher är inte så uppenbara då du inte får någon info utan kastas ut i huvudmenyn.

"Still, the data shows that apps on iOS did crash substantially more than Android apps. Anecdotally, I know that certain apps I use on my iPhone crash and they crash often." http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/02/02/does-ios-cr...

Och precis som i iOS och i Android så kommer man ha krashande appar i WP8 med.

Kan tilläggas att de som envisas med att INTE göra fabriksåterställning vid versionsuppdatering får enorma problem med sin android enhet...

Permalänk
Medlem

En mindre rapport

Lite tankar om min vita skönhet såhär långt;

BRA

Hastigheten
På många sätt är den bättre än vad jag vågade hoppas på, man fullkomligen flyger fram. Telefonen tänker verkligen aldrig efter, utan klick så är man framme. Frameraten är sagolik, även om microlagg förekommer en del. Det enda i hastighetsväg den inte briljerar i är nog när man roterar telefonen, där är faktiskt min famla Desire HD snabbare konstigt nog.

Design/Kvalité
Den känns inte för tung (även om det blir som att lyfta fjädrar när man testat att lyfta någon annans telefon igen) och storleken i sig är inget problem eftersom den är så ruskigt skön att hålla i. Bra utformning helt enkelt, även om jag såklart gärna hade sett lite mindre kanter runt skärmen på toppen och botten.
Knapparna känns riktigt bra och stabila.
Hela bygget är helt enkelt som en enda stor stabil stegelsten.

OS-utseende
Windows Phone är utan tvekan det renaste och snyggaste operativsystemet jag någonsin sett. Det är en fröjd för ögat, helt enkelt.

Kameran
Den är precis så sanslös som man ville våga tro. Det som förut blev i princip helt svarta bilder på min DHD blir nu ljusa och klara.

SS-Touch
Den klarar av mina vantar vilket var lite förvånande eftersom de är av det tjockare slaget. Riktigt glad över det, slipper jag frysa sönder fingrarna i vinter. WOHO!

Kontakter/Meddelanden
Riktigt syngg och funktionell integrering av facebook-chatt, twitter, folks alla konton etc, rakt in OS:et. Det är knappt så man behöver någon Facebook/Twitter-app alls faktiskt.

Den klarar även uppenbarligen av att spela upp riktig 1080p-film utan problem också, trevligt för mig som fick ca 2 fps vid 720p på min gamla lur.

Briljant tangentbord, verkligen. Vilket är tur då det inte kan bytas.

MEDEL

Skärmen
Jag kanske hade förväntat mig för mycket. Med superhög dpi känns den ändå inte alltid så skarp som jag hoppades att den skulle. Kanske HTCs monster med 1080p på 5 tum inte är helt onödig ändå Eller så är det optikern nästa.
Svärtan är heller (såklart) inte speciellt superbra, särskilt inte när man har sett oleds. Det vore underbart om man inte såg var ramen på telefonen slutade och skärmen började men nu syns det knivskarpt. Går dock att komma runt genom att köra det ljusa temat, så allt blir vitt.
Sen vet jag inte om PureMotion HD+ känns av riktigt. Texten är inte helskarp hela tiden när man scrollar som jag hade förväntat mig. Fast det kanske är för att det trots allt "bara" ändå är 60Hz.

Xbox Music
Blandad kompott här. Vissa saker är väldigt bra, annat katastrofalt. Hoppas verkligen att Microsoft rycker upp sig fixar till den fort då jag gärna skulle använda det istället för Spotify bara de fixar synk-problemen, DRM-verifiering, skapa spellistor, KÖSYSTEMET, etc.

DÅLIGT

Notifikationer
Ingen notifikations-led, så det är omöjligt att se på avstånd om den är fulladdad, om jag har fått något sms etc. Något jag verkligen saknar. Dessutom blir det svårt att överblicka om jag missat något eftersom det inte finns något notifikationscenter utan då får man skumma igenom sina live tiles.

Bluetooth-problem
När jag lyssnar med bluetooth-lurar hör jag ett väldigt högt pipande ljud, något som inte fanns på min förra telefon. Ruskigt störande och det gör dem tyvärr närmast oanvändbara. Dessutom går det inte att använda equalizern eller Dolby Headphones med något annat är vanliga trådade lurar.

Hörlurskontakten på ovansidan
Ja, det är ca 100 gånger att ha den på botten eftersom det känns så onaturligt att stoppa ner telefonen i fickan med toppen uppåt.

Sök
Sökknappen borde söka på allt direkt som i Android. Nu får man bara upp Bing, där man sen kan klicka i "skrivfönstret" och sen söka på webben. Varför inte upp med tangentbordet direkt och visa appar, filer, bilder, hemsidor, etc som matchar det man skriver? Windows 8 låter dig ju söka i alla appar och på alla ställen på ett smidigt sätt.

Röststyrningen
Som tur är använder jag aldrig det, men det går inte att komma ifrån hur långt efter Google Now det är. Man kan inte få någon information serverad alls, och de få saker man kan göra är simpla förprogrammerade fraser som "Text" och "Call". Apparna i systemet är helt ointegrerade i röststyrningen. Jag kan tex inte säga "Play Judas Priest" eftersom Xbox Music inte har någon röststyrning.

Skype-integreringen
Jag vet inte om jag missuppfattade något men jag fattade som att det skulle vara inbyggt i systemet, att man skulle se sina samtal i vanliga telefonen etc etc. Nu är det bara en lös app precis som alla andra och jag kan då inte se mycket till samhörighet med operativsystemet. Inte ens chatten är en del av "Meddelanden" som Facebook är. Mycket konstigt.

Kamerainställningar
Det dåligt med inställningar för kvalité (Om inte jag har missat något). Inget val av megapixel, bara ratio. Bara två upplösningar när man filmar, och inge val av bilder per sekund. Alltid 30.

Rotationen
Det är helt random när var och hur landskapsläge fungerar. På vissa ställen gör det det, andra inte. Det är inte ens uppdelat som att vissa appar klarar av det utan det är helt enkelt olika platser också. Frustrerande när man använder telefonen och så hoppar den emellan. Man kan nämligen inte slå av rotationen helt (standardfunktion álá 2007). Så säg adjö till sängsurfande.

Långsam multitasking
Det går helt klart långsammare att byta program än på Android. Det kanske ser bättre ut, men det är inte lika snabbt. Nu ska det scrollas så himla mycket, och så måste alla skärmar sakta ner innan man kan välja en. Jag skulle föredra ett rutnät med det senaste istället så man snabbt kan välja vad man vill ha.

Det blev mycket negativt, men överlag är jag ganska nöjd Man måste ju ge den lite tid också.

Permalänk
Skrivet av jimjavel:

Hm, ytterst märkligt att inte alla verkar ha funktionen. Vad är det frågan om liksom?

kanske operatörsberoende? Jag har Sonera (telia sonera i finland).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

kanske operatörsberoende? Jag har Sonera (telia sonera i finland).

Hm, nog kan det vara så, det tål att djupdykas lite i när man orkar.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Elgiganten barkaby har svart inne och häggvik har röd.

Häggvik har svart kvar, röd är slut:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tog en bild ikväll som jag är häpnadsväckande nöjd med, tagen från min balkong. Tydligen så blir bilder skärpa betydligt bättre med lägre exponeringsvärde i detta foto -1, vad säger ni fotoexperter?

https://0hb7oa.blu.livefilestore.com/y1p8GKJycNjpyQr8yCMNllJb...

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Lite tankar om min vita skönhet såhär långt;
...
Den klarar även uppenbarligen av att spela upp riktig 1080p-film utan problem också, trevligt för mig som fick ca 2 fps vid 720p på min gamla lur.
...

Har du provat vilka olika videoformat den kan spela upp?

Bra skrivet i övrigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nVIDIA:

Tog en bild ikväll som jag är häpnadsväckande nöjd med, tagen från min balkong. Tydligen så blir bilder skärpa betydligt bättre med lägre exponeringsvärde i detta foto -1, vad säger ni fotoexperter?

https://bys9ua.blu.livefilestore.com/y1p8GKJycNjpyQr8yCMNllJb...

jag kan inte se bilden.

Rent allämnt så gäller mörkare bilder -> mindre exponeringstid -> skarpare motiv