Permalänk
Medlem
Skrivet av exnm:

Vänta ett tag bara och kolla igen. Jag var nyregistrerad och fick rabatten:-)

Ja... nu gick det bra... efter några timmar. Tack för svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Webhallen
Skrivet av cklein:

Så att en stor pall med massa datorer är på vift, är ju högst otroligt, tror nog ni vet var datorerna är, ni har väl ett kollinummer för att spåra grejerna?

Jaja innan jul hoppas vi på, eller kanske innan midsommar.

Traditionella kollinummer kan man inte få på allt. När saker sätts på flyg eller båt så är det inte alltid så att man kan få uppdaterad information i stil med "den är åttio sjömil utanför sveriges kust".
Det funkar inte direkt som med ett inrikes paket skickat med posten.

Hade vi haft mer information så hade vi givetvis delat med oss av den.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Beställde en dator igår jag med! ides inte vänta längre! Är galet spänd på att prova den! Sen tycker jag det bara är en fördel att webhallen skriver här! Även om det alltid inte är just den informationen man vill höra så slipper man gå ovetandes på varför inte grejerna kommer!

Permalänk
Medlem

Shit vad sent på natten webhallen svarar, de sitter säkert uppe och dricker öl o lanar me våra datorer

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk

Jävligt trist att dom inte kommit men måste ge stort cred till webhallen som tar sig tid att svara här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATP-Grinolle:

Jävligt trist att dom inte kommit men måste ge stort cred till webhallen som tar sig tid att svara här!

Kan bara hålla med. Har aldrig varit med om ett företag som är så serviceminded att dom tar sig tiden att skriva på ett forum som inte har med deras verksamhet att göra bara för att ge information.

Visa signatur

Lenovo Y500 GT650 SLI 128GB SSD (mSATA)

Permalänk
Medlem

Här har ni några som jämför Y500 (vänster) och Y580 (höger). Om ni kan bulgariska så har ni tur, annars får ni helt enkelt bara titta

https://www.youtube.com/watch?v=vW83BH9oXyM

PS. Hittade även denna tråd, verkar inte som om den länkats tidigare här:

http://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/698469-y500...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikz2000:

Inte serbiska men bosninska brukar funka...

Så här sägs det (i alla fall det viktigaste):

* Windows 8 startar på 15 sek. De var lite tveksamma när de såg 8:an på en gaming-dator men allt funkade smidigt utan några problem. Windows 8 fungerade till och med bättre än på de flesta plattorna som testades tidigare.

* De påstår att det här tidigare testat ett antal bärbara datorer med STI eller crossfire med detta var första gången att båda grafikkort samarbetade perfekt. I alla benchmark och alla spel (10 olika spel & benchmarks) kändes igen båda kort och båda belastades lika mycket.

* Mycket imponerade med i7:an som är väldigt nära desktop versionen. OBS! Testad CPU var i7 3610 inte 3630.

* Två SLI GT 650 M har bättre prestanda än något annat MOBIL kort just nu (till och med GTX680M som är ungefär 20% långsammare). Om man jämför med desktop versionerna av dessa kort så hamnar två SLI GT650M straks över gamla GTX560 Ti dvs. GT650 Ti men under GTX660.

Resultat:
Skyrim, 1920x1080, på ultra: gå runt = konstant 60 fps, fight = 45-55 fps
Crysis 2, hardcore detaljer : 35-50 fps (oftast runt 40 fps)
Metro 2033, hi-detail : upp mot 30 fps men funkar, medium detail = funkar riktigt fint
Dishonored = 60 fps (max)
Darksiders = 50-120 pfs (vanligtvis 75 fps)

Sådär... hoppas det hjälper.

Tackar för översättningen Mikz2000.. Jag undrar bara lite över vad som sägs... GTX680M är ett monster med 1536 cuda cores, det känns som at GT650M SLI på pappret inte skulle kunna komma i närheten....

Permalänk
Medlem

GT 650M sli är jävla bra men jag tvivlar på att dom rår sig på GTX 680M

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Skrivet av Neroscar:

GT 650M sli är jävla bra men jag tvivlar på att dom rår sig på GTX 680M

650m sli skall vara jämförbar med GTX 670mx så det är en bra bit kvar till GTX 680m.

Permalänk
Medlem

Don't shoot the messenger... :)

Skrivet av Ankhati:

Tackar för översättningen Mikz2000.. Jag undrar bara lite över vad som sägs... GTX680M är ett monster med 1536 cuda cores, det känns som at GT650M SLI på pappret inte skulle kunna komma i närheten....

Jag är inte 100%. Jag bara översatte det som han sa. Ungefär så här: "Två GT 650M grafik kort i SLI visar bättre resultat än något annat singel grafikkort på marknaden just nu, inklusive GTX 680M. Jämfört med GTX680M blir vår konfiguration lite mer än 20% starkare."
Det säger han när han kör Skyrim (tider 4:24 - 4:38), så frågan är om han menar bara för Skyrim eller allmänt också?

I alla fall, jag känner att jag inte är tillräckligt insatt för att bilda och försvara en egen uppfattning om detta. Det är dock värt att tänka på att man inte kan lita på alla källor på internet/youtube.

Sedan, undrar jag hur det fungerar med cuda egentligen... Måste inte ett spel (program/beräkning) vara speciellt anpassad för att kunna utnyttja full potential av sådan parallell beräkning? Så för de flesta spelen spelar det kanske inte någon roll att kortet är grym på just det området... eller tänker jag helt fel?

Permalänk

Ny unboxing ute. På engelska!

Permalänk
Skrivet av mikz2000:

Jag är inte 100%. Jag bara översatte det som han sa. Ungefär så här: "Två GT 650M grafik kort i SLI visar bättre resultat än något annat singel grafikkort på marknaden just nu, inklusive GTX 680M. Jämfört med GTX680M blir vår konfiguration lite mer än 20% starkare."
Det säger han när han kör Skyrim (tider 4:24 - 4:38), så frågan är om han menar bara för Skyrim eller allmänt också?

I alla fall, jag känner att jag inte är tillräckligt insatt för att bilda och försvara en egen uppfattning om detta. Det är dock värt att tänka på att man inte kan lita på alla källor på internet/youtube.

Sedan, undrar jag hur det fungerar med cuda egentligen... Måste inte ett spel (program/beräkning) vara speciellt anpassad för att kunna utnyttja full potential av sådan parallell beräkning? Så för de flesta spelen spelar det kanske inte någon roll att kortet är grym på just det området... eller tänker jag helt fel?

Antagligen överdriver dem lite. De är ute efter att sälja datorn och då vill man få den att låta bra!

Cuda används inte normalt i spel. Physx kanske använder det men inte annars. Men precis som du säger måste ett program vara speciellt skrivet för att ta del utav parallell beräkning. Det är dessutom ofta omöjligt att skriva program för parallella beräkningar över en viss nivå och få ut bättre prestanda med det.

Däremot finns det områden där parallell beräkning är utomordentligt bra! Typ i rendrering av filmer, bilder samt för att beräkna fysik. Dessa saker skulle kunna ta del utav cuda för att göra beräkningarna betydligt snabbare.
Oftast föredras ändå att hålla det på processorn när det kommer till spel. Man vill helt enkelt inte sänka din FPS genom att överbelasta din gpu.

Förutom cuda finns det även OpenCL som fungerar på alla gpu'er från större tillverkare (nvidia, amd, intel) istället för endast nvidia.

Permalänk

Enda problemet jag kan se med 650M SLI är att man måste installera en specific drivrutin från Lenovos hemsida... Någon som har någon information om Nvidia kommer fixa det i deras vanliga drivrutiner senare? Vill ju inte förlora fixes till nya spel och sedan behöva vänta på att Lenovo ska fixa en drivrutin!

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Enda problemet jag kan se med 650M SLI är att man måste installera en specific drivrutin från Lenovos hemsida... Någon som har någon information om Nvidia kommer fixa det i deras vanliga drivrutiner senare? Vill ju inte förlora fixes till nya spel och sedan behöva vänta på att Lenovo ska fixa en drivrutin!

Enligt många kan man installera nvidias drivrutiner så länge man följer deras instruktioner. Det vill säga avinstallera gamla drivrutinen först och installera deras senare.
Tydligen många som lykats installera 310.64 iaf. Däremot nämner vissa att de tappar funktionen för ljusstyrkan på skärmen. De måste ändra styrkan och senare starta om datorn för att få det att ändras.

Skrev ett mail till nvidia tidigare och de nämnde att det alltid finns problem med drivrutinerna för laptops och rekommenderar att använda dem som kommer från tillverkaren ifall det ska fungera felfritt. De kan inte nämna ifall de kommer att fixa dem för de har ingen information för utvecklingen av drivrutiner.
Inte mycket till hjälp.

Min nuvarande laptop är snart 4 år gammal och det tog nästan 3 år innan ljusstyrke funktionen fungerade. HP fixade aldrig drivarna och AMD tog evigheter på sig att fixa det. Hade aldrig behov utav funktionen däremot. Gillar en ljus skärm och har alltid tillgång till el oavsett om jag är hemma eller i skolan.
Det kan däremot vara problem för vissa som måste använda den på batteri. Denna dator har bara 3 timmar batteritid så kanske inte det bästa alternativet ifall batteritid är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Nice! Observera dock att killen saknar stativ, så förberedd ett glas samarin eller några tabletter mot åksjukan. Ni kommer att behöva det.

Permalänk
Skrivet av vmattsson:

Trevligt trevligt, ljusstyrka är något jag i stort sett aldrig ändrar ändå så, sätter den på en "bekväm" nivå, sen är det klart!

Tack för info!

Permalänk

Allting verkar ok förutom att det är blank skärm och röd belysning. Men som sagt så kan man inte få allt för det priset.

Permalänk

Som en liten uppdatering på ljusstyrke funktionen. Det verkar som detta är ett problem många lenovos eftersom nvidias registernycklar har högre prioritet eller något så när dem installeras används dem istället för lenovos.

På notebookreview skriver en person detta:

Citat:

i just installed the nvidia 310.70 drivers and they work pretty well. it fixed the stuttring prroblem that i got in fifa
update i lost brightness controls
update i gained the controls back after installing the drivers on their website.....
update i think i found the solution
http://forums.lenovo.com/t5/IdeaPad-Y-U-V-Z-and-P-series/Z560...

Verkar som om man installerar nvidias drivrutin kan du antingen ominstallera lenovos power management drivrutin (finns ingen för y500 men den för y580 ska tydligen fungera) eller genom att manuellt ta bort nvidias registernyckel för ljusstyrka (kolla länken)

Permalänk
Medlem

Okej, snart tisdag, tror vi att datumet kommer ändras till den 14:e kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Traditionella kollinummer kan man inte få på allt. När saker sätts på flyg eller båt så är det inte alltid så att man kan få uppdaterad information i stil med "den är åttio sjömil utanför sveriges kust".
Det funkar inte direkt som med ett inrikes paket skickat med posten.

Hade vi haft mer information så hade vi givetvis delat med oss av den.

Något nytt?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Att döma av tidigare länkad tråd är lenovos support lite svåra att få hjälp av, sköter man sina garantiärenden via webhallen eller dem? Om det är det sistnämnda, får man då hjälp av webhallen vid problem?

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av teh Vey:

Att döma av tidigare länkad tråd är lenovos support lite svåra att få hjälp av, sköter man sina garantiärenden via webhallen eller dem? Om det är det sistnämnda, får man då hjälp av webhallen vid problem?

Webhallen brukar ta hand om det

Permalänk

Mailade och frågade om dom fått nån leverans idag.

"Tyvärr så har vi inte gjort det ännu, förhoppningsvis så dyker dem upp i veckan dock.

Ha en trevlig vecka!

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Alex F

Webhallens kundtjänst"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Okej, snart tisdag, tror vi att datumet kommer ändras till den 14:e kanske?

Du hade rätt, nu är det den 13e som gäller!

Webhallen: Har ni nån aning om vad som händer? Det känns som att rådande väderlek inte borde fördröja såhär länge, om inte båten har sjunkit/planet störtat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, sorry gott folk

Permalänk
Webhallen

Hehehehehe

Såhär är det:
De är nu i Sverige (100% bekräftat, wooohooo ) och på väg till oss. Med, säg sisådär, 80% säkerhet så har vi dem imorgon eftermiddag (I värsta fall onsdag då alltså, vi har har hetsat dem till tusen att de måste prioritera detta och se till att det går så snabbt som möjligt.)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hehehehehe

Såhär är det:
De är nu i Sverige (100% bekräftat, wooohooo ) och på väg till oss. Med, säg sisådär, 80% säkerhet så har vi dem imorgon eftermiddag (I värsta fall onsdag då alltså, vi har har hetsat dem till tusen att de måste prioritera detta och se till att det går så snabbt som möjligt.)

Sweeeeet!

Vart kommer dom då?

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hehehehehe

Såhär är det:

Även en fråga. Om nu ni får dem imorgon, kommer ni att skicka dem till kunder som beställt leverans imorgon eller på onsdag?
Lite fundersam ifall man hinner få hem den innan helgen. Brukar ta upp till 3 dagar.

Permalänk
Medlem

Passa denna SSD i datorn? vill bara vara säker

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165832-crucial_m4_ssd...

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.