Permalänk
Medlem

Fråga till alla!

Är det någon mer som störs av att dator kommer med engelskt tangentbord och inte nordiskt/svenskt? Eller är det bara jag som fick en sådan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikz2000:

Är det någon mer som störs av att dator kommer med engelskt tangentbord och inte nordiskt/svenskt? Eller är det bara jag som fick en sådan dator?

Så ÅÄÖ finns inte? hur är det med er andra? Vad besviken man blir...

Permalänk
Medlem

Webhallen?

Eexactamundo! I alla fall inte på min exemplar. Men det är inte det som är jobbigt... Det som stör mig är att om man kör EN som språk i Win 8 så stämmer alla andra täcken på tangentbordet. Men om man kör med SE... då måste man verkligen gissa sig fram var ligger: - _ / \ + ? # @ ... osv. You get the point...

Det hade varit fint om Webhallen hade info om att det saknas nordiskt tangentbord (med sora bokstäver).

Permalänk
Medlem

åäöåäöåäöåäö sitter där de ska på min, tangentbordet är mao svenskt, måste ha blivit en riktig klantmiss med din lol, ring webhallen?

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av teh Vey:

åäöåäöåäöåäö sitter där de ska på min, tangentbordet är mao svenskt, måste ha blivit en riktig klantmiss med din lol, ring webhallen?

Ok. Då får jag vända mig till Webhallen. Tack för info.

Permalänk
Webhallen

Vi håller på och tar tag i Lenovo nu och försöker se om de kan ge besked. (Troligast är dock att att de själva inte har koll om det hela skett av ett misstag.)
Vi har endast beställt svenska datorer, har vi fått och sedan levererat något annat är det Lenovo som felpackat borta i Kina redan.

Vi återkommer med besked och lösning till den som drabbats. Jag måste dock redan nu lyfta ett varningens finger: om man fått en dator med engelskt tangentbord och vill byta ut den mot en med svenskt så kan det ta tid då datorerna i princip sålt slut direkt. Nästa leverans kommer först om fyra veckor har vi precis fått besked om.(Vi kommer dock försöka ta fram ett par olika lösningar på hur detta ska gå till.)
Extremt tråkigt förstås och vi ska göra allt för att lösa det på så snabbt och smidigt sätt och vi är lyhörda för alternativa lösningar för de som inte känner att de kan vänta. (Givetvis kommer man att kunna behålla den engelska dator man fått fram till dess att vi levererar svenska.)

Men, förhoppningsvis är det bara någon enstaka som blivit fel.

Vi håller just nu på att låsa upp de datorer som ej är köpta bokade ännu så att vi har kvar att byta ut om det är flera som drabbats men som sagt: de flesta har vi redan hunnit sälja och vi kan inte gärna kräva tillbaks dem av någon.

Jättetråkigt men vi ska göra vad vi kan för att fixa detta snabbt och smärtfritt!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad man får, hämtar ut min idag hos Posten.

Nu ska jag inte "måla fan på väggen" men ringde Webhallen specifikt och frågade om tangentbordet innan beställning och fick då till svar att om inget står i specen på produktsidan, är det alltid svenskt tangentbord man får/ska få.

Bara eventuell returhantering/utbyte går smidigt, är ni (Webhallen), förlåtna

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Sjukt klantigt av dem haha!

Jag har nu testat batteriet. Enligt recensionen några sidor tidigare skulle det räcka 2.5h när man spelar crysis 2 i full hd med allt på ultra. Tyvärr måste jag kanske göra folk besvikna då detta verkar vara den batteritiden man får vid surfning och textredigering.

Med SLi avstängt och energisparläge fick jag 2.5h med maximal tangentbordsbelysning (glömde tyvärr stänga av den) och ganska ljus skärm. Jag tankade lite filer i utorrent, laddade upp php filer med filezilla samt använde webläsaren för att testa mitt arbete. Inte supertunga saker direkt. Det var lite tråkigt då man förväntade sig mycket mer med tanke på påstådd batteritid när man spelar..

Dessutom märkte jag att fläkten var jättekonnstig i energisparläge.. den gick periodvis upp i varv jättemycket och sen ner. Den slutade med det nu när jag tog tillbaka hög prestanda. Det konstiga är att luften knappt var varm.. snäppet varmare än mig kanske.. mycket märkligt..

Mer detaljerad tidslogg ifall någon vill hitta ett samband mellan tid och procent ;):

kl 10.29: 95%, 3h 48m
kl 10.37: 90%, 3h 07m (här började fläkten hålla på..)
kl 10.52: 80%, 2h 43m
kl 11.10: 70%, 2h 20m
kl 11.34: 56%, 1h 52m
kl 12.06: 35%, 1h 05 min
kl 12.15: 30%, 0h 57 min
kl 12.34: 20%, 0h 35 min
kl 12.46: 12%, 0h 22 min
kl 12.52: 09%, 0h 9 min

nätansluten efter det.

Om man räknar in de sista 9 minuterna så har man alltså 2.5h batteritid.

Dold text
Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att default fläktprofilen i första versionen av BIOS är "sådär". Det kommer isf troligtvis fixas via officiell biosuppdatering senare. Troligen för aggressivt inställd där en (för liten) varians i temperatur upp eller ned, ökar eller minska fläkthastigheten.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av teh Vey:

Sjukt klantigt av dem haha!

Jag har nu testat batteriet. Enligt recensionen några sidor tidigare skulle det räcka 2.5h när man spelar crysis 2 i full hd med allt på ultra. Tyvärr måste jag kanske göra folk besvikna då detta verkar vara den batteritiden man får vid surfning och textredigering.

Med SLi avstängt och energisparläge fick jag 2.5h med maximal tangentbordsbelysning (glömde tyvärr stänga av den) och ganska ljus skärm. Jag tankade lite filer i utorrent, laddade upp php filer med filezilla samt använde webläsaren för att testa mitt arbete. Inte supertunga saker direkt. Det var lite tråkigt då man förväntade sig mycket mer med tanke på påstådd batteritid när man spelar..

Dessutom märkte jag att fläkten var jättekonnstig i energisparläge.. den gick periodvis upp i varv jättemycket och sen ner. Den slutade med det nu när jag tog tillbaka hög prestanda. Det konstiga är att luften knappt var varm.. snäppet varmare än mig kanske.. mycket märkligt..

Mer detaljerad tidslogg ifall någon vill hitta ett samband mellan tid och procent ;):

kl 10.29: 95%, 3h 48m
kl 10.37: 90%, 3h 07m (här började fläkten hålla på..)
kl 10.52: 80%, 2h 43m
kl 11.10: 70%, 2h 20m
kl 11.34: 56%, 1h 52m
kl 12.06: 35%, 1h 05 min
kl 12.15: 30%, 0h 57 min
kl 12.34: 20%, 0h 35 min
kl 12.46: 12%, 0h 22 min
kl 12.52: 09%, 0h 9 min

nätansluten efter det.

Om man räknar in de sista 9 minuterna så har man alltså 2.5h batteritid.

Dold text

Hur känns skärmen, är det jobbiga reflektioner på den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Inte helt ovanligt att default fläktprofilen i första versionen av BIOS är "sådär". Det kommer isf troligtvis fixas via officiell biosuppdatering senare. Troligen för aggressivt inställd där en (för liten) varians i temperatur upp eller ned, ökar eller minska fläkthastigheten.

Fastän det bara är i energisparläge det händer? ^^

Skrivet av cokeman 1337:

Hur känns skärmen, är det jobbiga reflektioner på den ?

Nu när jag tänker efter ser jag lite reflektioner från lampor men inget jag stör mig på alls, de är väldigt få. Däremot kanten runt skärmen kan ha lite jobbiga reflektioner...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur är ljudnivån på burken vid belastning?
behöver man punktera trumhinnorna eller räcker öronproppar?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vad är det för pixelgaranti hos lenovo? hämtade ut den nyss och möttes av en röd lysande pixel

Permalänk
Skrivet av cklein:

Vad är det för pixelgaranti hos lenovo? hämtade ut den nyss och möttes av en röd lysande pixel

http://support.lenovo.com/en_AU/research/hints-or-tips/detail...

Dvs 4st lysande pixlar, alt 2st ifall de är nära varrandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

http://support.lenovo.com/en_AU/research/hints-or-tips/detail...

Dvs 4st lysande pixlar, alt 2st ifall de är nära varrandra.

Tack, typiskt, första gången jag hittar en död pixel

Nån mer än jag som har problem med wifi kortet? Har halverad hastighet nedströms jämfört med min gamla dator som står bredvid.

Nu mätte jag igen efter reboot och då får jag 1.24Mbit nedströms men med min dator bredvid så får jag 20mbit :/

Permalänk
Skrivet av cklein:

Tack, typiskt, första gången jag hittar en död pixel

Nån mer än jag som har problem med wifi kortet? Har halverad hastighet nedströms jämfört med min gamla dator som står bredvid.

Nu mätte jag igen efter reboot och då får jag 1.24Mbit nedströms men med min dator bredvid så får jag 20mbit :/

Kollat igenom inställningar mm? Gjorde en snabbsökning och hittade att vissa har 5Ghz på fast kortet inte stödjer det. Tydligen dubblas deras hastighet då dem ställer in endast 2.4Ghz.
Antar däremot att intel har uppdaterat drivarna för att ta bort 5Ghz inställningen i detta läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Kollat igenom inställningar mm? Gjorde en snabbsökning och hittade att vissa har 5Ghz på fast kortet inte stödjer det. Tydligen dubblas deras hastighet då dem ställer in endast 2.4Ghz.
Antar däremot att intel har uppdaterat drivarna för att ta bort 5Ghz inställningen i detta läge.

Var stänger jag av detta nånstans? Har en Dlink 635, har loggat in på routern men hittar inga inställningar för det, hittar heller ingenting i inställningarna på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Jag har också det. Ganska precis halva hastigheten jämfört med mina gamla laptop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av exnm:

Jag har också det. Ganska precis halva hastigheten jämfört med mina gamla laptop...

Japp väldigt irriterande, installerar nyaste drivisen nu så får vi se.

Nepp, fortfarande samma problem...

Kanske har hittat problemet, satte den på auto istället för 20mhz i inställningar för nätverkskortet, då gick hastigheten upp till 22Mbit
Fast nu fick jag bara 12Mbit, verkar ostabilt kort eller nåt

Permalänk
Medlem

Får då och då felmeddelandet att NVIDIA Windows Kernel Mode kraschar. Skärmen blinkar till och efter en sekund är allt bra igen. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Skrivet av cklein:

Har du kollat i avancerade inställningar i nätverkskortet att 802.11n kanalbredd för bandet 2.4 är inställd på auto ?
Kolla även så 802.11n läge är aktiverad.

Prova även att byta kanal i routern och ställ in den på 40Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har du kollat i avancerade inställningar i nätverkskortet att 802.11n kanalbredd för bandet 2.4 är inställd på auto ?

Yes det ordnade jag innan, tyckte det blev bättre men, verkar väldigt ostabilt, fick precis en nerkoppling av anslutningen och vet inte varför

ska prova ställa in på 40mhz om jag hittar det

kan inte hitta var man ändrar till 40mhz, kanske inte går?

Hitta det nu

Permalänk
Skrivet av cklein:

Yes det ordnade jag innan, tyckte det blev bättre men, verkar väldigt ostabilt, fick precis en nerkoppling av anslutningen och vet inte varför

Annars kan jag rekomendera Asus N-53 USB sticka som även har stöd 5 Ghz bandet. Du får garanterat bättre hastighet på denna en det inbyggda.
http://www.asus.se/Networks/Wireless_Adapters/USBN53/

Har den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Tack för tipset! Nu kommer jag upp i 8 mbps vilket får kännas OK

Permalänk
Skrivet av cklein:

ska prova ställa in på 40mhz om jag hittar det

http://www.intel.com/support/wireless/sb/CS-030709.htm
Kolla in den länken och se till att du ligger på kanal 1, 6 eller 11.
Om inte det fungerar testa stänga av wmm på routern. Det är allt jag kan tänka mig.

Permalänk
Skrivet av exnm:

Tack för tipset! Nu kommer jag upp i 8 mbps vilket får kännas OK

Gott.

@ cklein : kolla så du också hittar 40mhz inne i routern.

Permalänk
Skrivet av vmattsson:

http://www.intel.com/support/wireless/sb/CS-030709.htm
Kolla in den länken och se till att du ligger på kanal 1, 6 eller 11.
Om inte det fungerar testa stänga av wmm på routern. Det är allt jag kan tänka mig.

Kanal 1, 6, 11 brukar vara dom mest använda i deafault settings, så jag skulle hellre rekommendera 7, 8, 9.

Ett tips. Har ni fler frågor om nätverket så ta dom i nätverks forumet där det sitter mycket kunniga medlemmar som kan hjälpa till om detta.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Permalänk
Medlem

Satte den på auto 20/40mhz i routern och fick precis 44Mbit/s nedströms

Men min gamla laptop fick 64Mbit
Kanoners

och nu är den nere i 12Mbit igen, men min gamla laptop ligger kvar på 60Mbit

Permalänk
Skrivet av cklein:

Satte den på auto 20/40mhz i routern och fick precis 44Mbit/s nedströms

Men min gamla laptop fick 64Mbit
Kanoners

Prova att bara sätta den på 40 Mhz istället för auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Prova att bara sätta den på 40 Mhz istället för auto.

Går inte i routern, ska prova i datorn enbart
Går inte där heller