Är Windows 8 användbart?

Permalänk
Avstängd

Är Windows 8 användbart?

Användaren sAAb som är en känd Windows 8-motståndare har skapat en tråd med påståendet "Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt". Det är ett påstående som backas upp av en video där någon har testat Windows 8 i 30 minuter för att sen lägga ner flera timmar på att skapa och lägga ut en film på nätet. Enligt mig en otroligt oseriös video helt utan poänger, exempelvis förstår han inte hur man ska kunna hitta charmsmenyn trots att alla användare som loggar in i Windows 8 för första gången får en instruktionsvideo som visar precis detta.

Det är välkänt att jag verkligen gillar Windows 8 så jag tänkte att vi kör en omröstning. Är Windows 8 användbart eller inte? Frågan är alltså inte om det är mer eller mindre användbart än Windows 7, utan om det är så otroligt dåligt designat att det är omöjligt att slutföra uppgifter som det påstås i videon.

Omröstningen gäller för er som känner att ni har gett Windows 8 en riktig chans, 30 minuter duger alltså inte. Microsoft säger att det tar mellan två timmar och två dagar att vänja sig med Windows 8.

Detta är inte en flametråd så håll er lugna och diskutera sakligt utan personliga påhopp!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Själv så älskar jag sättet som man arbetar i win8

Start menyn saknar jag inte alls.
Allt känns så mycket snabbare och uppstart är som natt och dag mot win7

God JUL!!! och trevligt nytt win 8 år

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Tar väl en dag... Sen har man vant sig vid vart allt ligger, efter det tycker jag det inte är några problem alls!
Startar brutalt snabbt också så det är trevligt, allt känns i stort sett snabbare på något sätt.

Gillar man inte Windows 8, visst, good for you... Men man blir lite trött på folk som inte gillar Windows 8 men inte ens har testat det själva Metro UI är inte så illa som det ser ut på videos ><

(Kan tillägga att jag använt Windows 8 "flitigt" i ca 1-1,5 vecka nu)

Permalänk
Medlem

Gav den 2veckor innan jag installerade 7an igen, mest pga att 8an crachade och buggade om och om igen,men jag var ändå inte impad överhuvudtaget,tvärtom.
ser ingen som helst mening med 8an om man inte ska använda touch, känns som dom har slängt ihop 2 olika operativsystem, bättre om man fick alternativet att välja med "metro" eller utan.

När det gäller upstarten skiljer det 1sek på mina datorer.

Tycker inte om att bli påtvingad något när behovet inte finns.

Så 8an är inte för mig, väntar med spänning på 9an.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Gav den 2veckor innan jag installerade 7an igen, mest pga att 8an crachade och buggade om och om igen,men jag var ändå inte impad överhuvudtaget,tvärtom.
ser ingen som helst mening med 8an om man inte ska använda touch, känns som dom har slängt ihop 2 olika operativsystem, bättre om man fick alternativet att välja med "metro" eller utan.

När det gäller upstarten skiljer det 1sek på mina datorer.

Tycker inte om att bli påtvingad något när behovet inte finns.

Så 8an är inte för mig, väntar med spänning på 9an.

Nästa version av Windows ryktas släppas om 6 månader så du behöver nog inte vänta så länge.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Självklart är det inte oanvändbart, t.o.m. Microsoft skulle märkt det. Jag anser dock att Metro är totalt värdelöst och inte bidrar med något positivt alls för en användare av en stationär dator.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk trycker att Metro är oanvändbart på en stationär dator. Det är ju bara en annan design av ett skrivbord med ikoner för att starta applikationer.
Varför är det bra med pekakärm och dåligt med mus? Går ju faktiskt snabbare att klicka på en ikon på skrivbordet än att leta i startmenyn.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde release preview i två veckor. Jag tyckte dock att det var mycket jobbigare att arbeta med än 7an, så jag bytte tillbaka. Att behöva svinga runt musen i alla hörn är besvärligt, att det dessutom känns otroligt fragmenterat med metroappar vs standardprogram gjorde inte saken bättre.

Det som de i mitt tycke skulle ha gjort till desktopversionen är som start8 löst det, nämligen att ha en vanlig startmeny och utgå från desktopen som "huvud-os", och sedan kunna köra metro-UIt via ett program på startmenyn.

EDIT: Ytterliggare en sak som totalförstör windows 8-upplevelsen är att alla jävla appar körs i fullskärm. Det håller inte på en 23-tumsskärn, jag kör i vanliga fall inte ens webbläsaren i fullskärm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Klart det är användbart. Det handlar om vana. Skulle man jämföra någon som växt upp med W8 och en som växt upp
med ett tidigare Windows skulle inte den som körde 8an vara långsammare på att göra saker alls.
Att byta från ett tidigare Windows till 8an är som att byta från Windows till ett slags Linux eller Mac (något som man inte
använt tidigare)

Permalänk
Inaktiv

Så, detta är samma tråd som ett tiotal andra? Samma tråd som saab skapade, fast omvänd? Det är exakt samma saker som diskuteras, bara det att tråden började på motsatt sätt.

Acceptera det, majoriteten fullständigt avskyr Windows 8. Majoriteten avskyr att sitta med en surfplatta till desktopanvändning. Vissa tycker det är innovativt, men även Microsoft vet att det nya upplägget långt från är uppskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Så, detta är samma tråd som ett tiotal andra? Samma tråd som saab skapade, fast omvänd? Det är exakt samma saker som diskuteras, bara det att tråden började på motsatt sätt.

Acceptera det, majoriteten fullständigt avskyr Windows 8. Majoriteten avskyr att sitta med en surfplatta till desktopanvändning. Vissa tycker det är innovativt, men även Microsoft vet att det nya upplägget långt från är uppskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar ju snarast som att de som hatar på W8 är en högljudd minoritet, se t.ex. den (visserligen lilla) undersökning i denna tråd.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Segas;13031591

Acceptera det, majoriteten fullständigt avskyr Windows 8. Majoriteten avskyr att sitta med en surfplatta till desktopanvändning. Vissa tycker det är innovativt, men även Microsoft vet att det nya upplägget långt från är uppskattat.

Skickades från m.sweclockers.com[/size][/QUOTE]

Kan bara hålla med till 100%.

Skrivet av Hutter:

Förstår inte varför folk trycker att Metro är oanvändbart på en stationär dator. Det är ju bara en annan design av ett skrivbord med ikoner för att starta applikationer.
Varför är det bra med pekakärm och dåligt med mus? Går ju faktiskt snabbare att klicka på en ikon på skrivbordet än att leta i startmenyn.....

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju långt ifrån alla som vill ha en massa ikoner på sitt skrivbord.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Så, detta är samma tråd som ett tiotal andra? Samma tråd som saab skapade, fast omvänd? Det är exakt samma saker som diskuteras, bara det att tråden började på motsatt sätt.

Acceptera det, majoriteten fullständigt avskyr Windows 8. Majoriteten avskyr att sitta med en surfplatta till desktopanvändning. Vissa tycker det är innovativt, men även Microsoft vet att det nya upplägget långt från är uppskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska dock skaffa en ny dator,min första. Och Windows 8 var billigast. Min budget var väldigt låg så det måste bli W8. Det är ju också ett officielt OS. Det kan ju inte vara oandvändbart -.-

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Använt Windows 8 i några månader nu och jag kan påstå att jag aldrig har haft något problem med användarvänligheten förutom den första kvällen.

Jämförelsevis så tog det ca 4 dagar innan jag kom in i Mac OS X
2 dagar för IOS
En kväll för WP8
En dag för Android

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Höstregn:

Verkar ju snarast som att de som hatar på W8 är en högljudd minoritet, se t.ex. den (visserligen lilla) undersökning i denna tråd.

Det tvivlar både du- och jag på. Du kan väl inte på fullaste allvar tro att Windows 8 har hyllats som en succé? Windows 8 hade blivit bra, om det erbjudits en längre tid för utveckling så det sluppit se ut - och bete sig - som en halvfärdig produkt.

(de mils långa anledningarna går att läsa om i alla andra identiska trådar)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Använt Windows 8 i några månader nu och jag kan påstå att jag aldrig har haft något problem med användarvänligheten förutom den första kvällen.

Jämförelsevis så tog det ca 4 dagar innan jag kom in i Mac OS X
2 dagar för IOS
En kväll för WP8
En dag för Android

Går det bra att spela de flesta spel?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Definitionen av "användbart" är nyckeln i den här frågan. Allt är "användbart" då allt går att användas till något, ett trasigt grafikkort kan du steka ägg på, frågan måste ställas i relation till andra produkter för att kunna besvaras ordentligt vare sig du vill det eller inte. Här skulle jag säga att den är sämre än andra OS för mina ändamål men samtidigt kan jag tänka mig att Windows 8 skulle kunna användas lättare än andra produkter för vissa behov jag kanske har i framtiden. Då du talar om hur den prasterar efter att jag vant mig så spelar den dåliga intuitivitet ingen roll här.

Jag tolkar dock din fråga som hur W8 skulle vara för mig idag och därmed är mitt svar: Nej, windows 8 har är svåranvändbar för mina behov, inte användbar för mina behov.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Går det bra att spela de flesta spel?

Japp, inga problem med det urvalet jag spelar alla fall

Hade skrivit massa inlägg men tog bort de, insåg precis att hur mycket jag än kommer med argument, så kommer man aldrig kunna vända en hatare till en älskare.

Hoppas ni alla får en trevlig helg och detta är nog mitt sista inlägg i sådana här trådar om Windows 8. Om ni har frågor så är ni alltid välkomna att PMa mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Höstregn:

Verkar ju snarast som att de som hatar på W8 är en högljudd minoritet, se t.ex. den (visserligen lilla) undersökning i denna tråd.

Skrivet av Reyintaz:

Seriöst, IGEN, kan ingen förstå detta?

Det handlar om personliga preferenser om vad man gillar utseende mässigt. Det går inte att använda som argument för att påstå att det är en halvfärdig produkt.

För det andra, hat syns mycket lättare än kärlek, då man inte har någon anledning att komma till forum och klaga om man tycker om något. Därför är Windows 8 hatare en högljudd minoritet. Det finns ingen anledning egentligen till att sådana som mig ska behöva komma in på forum för att försvara en produkt som vi tycker om.

Varför gör du det då? Jag är ingen hatare, men att påstå att Windows 8 skulle vara något revolutionerande över Windows 7 är bara en skär lögn.

De två stora anledningarna till att Windows 8 används, är enkla;

- Windows 8 finns på i princip alla nya datorer, utan möjlighet till val vid köp.

- Microsoft vill att det säljs i massor, och därför finns det för under 300kr, en bråkdel av vad Windows 7 kostar än idag.

Det finns flera ruskigt bra funktioner i Windows 8, utan tvekan. Men de väger inte upp ens en bråkdel av skiten man måste stå ut med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Men FFS. Jag läste frågan fel. Räkna om ett svar till "JA, det är användbart". >_<

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fungerande? Tja, det startar ju i alla fall, även fast man tror att man råkat logga in på sin smartphone.

Användbart som i att använda varje dag och trivas? Lol, nope.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Frågan har egentligen ett objektivt svar då Windows 8 självklart går att arbeta med till allt som det är tänkt. Att, som författaren till videon som nämns, påstå att det är oanvändbart är ett fullständigt oseriöst sätt att argumentera.

Det som egentligen är poängen är ju om man trivs med systemet mer än Windows 7. Vissa av oss gör det, andra inte (alls) . Svårare än så är det inte och det är rätt förbluffande att vissa här ska behöva argumentera så starkt i frågan att moderatorerna ska behöva radera inlägg i trådarna. Mig gör det då inget att vissa inte vill använda något jag använder, och jag tänker inte sitta och vara upprörd över att det finns system som inte passar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så, detta är samma tråd som ett tiotal andra? Samma tråd som saab skapade, fast omvänd? Det är exakt samma saker som diskuteras, bara det att tråden började på motsatt sätt.

Acceptera det, majoriteten fullständigt avskyr Windows 8. Majoriteten avskyr att sitta med en surfplatta till desktopanvändning. Vissa tycker det är innovativt, men även Microsoft vet att det nya upplägget långt från är uppskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog inte påstå att det kan vara sant, visst många tycker det är dåligt. Men det är främst för att "hatandet" av W8 får en större bild med tanke på att man lägger mer energi på att klaga än att säga bra saker om det.

Så nej, jag tror inte majoriteten tycker det är oanvändbart. Och om man som sagt inte gillar det finns så finns det åtgärder för t.ex. startmenyn och metro som det hackats mest på.

Permalänk
Medlem

TS är en känd astroturfer. Kan inte ta tråden seriöst. Men självklart är W8 användbart. Kanske inte passar allas meta-flow och är opraktiskt till olika arbetsflöden. Alla med lite datorkunnighet i ryggraden kan alltid sätta sig in i nya OS utan problem. Sen om man tycker om det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

insåg precis att hur mycket jag än kommer med argument, så kommer man aldrig kunna vända en hatare till en älskare.

Jaså? Jag vände från att hata nvidia till att älska det på 1mån

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt win 8 och lärt mig hur det fungerar känns win 7 gammalt och segt.

Ta tex desktop aero så skönt att slippa det.Startmenyn saknar jag inte alls.Men vill man inte lära sig något nytt kan man sitta med Win 7 ingen som tvingar en att gå över till 8an.

Alla haters det måste vara jobbigt att hata ett operativ system bara för att man ej klarar av att använda det och lära sig nya sätt att arbeta..Va tveksam i början men efter nån dag så ändrade jag min uppfattning.

Och att uppstart mellan win7 och 8 är 1sek stämmer då inte.Min dator både startar och stängs av bra mycket snabbare med win 8 än med 7an minst 10 sek skillnad.

En annan sak jag märkt är att win8 blir snabbare ju mer du använder det.Medan win 7 blir segare med tiden.Som om operativsystemet lär sig hur användaren arbetar och speedar upp program som oftast används.

Jag har kört alla OS från 3.1 till win 8 och gillar att lära mig nya arbetsätt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Höstregn:

Verkar ju snarast som att de som hatar på W8 är en högljudd minoritet, se t.ex. den (visserligen lilla) undersökning i denna tråd.

man behöver inte hata ,för om man inte gillar eller tycker om, jag har prövat skiten,och tycker inte om det, men det betyder inte att jag hatar något, här verkar det, att här man spetsar & hetsar upp direkt, om man inte tycker som andra vill

Permalänk
Avstängd

Användbart - ja, men inte i närheten lika användbart som XP/Win7.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har haft Windows 8 i någon månad nu och hade från början Start8. Efter lite strul blev jag sur och av installerade det eftersom jag inte fick till det. Mitt problem löstes när jag avinstallerade Start8. Problemet var så pass jobbigt att jag hellre körde utan.

Just nu älskar jag Metro, åtminstone Metroskrivbordet om jag säger så. Första bilden där jag kan lägga ikoner osv.

Jag använder annars inte metro så mycket faktiskt men det jag använt än så länge är väldigt bra! Lätt att använda och allt går så snabbt att komma åt!

Permalänk
Avstängd

Allt det nyaste lär ju komma till Windows 8 i första hand hädanefter, och sjuan blir inte lika prioriterad:
http://www.kickstarter.com/projects/1061646928/vlc-for-the-ne...

Jag gillar också att säkerheten är bättre än tidigare Windows versioner:
http://www.idg.se/2.1085/1.461711/windows-8-tar-sakerhet-till...
http://www.pcworld.com/article/2013139/windows-8-raises-the-b...

Det innebär inte att jag tycker allt är perfekt.
Men har man väl tagit steget till Windows 8 tror jag få lär gå tillbaka till Windows 7.