Permalänk

IR-mottagare deluxe

Hittade en liten trevlig apparat i en städskrubb i en källare under ett hus på Tegeluddsvägen i Stockholm för ett litet tag sen. Det är en 486:a. Processorn är en Cyrix 486 DX2 66MHz. Hårddisken är på hela 272MB. Det satt inget minne i burken, men jag har stoppat i 2st 4MB EDO-ram. Det här fyndet hade väl inte varit så himla märkvärdigt igentligen om det inte vore för storleken: 26x21x6cm! Den är ju asliten! Tänkte bygga ihop den där IR-mottagaren som så många gjort, och försöka skriva ihop nåt program som läser av com-porten i DOS, och sen styr parallellporten efter vad som kommer in i com-porten.

Såhär ser den ut. Den lilla fjuttiga kylflänsen på bilden näst längst ner har jag nu sprättat bort. Den satt med värmeledande tejp, och var bara ett par millimeter tjock. Sen tog jag en glasskiva och ett våtslippapper grovlek 1000 och slipade ovansidan av processorn, för den var inte helt slät. Sen tog jag en lite tjockare gammal pentium-kylfläns och slipade den med, och sen klistrade jag fast den på processorn med arctic silver adhessive. Anledningen till detta är att den plåtbit som hårddisk och floppy sitter fast på, låg mot kylflänsen med mer värmeledande tejp mellan, så värmen leddes upp i plåten. Kan aldrig vara bra tänkte jag. Sagt och gjort. Moddningen syns på bilden längst ner.

På hårddisken ligger DOS samt windows 3.11 for workgroups. Inget mer.

Eftersom jag inte kan ha floppyn i floppyhålet PGA kylflänsen nu, så får jag hitta på någon smart lösning

Tyvärr saknas ISA-busskortet som ska sitta i den där bruna kontakten i mitten. Någon som har ett sådant?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Nice låda
synd på Kortet som saknas

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Jag tror minsann att jag har ett sådant liggande faktiskt. Ska kolla efter imorgon.

Permalänk
Medlem

kolla nätagget det e ju skit litet. vet du hur många watt det e på?
det passsar kanske perfect till en htpc

Permalänk

Nej jag vet inte hur kraftigt agget är. Men det kan inte vara särskilt mycket. Kan det vara så mycket som 100W kanske? Sen så ger det bara +12, +5, -12, -5. No more.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

fan va praktiskt liten låda... gör som jag... gör en 0dB dator
bootar via nätverk o sånt...

Permalänk

Ja, hade jag det saknade ISA-busskortet så skulle jag kunna stoppa i ett nätverkskort, men nu finns inga kortplatser
Sen tänkte jag att eftersom bara ett litet DOS-program ska köras på datorn, räcker det ju med en floppydisk. Ingen HD då. Men den lilla 40mm-fläkten i bak måste ju sitta där för att kyla ner bl.a nätagget...

Visa signatur

Permalänk

fin liten burk

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Tja, du hade ju alltid kunnat sno lite elektricitet från nån annan burk du har surrandes, eftersom att du, förmodar jag, har tänkt ha den där krejjen ståendes igång hela tiden?

låter inte en HDD mindre än en FDD?

nice grejj annars!

Visa signatur

Scrizze

Permalänk

FDD:n kommer endast låta vid ett enda tillfälle, och det är när datorn bootar. När programmet är inläst är FDD:ns roll utspelad och då är allt helt knäpptyst (sånär som på fläkten då)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns redan ett DOS program som kan läsa av signalerna från den IR mottagaren som alla bygger. Använder det i min mp3spelare. Isrdos heter det. Det emulerar ett tangentbord så du kan skriva ett program som styr lpt porten när man trycker på vissa knappar på tangentbordet.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem

attans, då vart det lätt
men vafan.. då blir det ju inte lika roligt.. när man får allt serverat

Visa signatur

Scrizze

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Finns redan ett DOS program som kan läsa av signalerna från den IR mottagaren som alla bygger. Använder det i min mp3spelare. Isrdos heter det. Det emulerar ett tangentbord så du kan skriva ett program som styr lpt porten när man trycker på vissa knappar på tangentbordet.

Tackar så mycket! Ska testa detta så snart jag byggt ihop IR-mottagaren.

Det var lite svårt att hitta nånting som hette isrdos, men irdos gick bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade tyvärr inte kvar kortet. Det var visst någon som hade kastat det...=(

Permalänk

Okej, synd. Jaja, mina nuvarande planer inkluderar inga extra kort, men tack för att du kollade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan få köpa 4st 8mb edo minnen av mig om du vill

Permalänk

Tack, men nej tack Det finns bara två simm-platser, och de är redan upptagna. Förresten behöver jag inte en enda megabyte utöver de konventionella 640kb igentligen till detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oh en sånn har jag oxo!

Fast de va en 100Mhz AMD 486 cpu i den, den lyckades jag klocka till 120 Mhz.... och med inbyggt ljudkort (SB16 vibra)

Detta e iof offtopic men tror ni man kan köra winamp o spela MP3:or i den ?

Visa signatur

AthlonXP3000+/ASrock K7S8X/512Mb PC2700/80Gb HDD/ATI 9600XT/Antec SLK3700-BQE
Duron 1600/Asus A7VX-X/256Mb PC3200/120Gb HDD/ATI 7000/Q-TEC L-DT

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att jag också äger en DIGITAL burk.:D

Permalänk

Hehe coolt... jag tror jag har två sådana ISA-grejer du ville ha.
Dom är typ som nån slags megakort med en stålpinne ovanför och sen en massa platser typ ISA och PCI på...

Vad ska du göra mer med den?

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

En massa platser? I den här finns det bara hål för 2 kort, och de ska ligga ner.

Jag ska inte göra något mer med burken än att ha den som en IR-mottagare. Tänkte snickra ihop ett kretskort som är kopplat till parallellporten, så jag kan styra massa prylar med den. Bl.a så ska den kopplas till min soon-to-be 19" rackserver och då ska den kopplas till power-on, reset, winamp-buttons, display backlight av/på och lite mer. Sen blir det väl också till belysningen i serverskåpet. Det blir då en server helt utan knappar på chassit. Helt fjärr-styrd. Förutom tangentbordet då till PS/2-porten, men ska jag inte använda det behöver jag inte ens öppna glasdörren

[edit] Och varför inte kunna styra ventialtionsfläktarna i skåpet? Hmm bra idé... Mcyket bra Och varför inte koppla den till en mobil också! Kollar på hemsidan och ser att servern är nere. Slår snabbt numret till IR-burken, och Piiip, reset

Hmm. Skåpbelysningen ja. Olika CCFL-rör kanske. Grönt, blått... och ett vanligt lysrör. Slår in koden 21 på fjärren, 2 för belysning och 1 för blå färg, och *klick* så lyser det. Heheeee! det här blir bra. Elfa.... ELFA! Jag vill till elfa! Usch. får vänta 2 veckor tills julledigheten är över så jag kan åka å jobba i Stockholm igen

Visa signatur

Permalänk

Men vaffan Du är ju skadad Ska lätt lära mig lika mycket som du... hehe

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder

Tackar så mycket! Ska testa detta så snart jag byggt ihop IR-mottagaren.

Det var lite svårt att hitta nånting som hette isrdos, men irdos gick bättre

Zipfilem på min hårddisk hette faktiskt ISRDOS, öppnade den och kollade readme-filen nu. Programmet heter ISRemote och finns här:
http://www.bnro.de/~zeller/index.htm

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk

Vem kan det ha varit som kom på mobildelen då om inte jag?

Men varför ställa en hel dator bredvid bara för att styra serverdatorn? Börja använda mikroprocessorer! Då kan du ju använda strömmen i serverchassit och tar bara max en yta av en 5,25" plats. Och den behöver ingen 40mm fläkt för att fungera så det blir helt tyst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag slängde en 19" server låda på tippen idag...

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk

Micke, tackar igen. Då får jag testa det också

EagleSpirit, Den här ska funka även när servern är avslagen. Sen var den lilla 486an gratis, och jag har plats för den, så varför inte använda den då! Tycker jag är enklare än att hålla på och uppfinna hjulet igen genom att bygga nåt microprocessorkort som fixar det istället.

Visa signatur