Permalänk
Medlem

Jag installerade linux problemfritt på en Samsung 9-series i förra veckan. Den hade också GPT-header (GPT är ej en partition, det är partitionssystemet). Den hade även Secure Boot, som ju naturligtvis förhindrar Linux-installation.
(Och gör för guds skull ingen lågnivåformatering. Personen som tipsade dig om det vet definitivt inte vad det är.)

Det känns som problemet snarare är att du är ovan på att installera operativsystem, snarare än att Samsung gör dåliga datorer...

Se till att stänga av Secure Boot om du ser det i UEFI.
Om du stör dig på GPT, så boota en live-cd (över USB om du vill), och via gparted skapa ett MBR-partitionssystem i stället för GPT. Tar du bara bort partitionerna så ligger ju fortfarande GPT kvar.

Installerar du från USB-minne? Hur skapar du den boot-bara partitionen på USB-minnet? UNetbootin?
Går den igen själv-verifikationen om du bootar från USB-minnet och testar USB-minnet mot fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Som personen ovan säger så låter det som du har dålig koll mer än att det är Samsung som är dryga. edit: riktat till OP

Permalänk
Hjälpsam

Om issuet är med UEFI och bootsektorn på USB minnet etc, så kan en USB DVD hjälpa till (kan vara bra att ha liggandes och kostar inte många kronor)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1355076

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om issuet är med UEFI och bootsektorn på USB minnet etc, så kan en USB DVD hjälpa till (kan vara bra att ha liggandes och kostar inte många kronor)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1355076

Hehe festligt att köpa en cdläsare från samsung!

Permalänk
Medlem

Hur har du lagt in linux på USBminnet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

har du testat formatera den med partioner i gprated. och sen installera ubuntu på dom partionerna, och om du inte redan har gjort det se till att du har senaste releasen av distarna.

Kan vara installations programmen som har problem med gpt dom borde klara det dock. Men eftersom du kan formatera i gparted så verkar den kunna hantera det bäst

Jag har kört de senaste versionerna av distarna, och problemet är som sagt att jag inte kommer in i GPrated längre heller. Jag kommer till den första menyn, men oavsett vad jag väljer så får jag upp error-meddelanden.

Skrivet av Genesis:

Jag installerade linux problemfritt på en Samsung 9-series i förra veckan. Den hade också GPT-header (GPT är ej en partition, det är partitionssystemet). Den hade även Secure Boot, som ju naturligtvis förhindrar Linux-installation.
(Och gör för guds skull ingen lågnivåformatering. Personen som tipsade dig om det vet definitivt inte vad det är.)

Det känns som problemet snarare är att du är ovan på att installera operativsystem, snarare än att Samsung gör dåliga datorer...

Se till att stänga av Secure Boot om du ser det i UEFI.
Om du stör dig på GPT, så boota en live-cd (över USB om du vill), och via gparted skapa ett MBR-partitionssystem i stället för GPT. Tar du bara bort partitionerna så ligger ju fortfarande GPT kvar.

Installerar du från USB-minne? Hur skapar du den boot-bara partitionen på USB-minnet? UNetbootin?
Går den igen själv-verifikationen om du bootar från USB-minnet och testar USB-minnet mot fel?

Skrivet av muppens:

Hur har du lagt in linux på USBminnet?

Som sagt, jag plockade bort, inte partitionen utan partitionssystemet tydligen, med hälp av GParted och nu kommer jag inte alls in i det grafiska interfacet. Nu blir det bara error, vad jag än gör. Finns det något sätt att få tillbaka "partitionen" på?

Jag har gjort stickan bootbar med UNetbootin, YUMI, tuxboot, Linux Live USB Creator..
Och nej, jag är inte helt oerfaren när det gäller att installera operativsystem, men jag har dock aldrig stött på detta innan. Då är det inte helt lätt att veta. Sen tycker jag att det är klantigt av Samsungs support att säga att det inte är meningen att man ska installera ett nytt operativsystem.

Permalänk
Medlem

Hade det rört sig om en stationär dator, eller iaf en bärbar där disken är lätt att komma åt, så hade jag rådit dig att ta ut den och fixa ny partitionstabell i en annan dator. Å andra sidan så borde ju rimligen en usbsticka med linux boota om det var partitionstabellen som var problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazzdope:

Sen tycker jag att det är klantigt av Samsungs support att säga att det inte är meningen att man ska installera ett nytt operativsystem.

Flera tillverkare säger officiellt att de bara stödjer windows och ofta bara en version. Så fort du nämner annat operativsystem säger de att det inte är supported. Därmed inte saggt att det inte kan fungera.

Jag har flera laptops som inte fungerar speciellt bra i linux bra propetära grejer, exempelvis för växling mellan intern och extern grafikkort.

Jag har dock aldrig varit med om att datorn kan läsa USB men sen startar om efter 2sekunder oavsett vad som görs. Jag skulle nu säga:stäng av allt som går i UEFI, hoppas på att det bara är något som krånglar som är icke-essentielt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazzdope:

Som sagt, jag plockade bort, inte partitionen utan partitionssystemet tydligen, med hälp av GParted och nu kommer jag inte alls in i det grafiska interfacet. Nu blir det bara error, vad jag än gör. Finns det något sätt att få tillbaka "partitionen" på?

Jag har gjort stickan bootbar med UNetbootin, YUMI, tuxboot, Linux Live USB Creator..
Och nej, jag är inte helt oerfaren när det gäller att installera operativsystem, men jag har dock aldrig stött på detta innan. Då är det inte helt lätt att veta. Sen tycker jag att det är klantigt av Samsungs support att säga att det inte är meningen att man ska installera ett nytt operativsystem.

Om du säger det så. När du säger saker som att efter du tog bort partitioner och efter det blir upprörd över att Windows 8 inte längre startar efter det, får dig att låta som en glad amatör. Fast det kanske är jag som missförstår dig?
Och i för sig är det inget fel med en glad amatör. Där har vi alla varit någon gång. Men det känns märkligt att du skapar en tråd där du inte försöker få hjälp med ditt problem, utan försöker kaste skit på Samsung för att de inte supportar annat än Windows. Du kan inte ringa supporten från någon annan normal tillverkare heller och få hjälp med installation av Linux.
Det är antingen du som gör något fel, eller så har du fått ett måndagsex till dator. Jag har installerat Linux problemfritt på flera av Samsungs ultrabook-serier från 2012 utan problem. Så det är inget fel med de.

Är du över huvud taget intresserad av att få igång Linux på din dator?
Om ja, kan du i detalj beskriva vad du gör, och vad exakt du får för felmeddelanden?

Annars, ta ett USB-minne, se till att det kör MBR, och enbart har en partition. Formatera partitionen (med FAT32), och kör sedan UNetbootin. Skapa därifrån ett bootbart USB-minne, med den dist du vill ha. Förslagsvis Ubuntu desktop 12.10 64-bit, som är lätt att installera.
Sätt sedan UEFI på att boota från USB, och sedan från UNetbootins meny (när du kör från USB-minnet) välj där först att verifiera "CDn". Går det igenom så har du skapat USB-minnet korrekt. Gör den inte det så är det fel på din metod att skapa boot-bara USB-minnen, eller ditt USB-minne, eller nedladdningen av din dist.
Efter det starta om, och välj att installera Ubuntu denna gång. Om du får något fel, anteckna var du får felet, och exakt vad det står för felmeddelande.
Du kan även testa att köra memtest 86 (från en Ubuntu-usb, eller från exempelvis Ultimate Boot CD), för att säkerställa dig om att det inte är något fel på RAM-minnet eller annan stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Flera tillverkare säger officiellt att de bara stödjer windows och ofta bara en version. Så fort du nämner annat operativsystem säger de att det inte är supported. Därmed inte saggt att det inte kan fungera.

Jag har flera laptops som inte fungerar speciellt bra i linux bra propetära grejer, exempelvis för växling mellan intern och extern grafikkort.

Jag har dock aldrig varit med om att datorn kan läsa USB men sen startar om efter 2sekunder oavsett vad som görs. Jag skulle nu säga:stäng av allt som går i UEFI, hoppas på att det bara är något som krånglar som är icke-essentielt.

Det finns ju givetvis ett skäl till att de skriver officiellt stöd för Windows (7,8).
Man bör respektera det helt enkelt och får vara medveten om att allt kanske inte går eller fungerar som det ska med annat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det finns ju givetvis ett skäl till att de skriver officiellt stöd för Windows (7,8).
Man bör respektera det helt enkelt och får vara medveten om att allt kanske inte går eller fungerar som det ska med annat OS.

JA, skälet att de inte supportar andra OS är att det kostar pengar och eftersom de inte får speciellt många fler köpare av det tycker de inte att det är värt det. Detta betyder inte alls att det inte fungerar under andra operativsystem. Ibland betyder det bara att du själv måste leta upp drivrutinerna hos kretstillverkarna.

Det man(jag iaf) blir förbannad på är de inte ens släpper specifikationerna, det kostar näst intill ingenting att göra och då kan folk som vill(folk som sitter med linuxkärnan ofta) göra det som krävs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

VARNING risk för att "brick":a din samsung pga bugg i samsung firmware

Skrivet av jazzdope:

VARNING, risk för att Bricka samsung series 3/5/7/9 laptops vid Ubuntu instalationer om man gör "fel" pga samsungs bugg i firmware.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu-cdimage/+bug/1040557

https://bugs.launchpad.net/ubuntu-cdimage/+bug/1040557/commen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slstr:

VARNING, risk för att Bricka samsung series 3/5/7/9 laptops vid Ubuntu instalationer om man gör "fel" pga samsungs bugg i firmware.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu-cdimage/+bug/1040557

https://bugs.launchpad.net/ubuntu-cdimage/+bug/1040557/commen...

Wow, det har jag missat helt. Har själv en Samsung 530U3C som min egen primära laptop. Så tack för den varningen!

Det måste vara Cannonicals installationsmjukvara som felar. Jag har installerat Debian 7 och Ubuntu 12.04.1 Alternative (som använder debians installationsmjukvara, då den kunden ville ha fulldiskkryptering med dm-crypt+LVM, vilket Cannonicals inte klarar) i UEFI-läget utan problem.

Säkrast är nog dock helt klart att slå av UEFI Boot på de utan Secure Boot, och slår på den äldre BIOS-simuleringen (minns ej vad de kallade den, ej UEFI, och ej UEFI+X, bara X) i de med Secure Boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Wow, det har jag missat helt. Har själv en Samsung 530U3C som min egen primära laptop. Så tack för den varningen!

Det måste vara Cannonicals installationsmjukvara som felar. Jag har installerat Debian 7 och Ubuntu 12.04.1 Alternative (som använder debians installationsmjukvara, då den kunden ville ha fulldiskkryptering med dm-crypt+LVM, vilket Cannonicals inte klarar) i UEFI-läget utan problem.

Säkrast är nog dock helt klart att slå av UEFI Boot på de utan Secure Boot, och slår på den äldre BIOS-simuleringen (minns ej vad de kallade den, ej UEFI, och ej UEFI+X, bara X) i de med Secure Boot.

Om du läser hela tråden jag länkade till så framgår det det att felet ligger hos samsung i deras firmware, om du har andra erfarenheter så kanske du kan bidra där så att de kan skeppa oss fungerande firmware snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slstr:

Om du läser hela tråden jag länkade till så framgår det det att felet ligger hos samsung i deras firmware, om du har andra erfarenheter så kanske du kan bidra där så att de kan skeppa oss fungerande firmware snabbare.

Jag menar att det är måste vara Cannonicals installationsmjukvara som triggar buggen, inte att den är buggen.
Om jag får tid över så kommer jag fylla i detaljerat om mina erfarenheter. Dock är de inte helt relevanta till den specifika buggen (då de begränsar sig till enbart 530U3C och 700Z5C vilket detta ej gäller).
Edit: Men de verkar redan ha skrivit att Alternative ej påverkas.