Permalänk

Hjälp sökes, Bygga dator.

Hej där, denna tråd kan vara felplacerad då den innehåller lite olika grejer men problemen riktar sig kring chassi kylningen.

Fråga 1: Alla fläktar som ingick i chassit har 2 kontakter var, 1x som är till moderkortet och 1x som man kan koppla till nätagget.. Ska man använda bägge eller bara en kontakt?

Fråga 2: Alla fläktar lyser inte, trots att alla är LED-fläktar, snurrar den så får den ström, borde den/dem inte lysa då ?

Fråga 3: Nätagget hade 6 eller ifall det var 8 "hål" i sin CPU-kontakt. Men på moderkortet har jag 4x pinnar, fungerar det ändå eller måste man köpa nytt?

Fråga 4: Lillebror som påbörjade detta och prompt inte skulle ha hjälp har satt moderkortet direkt på chassit (utan distanser) han har startat och så med ström men inte mer än att den vart igång mer än 1 minut. Betyder detta att moderkortet är trasigt eller finns det en chans att den kan ha klarat dig?
Min erfarenhet utan distans = kortslutning hittills iaf..

Danne

Visa signatur

"Never interrupt your enemy when he is making a mistake!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne-1991:

Hej där, denna tråd kan vara felplacerad då den innehåller lite olika grejer men problemen riktar sig kring chassi kylningen.

Fråga 4: Lillebror som påbörjade detta och prompt inte skulle ha hjälp har satt moderkortet direkt på chassit (utan distanser) han har startat och så med ström men inte mer än att den vart igång mer än 1 minut. Betyder detta att moderkortet är trasigt eller finns det en chans att den kan ha klarat dig?

Danne

Det kan klarat sig om han haft tur, men ja kan också bara helt enkelt ha kortslutit direkt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

1 & 2. Den som ska till nätagget kanske är för belysningen i fläkten?

3. Finns nog adapter för det.

4. Kan vara om datorn stängts av av sig själv. Men om den stänges av vanlig manuellt och inte typ kortslöts så bör det ha klarat sig.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne-1991:

Fråga 1: Alla fläktar som ingick i chassit har 2 kontakter var, 1x som är till moderkortet och 1x som man kan koppla till nätagget.. Ska man använda bägge eller bara en kontakt?

Fråga 2: Alla fläktar lyser inte, trots att alla är LED-fläktar, snurrar den så får den ström, borde den/dem inte lysa då ?

Fråga 3: Nätagget hade 6 eller ifall det var 8 "hål" i sin CPU-kontakt. Men på moderkortet har jag 4x pinnar, fungerar det ändå eller måste man köpa nytt?

Danne

1: Du kopplar det antingen till moderkortet eller till nätagget men inte båda sammtidigt. Om du har tillräckligt många fläktutag på moderkortet så rekommenderar jag att du kopplar in dem där. Är de 4-pin kontakter så är de PWM styrda också.

2: Vissa fläktar med ledbelysning kan man stänga av och har olika lägen för olika färger m.m. Kolla manualen.

3: På nätagget bör du ha en 4-pin eller som oftast en 4+4-pin kabel om nätagget är lite kraftigare som går till CPU kontakten på moderkortet.

4: Plocka isär och testa montera med distanser och köra. Ni kan ha fått kortslutning men det kan ha klarat sig.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne-1991:

Vad är det för fläktar och hur ser kablarna ut?
Borde stå anvisningar i manualen hur man ska koppla in dom

Citat:

Antagligen är det en 8pin, och den kan gå att dela i två.
Hur som helst kopplar du in de "första" 4 pinnarna i moderkortet.
Om du kikar noggrant så är vissa pinnar lite rundade och även vissa hål rundade, i typ ett sådant mönster.
O[]
[]O
"8Pinnaren" i sin tur bör ha ungefär ett sådant mönster:
O[][]O
[]OO[]

Citat:

Danne

Har du tur så överlevde moderkortet, nästan alla som kopplar in sina kort utan distanser bränner dom dock.

Permalänk

Tack för alla svar. Jag ska se över detta, får plocka ihop det som brorsan har gjort hittills, han kan inte ens engelska så han har nog chansat ganska mkt. Nätagget är riktigt budget, Hjälper det om jag länkar lite komponenter som han har beställt eller blir det kanske bara rörigt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länka alltid specs när du har problem. Gärna till en kundvagn på t.ex. prisjakt/inet så vet man exakt vad som sitter i.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk

okok, kundvagn kändes komplext här kommer sakerna:
Uppgraderingspaket (processor, ram & moderkort): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752348
Cahssi: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495633
HDD: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620189
Nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635832
Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744108

Ingen superdata, han är 12 och vill kunna spela wow på den. I dagsläget sitter han på en gammal dell från 2003 så detta bör vara en liten upgrade

Visa signatur

Permalänk

Snabb fråga till, ifall någon nu ser detta..
Jag såg nu att min lillebror har tagit ett nätagg på 430w och sen när man läser spec på grafik kortet så står det: Erforderligt nätaggregat 550 W. Måste han köpa nytt nätagg då eller fungerar det ändå ?

Danne

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne-1991:

Jag såg nu att min lillebror har tagit ett nätagg på 430w och sen när man läser spec på grafik kortet så står det: Erforderligt nätaggregat 550 W. Måste han köpa nytt nätagg då eller fungerar det ändå ?

Danne

Jag skulle inte chansa, du kanske skulle komma undan med lite ner voltning och ner klockning men du riskerar ju datorn och kanske mer om det failar. Om du nu kör med det agget skulle jag i alla fall mäta hur mycket datorn drar första gången du gör något krävande och se hur mycket den drar från vägg och sen slå på 20% och jämför det med vad det 430W, Jag skulle plugga ur datorn på mommangen om energi förbrukningen överstiger 370w. Och en sak till! Don't blame me om något går fel! jag har varnat dig och sagt att jag inte skulle provat.

EDIT: Här har du hur mycket bara kortet drar i load: http://www.anandtech.com/bench/Product/536
sen kan det vara värt att ta en titt här: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

77W TDP på proppen+ grafikkort på 200 lite annat choffs på 50w=330+20% marginal=396 det är j*vligt på gränsen med tanke på att agget max kan spotta ut ca 400w ren el (80+ standarden sätter inga andra krav) någon som har prövat får gärna rätta mig dock. på andra sidan så säger http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp att det borde gå, det är upp till dig att prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne-1991:

Danne

HD7770 är relativt strömsnålt, 430W bör räcka utan problem.
Ett helt system med HD7770 drar ~230W vid väggen enligt http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870... (scrolla ner nästan till botten).

Att det står 550w är bara för att tillverkarna vill ha god margnial även om du stoppar in 20 hdd:ar.
Agget är inte av superkvalité, men det bör göra sitt jobb och du har ju ändå 3års garanti.

Permalänk

Hej Alla. Allting är på sin plats och datorn fungerar klock-rent. Jag vill tacka alla i denna tråden för all support, det uppskattas!

Mvh: Danne

Visa signatur