Permalänk

Förbättra min FPS

Hejsan alla SC medlemmar, Jag är en grabb på 15 år som lirar spel som WoW och LoL. Jag kan maxa grafiken på de båda spelen, men dock laggar jag extremt och liggar på cirka 8-15fps på wow och 30-34fps på LoL. Samt har jag försökt med att börja streama lite grann och då laggar min dator sjukt mycket. Datorn är cirka 3år gammal och det enda jag gjort är att jag köpt 1 ny ramsticka. Jag hade en riktigt kass skärm innan och trodde problemet kunde vara att skärmen var urdålig och köpte därför en BenQ 24' XL2420T som skall kunna vara riktigt bra men känner inte att jag riktigt får ut någonting av den eftersom fps'n är den samma. Testade även att uppdatera mitt grafikkort vilket inte heller gav någon förbättring. Jag är inte så kunnig om datorer och därför söker jag er hjälp. Är det något jag bör köpa? Grafikkort? Processor?

Som sagt så köpte jag en komplett dator från Acer, modell: Aspire M3900

Är tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

börja med att lista dina komponenter så vi ser vad du har

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Antingen får du sänka grafiken, alternativt byta ut det mesta. Att streama har jag för mig kräver väldigt mycket, hur man löser det på bästa sätt vet jag inte.

Men hur tänkte du när du köpte ny skärm för att spelen hackar? En "normal" skärm är oftast på 60 Hz i uppdeteringsfrekvens = 60 FPS. Så det är snarare datordelar som inte riktigt hänger med.

Om du bara hade tänkt att lira WoW och LoL kommer du nog rätt billigt undan om du tänker köpa nytt, eftersom det inte nått värsting grafikkort.
Att bygga sin egen dator är ett prisvärt alternativ på sidor som tex inet (www.inet.se) där dom för en summa även erbjuder sig att bygga ihop den åt dig.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk

Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU E5800 3.20GHz 3.20 GHz
Grafikkort: NVIDA GeForce 420
Moderkort: Acer EG43M
RAM: DDR3 SDRAM 666.7MHz 4x2GB
Monitor: BenQ 24'' XL2420T
Hårdisk: Hitachi HD 1TB 7200rpm

Tror det skall vara rätt, hade ingen aning om hur man kollade vad man hade för saker men hittade något program så jag tror detta skall vara rätt annars får du rätta mig om jag skrivit fel.. samt om det skall vara något mer.

Permalänk
Skrivet av daycen:

Antingen får du sänka grafiken, alternativt byta ut det mesta. Att streama har jag för mig kräver väldigt mycket, hur man löser det på bästa sätt vet jag inte.

Men hur tänkte du när du köpte ny skärm för att spelen hackar? En "normal" skärm är oftast på 60 Hz i uppdeteringsfrekvens = 60 FPS. Så det är snarare datordelar som inte riktigt hänger med.

Om du bara hade tänkt att lira WoW och LoL kommer du nog rätt billigt undan om du tänker köpa nytt, eftersom det inte nått värsting grafikkort.
Att bygga sin egen dator är ett prisvärt alternativ på sidor som tex inet (www.inet.se) där dom för en summa även erbjuder sig att bygga ihop den åt dig.

Grejen är den att min budget inte är specielt stor, och därför hade jag tänkt om det kanske bara var något speciellt som behövdes uppgraderas. Te.x en ny processor. Har cirka 1500:- men om det saknas några hundralappar så är det inga problem att fixa, men en helt ny dator? Det har jag inte råd med tyvär. Syftade på en http://www.inet.se/produkt/5310020/i...ghz-ivy-bridge .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astroview:

Grejen är den att min budget inte är specielt stor, och därför hade jag tänkt om det kanske bara var något speciellt som behövdes uppgraderas. Te.x en ny processor. Har cirka 1500:- men om det saknas några hundralappar så är det inga problem att fixa, men en helt ny dator? Det har jag inte råd med tyvär. Syftade på en http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz... .

Du behöver betydligt bättre cpu/gpu. 1500kr lär nog tyvärr inte räcka. Du får räkna med det dubbla (~ 3000kr)

Men att du köpt en 120Hz skärm va lite bortkastade pengar då din dator ändå inte klarar 60fps +

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Du behöver betydligt bättre cpu/gpu. 1500kr lär nog tyvärr inte räcka. Du får räkna med det dubbla (~ 3000kr)

Men att du köpt en 120Hz skärm va lite bortkastade pengar då din dator ändå inte klarar 60fps +

EDIT: CPUn Du länka hade varit ett bra köp! Men ditt grafikkort kommer räcka till, så kör på den CPUn och sen när du har råd så byter du även grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Solding:

EDIT: CPUn Du länka hade varit ett bra köp! Men ditt grafikkort kommer räcka till, så kör på den CPUn och sen när du har råd så byter du även grafikkort

Ja jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag köpte skärmen, dock lirade jag på en urkass HP skärm men som sagt om jag endå inte kan få ut 120Hz så var det kanske inte värt. Man lär sig av sina misstag, så får man nog uttrycka sig. Tack för hjälpen dock, ska nog göra som du sa. Köpa i5an och sedan ett nytt grafik kort, men har du några tips på prisvärt grafikkort ? Pengarna kommer ju tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astroview:

Jag kan maxa grafiken på de båda spelen, men dock laggar jag extremt och liggar på cirka 8-15fps på wow

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Hur tänkte du nu?

Jo, förr när jag lirade wow så spelade jag på en ännu sämre dator och då gick det inte äns att maxa grafiken. Det jag vill påpeka är att jag kan maxa grafiken och jag vill höja min fps på maxad grafik. Alltså inte sänka grafiken för att få bättre fps osv. Ursäkta att jag var lite otydlig.

Permalänk
Medlem

Alt 1: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2816980/2013-01-08 AMD.

Alt 2: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2817083/2013-01-08 Intel.

Föreslår intel för att wow är processor krävande spel.

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem

Både processorn och grafikkortet känns för sega som sagt. Och för 1500kr får du inte mycket nytt att hänga i granen, så jag skulle föreslå att du kikar på att köpa begagnat om du inte har något emot det?

Grafikkort är en enkel uppgradering men ny processor behöver nytt moderkort också. Då kommer problemet att ditt nuvarande har formen micro-atx vilket är svårare att hitta begagnat än de lite större atx. Annars skulle jag nog säga att om du kan spara ihop en femhundring till så kommer du kunna spela dina spel utan problem med dessa prylar http://www.inet.se/kundvagn/visa/2817350/2013-01-08. Ett radeon 7770 orkar med ca 50 fps i wow på hög grafik i den upplösningen, om du kör ultra så krävs det bättre grafikkort dock, säg ett 7870 som går på närmare 2000kr ensamt

(du kan se siffror här http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-660-geforce-g..., men de mäter också med en svindyr intel i7-processor)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Astroview:

Hejsan alla SC medlemmar, Jag är en grabb på 15 år som lirar spel som WoW och LoL. Jag kan maxa grafiken på de båda spelen, men dock laggar jag extremt och liggar på cirka 8-15fps på wow och 30-34fps på LoL. Samt har jag försökt med att börja streama lite grann och då laggar min dator sjukt mycket. Datorn är cirka 3år gammal och det enda jag gjort är att jag köpt 1 ny ramsticka. Jag hade en riktigt kass skärm innan och trodde problemet kunde vara att skärmen var urdålig och köpte därför en BenQ 24' XL2420T som skall kunna vara riktigt bra men känner inte att jag riktigt får ut någonting av den eftersom fps'n är den samma. Testade även att uppdatera mitt grafikkort vilket inte heller gav någon förbättring. Jag är inte så kunnig om datorer och därför söker jag er hjälp. Är det något jag bör köpa? Grafikkort? Processor?

Som sagt så köpte jag en komplett dator från Acer, modell: Aspire M3900

Är tacksam för alla svar

Jag är även en kille på 15 år, och jag har också skrivit trådar om fpsen i t.ex WoW och LoL i trådar här på Sweclockers.
Vad jag har fått veta genom det är att World of Warcraft är ett ooptimerat spel, så de kan vara svårt att maxa det med stabil fps i städer / raids / osv.
Annorlunda i t.ex Grizzyhill och såna ställen, där de inte drar så mycket texturer.
Men köp en ny Processor, kommer flyta på mycket bättre! Kolla bara så att ditt moderkort stöder Intel så att den inte stöder AMD, för isåfall kan du ju glömma Intel haha. Men kör på den i5 3570k eller vad du länkande, kunde inte se länken helt. Om Moderkortet nu stöder Intel och inte AMD.
Hoppas det går bra för dej!

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Skrivet av zenyard:

Jag är även en kille på 15 år, och jag har också skrivit trådar om fpsen i t.ex WoW och LoL i trådar här på Sweclockers.
Vad jag har fått veta genom det är att World of Warcraft är ett ooptimerat spel, så de kan vara svårt att maxa det med stabil fps i städer / raids / osv.
Annorlunda i t.ex Grizzyhill och såna ställen, där de inte drar så mycket texturer.
Men köp en ny Processor, kommer flyta på mycket bättre! Kolla bara så att ditt moderkort stöder Intel så att den inte stöder AMD, för isåfall kan du ju glömma Intel haha. Men kör på den i5 3570k eller vad du länkande, kunde inte se länken helt. Om Moderkortet nu stöder Intel och inte AMD.
Hoppas det går bra för dej!

Tack, det där hjälpte mig mycket. Förstod inte riktigt vad de andra skrev. Är inte så duktig på datorer, men detta fick mig att förstå vad de andra menade

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astroview:

Tack, det där hjälpte mig mycket. Förstod inte riktigt vad de andra skrev. Är inte så duktig på datorer, men detta fick mig att förstå vad de andra menade

Tack.

om du köper proccesorn du länkade längre upp (nästan vilken processor du än köper) så kommer du behöva ett nytt moderkort som passar ihop med procerssorn,

proccesorn du länkade behöver ett 1155 socket.

Permalänk
Skrivet av Zabuza:

Alt 1: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2816980/2013-01-08 AMD.

Alt 2: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2817083/2013-01-08 Intel.

Föreslår intel för att wow är processor krävande spel.

Du lade till ram stickor ? Vilket jag redan har men de kanske inte passar för i5 och det där moderkortet? Eller är mina stickor rent utsagt kassa ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Astroview:

Tack.

Glad att få hjälpa till! Ny här på SweClockers och även ganska ny i datorvärlden, har alltid älskat datorer & spel osv, men jag aldrig riktigt dragit mig in bland komponenterna och lärt mig, men efter jag köpte ny processor & moderkort & ram i somras så drogs jag till det mer & mer, sen nu i vintras köpte jag grafikkort,chassi, kylning till chassi & fläkt, och får min SSD imorgon, och sweclockers har hjälpt mig grymt mycket med fakta de senaste dagarna!
Men tror du behöver nytt moderkort som han säger, att den inte stödjer lägre eller vad det är än 1155 socket, men du får ett bra moderkort för 900 kronor så det är lugnt, om du nu har pengar så du kan lägga ut på det

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astroview:

Du lade till ram stickor ? Vilket jag redan har men de kanske inte passar för i5 och det där moderkortet? Eller är mina stickor rent utsagt kassa ?

ja dom du har är faktiskt ganska kassa (667mhz) och idag ligger dom på ca 1600mhz även om dina går använda så köp nya just nu är ram snorbilligt dessutom (2x4gb 1600mhz kostar ca 325-400kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astroview:

Snabbare är bättre, men visst går det att använda de gammla, rekommenderar ej och göra det.

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fax110:

ja dom du har är faktiskt ganska kassa (667mhz) och idag ligger dom på ca 1600mhz även om dina går använda så köp nya just nu är ram snorbilligt dessutom (2x4gb 1600mhz kostar ca 325-400kr)

Skrivet av Zabuza:

Snabbare är bättre, men visst går det att använda de gammla, rekommenderar ej och göra det.

Oj. Här var det upp åt väggarna fel med minnena.
Astroview´s nuvarande minnen är inte alls dåliga på något sätt. Det är DDR3minnen som arbetar i 1333MHz (alltså inte i 667mhz eftersom denna siffra skall dubleras, det är ju DDRminnen ) vilket är standardhastigheten för DDR3. Dessutom gör snabbare minnen knappast någon skillnad för spelupplevelsen. Du kan få en teoretisk ökning på någon extra procent fler frames per second men det kommer garanterat inte märkas. Att lägga flera hundra extra på minnen som han redan har är heltokigt och han får ut mångfalt mer prestanda per krona av att lägga de extra hundralapparna på bättre processor eller grafikkort för den extra slanten.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

(du kan se siffror här http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-660-geforce-g..., men de mäter också med en svindyr intel i7-processor)

OT;
Mjaaa, beror väll lite på vilken budget man har. Har man inte ca 8 k så är det mycket men annars, hade jag inte varit så nöjd med min så hade jag nog skaffat en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj. Här var det upp åt väggarna fel med minnena.
Astroview´s nuvarande minnen är inte alls dåliga på något sätt. Det är DDR3minnen som arbetar i 1333MHz (alltså inte i 667mhz eftersom denna siffra skall dubleras, det är ju DDRminnen ) vilket är standardhastigheten för DDR3. Dessutom gör snabbare minnen knappast någon skillnad för spelupplevelsen. Du kan få en teoretisk ökning på någon extra procent fler frames per second men det kommer garanterat inte märkas. Att lägga flera hundra extra på minnen som han redan har är heltokigt och han får ut mångfalt mer prestanda per krona av att lägga de extra hundralapparna på bättre processor eller grafikkort för den extra slanten.

På Aspire M3900 specsen är det 1066 MHz.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zabuza:

På Aspire M3900 specsen är det 1066 MHz.

Yes. Likaså på min HTPC med e-350. Men för stationära som inte är extraordinärt klena (likt fusion e-350 eller intels pentioumprocessorer) är det 1333 som gäller. Ska man över det så måste det ställas manuellt ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera TS att spara ihop lite mera pengar, och börja med uppgradera CPU till förslagsvis Intel i5. Antar att han också måste köpa nytt moderkort då. Får räkna med ca: 2.500:- för det. Om du väljer AMD blir det lite billgare, men samtidigt när du lirar WoW som dels är ooptimerat och dels rätt CPU krävande är helt klart Intel att föredra.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |