Permalänk
Medlem

Svaren har redan svarats.

Ja, din far kan kolla din historik, mest troligast är ju via er hemmarouter, är han mer avancerad kan han sniffa paket i nätverket (om man orkar).

Du skulle behöva kryptera din trafik och hålla din dator borta från päronen för att dölja det du surfar på, däremot ser ju trafiken misstänksam och du kan fortf bli utfrågad vad för trafik det är, även om de inte kan se innehållet, men på tanke på att du inte vet vad domän och censur är så är det ingen idé med en överkurs här. Faller intresset dig vidare i livet kan jag föreslå om ett IT-gymnasium och Wikipedia/Google.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Du kan säga till dina fascistiska föräldrar att sluta lägga sig i ditt privatliv. Varför får föräldrar för sig att det är ok att behandla vuxna bra, men barn dåligt? Du kan hälsa dom att de kan flytta till Kina eller Iran om de tycker om censur!

Va inte så förbannat dum i huvudet!

Föräldrars uppgift är att UPPFOSTRA sina barn samt se efter dom tills dom kan ta hand om sig själva, det är BRA att hans föräldrar bryr sig, alltför många föräldrar idag skiter fullkomligt i sina barn och är korkade nog till att tycka att STATEN samt SKOLAN skall sköta den biten. Sånna "föräldrar" behöver vi inte fler av.

Är det nu som så att OP är tillräckligt gammal så får han naturligtvis göra klart för sina föräldrar att han kan sköta sig själv, att de får lov att lita på honom. Det handlar då om ömsesidig respekt. Men nu är det också som så här att så länge du bor hemma så får du lov att rätta dig efter vissa regler som dina föräldrar har satt upp, när du sedan bor själv så kan du göra precis vad du vill.

Vad avser porr surfande så är det totalt värdelöst, bara skit på internet, håll dig ifrån porren och skaffa dig en flickvän istället. Blir en bättre start för dig som ung man än det att surfa porr. Men det är upp tilll DIG i slutändan, naturligtivs, men återigen, ge fan i porren och skaffa dig en flickvän istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

finns nog som tilläggstjänst från telia, kommer ihåg att tele2 hade det förut och jag åkte på en rejäl utskällning när utdraget med alla mina besökta webbsidor hamnade i brevlådan

(efter det var jag inte mammas lilla pojke längre)

Tråkigt, för dig alltså
Nej men om man skulle till exempel fråga sin leverantör skulle de skicka ALLA sidor man varit på då eller?
För det skulle bli ganska många kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det borde det inte gör? Så fort du startar inkognito så sparas inget alls på datorn utan rörs sig endast i RAM minnet.

Antingen sitter det något i eran router eller så har dina föräldrar installerat keylogger på din dator!

edit: Jag kanske ska säga såhär: Inge nytt sparas. Självklart finns din gamla historik. Men den får du rensa ut isf

Rensade men det syns fortfarande. Nä tror det är ngt med routern.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Hur gammal är du TS?
2. Beroende på vad du svarar på fråga #1 så kan dina föräldrar ha god anledning att bevaka ditt surfande.
3. Att kolla historik kan även en novis göra med hjälp av guider på internet och rätt verktyg som wireshark eller liknande, eller ofta inbyggda funktioner i routern.

Jag är 16.
Ja, jag vet.
Okey.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Va inte så förbannat dum i huvudet!

Föräldrars uppgift är att UPPFOSTRA sina barn samt se efter dom tills dom kan ta hand om sig själva, det är BRA att hans föräldrar bryr sig, alltför många föräldrar idag skiter fullkomligt i sina barn och är korkade nog till att tycka att STATEN samt SKOLAN skall sköta den biten. Sånna "föräldrar" behöver vi inte fler av.

Är det nu som så att OP är tillräckligt gammal så får han naturligtvis göra klart för sina föräldrar att han kan sköta sig själv, att de får lov att lita på honom. Det handlar då om ömsesidig respekt. Men nu är det också som så här att så länge du bor hemma så får du lov att rätta dig efter vissa regler som dina föräldrar har satt upp, när du sedan bor själv så kan du göra precis vad du vill.

Vad avser porr surfande så är det totalt värdelöst, bara skit på internet, håll dig ifrån porren och skaffa dig en flickvän istället. Blir en bättre start för dig som ung man än det att surfa porr. Men det är upp tilll DIG i slutändan, naturligtivs, men återigen, ge fan i porren och skaffa dig en flickvän istället.

En aning svårare kanske...? ^^

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

I'm thinking mobiltelefon -> USB -> urpluggad nätverkskabel -> övervaka den farsan!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Va inte så förbannat dum i huvudet!

Föräldrars uppgift är att UPPFOSTRA sina barn samt se efter dom tills dom kan ta hand om sig själva, det är BRA att hans föräldrar bryr sig, alltför många föräldrar idag skiter fullkomligt i sina barn och är korkade nog till att tycka att STATEN samt SKOLAN skall sköta den biten. Sånna "föräldrar" behöver vi inte fler av.

Är det nu som så att OP är tillräckligt gammal så får han naturligtvis göra klart för sina föräldrar att han kan sköta sig själv, att de får lov att lita på honom. Det handlar då om ömsesidig respekt. Men nu är det också som så här att så länge du bor hemma så får du lov att rätta dig efter vissa regler som dina föräldrar har satt upp, när du sedan bor själv så kan du göra precis vad du vill.

Vad avser porr surfande så är det totalt värdelöst, bara skit på internet, håll dig ifrån porren och skaffa dig en flickvän istället. Blir en bättre start för dig som ung man än det att surfa porr. Men det är upp tilll DIG i slutändan, naturligtivs, men återigen, ge fan i porren och skaffa dig en flickvän istället.

Du har faktiskt rätt, men syrran är 17 och brossan 19 och dom får fan göra vad dom vill, men mig behandlar dom som j**la 3åring.

Har länge försökt med en tjej men har bara gått dåligt.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

I'm thinking mobiltelefon -> USB -> urpluggad nätverkskabel -> övervaka den farsan!

Dela med sig av telefonens 3g-nät till datorn? Lycka till att streama HQ-porr över 3g:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

I'm thinking mobiltelefon -> USB -> urpluggad nätverkskabel -> övervaka den farsan!

I don't have it

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0xzii:

Du har faktiskt rätt, men syrran är 17 och brossan 19 och dom får fan göra vad dom vill, men mig behandlar dom som j**la 3åring.

Har länge försökt med en tjej men har bara gått dåligt.

Din brorsa är vuxen så när det gäller honom så kan han göra vad fan han vill (även om han skulle vara omogen för sin ålder).

Det här med tjej kommer med tiden. Stressa inte. Jag var över 20 när jag fick till det med en tjej. Alla är olika.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Dra igång privat surfning så kan du porrsurfa som en blådåre.

Du är i inkognitoläge. Sidorna som visar i det här fönstret visas inte i webb- eller sökhistoriken och de lämnar inga spår, t.ex. cookies, på datorn när du har stängt alla öppna inkognitofönster. Alla filer som du hämtar eller bokmärken som du skapar sparas dock.

Inkognitoläget påverkar inte hur andra personer, servrar eller program beter sig. Ha uppsikt på följande:
Webbplatser som samlar in eller delar information om dig
Internetleverantörer eller arbetsgivare som spårar vilka sidor du besöker
Fientliga program som spårar dina tangenttryckningar i utbyte mot gratis känsloikoner
Övervakning av hemliga agenter
Personer står bakom dig
Läs mer om att surfa inkognito.
Eftersom Google Chrome inte styr hur tillägg hanterar dina personliga data har alla tillägg inaktiverats för inkognitofönster. Du kan aktivera dem individuellt i tilläggshanteraren.

Arbetsgivare får man väl byta ut till farsor då, men du förstår tanken.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Din brorsa är vuxen så när det gäller honom så kan han göra vad fan han vill (även om han skulle vara omogen för sin ålder).

Det här med tjej kommer med tiden. Stressa inte. Jag var över 20 när jag fick till det med en tjej. Alla är olika.

Jag syftar lite på vad Larsioni sa. Han bor ju kvar men skit samma.

Och det är därför jag gör det för jag blir deprimerad för jag inte har ngn tjej. Annars hade jag inte gjort det.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Du är i inkognitoläge. Sidorna som visar i det här fönstret visas inte i webb- eller sökhistoriken och de lämnar inga spår, t.ex. cookies, på datorn när du har stängt alla öppna inkognitofönster. Alla filer som du hämtar eller bokmärken som du skapar sparas dock.

Inkognitoläget påverkar inte hur andra personer, servrar eller program beter sig. Ha uppsikt på följande:
Webbplatser som samlar in eller delar information om dig
Internetleverantörer eller arbetsgivare som spårar vilka sidor du besöker
Fientliga program som spårar dina tangenttryckningar i utbyte mot gratis känsloikoner
Övervakning av hemliga agenter
Personer står bakom dig
Läs mer om att surfa inkognito.
Eftersom Google Chrome inte styr hur tillägg hanterar dina personliga data har alla tillägg inaktiverats för inkognitofönster. Du kan aktivera dem individuellt i tilläggshanteraren.

Arbetsgivare får man väl byta ut till farsor då, men du förstår tanken.

Självkligt. Men med https eller en proxy eller varför inte en krypterad VPN-tunnel så kan ju arbetsgivare/farsan skita sig i näven.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Zeuxlarsson:

Dela med sig av telefonens 3g-nät till datorn? Lycka till att streama HQ-porr över 3g:D

Funkar skitbra om man har lagom hastighet

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0xzii:

Du har faktiskt rätt, men syrran är 17 och brossan 19 och dom får fan göra vad dom vill, men mig behandlar dom som j**la 3åring.

Har länge försökt med en tjej men har bara gått dåligt.

Din bror är myndig, din syrra är, tja, en tjej, av nån anledning anses tjejer vara "vuxnare" av sig, my ass att dem är.

Dessutom är du yngsta barnet. Och detta är väldigt vanlig i de flesta familjer med fler än ett barn. Är själv det yngsta, det är bara bevisa dem motsatsen och vinna sig deras tillit. Kan vara kämpigt ibland, bara hålla huvudet högt och agera vuxet. Det vinner du på i långa loppet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Din bror är myndig, din syrra är, tja, en tjej, av nån anledning anses tjejer vara "vuxnare" av sig, my ass att dem är.

Dessutom är du yngsta barnet. Och detta är väldigt vanlig i de flesta familjer med fler än ett barn. Är själv det yngsta, det är bara bevisa dem motsatsen och vinna sig deras tillit. Kan vara kämpigt ibland, bara hålla huvudet högt och agera vuxet. Det vinner du på i långa loppet.

Nope har två yngre. Igår när jag kom hem från en runda så sa mamma att jag skulle borsta tänderna och gå lägga mig, men dom små får vara uppe och kolla på film, när det är dom som är sega på morgonen till skolan. Men när jag vill kolla på ngn film så kallar hon det bara skit. Hon behandlar dom små som om dom vore som mina andra syskon. Dafuq.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0xzii:

Nope har två yngre. Igår när jag kom hem från en runda så sa mamma att jag skulle borsta tänderna och gå lägga mig, men dom små får vara uppe och kolla på film, när det är dom som är sega på morgonen till skolan. Men när jag vill kolla på ngn film så kallar hon det bara skit. Hon behandlar dom små som om dom vore som mina andra syskon. Dafuq.

Kanske finns det någon historisk händelse som hänt mellan er som skapat denna situation, kanske har du ljugit mycket, vad vet jag. Men någonting har du antagligen gjort då de inte verkar ge dig den tillit du vill ha. Sen kan det också handla om att de känner dig, att du kanske rentav är jävligt seg att komma i säng osv osv, då säger de ju till tidigare för att försöka hjälpa dig och kompensera den tiden du tar för och titta på film eller vad du nu gör.

Hur som haver tror jag nog du vinner många vuxenpoäng att sätta dig ner med båda päronen och prata ut om detta, är inge bra om det ligger något ont i luften mellan er.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kanske finns det någon historisk händelse som hänt mellan er som skapat denna situation, kanske har du ljugit mycket, vad vet jag. Men någonting har du antagligen gjort då de inte verkar ge dig den tillit du vill ha. Sen kan det också handla om att de känner dig, att du kanske rentav är jävligt seg att komma i säng osv osv, då säger de ju till tidigare för att försöka hjälpa dig och kompensera den tiden du tar för och titta på film eller vad du nu gör.

Hur som haver tror jag nog du vinner många vuxenpoäng att sätta dig ner med båda päronen och prata ut om detta, är inge bra om det ligger något ont i luften mellan er.

Jag vet inte om det beror på mig eller vem.
Nä, jag går upp i tid och sköter skolan, så jag tror det är ngt annat.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk

TS har två år kvar till 18, då kan du göra vad du vill. 2år är inte en speciellt lång tid att härda ut när det gäller regler och tider. Men när det gäller att surfa är det bara att köra på, det är ditt privatliv och oavsett ålder har man inte rätt att snoka. Reglerna bör du följa, men surfa är så gott som en rättighet, likaså ditt privatliv. Sen vad det gäller brudar, de är inte så skoj som du tror. När du väl får till det (vilket du kommer att få), fortsätt med att "surfa" för fulla muggar så slipper du låta k*ken tänka åt dig när bruden lindar dig runt fingret.

EDIT1: Förtydligande

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0xzii:

Jag är 16.
Ja, jag vet.
Okey.

Fy tusan för föräldrar som spionerar på sina barn.
Om det inte är så att de på allvar ser destruktiva beteenden hos dig (såsom att du får dåliga resultat i skolan, _bara_ sitter inne och spelar istället för att umgås med kompisar på andra forum än internet, inte sover på nätterna osv) så anser jag att det är förkastligt.

Kan du, så kom med det argument du presentart lite tidigare i tråden, att du faktiskt sköter din skola och dina andra ansvar och känner dig kränkt av att de inkräktar på ditt privatliv. Sådana argument som "hur skulle ni känna er om jag öppnade er post, eller lyssnade i andra luren när ni talade i telefon bara för att jag kan?" kan funger bra på föräldrar.

Porr vs inte porr tycker jag att en 16-åring är vuxen nog att ta ställning till själv. Det har ingen annan med att göra, så länge du håller det privat.

Edit: Då jag vet att en del föräldrar är obstinata och inte går att resonera med, så vill jag tipsa dig om att du har lösenordet för att logga in i er trådlösa router, antagligen kan tömma loggarna så att det faktiskt inte syns vad du gjort.
Eller trycka in resetknappen på routern ibland och skylla på "strömavbrott".
Innan du tilltar sådana åtgärder (vilka naturligtvis skall föregås av att du surfar "incognito" i chrome på din dator) så är dock det bästa att faktisk prata med morsan och farsan och fråga dem rakt ut VARFÖR de vill övervaka din trafik. Godta inte "för att vi tror att du bara surfar skit" som svar, du förtjänar bättre motivering än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Fy tusan för föräldrar som spionerar på sina barn.
Om det inte är så att de på allvar ser destruktiva beteenden hos dig (såsom att du får dåliga resultat i skolan, _bara_ sitter inne och spelar istället för att umgås med kompisar på andra forum än internet, inte sover på nätterna osv) så anser jag att det är förkastligt.

Kan du, så kom med det argument du presentart lite tidigare i tråden, att du faktiskt sköter din skola och dina andra ansvar och känner dig kränkt av att de inkräktar på ditt privatliv. Sådana argument som "hur skulle ni känna er om jag öppnade er post, eller lyssnade i andra luren när ni talade i telefon bara för att jag kan?" kan funger bra på föräldrar.

Porr vs inte porr tycker jag att en 16-åring är vuxen nog att ta ställning till själv. Det har ingen annan med att göra, så länge du håller det privat.

Smått koll borde man ha, är ju ens förälder ansvar tills ens barn fyller 18 år. Inte full bevakning, smått koll bara. Finns ju många unga som blivit utsatta för våldtäkter pga barnen inte insett vad som är vad på internet, att en person kanske inte är den, denne utger sig för att vara. Tror ingen förälder känner att de vill inkränkta och spionera, de bryr sig nog och håller kärt om sitt barn. Är ju faktiskt bättre att höra att föäldren ändå "intresserar" i vad ungen gör än att ge blanka fan i det. Som sagt, det finns två sidor om detta att tycka, och ingen av sidorna kommer nog vinna en diskussion, alla har olika åsikter om saken, men det kan vara bra och kanske reflektera över den andra sidan och inte bara se det negativa med det.

Och nu glömde jag helt bort den andra grejen jag tänkte lyfta fram..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Tråkigt, för dig alltså
Nej men om man skulle till exempel fråga sin leverantör skulle de skicka ALLA sidor man varit på då eller?
För det skulle bli ganska många kanske.

de var väl runt 40st A4 sidor med olika webadresser och när detta hände (2004) så satt iaf inte jag vid datorn lika mycket (1-2 timmar om dagen) som jag gör idag så det blev inte lika mycket

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Smått koll borde man ha, är ju ens förälder ansvar tills ens barn fyller 18 år. Inte full bevakning, smått koll bara. Finns ju många unga som blivit utsatta för våldtäkter pga barnen inte insett vad som är vad på internet, att en person kanske inte är den, denne utger sig för att vara. Tror ingen förälder känner att de vill inkränkta och spionera, de bryr sig nog och håller kärt om sitt barn. Är ju faktiskt bättre att höra att föäldren ändå "intresserar" i vad ungen gör än att ge blanka fan i det. Som sagt, det finns två sidor om detta att tycka, och ingen av sidorna kommer nog vinna en diskussion, alla har olika åsikter om saken, men det kan vara bra och kanske reflektera över den andra sidan och inte bara se det negativa med det.

Och nu glömde jag helt bort den andra grejen jag tänkte lyfta fram..

Jag håller med dig om att föräldrar skall ha koll på sina ungar. För yngre barn/ungdomar så tycker jag att datorn skall stå att att man inte sitter helt ifred hela tiden, utan att föräldrarna passerar förbi iallafall ibland utan att det blir konstigt. Så hade jag själv det tills jag blev ~16 och hade sparat ihop till en egen dator.

Jag tycker även att de är i sin fulla rätt att kolla hans historik, MEN de skall inte konfrontera honom bara för att han kollar lite på nakna tjejer och motivera sig med att han bara surfar skit. Då är det bättre att man som förälder pratar mer allmänt med sitt barn både om säkerhet på internet och utanför generellt och värderingar kring sex och samlevnad specifikt. Det är varje förälders ansvar och kan betyda mycket för hur barnet ser på de sakerna som vuxen.

Permalänk
Medlem

Tja! m0xzii
Om du kör Firefox så kan du ju rensa historiken efter varje avstängning eller köra privat browsing som även går med chrome,ie.

Du kan ju oxå skapa en helt ny profil om du kör Firefox bara lägg till -profilemanager i din genväg

Sedan beroende på router så kan far din ev. spärra sajter med parental control och även begränsa internet access.
Finns ju även 3e parts brandväggar med parental control som kan ligga lokalt på datorn som han endast har access till i ditt fall vet man ju inte.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av trisse23:

Funkar skitbra om man har lagom hastighet

Rutinerad måhända?

Instämmer förövrigt *host*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gabrioth:

Jag håller med dig om att föräldrar skall ha koll på sina ungar. För yngre barn/ungdomar så tycker jag att datorn skall stå att att man inte sitter helt ifred hela tiden, utan att föräldrarna passerar förbi iallafall ibland utan att det blir konstigt. Så hade jag själv det tills jag blev ~16 och hade sparat ihop till en egen dator.

Jag tycker även att de är i sin fulla rätt att kolla hans historik, MEN de skall inte konfrontera honom bara för att han kollar lite på nakna tjejer och motivera sig med att han bara surfar skit. Då är det bättre att man som förälder pratar mer allmänt med sitt barn både om säkerhet på internet och utanför generellt och värderingar kring sex och samlevnad specifikt. Det är varje förälders ansvar och kan betyda mycket för hur barnet ser på de sakerna som vuxen.

Det sistnämnda lät väldigt bra. Att prata kommer man långt med sålänge man inte har med kompletta idioter att göra med, vilket jag inte hoppas i detta fall..

Också viktigt att TS lär sig mer om ämnet, vad man bör och inte bör göra, han är trotsallt minderårig (även om mqn försökte själv vid tidig ålder hehe) samt att han inte får nån stereotypisk bild genom detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0xzii:

Har länge försökt med en tjej men har bara gått dåligt.

Stressa inte, det finns tid, sköt om dig själv, träna, umgås, ha roligt. Innan du vet ordet av så har du träffat någon, det är när du stressar över att du inte har någon och jagar efter en som gör att du INTE träffar någon, tro mig.

Och bry dig inte om hur många dina kamrater påstår att de har lägrat osv, de betyder väldigt lite, bry dig inte om det, ok. Det mesta av det är skitsnack.

Skrivet av m0xzii:

Jag syftar lite på vad Larsioni sa. Han bor ju kvar men skit samma.

Nej jag bor inte kvar hemma, jag flyttade hemifrån väldigt tidigt, och det var länge sedan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Du kan säga till dina fascistiska föräldrar att sluta lägga sig i ditt privatliv. Varför får föräldrar för sig att det är ok att behandla vuxna bra, men barn dåligt? Du kan hälsa dom att de kan flytta till Kina eller Iran om de tycker om censur!

Om de kommer från iran då? ;):D

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0xzii:

Jag syftar lite på vad Larsioni sa. Han bor ju kvar men skit samma.

Och det är därför jag gör det för jag blir deprimerad för jag inte har ngn tjej. Annars hade jag inte gjort det.

Grabben, även om dina hormoner håller på och slår spratt på din hjärna så bli för all del inte deppig för att du inte har någon tjej! Det är fullt naturligt att längta, men det finns bra mycket värre saker att bli deprimerad utav

Surfa på och lycka till med framtida kvinnfolk!

/LupX - din livscoach i etern.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.