Permalänk

Är det någon som vet var de ligger på för temperaturer vid tyngre belastning av cpu:n. Jag tyckte att datorn känndes väldigt varm igår och gjorde en mätning efter att ha spelat BF3 i ungefär en halvtimme och en av kärnorna låg på 81 grader. Jag är inte speciellt kunnig men jag kan tycka att det är lite väl högt?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Nu är det iallafall bekräftat av Lenovo att Y500 inte har widi

Permalänk
Medlem

Labbat lite och det går att plocka ut ca 42,1% mer prestanda för respektive GPU genom mjukvarutrim. Är man beredd att gå "all in" kommer det med vbios mod att nå ytterligare lite högre, dock ej rekommenderat p.g.a meck med spänningar/powerstates, temperaturer/kylning och annat. Nu börjar det kännas lite bättre i alla fall :-).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Labbat lite och det går att plocka ut ca 42,1% mer prestanda för respektive GPU genom mjukvarutrim. Är man beredd att gå "all in" kommer det med vbios mod att nå ytterligare lite högre, dock ej rekommenderat p.g.a meck med spänningar/powerstates, temperaturer/kylning och annat. Nu börjar det kännas lite bättre i alla fall :-).

Fan va nice! Blir det mkt högre temps?

Permalänk
Skrivet av Robsch:

Vad är det för "mjukvarutrim" vi talar om, för en oinsatt

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Vad är det för "mjukvarutrim" vi talar om, för en oinsatt

Måste väl vara Msi afterburner eller liknande.

Permalänk
Medlem

Håller på att fixa med det nu. Kommer mer info så fort jag är klar.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Håller på att fixa med det nu. Kommer mer info så fort jag är klar.

40% mer prestanda? Låter riktigt intressant om det är hållbart

Permalänk
Medlem

Programmet är NVIDIA Inspector (freeware). Ta ned denna http://www.filedropper.com/y500
Packa upp och kör filen start.cmd. Allt labbande med detta sker så klart på egen risk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Programmet är NVIDIA Inspector (freeware). Ta ned denna http://www.filedropper.com/y500
Packa upp och kör filen start.cmd. Allt labbande med detta sker så klart på egen risk.

Verkar inte finnas nån start.cmd med där

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Verkar inte finnas nån start.cmd med där

Den ligger i zip-filen, que ?

Om du kör på högsta inställningen sedan: ha datorn i orginalställningen eller på en laptop-cooler. Då alla har lite olika ambient temp's hemma osv, kan de vara idé att köra exempelvis Furmark http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/ och kolla av temperaturer och köra stress test och se så att grafikfel inte uppkommer. Denna inställning är nära max utan vbios mod och ska för de flesta inte ge korrupt grafik eller temperaturproblem (kan säkert skilja lite mellan varje exemplar av GPU och GPU RAM).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cklein:

Nu är det iallafall bekräftat av Lenovo att Y500 inte har widi

Källa till det? Den hade ju widi på produktspecen på deras hemsida, men av någon anledning hittar jag inte längre y500 där.

Edit: hittade info och det är tydligt markerat att y500 har widi som standard.

Länk här http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPor...

"When you're back at home, you can conveniently enjoy laptop content on a compatible HD TV or monitor with Intel® Wireless Display technology. "

http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPor...

Edit igen: ok hittade infon från lenovo om att det inte är widi och att de skulle uppdatera infon på sin hemsida. Falsk marknadsföring imo.

Permalänk
Skrivet av Pessimismo:

Källa till det? Den hade ju widi på produktspecen på deras hemsida, men av någon anledning hittar jag inte längre y500 där.

Edit: hittade info och det är tydligt markerat att y500 har widi som standard.

Länk här http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPor...

"When you're back at home, you can conveniently enjoy laptop content on a compatible HD TV or monitor with Intel® Wireless Display technology. "

http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPor...

Edit igen: ok hittade infon från lenovo om att det inte är widi och att de skulle uppdatera infon på sin hemsida. Falsk marknadsföring imo.

Ja man nästan börjar tappa respekten för Lenovo. Bättre när det var IBM en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag nu varit i kontakt med Lenovo för 4:e gången (nu blir det inga fler..). Deras servicecenter i Tyskland hänvisar återigen till att man får skicka in prylarna och spottar, än så länge, inte ur sig någon ny information hur man på rätt sätt själv kan öppna den för byte av komponenter. Inte meningen att man ska behöva joxa så här och riskera pajja prylarna/tappa eventuell garanti på en ny gaming laptop i 10k klassen *suck*.

För er som funderar på inköp är mitt råd att fortsatt avvakta ! Får jag fram info som är till hjälp, dyker det upp här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Den ligger i zip-filen, que ?

Om du kör på högsta inställningen sedan: ha datorn i orginalställningen eller på en laptop-cooler. Då alla har lite olika ambient temp's hemma osv, kan de vara idé att köra exempelvis Furmark http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/ och kolla av temperaturer och köra stress test och se så att grafikfel inte uppkommer. Denna inställning är nära max utan vbios mod och ska för de flesta inte ge korrupt grafik eller temperaturproblem (kan säkert skilja lite mellan varje exemplar av GPU och GPU RAM).

Hitta den

Men en sak jag undrar, kan man få gpu och memory att enbart gå upp till inställd hastighet när det behövs? Som det är nu så kör den på det inställda värdet hela tiden

Men as nice iallafall , va tror vi detta ger för prestandaökning i spel måntro? Något bättre grafikkort man kan jämföra med?

Permalänk

Kan man justera ljusstyrkan på de senaste drivrutinerna? vill spela far cry 3 utan lagg på laptopen men jag vill inte offra ljusstyrkan för det.

Permalänk
Skrivet av Sir.Klockalot:

Kan man justera ljusstyrkan på de senaste drivrutinerna? vill spela far cry 3 utan lagg på laptopen men jag vill inte offra ljusstyrkan för det.

Funkar bra för mig att använda Fn + Piltangenterna

Med 310.90 WHQL.

Permalänk
Skrivet av Sir.Klockalot:

Det är fixat i senaste drivern så bara att köra på. 👍

Permalänk
Medlem

Ser ut som att man får en 10-15 fps mer med high boost i Dayz iallafall, Gpuerna blir inte heller speciellt varma, gutt! Men däremot cpun blir varm, 85 grader som varmast, är det nåt man bör oroa sig för?

Permalänk
Skrivet av cklein:

Ser ut som att man får en 10-15 fps mer med high boost i Dayz iallafall, Gpuerna blir inte heller speciellt varma, gutt! Men däremot cpun blir varm, 85 grader som varmast, är det nåt man bör oroa sig för?

Som nämnts tidigare är jag inte speciellt datorkunnig och kan inte svara på det men jag hittade detta:

"Sometimes while gaming on my laptop, my cpu will get up to 85 degree in one core and maybe 75-80 in the other one. Would this be considered dangerously high and if so, how do i fix this problem. thanks in advance."

"If it's INtel then it's not really that dangerous but definitely unwanted, my i5 has been damaged by heat, i used stock cooler with stock thermal paste and was hitting 90c but i was stupid enough to ignore it and say "It'll be fine" and now my chip doesn't boost at all, 2.80Ghz is the max my chip will go up to manual or auto. So yeah it CAN be dangerous but from the offset i noticed my chip was barely overclockable as i couldn't even get it to 3.5Ghz without corruption and stability issues even on a third party coole😝r that barely reached 65c max, it depends on the quality of your chip and the brand, AMDs shouldn't go over 62c(i've heard)."

Osv osv läs mer här

http://www.gamespot.com/forums/topic/28789376/cpu-gets-up-to-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Som nämnts tidigare är jag inte speciellt datorkunnig och kan inte svara på det men jag hittade detta:

"Sometimes while gaming on my laptop, my cpu will get up to 85 degree in one core and maybe 75-80 in the other one. Would this be considered dangerously high and if so, how do i fix this problem. thanks in advance."

"If it's INtel then it's not really that dangerous but definitely unwanted, my i5 has been damaged by heat, i used stock cooler with stock thermal paste and was hitting 90c but i was stupid enough to ignore it and say "It'll be fine" and now my chip doesn't boost at all, 2.80Ghz is the max my chip will go up to manual or auto. So yeah it CAN be dangerous but from the offset i noticed my chip was barely overclockable as i couldn't even get it to 3.5Ghz without corruption and stability issues even on a third party coole😝r that barely reached 65c max, it depends on the quality of your chip and the brand, AMDs shouldn't go over 62c(i've heard)."

Osv osv läs mer här

http://www.gamespot.com/forums/topic/28789376/cpu-gets-up-to-...

Gott! Tack för den.

Ska nog köpa en kylplatta för säkerhets skull

Permalänk
Skrivet av cklein:

Gott! Tack för den.

Ska nog köpa en kylplatta för säkerhets skull

Jag köpte en cooler master notepal u3 och är mkt nöjd.
Det är ace att man kan placera fläktarna precis som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Jag köpte en cooler master notepal u3 och är mkt nöjd.
Det är ace att man kan placera fläktarna precis som man vill.

Yes, precis sån har jag också kikat på. Hur mkt hjälper den? Typ hur mkt sänker den tempen?

Permalänk

Tycker att problemet med höga temperaturer blir större och större, idag vid spelande av Bf3 så låg ena kärnan på runt 90grader medan de andra låg på temperaturer runt 85 grader. Har mailat Alina för att se om de kan ta tillbaka datorn, tycker det är alldeles för höga temperaturer. Dessutom ligger datorn aldrig på under 70 grader ens vid desktopanvändande. Synd, då grafikkorten aldrig blir speciellt varma alls. Så även från mig så blir det ingen rekommendation av den här datorn. Den är helt enkelt inte tillräckligt problemfri för att kunna rekommendera!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Tycker att problemet med höga temperaturer blir större och större, idag vid spelande av Bf3 så låg ena kärnan på runt 90grader medan de andra låg på temperaturer runt 85 grader. Har mailat Alina för att se om de kan ta tillbaka datorn, tycker det är alldeles för höga temperaturer. Dessutom ligger datorn aldrig på under 70 grader ens vid desktopanvändande. Synd, då grafikkorten aldrig blir speciellt varma alls. Så även från mig så blir det ingen rekommendation av den här datorn. Den är helt enkelt inte tillräckligt problemfri för att kunna rekommendera!

Det var ganska mkt för desktop användande, min ligger på 45-50 vid vanlig surf på sweclockers t.e.x.

Permalänk

Vill man ha en kyplatta som är bekväm att ha även i knät så kolla in Targus Lap Chill Mat. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=492834

Dom flesta andra är hårda och obekvämma att ha i knät.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Yes, precis sån har jag också kikat på. Hur mkt hjälper den? Typ hur mkt sänker den tempen?

Vet inte för jag har aldrig kört utan den.
Just nu är datorn bara på skrivbordsläge och coretempen ligger mellan 37-45 grader.
Uppdaterar senare efter en spelsession om vad temp ligger på då så får du själv jämföra med din dator utan platta.

Edit: har spelat gw2 nu med medium/high settings och temp ligger mellan 57 till 66 grader.

Permalänk
Medlem

Gött att ni verkar nöjda med NVIDIA Inspector "bygget". Tänkte labba vidare med det sedan och bundla ihop mer stuff. Går i tanken att slänga med lite CPU underclock settings/progg, GPU artifact scanning o annat. Jag tycker i alla fall det vore nice om man med en knapptryckning kan få "optimal settings" för burken när det är dags att game'a eller annat.

Targus plattan är plastic-galore, den skippar jag i alla fall (har klämt på den). Cooler Master U3 såg rätt vettig ut.

Ska kolla runt lite jag med och se vad som finns. I annat fall kan man ju modda den från IKEA (skärmen kommer upp mer i höjd, gillar det).

Från det ena till det andra. Funderar på att bygga ihop en schysst optisk extern combo som jag tror kan passa bra för de som har båda ultra-bay's upptagna. Jag vet, man använder dem sällan nu för tiden men "kan va' bra o ha"

http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3ec%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad-swe%2fs%7d%7bl%2f01-aa%2fl%7d%7btpl%2f01-aa%2ftpl_read_prod_rating%2ehtm%2ftpl%7d%7bp1%2f7837e22187d5208764b77a8b6790b9d9%2fp1%7d%7bmd5%2f36582df28050f49ec8904d1f64c77504%2fmd5%7d&act=product&prod_index=417140&cat_index=SHOP_AREA_17682_0413056&otp1=tablink2
+
http://www.ebay.com/itm/12-7mm-SATA-USB-3-0-super-slim-Drive-USB-external-slot-in-cd-dvd-case-/320967418005?pt=US_Drive_Enclosures_Docks&hash=item4abb262095

___

http://www.sony-optiarc.eu/products/bluraydrivesnotebooks.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Vet inte för jag har aldrig kört utan den.
Just nu är datorn bara på skrivbordsläge och coretempen ligger mellan 37-45 grader.
Uppdaterar senare efter en spelsession om vad temp ligger på då så får du själv jämföra med din dator utan platta.

Edit: har spelat gw2 nu med medium/high settings och temp ligger mellan 57 till 66 grader.

Nice, ser ut som det hjälper en del isåfall

Permalänk

Känns ju lite sådär att man måste ha en extern kylare när man gått och köpt en dator för 10k!

Visa signatur