Permalänk

Taurus Overkill vs. självbygge

Hej, blev precis medlem på det här forumet efter att en vän rekommenderat mig att skaffa lite hjälp och tips här! Jag ska köpa mig en ny burk nu och sitter här med lite tankar och frågor. Har tidigare kollat lite på http://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-overkill-gtx-680-wi... som jag tycker ser ganska bra ut. Jag är inte särskilt duktig på datorer och komponenter direkt så jag har också fått ett självbyggt tips från en kompis http://www.inet.se/kundvagn/visa/2875869/2013-01-21 som är lite dyrare. Vill någon vara så snäll att berätta vilken som är bäst och lite vad skillnaderna är så hade jag varit väldigt glad!

Permalänk
Medlem

Skulle vara hjälpsamt om du skrev vilka komponenter du ska bygga datorn utav

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Förlåt, glömde lägga in länken. Hade nog tänkt att bara bygga burken, har det andra just nu.

Permalänk
Medlem

Eget bygge helt klart. Skillnaden är nog att du får bättre nätagg, ram, moderkort, kylare(fast skulle tagit en luftkylare istället) och chassi.

Permalänk
Medlem

Definitivt självbygge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja jag skulle välja bort att inet bygger ihop den. Bror min har en kompis som köpte den tjänsten i somras och det tog då en rätt lång tid innan han fick datorn, då hade de även glömt sätta i grafikkortet. Dessutom är det väldigt kul att bygga sin egen dator, antingen helt själv eller med hjälp av nån annan.

Bygg själv alla dagar i veckan!

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk

Är den ihopsatta bra tycker ni? Jag har som sagt ingen större förståelse för det här, mer än möjligtvis grafikkort processor och liknande.
Tror du att jag med mina kunskaper skulle klara av att sätta ihop den själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesusfrodas:

Är den ihopsatta bra tycker ni? Jag har som sagt ingen större förståelse för det här, mer än möjligtvis grafikkort processor och liknande.
Tror du att jag med mina kunskaper skulle klara av att sätta ihop den själv?

Det är ganska logiskt att bygga en dator även om man aldrig gjort det.

Det du bör tänka på som är viktigt är att först sätta dit distanserna för moderkortet på chassit, dom håller moderkortet på avstånd från chassi väggen så att inte baksidan på moderkortet ligget mot chassiplåten (du kan ju föreställa dig vad som händer annars).

När du gjort det så kan du göra resten via handbok om du vill, det följer med alla kartonger.

I enkla korta steg,

Montera distanserna
montera processor och kylare på moderkortet, var försiktig med processorn och processor socketen. Dom är ganska känsliga,
När det är gjort petar du in moderkortet i chassit, (glöm inte I/O brädan).
Vidare till ramminnen, piece of cace!
nätagg,
grafikkort,

koppla in alla ström kablar. Inget kan kopplas fel, passar grejerna utan att du behöver vålda dit dom så ska dom vara där.
Öppna handboken och kolla hur du kopplar in strömknappen, resetknappen och hdd led.

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan, det är inte speciellt svårt att bygga dator Jag byggde själv en för någon månad sedan. Om du känner dig osäker kan du titta på denna video : https://www.youtube.com/watch?v=84NvDMMrCNU

Visa signatur